Motivirajte učenike za ovu aktivnost pitanjima o lokalnoj zajednici: Kako se naziva lokalna zajednica kojoj oni pripadaju? Kojim resursima raspolaže njihova lokalna zajednica? Čime se ljudi bave? Možda se upravo realizira neka veća investicija – tko o tome odlučuje?
Uputite učenike da prouče Samoupravni djelokrug općine, grada i županije.
Uputite učenike na promišljanje o razlikama između lokalnih zajednica u Republici Hrvatskoj danas, ali i tijekom povijesti. Upitajte ih: Koji su gradovi na našoj obali poznati jer su ostvarili izniman prosperitet u prošlosti? Što izdvaja grad Dubrovnik kao uzor funkcioniranja političke zajednice? Možete im ponuditi tekst.
Zatim učenicima dodijelite zadatak da istražuju različite mrežne stranice o Dubrovačkoj Republici pomoću kojih trebaju doći do informacija o institucijama vlasti u razdoblju aristokratske Dubrovačke Republike. Podsjetite učenike da biraju relevantne i sigurne internetske stranice. Možete im ponuditi tekst.
Učenici će imenovati institucije vlasti u aristokratskoj Dubrovačkoj Republici te objasniti njihov međusoban odnos, ovlasti koje imaju te što je izvor njihove vlasti.
Koristeći se alatom Popplet, učenici će skicirati strukturu vlasti u Dubrovačkoj Republici. Skica treba biti jednostavna i pregledna te sadržavati osnovne elemente (vlast, vijeća, vlastela, knez).
Učenici će istražiti natpis na latinskom jeziku Obliti privatorum publica curate!, koji se nalazio iznad ulaznih vrata u palaču Velikog vijeća, te će kritički promisliti o značenju te političke maksime. Uputite učenike na sadržaj znanstvenog članka.
Na osnovi pročitanih članaka i relevantnih podataka procijenite je li borba protiv korupcije u to doba bila uspješna.
Povedite s učenicima raspravu o rezultatima njihova istraživanja. Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.
U političkoj filozofiji pojavila se ideja da je najbolje jamstvo dobre države vrlina onih na vlasti. Zainteresirane učenike možete uputiti da istraže kako se je razvijala ta ideja da treba bdjeti nad zajedničkim dobrom, a potiskivati osobne probitke. Uputite učenike da istraže doprinos velikog Aristotela razvoju ideje o najvišem ljudskom dobru u jedinstvu etike i politike. Za početak, neka pročitaju tekst Aristotel – O vrlini, a zatim neka te spoznaje povežu s riječima iz već spomenutog djela znanstvenice Nelle Lonza, koja ističe: „Ne bih duljila o tome da je u pitanju idealizirana samoslika dubrovačkih vlastodržaca, a ne stvarnost. Niz konkretnih primjera zanemarivanja općih interesa, a skrbi za osobne, ne bi bio kratak.“ Uputite učenike da u alatu za obradu teksta Word Online napišu esej o jedinstvu etike i politike.
Motivirajte učenike za rad potičući ih na razmišljanje o „zviždačima“. Ispričajte im priču o tome kako bi se zviždači mogli usporediti s kanarincima u rudnicima. Kanarinci su služili rudarima da u oknima na vrijeme, kad kanarinac ugine, primijete da se skupljaju otrovni plinovi. Zahvaljujući tome bilo je moguće pravovremeno intervenirati i riješiti problem.
Pitajte učenike jesu li čuli za pojam zviždača. Pitajte ih tko su zviždači. Ponudite učenicima tekst.
Recite učenicima da je zbog pošasti korupcije osnovana međunarodna nevladina organizacija Transparency International.
Uputite učenike da posjete i istraže mrežne stranice organizacije Transparency International.
Učenici trebaju istražiti čime se bavi Transparency International te kada je osnovana i čime se bavi organizacija Transparency International Hrvatska. Također, neka pronađu odgovore na sljedeća pitanja: Čime se mjeri korupcija u određenoj državi? Što označava pojam indeks percepcije korupcije? Od kojih se dviju skupina podataka sastoji indeks percepcije korupcije? Gdje su izvori tih podataka? Koliki je indeks percepcije korupcije 2022. u Republici Hrvatskoj i na kojem je ona mjestu u svijetu?
Neka učenici usporede je li to bolje ili lošije u odnosu na prethodnu, 2021. godinu. Uputite učenike da se informiraju o ljestvici najmanje korumpiranih država u Europi i u svijetu te o ljestvici najviše korumpiranih zemalja svijeta. Također, neka istraže ekonomske pokazatelje koje objavljuje Eurostat o razvijenosti pojedinih ekonomija i životnom standardu stanovnika tih država. Recite učenicima da povežu podatke o korumpiranosti s ekonomskim pokazateljima razvijenosti tih država i odgovore na sljedeće pitanje: Kakav je utjecaj korupcije na stopu gospodarskog rasta?
Nakon provedenog istraživanja potaknite učenike na raspravu o smislu i vrijednosti uloge zviždača. Pitajte učenike jesu li spremni prijaviti korupciju TIH-u.
Preporučite učenicima da pogledaju edukativni videozapis. Koju ulogu ima policija u suzbijanju korupcije, učenici mogu saznati gledanjem videozapisa.
Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.
Zainteresirane učenike možete uputiti na mrežnu stranicu na kojoj mogu saznati koja su ograničenja pri upotrebi indeksa percepcije korupcije te kako je mjerenje korupcije tijekom duljega razdoblja utjecalo na borbu protiv korupcije. Uputite učenike na izradu kratke prezentacije u alatu PowerPoint.
Vrednujte uradak učenika.
Povedite s učenicima razgovor o koruptivnim aferama koje su im poznate iz medija. Primjerice, pitajte učenike za slučaj INA-MOL i što misle o posljedicama koje korupcija ima za društvo. Preporučite učenicima da istraže različite medijske prikaze najvećih korupcijskih afera u Republici Hrvatskoj.
Podijelite učenike u grupe po četiri učenika. Svaka grupa treba istraživati medije, portale i različite internetske stranice te izabrati jedan konkretan primjer korupcije u Republici Hrvatskoj, koji će dubinski istraživati. Neka pokušaju pronaći odgovore na sljedeća pitanja: Tko su akteri tog slučaja? Tko su oni koji potkupljuju, a tko oni koje se potkupljuje? Gdje se i kada se slučaj dogodio? Koji je akterima bio cilj? Za koji je novčani iznos oštećena društvena zajednica? Kako su malverzacije otkrivene? Koja su se državna tijela bavila tim slučajem? Jesu li istrage još u tijeku ili je slučaj završen i kako, s kojim ishodom?
Podijeljeni u grupe, učenici će istraživati po jedan konkretan slučaj. Recite učenicima da svoje spoznaje trebaju prezentirati digitalnim plakatom koji će izraditi pomoću digitalnog alata Genially. Digitalni plakat treba sadržavati videouratke, prezentacije izrađene u alatu PowerPoint, digitalne mape, tabele i tekstove.
Plakat može biti objavljen na mrežnim stranicama škole.
Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.
Usmjerite učenike da se na mrežnim stranicama informiraju o budžetu svoje lokalne zajednice. Neka analiziraju planirane prihode i rashode, planirana ulaganja i investicije te glavne subjekte ekonomskih i političkih procesa u svojoj lokalnoj zajednici. Pitajte učenike znaju li za participativno budžetiranje te ih uputite na mrežnu stranicu. Postavite im sljedeća pitanja: Postoji li participativno budžetiranje u njihovoj jedinici lokalne samouprave? Jesu li spremni podržati participativno budžetiranje? Recite učenicima da, navodeći primjere, pripreme kratko interaktivno izlaganje uz prezentaciju izrađenu u alatu PowerPoint o smislu i vrijednosti participativnog budžetiranja u razvoju demokracije.
Vrednujte uradak učenika.
1. Pažanin, A. 2001. Etika i politika. Filozofska istraživanja. Zagreb.
2. Aristotel. 1998. Politika. Globus. Zagreb.
3. Šimac, N. 2000. Protiv korupcije. UDD, Sarajevo: Napredak. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.