Pozdravite učenike. Pitajte ih što za njih znači sloboda i biti slobodan. Je li čovjek bio slobodan u komunističkoj Europi, ako nije bio, zašto nije bio. Važno je istaknuti učenicima da postoje razni aspekti slobode, poput ekonomskih, društvenih i političkih sloboda. Nakon uvodnog pitanja, podijelite ih u grupe te svakoj zadajte jednu od tema koje će proučiti na osnovi dostupnih mrežnih izvora: važnost pada Berlinskog zida, uspostava demokratskog režima u Poljskoj, revolucija u Mađarskoj, revolucija u Čehoslovačkoj te revolucija u Rumunjskoj. Rezultate istraživanja prikazat će u alatu Conceptboard u kojem će suradnički oblikovati umne mape kojima će objasniti uzroke i posljedice spomenutih događaja. Svoje istraživanje predstavit će ostalim učenicima. Za kraj pitajte učenike koje su se ključne promjene dogodile u tim državama do danas i u čemu je, prema njihovu mišljenju, važnost tih promjena. Neka usporede ekonomske, političke i društvene promjene koje su se dogodile u istočnoeuropskim državama s promjenama u Republici Hrvatskoj nakon sloma komunizma.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o strukturi grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu o tome obaviješteni. Grupni rad treba biti strukturiran i zadaće jasno određene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za provedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te detaljno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati zadane teme (važnost pada Berlinskog zida, uspostavu demokratskog režima u Poljskoj i druge) treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s oštećenjem vida možete omogućiti i audiozapis materijala. Pri izradi umne mape u digitalnom alatu Conceptboard omogućite učeniku s teškoćama potporu vršnjaka, a prema potrebi omogućite izradu umne mape na papiru ili u nekome drugome digitalnom alatu.
Neka učenik s teškoćama predstavi rad grupe ako to želi. Omogućite mu da prezentaciju obavi na način koji mu najbolje odgovara, u skladu s njegovim potrebama i jakim stranama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Koristeći se dostupnim mrežnim izvorima, učenici će u alatu Canva prikazati fotografiju Tank man i objasniti njezinu važnost za svijet i povijest te kako ona prikazuje običnog čovjeka. Pitajte učenike zašto kad je riječ o toj fotografiji, slika govori više od 1000 riječi i potaknite raspravu što je zapravo ljudska sloboda.
Pozdravite učenike i postavite im pitanje kada je Hrvatska postala neovisna država i što znaju o događajima koji su prethodili tome. U razgovoru istaknite 8. listopada 1991. kao datum postizanja neovisnosti i pitajte ih što znaju o tom događaju. Nakon uvodnih pitanja podijelite učenike u grupe koje će proučavati određene političke događaje koji su pridonijeli neovisnosti Hrvatske, te označili uspon nacionalizma na području država bivše Jugoslavije. Podijelite učenike u četiri grupe koje će proučavati: pojavu višestranačja / pojavu HDZ-a, velikosrpski miting u Kninu, višestranačke izbore 1990. u Hrvatskoj, proglašenje prekida svih državnopravnih veza sa Jugoslavijom (8. listopada 1991.). Svaka će grupa u alatu Conceptboard izraditi umnu mapu u kojoj će napisati najvažnije činjenice vezane za navedene događaje, a koje će saznati preko dostupnih mrežnih izvora. Neka svi članovi grupe pristupe alatu s pomoću pametnog telefona, tableta ili računala i zajedno uređuju mapu. Nakon što sve grupe predstave radove, postavite učenicima završna pitanja za raspravu: Koje su prednosti i nedostatci nacionalne države? Što nacionalizam može značiti za većinski narod, a što za manjine? Zašto suvremene demokratske države štite prava manjina?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu o tome obaviješteni. Grupni rad treba biti strukturiran i uloge trebaju biti jasno određene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za provedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te detaljno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Sadržaj s pomoću kojeg će učenici istraživati zadane teme (pojava višestranačja / pojava HDZ-a, velikosrpski miting u Kninu, višestranački izbori 1990. u Hrvatskoj, proglašenje prekida svih državnopravnih veza s Jugoslavijom) treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s oštećenjem vida možete omogućiti i audiozapis sadržaja. Za izradu umne mape u digitalnom alatu Conceptboard omogućite učeniku s teškoćama potporu vršnjaka, a prema potrebi omogućite izradu umne mape na papiru ili u nekome drugome digitalnom alatu.
Neka učenik s teškoćama predstavi rad grupe ako to želi. Omogućite mu da prezentaciju odradi na način koji mu najbolje odgovara, u skladu s njegovim potrebama i jakim stranama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zadajte učenicima da, koristeći se dostupnim mrežnim izvorima, prouče prava nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj analizirajući Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina u RH s naglaskom na čl. 4. i prikažu ključne dijelove s pomoću alata Canva. Potaknite raspravu u razredu o tome zašto su pojedini dijelovi zaštite manjina uvedeni i koja im je danas svrha.
Pozdravite učenike. Pitajte ih koje osobine povijesna osoba treba imati da bismo je smatrali važnom. Raspravite s njima o odgovorima. Pitajte ih znaju li neke povijesne osobe koje su važne za političke promjene 1989. – 1991. u Europi i svijetu. Nakon uvodne rasprave, podijelite učenike u četiri grupe. Jedna će grupa prema dostupnim mrežnim izvorima saznati važne informacije o Lechu Walesi, druga će saznati važne informacije o Vaclavu Havelu, treća će grupa prema dostupnim mrežnim izvorima saznati važne informacije o Mihajlu Gorbačovu i četvrta o Helmutu Kohlu. Neka predstavnik svake grupe pristupi alatu MS Office Word s pomoću pametnog telefona, tableta ili računala i zajedno s ostatkom grupe izradi tablicu kojom će prikazati djelovanje i važnost dodijeljenih im povijesnih osoba. Mapa treba sadržavati najmanje deset elemenata kojima će se prikazati djelovanje osobe prije, tijekom i nakon raspada komunizma. Svoje istraživanje predstavit će ostalim učenicima. Nakon prezentiranja pitajte učenike koje su sličnosti i razlike uočili u djelovanjima osoba koje su istraživali. Jesu li one važne povijesne osobe i zašto? Kakve su osobine imale? Postoje li danas osobe koje imaju takve osobine, odnosno koje ćemo jednoga dana smatrati važnima? Objasnite odgovor.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, to jest o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu o tome obaviješteni. Grupni rad treba biti strukturiran i zadaće trebaju biti jasno određene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za izvedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te detaljno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati zadane povijesne osobe (Lech Wales, Vaclav Havel, Mihajl Gorbačov, Ronald Reagan) treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s oštećenjem vida možete omogućiti i audiozapis sadržaja. Pri izradi tablice u digitalnom alatu MS Office Word omogućite učeniku s teškoćama potporu vršnjaka, a prema potrebi izradu tablice na papiru ili u nekome drugome digitalnom alatu.
Neka učenik s teškoćama predstavi rad grupe ako to želi. Omogućite mu da prezentaciju obavi na način koji mu najbolje odgovara, u skladu s njegovim potrebama i jakim stranama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Koristeći se dostupnim mrežnim izvorima, učenici će pronaći važne informacije o nagradi Saharov te o tome izraditi plakat u alatu Canva. Pitajte učenike što tu nagradu čini toliko važnom u suvremenom svijetu i potaknite raspravu o stanju ljudskih prava danas.
Dunatov, Š. (2010.), Začetci višestranačja u Hrvatskoj 1989. godine, https://hrcak.srce.hr/63903 (14.8.2023.)
Marijan, D. (2016.), Događanja naroda u Kninu, https://hrcak.srce.hr/file/251682 (14.8.2023.)
Vukas, B., Tomljenović, M., Borbelj, D. (2022.) Odluka Sabora Republike Hrvatske od 8. listopada 1991., https://hrcak.srce.hr/file/416390 (14.8.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.