Dobrovoljcima zadajte da nakratko budu u cipelama drugih osoba; neka svaki dobrovoljac izvuče jednu karticu sa zadanom ulogom i recite im da ne odaju drugima što su izvukli. Neka hodaju pred ostalim učenicima, kao da su npr. osoba koja je izgubila ljubimca, osoba koja se boji ispita, osoba koju boli glava, osoba koja je poražena u igri, osoba koja je dobila poklon koji nije željela… U određenom trenutku uputite ih da neverbalno potraže empatiju jednog učenika. Zajedno komentirajte odigrane uloge, pogađajte emocije koje su dobrovoljci odglumili i potičite učenike na navođenje mogućih razloga tih emocija. Pitajte učenike kako je suosjećati s nekim čije emocije (ne)prepoznajemo, a kako je tražiti empatiju. Pohvalite primjere u kojima iskazuju empatiju jedni prema drugima.
Podijelite učenike za rad u parovima i ohrabrite ih na suradnju. Neka sjede oslonjeni jedan drugome na leđa. Naglasite važnost pružanja oslonca i uvažavanja tuđih potreba i osjećaja. Ne gledajući se u oči (ali lagano zakrenuvši glavu jedan prema drugome), neka učenici iz parova međusobno, tiho i naizmjence započnu priču iz svojega života, prisjećajući se neke problemske situacije. Priče započinju navodeći događaje koji su prethodili problemu u kojem su se u nekom trenutku života našli, vrijeme kad se to dogodilo i mjesto gdje dogodilo.
Uputite ih sada da, u kolaboracijskom alatu Miro, koji sadrži funkcionalnost bijele ploče u online okruženju, crtežima započnu svoje priče i riječima predstave sudionike događaja. Potaknite potom učenike da razmijene crteže svojih započetih priča i da se užive u ulogu učenika iz para pa stvaralački prepričaju ostatak priče riječima i crtežima, dovršavajući priču rješavanjem problemske situacije i promicanjem pozitivnih vrijednosti. Kad budu gotovi, potaknite ih da, i dalje radeći u paru, razgovaraju o problemskim situacijama koje su prepričavali i usporede koliko se zamišljeni završetak poklapa s istinitim završetkom problemske situacije.
Pitajte ih kako im je bilo pripovijedati osobi na koju su oslonjeni, jesu li rado povjerili svoje osjećaje drugoj osobi, jesu li slušači suosjećali s pripovjedačem i pružili oslonac, jesu li u priči drugog učenika zapazili sličnost s vlastitim osjećajima. Naglasite važnost stjecanja povjerenja, pružanja oslonca i podrške drugim osobama koje proživljavaju neugodne emocije.
Prije početka aktivnosti, ako Vam je u razredu učenik s PSA ili ADHD-om, upoznat ćete ih s redoslijedom aktivnosti u pisanom obliku te po potrebi (učeniku s PSA) i vizualnim potkrepljenjem kako bi znali što ih očekuje poslije svakog zadatka kao i u cilju motiviranja učenika za sudjelovanje.
Tijekom aktivnosti vodite računa da učenik s PSA može imati izražene teškoće u prepoznavanju emocija drugih, kao i u izražavanju vlastitih te mu je potrebna podrška. Možete učeniku ponuditi neke od vizualnih potpora na linku.
Provjerite na početku rada u paru kod učenika s PSA ili učenika sa senzornim teškoćama odgovara li mu da je naslonjen na leđa svog para. Ako uočite nesigurnost, najbolje je zamoliti oba učenika u paru da isprobaju i nađu onu najmanju međusobnu udaljenost koja im odgovara. Nakon vježbe učenik s PSA pokazuje kako se osjeća izborom odgovarajuće slike ili crteža.
Ako se radi o učeniku s intelektualnim teškoćama, poželjno je da je u paru s učenikom koji ga bolje poznaje i s kojim češće razgovara pa će se i u zadatku odvijati odgovarajuća komunikacija (jednostavne i kratke rečenice, poznati pojmovi).
Učenici s teškoćama će zajedno sa svojim parom predstaviti prepričane događaje i sudionike u alatu Miro.
Učenici, koji žele znati više, mogu prikupljati anonimna pisma s pitanjima za pomoć u svladavanju nekih problemskih situacija i zamisliti se u ulozi savjetnika pa napisati odgovore kao pomoć u rješavanju tih situacija. Ta pisma i svoje odgovore mogu uz učiteljevo mentoriranje objaviti na mrežnoj stranici škole.
U uvodnom dijelu aktivnosti s učenicima porazgovarajte o tome što misle kako je biti učitelj/ica, što učitelj/ica mora raditi te kako izgleda jedan dan ili tjedan u životu učitelja/ice. Postavite im pitanja o tome što misle kako je učitelji(ca)ma raditi, s kojim se izazovima susreću, razumiju li ih učenici kad donose neke teške odluke, što misle da im je neugodno, a što ugodno.
Kako bi se uživjeli u ulogu svojih učitelja, učenicima podijelite testove koji su riješeni i to tako da ste namjerno napravili pogreške u nekim zadatcima. Možete im dati na pregled test s geometrijskim likovima u kojem će biti zadatci s geometrijskim crtežima i računanjem. Uz test priložite i rubriku s bodovima za svaki pojedini zadatak kao i ocjensku skalu. Učenici neka isprave pogreške, vrednuju i ocijene test te neka napišu kratku bilješku o testu.
Svaki učenik neka priloži fotografiju svog ispravljenoga testa na zajednički online zid koristeći Padlet (Wall) i predstavi razredu. Zajednički prokomentirajte vrednovanja pojedinih zadataka i napisane bilješke.
Nakon toga porazgovarajte kako su se učenici osjećali prilikom vrednovanja te bi li voljeli jednog dana biti učitelj/ica i ako da, koji predmet bi voljeli predavati.
Prije početka aktivnosti učenicima s ADHD-om i PSA osiguravate predložak s redoslijedom zadataka. Isto tako za vrijeme uvodnog izlaganja dobro je da imaju pred sobom neka od pitanja (učeniku s PSA najlakše će se približiti tema nekim crtežom učitelja nad hrpom testova s upitnicima u oblaku ili stripom…).
Učenicima s teškoćama podijelit ćete testove, po težini i obliku kakve inače rješavaju (prilagođene težinom kod učenika s intelektualnim teškoćama ili organizacijom zadataka za učenike s ADHD-om i teškoćama učenja), s kratkim pitanjima, povećanim razmakom, više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Neki učenici će se osjećati sigurniji radom u paru, tako da mogu uvijek, kad im treba, dobiti podršku drugog učenika.
Potaknite pitanjima i učenike s teškoćama da kažu kako su se osjećali i bi li htjeli biti učitelji/ce, a za učenika s PSA, imajte u pripremi vizualnu podršku za odgovor.
Zadati zadatak da pripreme jednu nastavnu jedinicu i održe sat svojim prijateljima u razredu. Neka osmisle pisanu provjeru znanja koristeći Forms (Test) kao i kriterije za vrednovanje. Porazgovarajte kako bi i na koji način reagirali u situacijama kad učenici ne žele slušati ili rješavati zadane zadatke.
Pitajte učenike kako se osjećaju taj dan ili taj tren. Potaknite ih da malo više istraže što im se događa, jesu li ljuti, uzbuđeni, umorni. Napišite riječi na ploču i dodajte nove riječi kada se pojave te, ako je potrebno, uvedite novi rječnik.
Usmjerite razgovor na situacije u kojima se javljaju različiti osjećaji i navedite učenike da povežu osjećaj s povodom i mislima koje su se pojavile u situaciji. Neka se prisjete jačine osjećaja, odnosno je li ih ta situacija samo lagano dotakla ili su bili jače potreseni.
Podijelite im kartice na kojima u parovima pišu te situacije jednostavnim rečenicama bez da ih završe. Motivirajte ih da navedu što više različitih situacija kako bi napisali što više rečenica (npr. Na obiteljskim ručkovima osjećam se… Šesti sat nastave u popodnevnoj smjeni osjećam se… Nakon igranja kompjuterske igrice osjećam se…)
Podijelite učenike u četveročlane grupe i zamolite ih da sjednu u krug. Objasnite im da će igrati pojednostavljenu igru Čovječe, ne ljuti se, odnosno u Ujedinjenom Kraljevstvu Frustration, a u ovoj aktivnosti Čovječe, poslušaj me. Podijelite im unaprijed pripremljenu jednostavniju ploču s manje polja i jednom figuricom te kockom. Pokraj ploče postavite kartice, koje su učenici pripremili, okrenute licem prema dolje. Podijelite kartice tako da učenici ne dobiju one koje su u paru osmišljavali. Najmlađi učenik počinje igru tako da baca kockicu koristeći Virtual Dice & Coin Flip, ali se ne pomiče dok ne okrene karticu i dovrši rečenicu. Kada dovrši rečenicu, pomiče se za onoliko polja koliko pokaže kocka. Sljedeći suigrač, prije nego baci kockicu i uzme novu karticu u formi kratkog dijaloga s igranjem uloga na prikladan način, pruža mu podršku govoreći primjerice “I understand how you feel.. I can see that you are upset…”. Zatim igra treći, pa četvrti igrač (igra se u smjeru kazaljke na satu). Cilj igre je usporediti kako se različiti ljudi osjećaju u različitim situacijama te poslušati i zaista čuti onog drugog. Za to je potrebno da se stavimo u tuđe cipele. Igra je gotova kada su iskorištene sve kartice.
Nakon toga, razred zajednički komentira igru: što im je bilo najteže, što najlakše u igri, jesu li se isto osjećali u istim situacijama kao i njihovi kolege iz razreda. Potaknite učenike da razgovaraju o empatiji, što je empatija, zašto je važna, kako možemo zaista vidjeti druge i eventualno im pomoći.
Razgovarajte o načinima pružanja podrške i objasnite im kako je često u dijeljenju osjećaja (osobito onih neugodnih), dovoljno "čuti", odnosno pružiti razumijevanje rečenicama poput "I can see that you are sad.”, "I am trying to understand you." Jednako tako, ima poruka koje nisu prikladne za pružanje potpore i suosjećanja poput kvazirješenja "It’s nothing...", dijeljenja savjeta "If I were you…. “ i sarkazma "Oh, the tragedy…!".
U ovoj aktivnosti će se učeniku s PSA napisati redoslijed aktivnosti kao i učeniku s ADHD-om, s time da će učenik s PSA imati na predlošku i jasne upute za svaki zadatak uz vizualno potkrepljenje.
Učenicima s teškoćama učenja, intelektualnim teškoćama i PSA pripremite predložak s riječima koje će biti napisane i na ploču i to na hrvatskom i engleskom jeziku. Ako je u razredu i učenik s PSA, potrebno je imati na umu teškoće koje može imati u prepoznavanju svojih i tuđih osjećaja, stoga će rječnik biti i vizualno potkrijepljen. U tom slučaju razgovor o vrsti i jačini osjećaja obavezno se slikovno popraćuje.
U radu parova, nekim učenicima (intelektualne teškoće, PSA) je potrebno dati jedan do dva primjera započetih rečenica za pisanje na karticama.
Premda će učenik s PSA imati detaljne upute za igru Čovječe, poslušaj me, bit će potrebna znatna podrška vršnjaka u paru, što vrijedi i za učenika s intelektualnim teškoćama.
U razgovoru nakon igre, da bi učenici s teškoćama mogli aktivno sudjelovati, trebat će i dalje podrška vršnjaka s kojim su bili u paru. Posebno je važno da učenici zabilježe neke izraze suosjećanja kako bi ih imali kao podsjetnik u svakodnevnom životu, ali i one koji nisu prikladni.
Učenici izrađuju kratki strip od dvije slike u kojima na prvoj slici prikazuju situaciju i kako se osjećaju u toj situaciji, a na drugoj slici prijatelja koji mu pruža podršku prikladnim riječima. Pri tome mogu koristiti digitalni alat za izradu stripa Make Beliefs Comix.
Na početku sata projicirajte nekoliko slika s temom zamišljenih pejzaža, primjerice djela Paula Kleea. Potaknite učenike na stvaranje asocijacija vezano uz slike. Potaknite ih pitanjima: Da se nađete u slici, kako biste se osjećali? Što biste radili? Zamislite da je to prostor za igru, koju biste igru igrali…? i sl.
Analizirajte zatim s učenicima što ih je u oblikovanju slike (boje, oblici, površine…) navelo na takve asocijacije. Razgovarajte o asocijativnoj ulozi boja na slici kao i ostalim izražajnim elementima.
Podijelite svakom učeniku papir (npr. A5 formata) na kojem je nacrtana otvorena putna torba - kofer. Kofer je potrebno ispuniti osobnim „stvarima“ tj. na papir upisati neke od sljedećih stvari:
Kofere zatim pomiješajte tako da svaki učenik dobije kofer drugog učenika. Na osnovu onoga što je zapisano u koferu, učenici trebaju ilustrirati uljanim pastelama „mjesto iz snova“ tj. mjesto na koje bi mogao otputovati vlasnik ili vlasnica kofera. Uputite učenike da putem asocijacija povežu stvari u koferu s izražajnim osobinama boja, oblika i kompozicije. Kada završe ilustraciju, učenici je trebaju fotografirati i objaviti na Padlet ploči. Uz sliku učenici neka upišu podatke koji su pisali u koferu prema kojem je nastala slika, a mogu osmisliti i napisati naziv tog zamišljenog mjesta.
Kada se izlože tj. objave sve slike, recite učenicima da pronađu na Padlet ploči „mjesta“ na koja bi voljeli putovati tj. „slike u kojima bi voljeli boraviti“. Pitajte ih jesu li to mjesta koja su bili zamislili tj. poklapa li se odabrana slika s koferom kojeg su ispunili svojim stvarima. Analizirajte radove tako da učenici pronađu poveznice između onog što je upisano u koferu te motiva, boja i ostalih izražajnih elemenata na slici. Razgovarajte s učenicima kako su se osjećali oblikujući nešto što treba odgovarati potrebama druge osobe, koja im je bila najzanimljivija stvar u koferu, a koja najizazovnija za prenijeti u sliku te bi li oni voljeli putovati s (takvim) tuđim koferom.
Osim redoslijeda aktivnosti koji nastavnik pripremi na predlošku za učenika s PSA (poželjno uz detaljnu vizualnu podršku) ili ADHD-om, preporuča se napisati učenicima pitanja vezana uz slike zamišljenih pejzaža. Provjeriti, direktno usmjerenim pitanjem učeniku s intelektualnim teškoćama ili PSA, je li razumio uputu. Primjerice: Koja slika ti se najviše sviđa? Što misliš kako bi ti bilo da si sada tamo? Što bi radio?
Učenicima s PSA i intelektualnim teškoćama daje se pisana uputa za aktivnost odabira osobnih stvari i omogućava im se da među predloženim stvarima prepoznaju onu stvar koja im najviše odgovara, primjerice: Izaberi od predloženih pozitivnih emocija jednu svoju emociju koju bi stavio u kofer za put! ili Izaberi svoje najdraže godišnje doba!
Učeniku s PSA posebno se napominje (nastavnik ili vršnjak s kojim se voli družiti, u cilju sprječavanja mogućeg otpora zbog prekidanja aktivnosti), dok zapisuje svoje osobne stvari za kofer, da obrati pažnju na svoj predložak s redoslijedom aktivnosti, gdje se vidi da kofer preuzima drugi učenik sa zadatkom da prepozna kamo bi on želio otputovati. On će također dobiti kofer drugog učenika i pokušat će pogoditi svojom ilustracijom njegovo mjesto.
I učeniku s intelektualnim teškoćama i učeniku s PSA bit će potrebna vršnjačka pomoć i u daljnjim zadatcima.
Važno je da učenik s teškoćama na kraju provjeri ilustraciju mjesta za koje je on spremio kofer, kao i da ustanovi je li on pogodio svojom ilustracijom mjesto drugog učenika. Uz pomoć vršnjaka nastoji se zaključiti u kojoj mjeri su on i drugi učenik i ostali u razredu prepoznali potrebe onog drugog i što im je pomoglo u tome.
Ilustracije zamišljenih mjesta učenici mogu u digitalnom obliku obogatiti dodajući određene pokretne elemente (primjerice likove od papira ili plastelina) te ih animirati i pridružiti im zvučne ili glazbene zapise. Za to mogu koristiti online alat za izradu animiranih videozapisa i prezentacija Powtoon.
Povedite razgovor s učenicima o tome što misle kako se osjeća osoba koja ne može nešto izvesti ili sudjelovati u nekoj aktivnosti zbog nekog svog nedostatka (zato što ne može). Podijelite učenike u grupe, u kojima će različitim aktivnostima iskusiti razne vrste fizičkih nedostataka odnosno teškoća. Unutar grupa, učenici će raditi u paru kako bi svaki učenik dobio priliku osjetiti empatiju prema učeniku s teškoćama.
Teškoće s vidom će iskusiti u aktivnosti u kojoj, u paru, jedan učenik nosi naočale koje mu ugrožavaju vidno polje, dok mu drugi pomaže hodati između prepreka (prethodno postavljeni označivači prostora ili 4-5 čunjeva) govoreći mu upute kako se kretati.
Senzo-motoričke teškoće bit će prikazane u aktivnosti u kojoj učenik s rukavicama za kuhanje pokušava voditi košarkašku/odbojkašku loptu, dok mu drugi učenik pomaže u tome da od označenog početnog položaja u pravocrtnom kretanju prođe s loptom između četiriju stalaka, pomažući mu zadržati loptu u rukama.
Teškoće sa sluhom će iskusiti u aktivnosti u kojoj jedan učenik izvodi ritmičke pokrete sa slušalicama koje blokiraju zvukove, dok mu drugi učenik pokušava pokretima opisati/predočiti ritam.
Nakon uspješnog prolaska aktivnosti u grupama, učenici mijenjaju uloge.
Koristeći digitalni alat za diskusiju i razmjenu ideja Tricider, prikupite ideje i poruke učenika o načinima pomoći osobama s različitim vrstama teškoća. Pokrenite razgovor o tome zašto je važno prepoznavati i uvažavati tuđe potrebe, osjećaje i stanja te suosjećati s drugima i pružiti im najbolju podršku. Najbolje učeničke poruke objedinite izradom plakata pod nazivom “Pomognimo im da….” i izložite na školskom panou.
Ako je u razredu učenik s teškoćama primjerice, oštećenjima vida, sluha ili s motoričkim poremećajima najbolje je nakon uvodnih riječi pitati samog učenika kako se on osjeća s obzirom na prisutno oštećenje organa, odnosno poremećaj funkcije. Razgovor o teškoćama učenika i invaliditetu općenito, dobra je prilika za razmjenu mišljenja o tome, koji se izrazi koriste za njihove teškoće/invaliditet te koji bi ih, po njihovom mišljenju, najmanje obilježavao, odnosno koji je inkluzivan.
Učenici sa spomenutim teškoćama će u radu parova biti promatrači, kad se radi o oštećenju, prisutnom kod njih, a zadatak im je predložiti na što obratiti pažnju u vježbi. Svi ostali učenici s drugim teškoćama sudjeluju u vježbi parova, s time da se posebna pažnja posvećuje učeniku s PSA. Njemu će unaprijed biti poznato iz predloška s redoslijedom aktivnosti (dobivenog na početku sata) da slijedi vježba parova, no ipak je potrebno provjeriti je li spreman sudjelovati, posebno u vježbi kretanja s oštećenjem vida i s kojim bi od učenika to mogao provesti.
Učenici s teškoćama u parovima s vršnjacima razmjenjuju ideje o načinima podrške, naročito kako to oni mogu učiniti u školi ili izvan nje. Pri tome je važno spomenuti da osim navedenih, postoje i druge teškoće koje se očituju u teškoćama učenja ili ponašanja, ali da za sve vrijede ista pravila da vršnjake razumijemo, prihvaćamo i družimo se s njima.
Napomena: Upozoriti učenike da je nepoželjno žaliti učenike s teškoćama jer, ako oni ne žele da njih netko žali bilo zato što nisu bogati ili nemaju oba roditelja, to ne želi niti učenik s teškoćama.
Zainteresiranim učenicima preporučite pogledati film kod kuće “U tuđim cipelama”, Jack Neo, 2003. Singapur, 108 min (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik > u postavkama odabrati Engleski (automatski generirano) i zatim Hrvatski).
Nastavni zavod za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije, Abeceda osjećaja (13. 8. 2020.)
Bićanić, J. (2009), Vježbanje životnih vještina: Priručnik za razrednike. Zagreb, Alinea
Bunčić, K., Ivković, Đ., Janković, J., Penava, A. (2007) Igrom do sebe, Zagreb, Alinea
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.