Nastavnom satu prethodi cjelovito samostalno čitanje drame Hamlet W. Shakespearea. Tijekom sata učenici trebaju imati pristup cjelovitom tekstu, primjerice preko portala e-lektire.
Na početku sata na ploču napišite nekoliko ključnih pojmova koji se pojavljuju u drami te su važni za razumijevanje djela u cjelini. To mogu biti pojmovi: izdaja, osveta, dvojba, sumnja, prijateljstvo, ljubav. Potom podijelite učenike na onoliko grupa koliko ste napisali pojmova. Neka svaka grupa na svoj zajednički list papira nacrta T-tablicu. S lijeve strane tablice učenici opisuju značenje tog pojma te svoj stav o pojmu. Pritom mogu opisati neku životnu situaciju koja proizlazi iz njihova iskustva, a koja je vezana uz neki od predloženih pojmova. Prilika je to da razgovarate s učenicima o njihovim vrijednostima i stavovima, da ih aktualizirate, propitujete i eventualno ispravljate. U određivanju značenja pojma mogu se poslužiti mrežnim ili tiskanim rječnikom. U desnome dijelu tablice treba se nalaziti informacija o tome kako se taj pojam ostvaruje u cjelovitoj drami Hamlet. Svoje će radove učenici podijeliti u digitalnom alatu Padlet, i to u obliku fotografije T-tablice koju su izradili. Projicirajte zajednički Padlet i pitanjima vodite učenike u tumačenju i razumijevanju pojmova. Učenici trebaju izdvojiti dramske prizore iz djela u kojima se pojam javlja; jedni druge nadopunjavaju.
Podijelite učenike u četveročlane ili peteročlane grupe. Potaknite ih na to da uprizore one dramske situacije u kojima je pojedini pojam vidljiv, ali da ga pritom stave u suvremeni, njima blizak kontekst i to tako da najprije napišu, a potom i izvedu dijaloge koristeći se razgovornim stilom. Upozorite učenike na to da pritom ne ulaze u parodiju ili u karikaturalni prikaz situacije, već da zadrže ozbiljnost pristupa temi.
Druga je mogućnost da prizor prikažu tehnikom zamrznutih slika, dakle samo pokretom, odnosno gestama i mimikom lica, bez uključivanja govorne dimenzije.
Nakon završetka toga dijela sata razgovarajte s učenicima o značajkama antičke tragedije. Neka se prisjete tragedije Antigona koju su cjelovito čitali u okviru nastave književnosti u prvome razredu i usporede ju s Hamletom.
Za kraj sata možete pripremiti izlazne kartice za učenike da uvide što su naučili i provjere svoje stavove o informacijama koje su primili.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim individualiziranim potrebama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Sva građa s portala e-lektire dostupna je i u besplatnoj Omoguru mobilnoj aplikaciji. Postoje i zvučni zapisi lektira za učenike s oštećenjem vida. Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima surađuje i koji mu pomažu u radu. Odredite jasnu ulogu učenika s teškoćama u grupi vodeći se njegovim jakim stranama. Ne inzistirajte na javnom izlaganju ako se učenik s teškoćama sam ne javi da to želi.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata Padlet. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da istraže citate iz Hamleta koji su zaživjeli kao frazemi i izvan konteksta djela, odnosno protumače u kojim se aktualnim situacijama ti frazemi javljaju.
Prije obrade Shakespeareova Hamleta motivirajte učenike na čitanje cjelovitog teksta. To možete učiniti na način da pronađete jednu od suvremenih filmskih adaptacija Hamleta i uputite učenike na to da je cjelovito pogledaju kod kuće ili tako da organizirate sat na kojemu ćete za motivaciju pokazati nekoliko zanimljivih isječaka filmske adaptacije. Razgovarajte s učenicima o njihovim dojmovima o cjelovitom filmu ili o isječcima koje su pogledali. Potaknite ih na to da kažu mogu li se na bilo koji način povezati s nekim od ključnih pojmova koji su važni u filmu – osveta zbog ljubavi, izdaja bliskih osoba, nesretna ljubav, nesigurnost u vlastite odluke.
Za vrijeme sata učenici trebaju imati pristup cjelovitom dramskom tekstu, primjerice preko portala e-lektire. Na početku sata potaknite učenike na razgovor, kako bi se prisjetili važnih pojmova vezanih uz tragediju, a potom u digitalnom alatu Kahoot pripremite kviz s pomoću kojega će ponoviti sve temeljne značajke antičke tragedije: tragičnog junaka, tragične krivnje, tragičnog završetka, katarze i uzvišenog stila pisanja.
U alatu OneNote pripremite zajedničku razrednu bilježnicu o Shakespeareovu Hamletu. Unutar bilježnice napravite odjeljke koji će pomoći učenicima usustaviti opažanja. Podijelite učenike u grupe s po troje ili četvero učenika. Budući da su učenici samostalno pročitali cjelovit tekst, jedan od odjeljaka može biti tablica koja će učenicima pomoći prepoznati opća obilježja tragedije, odnosno ključne pojmove (tragični junak, tragična krivnja, tragični završetak, uzvišeni stil i katarza) u književnom djelu Hamlet. Svakoj grupi zadajte jedan ključni pojam koji će istražiti. Kad sve grupe popune svoj dio tablice, razgovarajte s njima o svakoj rubrici, neka jedni druge nadopunjavaju i ispravljaju uz vaše vodstvo.
Sada uputite učenike na to da stave Hamleta u suvremeni kontekst na način da uz pomoć nekog od digitalnih alata izrade njegov korisnički profil na društvenoj mreži. Trebaju izraditi cjelovit profil te imati najmanje tri objave pisane razgovornim stilom koje će biti u duhu njegova lika, a u kojima će biti vidljiva neka od općih obilježja tragedije koja su prepoznali u tekstu. Uputite učenike na to da uz tekstualni dio objave smiju imati fotografije, ali samo one koje nisu zaštićene autorskim pravima.
Potom uputite učenike na to da istraže Shakespeareovu biografiju, obilježja renesanse i manirizma u književnosti koristeći se pouzdanim mrežnim izvorima poput Hrvatske enciklopedije. Neka svoja opažanja zabilježe u alatu OneNote u posebnom odjeljku. Pitanjima o obilježjima renesanse i manirizma vodite učenike u analizi Hamletova lika. To je prilika za to da i sami iskažu stav o Hamletovoj neodlučnosti, dvojbama i odgađanju osvete i da te pojmove usporede s vlastitim iskustvom. Neka se pritom referiraju na polazni tekst, citiraju ga ili parafraziraju, pronađu ulomke dijaloga ili monologa u kojima je dvojba i neodlučnost vidljiva. Svoja opažanja o Hamletu također trebaju zabilježiti u posebnom odjeljku u alatu OneNote uz citate ili parafraze iz djela. Prilika je to da učenicima istaknete važnost argumentiranja zaključaka koje iznose.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Tijekom svih aktivnosti u obzir uzmite teškoće učenika te mu osigurajte dovoljno vremena za rad na aktivnostima.
Učeniku s teškoćama pripremite kratak sažetak gradiva koji je potreban za rješavanje kviza, kako bi se pripremio i bio uspješan u toj aktivnosti. Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima se druži. Potaknite vršnjačku podršku tijekom rada. Učeniku s teškoćama odredite ulogu i zadatak koji će raditi unutar grupe te tako pridonijeti radu grupe. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatak te, ako je potrebno, pripremite pisane upute i smjernice za rješavanje zadatka.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata Kahoot, OneNote. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike koji to žele da naprave strip o Hamletu u alatu Pixton. Prilikom izrade stripa mogu se koristiti dodatnom stručnom literaturom koja će im pomoći izraditi strip, primjerice Munitić, Ranko (2010). Strip, deveta umjetnost. Zagreb: Art-9.
Nastavnom satu prethodi cjelovito samostalno čitanje drame Hamlet W. Shakespearea. Tijekom sata učenici trebaju imati pristup cjelovitom tekstu, primjerice preko portala e-lektire. Razgovarajte s učenicima o temi osvete i oprosta. Neka komentiraju situacije u kojima su ljudi skloni osvećivati se jedni drugima i neka iznesu svoje mišljenje o tome.
Potaknite učenike na pretragu mrežnih izvora u potrazi za pojmom osveta. Usmjerite ih na dnevni tisak, odnosnu na rubriku crne kronike. Kada pronađu članke u kojima se pojavljuje motiv osvete, neka ih podijele u razredni Padlet. Pročitajte naglas nekoliko članaka, potaknite među učenicima raspravu o pojmu osvete i o tome koliko želja za osvetom može promijeniti život. Prilika je to da izreknu neke svoje moralne dvojbe i etičke stavove.
Potaknite učenike na promišljanje o tome zašto je u tragediji kao vrsti čest motiv osvete. Neka sada učenici usmjere pozornost na dramski tekst i pronađu sve dramske prizore u kojima se pojavljuje motiv osvete. Pitanjima ih potaknite na to da uoče tko se sve želi osvetiti, komu se želi osvetiti i zbog kojeg razloga. Na kraju mogu izraditi gif u digitalnom alatu GIFMaker kojim će pokazati osvetničke pobude likova u Hamletu uz citate iz djela.
Raspravite s učenicima o svakoj situaciji koju su izdvojili, potaknite ih na promišljanje o tome kako bi drama završila da su likovi umjesto osvete jedni drugima oprostili.
U alatu H5P pripremite videozapis o antičkoj tragediji koja također u sebi ima motiv osvete, primjerice Euripidovoj Elektri. Uz pomoć pitanja u samom alatu usmjerite učenike na usporedbu osvete u Hamletu s osvetom u Elektri.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite članke ili mrežne izvore koje treba pročitati kako bi se pripremio za raspravu. Učenika s teškoćama potaknite na to da se uključi u raspravu. Ne inzistirajte na uključivanju ako on to samostalno, zbog svojih teškoća, ne želi.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata GIFMaker, Padlet, H5P. Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru tijekom uporabe digitalnih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više mogu pročitati cjelovit tekst Euripidove Elektre i izraditi usporednu tablicu ili napisati usporedni školski esej s temom osvete u tragedijama.
Solar, Milivoj (2005).Teorija književnosti. Zagreb: Disput.
Solar; Milivoj (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Silić, Josip, Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.
Silić, Josip (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.