Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, postavite im nekoliko pitanja (npr. Kako su se ribe prilagodile životu u vodi? / Kako dišu? / Kako se kreću? i sl.). Nakon što ste raspravili o odgovorima koje su učenici ponudili na postavljena pitanja, prikažite im videozapis Kako se ribe kreću? na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.3 Pripremite im organizator pažnje (primjerice, radni listić) na kojem trebaju navesti načine kretanja različitih vrsta prikazanih riba. Organizator pažnje pomoći će im u aktivnom praćenju videozapisa. Također, zadajte im na posebnim papirićima barem pet različitih vrsta riba za koje trebaju istražiti kako su se prilagodile kretanju (npr. tuna, list, jegulja, orada i dr.).
Nakon gledanja videozapisa provjerite jesu li svi učenici zapisali u organizatore pažnje sve što ste očekivali, a ako bude potrebno, određene dijelove videozapisa pokrenite više puta. Kad svi učenici ispune svoje organizatore pažnje, podijelite ih u heterogene grupe s podjednakim brojem članova i uputite na izradu zajedničke prezentacije u programu PowerPoint u sklopu digitalnog alata Teams iz sustava Office 365. Objasnite im da se ispunjenim organizatorima pažnje mogu koristiti pri izradi prezentacije upućujući pritom svaku grupu na jednu vrstu ribe iz videozapisa. Podijelite grupama i po jedan ranije pripremljen listić s primjerima riba koje su im poznatije, a o čijim prilagodbama trebaju pronaći informacije na pouzdanim mrežnim stranicama i dodati u prezentaciju. Također, neka svaka grupa, istražujući o prilagodbama predloženih vrsta riba, pronađe informacije i o tome jesu li te ribe ugrožene, prijeti li im izumiranje i tko najviše uništava njihovo stanište. Pratite tijek izrade prezentacije i, prema potrebi, ukažite na potrebu za ispravcima.
Nakon što sve grupe izrade prezentacije, neka svaka od njih izabere svojeg predstavnika. Članove ostalih grupa potičite na to da postavljaju pitanja ako im je potrebno detaljnije objašnjenje. Zajedno raspravite i o tome kako svatko od nas može pridonijeti očuvanju vodenih staništa.
Učenicima zatim podijelite obrasce na kojima se u tablici nalaze kriteriji za procjenu njihova rada u grupi i rada grupe. Zamolite ih, svakako, da iskreno napišu što misle. Analizirajte njihove odgovore i zapise te se osvrnite na pozitivne i negative aspekte rada u grupi. Usto, potaknite ih na eventualnu korekciju angažmana u grupi u budućnosti.
Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), ali i na obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji u ponašanju i osjećanju). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom gledanja videozapisa na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.3 osigurajte uključene titlove za učenike s oštećenjem sluha. Također, učenika možete smjestiti bliže izvoru zvuka. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte adekvatnu poziciju te prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Pri kreiranju organizatora pažnje vodite računa o grafičkoj i jezičnoj prilagodbi. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst koji čitaju. Za učenike s jezičnim teškoćama također je važna jezična prilagodba, a ona podrazumijeva kraće rečenice uz uobičajeni poredak riječi u njima te jasno izrečene sve rečenične dijelove, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, ali i dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te lijevog poravnanja. Grafička prilagodba važna je i za učenike s oštećenjem vida.
Tijekom grupnog rada na izradi zajedničke prezentacije u programu PowerPoint u sklopu digitalnog alata Teams iz sustava Office 365 važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i ostali učenici koji se nalaze u grupi. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Preporučuje se da učenike s teškoćama smjestite u grupu u kojoj je učenik koji je spreman prezentirati (to je osobito važno ako je u grupi učenik s teškoćama prisutna anksioznost ili ako je učenik s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije).
Učenici koji žele znati više mogu istražiti prilagodbe ostalih skupina organizama na kretanje u vodi. Primjerice, mogu istražiti kako se kreću sisavci koji su se sekundarno prilagodili životu u vodi ili, primjerice, kukci (obrubljeni kozak) i ptice (pingvin). Neka usporede njihove načine kretanja s kretanjem riba te navedu sličnosti i razlike. Svoje istraživanje neka prikažu infografikom u digitalnom alatu Piktochart i predstave ga ostatku razreda.
Kako biste učenike potaknuli na aktivnost, prikažite im pokus s balonom, kovanicom i malom kadom napunjenom vodom. Pripremite im radni listić na koji će zabilježiti koji je materijal i pribor potrebno pripremiti te tijek pokusa. Najprije u balon stavite kovanicu i ubacite ga u vodu. Neka učenici opišu što se dogodilo, a zatim neka to isto napišu i na radni listić. Zatim izvadite balon s kovanicom, napušite ga do promjera od najmanje 10 cm i ponovno stavite u kadu s vodom. Učenici trebaju opisati viđeno te svoja zapažanja zapisati na radni listić.
Također, s učenicima možete raspraviti i o tome jesu li u akvariju, na filmu ili negdje drugdje promatrali kako ribe mijenjaju dubinu na kojoj se nalaze u vodenom staništu. Pitajte ih i o tome jesu li već čuli za plivaći mjehur te povežite model balona s plivaćim mjehurom.
Potaknite ih na zaključak o tome zašto napuhani balon s kovanicom ne tone te ih uputite na gledanje animacije na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.3 pod nazivom Riblji mjehur. Neka usporede punjenje i pražnjenje ribljeg mjehura s pokusom koji ste im prikazali na početku aktivnosti. Zatim neka na temelju toga objasne kako ribe mogu dolaziti na različite dubine vode.
Zadajte im zadatak da u parovima nacrtaju strip u bilježnicu u kojem će prikazati odabranu slatkovodnu ili morsku ribu Hrvatske. Možete im predložiti šarana, grgeča, srdelu, oradu i slično. Neka nacrtaju barem četiri sličice na kojima obavezno trebaju prikazati ribu (njezin naziv, izgled itd.), stanište u kojem živi i opis kretanja na različitim dubinama. Usto, mogu prikazati na koji se način, osim s pomoću plivaćeg mjehura, riba pokreće. Dovršene stripove učenici neka međusobno predstave u razredu, a zatim neka fotografiraju svoje radove mobitelom ili digitalnim fotoaparatom te ih dodaju na razrednu Padlet stranicu. Neka na kraju među svim stripovima odaberu dva koja su po njihovu mišljenju najbolje prikazala zadano. Potaknite ih na to da objektivno pristupe ocjenjivanju prateći realizaciju zadatka. Strip s najviše bodova možete postaviti i na mrežnu stranicu škole.
Na kraju ih uputite na rješavanje zadataka ispod animacije Riblji mjehur na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.3, podnaslov Uroni, izroni pa zajedno raspravite o rješenjima i zaključite o važnosti plivaćeg mjehura.
Kao i u prethodnoj aktivnosti, pri kreiranju radnog listića vodite računa o grafičkoj i jezičnoj prilagodbi. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst koji čitaju. Za učenike s jezičnim teškoćama važna je i jezična prilagodba, a ona podrazumijeva kraće rečenice uz uobičajeni poredak riječi u njima te jasno izrečene sve rečenične dijelove, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te lijevog poravnanja. Grafička prilagodba važna je i za učenike s oštećenjem vida.
Tijekom rada na Edutoriju na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.3 uputite učenike s teškoćama na mogućnost odabira inkluzivnog prikaza i prilagodbe za disleksiju, a učenike s oštećenjem vida uputite na opciju povećanja fonta i promjene kontrasta. Osigurajte dovoljno vremena za samostalno rješavanje zadatka ispod animacije Riblji mjehur.
Prilikom izrade stripa u paru, vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s tim učenicima kako napreduju u obavljanju zadatka.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti o skupinama riba koje nemaju plivaći mjehur. Neka prikažu kako se te ribe kreću i koje su im specifičnosti. Neka o svojim saznanjima izrade poster u digitalnom alatu Padlet i predstave ga ostalim učenicima u razredu.
U uvodnom dijelu aktivnosti pitajte učenike o tome jesu li bili na moru i šetali obalom te jesu li u obalnom području primijetili neke organizme. Neka opišu na koje su sve organizme nailazili. Učenicima zatim prikažite interaktivni element pod nazivom Obalno područje na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.3 i potaknite ih na to da provjere koje se informacije o obalnom području nalaze na tom interaktivnom elementu. Raspravite o uvjetima koji vladaju u obalnom području i o prilagodbama koje su organizmi morali razviti kako bi preživjeli. Pitajte učenike vide li na interaktivnom elementu neke od organizama na koje su nailazili hodajući obalom.
Napišite na ploču nazive organizama koji se navode i u interaktivnom elementu (cijanobakterije, alge, rakovi, mekušci), a po želji dodajte i predstavnike žarnjaka. Podijelite učenike u najmanje četiri heterogene grupe s podjednakim brojem članova kako bi istražili o prilagodbama dodijeljene skupine organizama na uvjete u obalnom području. Zadajte grupama da o pronađenim prilagodbama izrade postere u digitalnom alatu Canva. Prije izrade plakata prikažite im koje kriterije posteri trebaju zadovoljiti (izgled, sadržaj, prikaz i dr.).
Nakon što su sve grupe izradile postere, organizirajte predstavljanje postera, i to tako da svaka grupa izabere svojeg predstavnika. Tijekom predstavljanja jedne grupe potičite ostale da aktivno prate izlaganje, postavljaju pitanja i kritički razmišljaju o kriterijima za izradu postera.
Neka se članovi svake grupe nakon svih izlaganja okupe i vijećaju o tome koja je grupa bila najuspješnija u izradi postera, a zatim neka iznesu mišljenje o svojem izboru s obzirom na zadane kriterije za izradu postera. Potičite ih na objektivnost pri izricanju svojih mišljenja poštujući pritom i autore radova. Poster s najvećim brojem glasova možete objaviti na mrežnoj stranici škole.
Iako će postavke vjerojatno ostati spremljene na Edutoriju, podsjetite učenike s teškoćama na mogućnost odabira inkluzivnog prikaza i prilagodbe za disleksiju prilikom rada na interaktivnom elementu pod nazivom Obalno područje na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 2, Jedinica 2.3, a učenike s oštećenjem vida uputite na opciju povećanja fonta i promjene kontrasta.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama možete, prema potrebi, pripremiti podsjetnik s ključnim riječima koje se spominju u zadatcima (npr. cijanobakterije) ili pri podjeli organizama (npr. žarnjaci).
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u alatu Canva. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Tijekom grupnog rada važno je da i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke, kao i ostali učenici koji se nalaze u grupi. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj je učenik koji je spreman prezentirati rad (to je osobito važno ako se u grupi nalazi učenik s teškoćom poput anksioznosti ili s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije). Učenike s poremećajima aktivnosti i pažnje valja smjestiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji ih mogu usmjeravati na zadatke (oblik vršnjačke podrške).
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
- Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
- Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
- Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
- Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.
Učenici koji žele znati više neka izrade poster u digitalnom alatu Canva o utjecaju izmjena plime i oseke na neživi dio obalnog područja. Također, mogu istražiti i slatkovodna područja u blizini škole ako postoje te navesti prilagodbe organizama na život u takvim uvjetima. Mogu istražiti i o tome zašto morske ribe ne mogu preživjeti u jezeru, a slatkovodne ne mogu preživjeti u moru. Neka poster s odabranom temom predstave ostatku razreda.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.