Cilj ove aktivnosti je osvještavanje važnosti upravljanja slobodnim vremenom i jačanje samopouzdanja učenika. Provedite je kada učenici skupe dovoljno znanja na temu ovisnosti (npr. nakon održane radionice pod vodstvom stručne osobe tijekom mjeseca borbe protiv ovisnosti). U prvoj etapi aktivnosti porazgovarajte s učenicima o tome kako i na koji način provode slobodno vrijeme, što rade kad im je dosadno, koji su njihovi hobiji i što vole raditi samostalno ili u društvu. Ohrabrite ih da je moguće ostvariti sve što žele uz dobru organizaciju slobodnog vremena. Što imaju više vjere u sebe i bolje upoznaju svoje mogućnosti, lakše će se oduprijeti neprimjerenim izazovima vršnjaka, koji ponekad vode u ovisničko ponašanje.
Provedite u aplikaciji Microsoft Forms anketu kojom ćete utvrditi u kojem sportu, sportskoj igri ili tjelesnoj aktivnosti učenici smatraju da su dobri ili se, provodeći tu aktivnost, ugodno osjećaju. Anketom saznajte koja je to aktivnost ili dio pojedinog sporta, koji bi učenik htio poboljšati i u njemu napredovati. Također, utvrdite što je, prema vlastitom mišljenju, za pojedinog učenika realan i pozitivan cilj napredovanja u određenoj aktivnosti (npr.: Volio bih izvesti stoj na rukama uz minimalnu pomoć, što dosad nisam mogao). Anketu sastavite temeljem vlastitog poznavanja preferencija učenika, kako bi odgovori bili primjenjivi za sljedeću etapu.
U drugoj etapi, organizirajte 3-5 postaja s aktivnostima različitog tipa, tako da obuhvatite interese svih učenika (npr. 1. postaja-vještina vođenja lopte, 2. postaja gimnastički elementi, 3. postaja- vještina hvatanja i dodavanja lopte, 4. postaja- sadržaj borilačkih sportova, 5. postaja- pravilna tehnika trčanja i sl.). Svaki učenik neka odabire prema anketi postaju na kojoj je domaćin. Ovdje se osjeća ugodno i može ostalima pokazati i naučiti ih zadani sadržaj.
Nakon toga neka učenik obiđe ostale postaje, gdje će uz pomoć svojih kolega usavršavati ostale sadržaje. Obilazite postaje i potičite učenike na međusobno pomaganje, posebno one koji inače nisu skloni tjelesnoj aktivnosti. Pohvalite njihov trud. Na kraju aktivnosti, kratko proanalizirajte s učenicima kako su se osjećali učeći druge ono u čemu su dobri. Možete kroz razgovor i proglasiti najboljeg domaćina. Zadajte im da u idućih tjedan dana svako jutro, nakon pranja zubi, sami sebi nekoliko puta naglas ponove: Dobar sam u...npr. rukometu.
Ako u razredu postoje učenici s motoričkim teškoćama neka jedna od postaja svakako bude aktivnost koju oni mogu samostalno izvršiti i na kojoj mogu biti domaćini. Aktivnost je osmišljena kako poticajna za sve, tako da učenici s teškoćama ne bi trebali imati veće teškoće pri izvršavanju zadataka. Naprotiv, ova aktivnost može poslužiti za osnaživanje svih učenika s teškoćama pažljivim odabirom aktivnosti u kojima će oni moći pokazati svoje jake strane ili sami sebi pokazati/dokazati što sve mogu.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenike uputite da u alatu Canva naprave Plakat samopouzdanja na kojemu će prikazati na kojoj je postaji koji učenik bio domaćin. Mogu, uz ime učenika, navesti i izjavu učenika, npr. Dobar sam u rukometu i sl. Plakat neka objave na školskom webu.
Život suvremenog čovjeka povezan je sa svakodnevnim korištenjem interneta u svrhu komuniciranja i informiranja, a s druge strane, pretjerana uporaba interneta kod pojedinaca može dovesti do razvoja ovisničkog ponašanja (ovisnost o internetu).
Porazgovarajte s učenicima o vremenu koje provode pred ekranom (pred televizorom, računalom ili tabletom, mobitelom) te o tome koliku količinu vremena provedenu pred ekranim stručnjaci smatraju pretjeranom. Koje sadržaje smatraju korisnima (informiranje, komunuciranje s bližnjima, edukativni sadžaj, zabavni koji mogu pomoći relaksaciji), a koje štetnima (izloženost lažnim vijestima, cyberbullying, te kod prevelikog korištenja i loše životne navike).
Zamolite učenike da procijene koliko vremena na dan provode pred ekranom (TV, videoigrice, društvene mreže, Youtube i sl.). Pomozite im da svoje procjene prikažu tablično i stupčastim dijagramom. Neka to isto točno izmjere tako što će pratiti i zapisivati u bilježnicu kada i što rade na ekranima te sljedećeg dana točno zapisane podatke prikažu tablično i stupčastim dijagramom. Pri tome treba razdvojiti vrijeme provedeno pred TV-om i računalom/tabletom/mobitelom. Neka u parovima usporede svoju procjenu i stvarno stanje utrošenog vremena pred ekranima.
Učenici svoje procjene vremena za aktivnosti, a zatim i mjerene podatke (u minutama) upisuju u Mentimeter gdje će imati zadanu skalu aktivnosti (opcija Scales primjerice od 0 do 240) i razdvojene upite za računalo, tablet i mobitel. Učenici računaju tjedno, mjesečno i godišnje prosječno vrijeme. Nastavnik će na skali vidjeti prosječno vrijeme razreda po aktivnosti i po tjednom, mjesečnom i godišnjem prosjeku.
Raspravite s učenicima njihove odgovore, ukazujući im na važnost zamjene dijela tog vremena nekom tjelesnom aktivnošću ili hobijem. Neka daju prijedloge što bi sve radili da nisu pred ekranima. Potaknite ih da pokušaju pola vremena koje utroše na gledanje u ekran potrošiti na tjelesnu aktivnost koja ih veseli. Pet aktivnosti koje bi voljeli raditi neka zapišu u bilježnicu, a zatim u parovima odrede aktivnosti koje su im zajedničke i što bi mogli zajedno raditi. Svoje zajedničke aktivnosti zapisuju u oblak riječi u Mentimeteru (opcija Word Cloud) pa zajednički analizirajte aktivnosti za cijeli razred.
Na nekom od sljedećih nastavnih sati pitajte učenike kako se osjećaju i jesu li realizirali zadane aktivnosti, pohvalite ih ako jesu i dodatno potaknite ostale koji nisu.
Učenici s intelektualnim teškoćama i PSA imat će teškoće u procjeni vremena te će im možda biti potrebno pomoći podpitanjima i usmjeravanjem.
Za izradu dijagrama i tablični prikaz učenicima će trebati konkretne pisane ili slikovne upute i primjeri na koji način to mogu napraviti.
Kako biste učenicima olakšali uspoređivanje dobivenih vrijednosti prikažite ih različitim bojama, a dijagrami se mogu i preklapati kako bi im dobiveni podaci bili zorniji. Ako se učenici ne mogu dosjetiti kojom bi se aktivnošću ili hobijem mogli baviti, ponudite im sličice s primjerima.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potaknite učenike da kroz tjedan dana mjere vrijeme koje su potrošili na aktivnosti za zdravlje predložene u zamjenu za gledanje u ekran. Neka izračunaju vrijeme koje će na te aktivnosti potrošiti u mjesec dana, u godinu dana. Podatke neka prikažu stupčastim dijagramom u Metachartu. Pristigle radove izložite na razrednom panou kao motivaciju ostalim učenicima.
Razgovarajte s učenicima o različitim vrstama ovisnosti s kojima se susreću mladi danas, koje životne situacije ih usmjeravaju ka ovisnostima, vide li u tome odgovornost društva, obitelji, škole ili zajednice u kojoj žive, što znaju o posljedicama ovisničkog ponašanja na zdravlje pojedinca i društva u cjelini. Aktivnost se može provesti nakon radionice sa stručnom osobom (školski pedagog, liječnik školske medicine i sl.) tijekom mjeseca borbe protiv ovisnosti od 15. studenog do 15. prosinca.
Različiti oblici ovisnosti otežavaju svakodnevne psihofizičke aktivnosti i postizanje životnih ciljeva. U skladu s tim “slikovito” učenicima prikažite međuovisnost zdravih životnih navika i ovisničkih ponašanja.
Podijelite učenike u dvije ekipe. Po dvoje učenika iz svake ekipe u paru dodaju jedan drugom loptu u kretanju duljinom terena oko 10 metara. Jedan od učenika ima trakom povezane ruke što mu otežava bacanje i hvatanje lopte. Svaki gubitak lopte jedan je negativan bod. Druga vježba zahtijeva bacanje lopte na koš. Jedan od učenika u paru ima trakom povezane ruke. Svaki učenik baca loptu na koš pet puta pri čemu je svaki pogodak jedan bod. Pobjednička je ekipa ona koja je u objema igrama skupila veći broj bodova.
Ukažite učenicima na važnost stjecanja zdravih životnih navika u mladosti koje su zalog za zdraviju budućnost. Metodom obrnute učionice od učenika zatražite da pripreme poster ili prezentaciju o sportašima koji su pokazivali ovisnička ponašanja, u alatu Canva. Zajedno s učenicima prokomentirajte njihove uratke te ih izložite na školskom panou ili objavite u školskim novinama.
Ovu aktivnost možete povezati uz aktivnost “Baš sam dobar u ovome što radim!” koja potiče razvoj samopouzdanja kod učenika kao osnovnog čimbenika zdravih životnih navika i sprečavanja ovisničkih ponašanja.
Ako u razredu postoje učenici s motoričkim teškoćama koji neće moći izvršiti predložene aktivnosti, osmislite aktivnost istog tipa u kojoj oni mogu sudjelovati s obzirom na svoje teškoće. Neka učenici s teškoćama budu dio para koji izvršava manje zahtjevan dio zadatka ili neka se uloge u paru izmjenjuju.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Tijekom mjeseca borbe protiv ovisnosti neka učenici organiziraju tribinu u svojoj školi te izrade promotivne letke u alatu Canva.
Njima bi se promoviralo aktivno bavljenje sportom u slobodno vrijeme te bi na taj način upozorili svoje vršnjake na negativne učinke droga na zdravlje mladih i na ostvarivanje životnih ciljeva.
Upitajte učenike kako oni provode svoje slobodno vrijeme, npr. tijekom vikenda, kojoj se aktivnosti najviše vesele, postoji li neka aktivnost kojom bi se htjeli baviti, ali iz nekih razloga to ne mogu i sl. Nakon toga upitajte ih smatraju li da kvalitetno koriste svoje slobodno vrijeme i što misle da znači kvalitetno provođenje slobodnog vremena. Nakon završetka rasprave najavite učenicima zadatak.
Priredite učenicima tablicu za praćenje dnevnih aktivnosti i krug podijeljen na 24 jednaka dijela u papirnatom obliku. Svaki dio predstavlja jedan sat. U tablicu za praćenje aktivnosti učenici će tijekom vikenda bilježiti sve svoje dnevne aktivnosti npr. vožnja biciklom, gledanje TV-a, igranje videoigara, vrijeme provedeno na društvenim mrežama, učenje, učenje uz pomoć interneta, druženje s prijateljima bez prisutnosti tehnologije, gledanje Youtubea, spavanje, itd. Priredite tablicu tako da u nju mogu upisati vrstu aktivnosti i trajanje.
Nakon što završe bilježenje aktivnosti, računaju prosječno vrijeme provedeno u pojedinim aktivnostima tijekom vikenda i zapisuju to prosječno vrijeme u satima. Svakoj pojedinoj aktivnosti dodjeljuju jednu boju i tom bojom boje onoliko dijelova kruga koliko je njihova aktivnost prosječno trajala u satima. Pored kruga crtaju i legendu.
Početkom tjedna ili prije sljedećeg sata matematike učenici objavljuju svoj obojeni krug aktivnosti na Padlet ploču, ali bez imena, tj. anonimno. Svoj krug prilažu na Padlet kao fotografiju. U Padletu (koristite Shelf design) postavite onoliko stupaca (polica) koliko imate učenika, možete imenovati stupce npr. rednim brojevima. U svakom stupcu svoj krug objavljuje samo jedan učenik kako bi ostali ispod te objave mogli objavljivati svoje komentare.
Nakon objave krugova, a prije analize, u suradnji sa stručnom službom škole ili liječnikom školske medicine, organizirajte radionicu na temu ovisnosti o internetu i videoigrama te o kvalitetnom provođenju slobodnog vremena.
Nakon radionice, učenike uputite na Padlet ploču i recite im da dobro pregledaju objavljene krugove i ispod njih napišu svoj osvrt o načinu na koji je taj učenik raspodijelio svoje vrijeme tijekom vikenda. Posebnu pažnju neka obrate na količinu vremena provedenu pred ekranom bilo koje vrste. U svojim komentarima moraju biti obazrivi, pohvaliti neku aktivnost za koju smatraju da je zdrava i poželjna, a upozoriti na one koje bi mogle biti potencijalno opasne, tj. nezdrave. Osim komentara o raspodjeli vremena na krugu učenici neka predlože i kako bi taj učenik mogao bolje iskoristiti svoje slobodno vrijeme, odnosno koje aktivnosti bi trebao smanjiti, a koje povećati.
Nakon komentiranja treba upitati učenike gledaju li oni sad drugačije na raspodjelu svog slobodnog vremena, što su uočili, mogu li i oni, ako ne paze, ući u taj krug ovisnosti i što mogu napraviti da im se to ne dogodi.
Kako bi prikupljene podatke još zornije prikazali, svakom učeniku nasumično dodijelite jedan krug. Za dodijeljeni krug iz prikazanih podataka izrađuju stupčasti dijagram pomoću alata Metachart. Izrađeni grafikon potom lijepe na Padlet kao dodatak dodijeljenom primjeru/krugu.
Za računanje prosječnog vremena učenicima s intelektualnim teškoćama i PSA izradite primjer riješenog zadatka. Provjerite znaju li učenici samostalno objaviti svoj rad na Padlet ploči, osigurajte im podršku ili izradite pisane ili slikovne upute. Za pisanje komentara na objavljene krugove učenicima pripremite upute, može i rečenice za dopunjavanje, koje će ih voditi u pisanju komentara.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici mogu napraviti anonimnu anketu u Microsoft Forms-u o vremenu provedenom na Youtubeu, društvenim mrežama i igranju videoigara na razini cijele škole. Anketu mogu podijeliti na stranici škole. Učenici prvo promišljaju koja bi pitanja trebali postaviti u toj anketi kako bi dobili širu sliku o tome što se događa s učenicima u njihovoj školi po pitanju prekomjernog korištenja tehnologije te otkriti postoje li možda i kakve su razlike među spolovima i među različitim generacijama.
Nakon provedenog istraživanja i analize dobivenih podataka, učenici mogu svoje zaključke napisati u obliku referata i podijeliti ga na stranici škole ili možda prezentirati na učiteljskom vijeću, vijeću učenika i vijeću roditelja.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.