Predmet
Politika i gospodarstvo 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ruka ruku mije

Naziv predmeta
Politika i gospodarstvo 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • lokalna zajednica
  • proračun
  • investicije
  • participativno budžetiranje
  • korupcija
  • opće dobro
  • institucije vlasti u lokalnoj zajednici
  • Dubrovačka Republika
  • vlastela
  • vlast

Halo, ljudi nahvao!

Motivirajte učenike za ovu aktivnost pitanjima o lokalnoj zajednici: Kako se naziva lokalna zajednica kojoj oni pripadaju? Kojim resursima raspolaže njihova lokalna zajednica? Čime se ljudi bave? Možda se upravo realizira neka veća investicija – tko o tome odlučuje?

Uputite učenike da prouče Samoupravni djelokrug općine, grada i županije.

Uputite učenike na promišljanje o razlikama između lokalnih zajednica u Republici Hrvatskoj danas, ali i tijekom povijesti. Upitajte ih: Koji su gradovi na našoj obali poznati jer su ostvarili izniman prosperitet u prošlosti? Što izdvaja grad Dubrovnik kao uzor funkcioniranja političke zajednice? Možete im ponuditi tekst.

Zatim učenicima dodijelite zadatak da istražuju različite mrežne stranice o Dubrovačkoj Republici pomoću kojih trebaju doći do informacija o institucijama vlasti u razdoblju aristokratske Dubrovačke Republike. Podsjetite učenike da biraju relevantne i sigurne internetske stranice. Možete im ponuditi tekst.

Učenici će imenovati institucije vlasti u aristokratskoj Dubrovačkoj Republici te objasniti njihov međusoban odnos, ovlasti koje imaju te što je izvor njihove vlasti.

Koristeći se alatom Popplet, učenici će skicirati strukturu vlasti u Dubrovačkoj Republici. Skica treba biti jednostavna i pregledna te sadržavati osnovne elemente (vlast, vijeća, vlastela, knez).

Učenici će istražiti natpis na latinskom jeziku Obliti privatorum publica curate!, koji se nalazio iznad ulaznih vrata u palaču Velikog vijeća, te će kritički promisliti o značenju te političke maksime. Uputite učenike na sadržaj znanstvenog članka.
Na osnovi pročitanih članaka i relevantnih podataka procijenite je li borba protiv korupcije u to doba bila uspješna.

Povedite s učenicima raspravu o rezultatima njihova istraživanja. Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim pomagalima, poput slika, grafikona i dijagrama, da biste ilustrirali pojmove i koncepte koji se obrađuju u zadatku. To može pomoći učenicima da bolje razumiju gradivo.
Upotrebljavajte jasan i jednostavan jezik pri objašnjavanju kako bi učenici mogli lakše pratiti.
Pružite učenicima potrebnu pomoć u pronalaženju informacija na internetu. To može uključivati ​​upute za pretraživanje interneta ili čak izravnu pomoć u pretraživanju i filtriranju informacija.
Uključite društvene aspekte u zadatak kako bi se učenici mogli povezati s temom. Na primjer, postavite pitanja o tome kako ova tema utječe na njihovu lokalnu zajednicu i zašto je važno da se svi uključe u aktivnosti koje promiču društvenu odgovornost.
Prilagodite zadatke prema individualnim potrebama učenika. To može uključivati ​​skraćivanje zadatka, pojednostavnjenje zahtjeva ili prilagodbu alata kojima se učenici koriste za izradu plakata i stripova.
Pružite učenicima potporu u radu u parovima ili grupama kako bi mogli razgovarati o zadatku i podijeliti ideje. To može uključivati ​​poticajne fraze ili upute za suradnju koje mogu pomoći učenicima da međusobno bolje komuniciraju.
Upotrijebite veliki font, jasne slike i grafikone za skiciranje strukture vlasti. Koristite se vizualnim pomagalima za ilustraciju pojedinih elemenata vlasti.
Osigurajte učenicima jasne upute o tome kako napraviti skicu i što istraživati u natpisu na latinskom jeziku. Pojednostavnite zadatke i uklonite nepotrebne pojedinosti koje bi mogle izazvati zbunjenost.
Procjenjujte učenike na temelju njihova sudjelovanja i napora koje ulažu u zadatke. Nemojte ocjenjivati njihove rezultate samo na temelju točnosti, već i na temelju njihove sposobnosti da shvate i primijene znanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

U političkoj filozofiji pojavila se ideja da je najbolje jamstvo dobre države vrlina onih na vlasti. Zainteresirane učenike možete uputiti da istraže kako se je razvijala ta ideja da treba bdjeti nad zajedničkim dobrom, a potiskivati osobne probitke. Uputite učenike da istraže doprinos velikog Aristotela razvoju ideje o najvišem ljudskom dobru u jedinstvu etike i politike. Za početak, neka pročitaju tekst Aristotel – O vrlini, a zatim neka te spoznaje povežu s riječima iz već spomenutog djela znanstvenice Nelle Lonza, koja ističe: „Ne bih duljila o tome da je u pitanju idealizirana samoslika dubrovačkih vlastodržaca, a ne stvarnost. Niz konkretnih primjera zanemarivanja općih interesa, a skrbi za osobne, ne bi bio kratak.“ Uputite učenike da u alatu za obradu teksta Word Online napišu esej o jedinstvu etike i politike.

Nastavna aktivnost za predmet X

Halo, ljudi nahvao!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije značenje političke maksime „Obliti privatorum, publica curate!“
  • Učenik imenuje institucije vlasti u aristokratskoj Dubrovačkoj Republici.
  • Učenik objašnjava diobu vlasti u aristokratskoj Dubrovačkoj Republici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Etika
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Stara pošast, nove opasnosti

Motivirajte učenike za rad potičući ih na razmišljanje o „zviždačima“. Ispričajte im priču o tome kako bi se zviždači mogli usporediti s kanarincima u rudnicima. Kanarinci su služili rudarima da u oknima na vrijeme, kad kanarinac ugine, primijete da se skupljaju otrovni plinovi. Zahvaljujući tome bilo je moguće pravovremeno intervenirati i riješiti problem.
Pitajte učenike jesu li čuli za pojam zviždača. Pitajte ih tko su zviždači. Ponudite učenicima tekst.

Recite učenicima da je zbog pošasti korupcije osnovana međunarodna nevladina organizacija Transparency International.
Uputite učenike da posjete i istraže mrežne stranice organizacije Transparency International.
Učenici trebaju istražiti čime se bavi Transparency International te kada je osnovana i čime se bavi organizacija Transparency International Hrvatska. Također, neka pronađu odgovore na sljedeća pitanja: Čime se mjeri korupcija u određenoj državi? Što označava pojam indeks percepcije korupcije? Od kojih se dviju skupina podataka sastoji indeks percepcije korupcije? Gdje su izvori tih podataka? Koliki je indeks percepcije korupcije 2022. u Republici Hrvatskoj i na kojem je ona mjestu u svijetu?

Neka učenici usporede je li to bolje ili lošije u odnosu na prethodnu, 2021. godinu. Uputite učenike da se informiraju o ljestvici najmanje korumpiranih država u Europi i u svijetu te o ljestvici najviše korumpiranih zemalja svijeta. Također, neka istraže ekonomske pokazatelje koje objavljuje Eurostat o razvijenosti pojedinih ekonomija i životnom standardu stanovnika tih država. Recite učenicima da povežu podatke o korumpiranosti s ekonomskim pokazateljima razvijenosti tih država i odgovore na sljedeće pitanje: Kakav je utjecaj korupcije na stopu gospodarskog rasta?

Nakon provedenog istraživanja potaknite učenike na raspravu o smislu i vrijednosti uloge zviždača. Pitajte učenike jesu li spremni prijaviti korupciju TIH-u.
Preporučite učenicima da pogledaju edukativni videozapis. Koju ulogu ima policija u suzbijanju korupcije, učenici mogu saznati gledanjem videozapisa.

Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilagodite zadatak prema njihovim individualnim sposobnostima i potrebama, uzimajući u obzir različite razine razumijevanja, kognitivne sposobnosti i jezične vještine.
Podijelite zadatak u manje dijelove i dajte učenicima jasne upute za svaki dio.
Koristite se vizualnim pomagalima, poput slika i grafikona, kako biste im olakšali razumijevanje i pamćenje informacija.
Upotrebljavajte jednostavan i razumljiv jezik, izbjegavajući složene koncepte i stručne pojmove.
Omogućite im dodatno vrijeme za završetak zadatka ako je potrebno.
Pružite im dodatnu pomoć u razumijevanju teških pojmova, navodeći primjere ili dodatna objašnjenja.
Potaknite ih da međusobno surađuju i podupiru jedni druge, kako bi se osjećali sigurnije i bili potaknuti na sudjelovanje.
Neka vam dopuste da provjerite njihovo razumijevanje prije nego što nastave na sljedeći korak, kako bi bili sigurni da su shvatili zadani zadatak.
Pohvalite ih za trud i rad, čak i ako nisu uspjeli potpuno završiti zadatke, kako bi se osjećali uključenima i motiviranima za daljnje učenje.
Dopustite učenicima da se koriste različitim načinima prikupljanja podataka, kao što su gledanje videopriloga, slušanje audiozapisa ili čitanje teksta.
Omogućite učenicima da se koriste jednostavnijim alatima za stvaranje tablica ako im je Excel prezahtjevan alat.
Nakon provedena istraživanja i objave njihovih spoznaja, potaknite učenike na raspravu o smislu i vrijednosti uloge zviždača. Pokušajte učenike potaknuti da razmisle o važnosti etičnosti i transparentnosti u društvu i poslovanju te o tome koliko je važno imati informacije o korupciji. Pitajte učenike jesu li spremni prijaviti korupciju TIH-u. Preporučite učenicima da pogledaju edukativni videozapis o ulozi policije u suzbijanju korupcije, kako bi stekli bolji uvid u tu temu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike možete uputiti na mrežnu stranicu na kojoj mogu saznati koja su ograničenja pri upotrebi indeksa percepcije korupcije te kako je mjerenje korupcije tijekom duljega razdoblja utjecalo na borbu protiv korupcije. Uputite učenike na izradu kratke prezentacije u alatu PowerPoint.

Vrednujte uradak učenika.

Nastavna aktivnost za predmet X

Stara pošast, nove opasnosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje ulogu organizacije Transparency International u suzbijanju nacionalne korupcije i njezinih posljedica.
  • Učenik definira indeks percepcije korupcije.
  • Učenik tumači statističke pokazatelje korupcije u Republici Hrvatskoj i drugim državama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Grijeh strukture – struktura grijeha

Povedite s učenicima razgovor o koruptivnim aferama koje su im poznate iz medija. Primjerice, pitajte učenike za slučaj INA-MOL i što misle o posljedicama koje korupcija ima za društvo. Preporučite učenicima da istraže različite medijske prikaze najvećih korupcijskih afera u Republici Hrvatskoj.

Podijelite učenike u grupe po četiri učenika. Svaka grupa treba istraživati medije, portale i različite internetske stranice te izabrati jedan konkretan primjer korupcije u Republici Hrvatskoj, koji će dubinski istraživati. Neka pokušaju pronaći odgovore na sljedeća pitanja: Tko su akteri tog slučaja? Tko su oni koji potkupljuju, a tko oni koje se potkupljuje? Gdje se i kada se slučaj dogodio? Koji je akterima bio cilj? Za koji je novčani iznos oštećena društvena zajednica? Kako su malverzacije otkrivene? Koja su se državna tijela bavila tim slučajem? Jesu li istrage još u tijeku ili je slučaj završen i kako, s kojim ishodom?
Podijeljeni u grupe, učenici će istraživati po jedan konkretan slučaj. Recite učenicima da svoje spoznaje trebaju prezentirati digitalnim plakatom koji će izraditi pomoću digitalnog alata Genially. Digitalni plakat treba sadržavati videouratke, prezentacije izrađene u alatu PowerPoint, digitalne mape, tabele i tekstove.
Plakat može biti objavljen na mrežnim stranicama škole.

Nastavnik može formativno vrednovati učenike na temelju njihova sudjelovanja u ovoj aktivnosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilagodite zadatke i upute. Ovisno o potrebama učenika, možda će biti potrebno pojednostavniti upute ili dati dodatne primjere kako bi učenici bolje razumjeli zadatak. Također, možda će biti potrebno prilagoditi broj informacija koje su im dostupne ili prilagoditi način na koji se te informacije prezentiraju.
Pružite podršku učenicima. Učenici koji imaju teškoće u razvoju mogu se osjećati preopterećenima zadatkom istraživanja i izrade digitalnog plakata. Pružite im podršku i vodstvo tijekom cijelog procesa, od istraživanja do izrade plakata.
Dopustite fleksibilnost u izradi plakata. Razmislite o dopuštanju učenicima da izraze svoje spoznaje na način koji im najbolje odgovara. Na primjer, ako učenici imaju poteškoće s pisanjem, dopustite im da svoje spoznaje prezentiraju na drugi način, poput govornog izlaganja ili videosnimke.
Pružite učenicima konstruktivnu povratnu informaciju kako bi mogli poboljšati svoj rad. Učenici s teškoćama u razvoju često trebaju dodatne informacije kako bi mogli razumjeti svoje jače strane i područja koja trebaju poboljšati.
Ohrabrite suradnju. Potaknite učenike da surađuju i međusobno si pomažu tijekom istraživanja i izrade plakata. Učenici mogu naučiti jedni od drugih i moći će izraditi kvalitetniji plakat ako rade zajedno.
Ako učenici s teškoćama u razvoju imaju poteškoća u radu s digitalnim alatima, mogu se primijeniti sljedeće prilagodbe.
Dajte im više vremena za upoznavanje s alatom te osigurajte upute za korištenje.
Podijelite zadatke na manje dijelove i dopustite im da završe jedan po jedan.
Pružite im potrebnu podršku i pomoć ako zapnu ili ne znaju kako nastaviti.
Omogućite im da se koriste jednostavnijim verzijama digitalnog alata ili alternativnim alatom koji im je lakši za upotrebu, poput alata Canva ili Piktochart.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Usmjerite učenike da se na mrežnim stranicama informiraju o budžetu svoje lokalne zajednice. Neka analiziraju planirane prihode i rashode, planirana ulaganja i investicije te glavne subjekte ekonomskih i političkih procesa u svojoj lokalnoj zajednici. Pitajte učenike znaju li za participativno budžetiranje te ih uputite na mrežnu stranicu. Postavite im sljedeća pitanja: Postoji li participativno budžetiranje u njihovoj jedinici lokalne samouprave? Jesu li spremni podržati participativno budžetiranje? Recite učenicima da, navodeći primjere, pripreme kratko interaktivno izlaganje uz prezentaciju izrađenu u alatu PowerPoint o smislu i vrijednosti participativnog budžetiranja u razvoju demokracije.

Vrednujte uradak učenika.

Nastavna aktivnost za predmet X

Grijeh strukture – struktura grijeha

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje ulogu medija u razotkrivanju korupcije u Republici Hrvatskoj.
  • Učenik definira značenje participativnog budžetiranja.
  • Učenik promiče važnost praćenja informacija o ulaganju i investicijama u lokalnoj zajednici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

1. Pažanin, A. 2001. Etika i politika. Filozofska istraživanja. Zagreb.

2. Aristotel. 1998. Politika. Globus. Zagreb.

3. Šimac, N. 2000. Protiv korupcije. UDD, Sarajevo: Napredak. Zagreb.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.