Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Dok smo zdravi, zanemarujemo brigu o svojem zdravlju

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: Antun Branko Šimić, Preobraženja, ciklus pjesama o tijelu
  • GEO: mentalno zdravlje mladih, zagađenje okoliša, život u gradovima i ruralnim naseljima
  • IZVAN: rizična ponašanja, duh, tijelo
  • TZK: kvalitetno provođenje vremena, redovita tjelesna aktivnost, tjelesna spremnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Krik zdrava duha u bolesnu tijelu

Aktivnost započnite problemskim pitanjem: “Što vam predstavlja zdravlje?” Učenici objavljuju u oblaku riječi na Mentimetru do tri asocijacije povezane s ključnom riječi zdravlje. Kad se pojave rezultati, ukratko ih prokomentirajte s učenicima. Izdvojite najčešće objavljene odgovore koje se se prikazati povećanim slovima i zatim učenicima ponudite novim pojam: višedimenzionalni model zdravlja.

Zamolite ih da se izjasne o tome je li im poznate podizanjem palčeva. Palac prema gore podići će učenici kojima je pojam poznat i mogu ga opisati, palac u vodoravnome položaju signalizirat će da su učenici čuli za taj pojam, ali im nije jasno što označava, a učenici koji nikad nisu čuli za pojam i ne znaju njegovo značenje spustit će palac prema dolje. Prema dobivenim rezultatima odredite hoće li učenik koji se upoznao s višedimenzionalnim modelom zdravlja najprije iznijeti svoj opis, a vi ćete ga dopuniti ili ćete odmah Vi ukratko učenike upoznati s odrednicama modela. Kad s učenicima postignete zajednički dogovor što podrazumijevate pod višedimenzionalnim modelom zdravlja, učenici će usmjereno pročitati metodom slagalice odabrane pjesme Antuna Branka Šimića u kojima govori o svojem doživljaju zdravlja i bolesti te će primijeniti novostečeno znanje o povezanosti različitih dimenzija zdravlja sa stanjem lirskoga subjekta. Podijelite ih u matične grupe koje će najprije razmatrati jednu pjesmu prema zastupljenosti svih dimenzija: tjelesnoga, mentalnog, emocionalnog, socijalnog i duhovnoga zdravlja. Zatim se učenici premještaju u ekspertne radne grupe koje će sve pjesme dodatno analizirati prema jednoj dimenziji te dopuniti primjere i potkrepe o doživljaju lirskoga subjekta o njegovome zdravlju. Kad dovrše svoj radu u ekspertnoj radnoj grupi, učenici se vraćaju u svoje matične grupe. Tamo dogovorenim redoslijedom izlažu dodatne informacije i zaključno izrađuju zajednički grafički prikaz lirskoga ja Antuna Branka Šimića u svim dimenzijama zdravlja dodajući pojedinim elementima prikaza (npr. glavi citate za mentalno zdravlje, srcu za emocionalno zdravlje, očima za duhovno i sl.) citate i parafraze iz analiziranih pjesama. Svaka grupa na kraju usmeno predstavlja svoje zaključke o temi: Intenzitet doživljaja zdravlja i bolesti u pjesništvu Antuna Branka Šimića prema višedimenzionalnom modelu zdravlja. Grafičke prikaze učenici mogu izraditi u digitalnom alatu Canva ili pak mogu svoje crteže digitalizirati i pohraniti na zajedničkom mrežnom mjestu, npr. mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Ukoliko učenici ranije nisu koristili navedene digitalne alate izradite kratke slikovne ili pisane upute za korištenje.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju pjesme koje će čitati učinite lakim za čitanje-povećajte font i prorede. Prema potrebi smanjite broj pjesama koje će čitati.
Učenike s poremećajem iz PSA unaprijed upoznajte s tijekom aktivnosti, grafički ili slikovno im prikažite tijek sata.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu na osnovi prikupljenih informacija i ideja napisati i raspravljački esej istoga naslova kao što je bio problemski zadatak za radionički rad: Intenzitet doživljaja zdravlja i bolesti u pjesništvu Antuna Branka Šimića.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Krik zdrava duha u bolesnu tijelu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ B.4.1. Učenik izražava svoj literarni doživljaj i objašnjava stav o književnome tekstu.
  • SŠ HJ B.4.2. Učenik analizira različite interpretacije književnih tekstova s obzirom na pristup usmjeren čitatelju, književnom tekstu ili piscu.
  • SŠ HJ B.4.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Zdravlje, moj životni stil

Na početku aktivnosti, kako bi zainteresirali učenike za temu, proučite s njima članak o zagađenju zraka u Zagrebu u 2020. godini. U razgovoru s njima saznajte kako sredina u kojoj žive utječe na njihovo zdravlje? Je li to urbana ili ruralna sredina?
Kakve sve vrste onečišćenja postoje u urbanim sredinama? Koji su najzastupljeniji polutanti u gradovima koji loše utječu na ljudsko zdravlje (npr. lebdeće čestice PM10, duškov oksid i sl.)? Rizik za razvoj kojih bolesti povećava onečišćenje u gradovima? Što je to smog? Kakav je stil života u gradu? Imaju li djeca i odrasli koji žive u urbanim sredinama veće šanse za obolijevanje od nekih kroničnih opstruktivnih plućnih bolesti usred onečišćenja zraka nego stanovnici u ruralnim sredinama i zašto? Koliko se druže s vršnjacima? Koliko često borave u prirodi i na svježem zraku? Kako se hrane? Konzumiraju li više prerađenu hranu ili organsku, s manjih OPG-a? U kojoj mjeri su izloženi korištenju alkohola i psihoaktivnih tvari u odnosu na vršnjake iz drugih sredina? i sl.

Nakon provedenog razgovora učenike podijelite u grupe u kojima će istraživati koji su glavni ekološki i socijalni čimbenici koji utječu na kvalitetu zdravlja ljudi u njihovoj okolini (npr. klimatski čimbenici, zagađenost okoliša, dostupnost skrbi, dostupnost alkohola i drugih opojnih sredstava, financijsko stanje u obitelji, indeks siromaštva itd.).

Svaka grupa neka odabere jedan čimbenik koji će istraživati. Za svoje istraživanje učenici se mogu koristiti internet stranicama kao što je Zdravlje za sve i sl. Neka analiziraju kako čimbenici prisutni u njihovoj okolini utječu na pojavnost određenih kroničnih bolesti. Čimbenike neka poredaju i opišu prema štetnosti ili njihovom utjecaju. Te čimbenike mogu prikazati na karti grada u kojem žive, a kartu mogu urediti u alatu kao što je Thing Link. Svoja saznanja neka na kraju podijele s ostalim grupama te provedu razgovor o rezultatima svojeg istraživanja. Pitajte učenike koje su to vrijednosti i navike koje bi trebali usvojiti već od najranijih dana kako bi odgodili pojavu specifičnih simptoma vezanih uz kronična oboljenja u zrelosti (tjelesna aktivnost, pravilna prehrana, suočavanje sa stresnim situacijama i sl.)? Osvijestite im da je za bolju kvalitetu života važno podjednako se brinuti o psihološkim, socijalnim kao i o fizičkim aspektima zdravlja.

Postupci potpore

Za upotrebu digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute. Za rad u grupi učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje zadajte konkretan zadatak s unaprijed pripremljenim materijalima za istraživanje kako bi im olakšali sudjelovanje.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu proučiti podatke s mjernih postaja za praćenje kvalitete zraka koje se nalaze u većim gradovima te na temelju podataka s tih postaja neka izrade grafikone o kvaliteti zraka. Grafikone mogu izraditi u alatu kao što je Meta chart te ih prikazati ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Zdravlje, moj životni stil

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO B.4.7. Učenik analizira utjecaj prirodno-geografskih i društveno-geografskih čimbenika na pojavu i širenje bolesti te na kvalitetu zdravlja na primjerima iz Hrvatske i svijeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Brigom o tijelu, brinem i za duh

U digitalnom alatu Lino ploča učenicima prikažite sliku anatomije ljudskog tijela iznad koje će stajati natpis Zdravlje? Navedeno podijelite s učenicima i zamolite ih da pored te slike svatko napiše što za njih znači Zdravlje? Zatim prokomentirajte njihove odgovore i pitajte ih da li odsustvo simptoma bolesti ujedno znači da smo zdravi? Koja je po njima granica između zdravlja i bolesti?
Nakon toga podijelite s njima sljedeći videozapis 10 minuta za HIV. Nakon što pogledate videozapis upitajte ih jesu li znali da od trenutka zaraze do pojave simptoma može proći i više godina? Jesu li znali koja rizična ponašanju mogu dovesti do zaraze HIV-om? Upitajte ih mogu li se sjetiti još nekih bolesti od kojih možemo oboljeti, a čiji se simptomi ne moraju manifestirati odmah, te koja nas ponašanja mogu dovesti do njih?
Zatim povedite s njima razgovor o tome kako spoznaja ili sumnja na bolest može utjecati na naše mentalno zdravlje? Nakon toga ih upitajte kako tumače poznatu latinsku poslovicu “Men sano in corpore sano (Zdrav duh u zdravom tijelu)” te što misle na koji način naša mentalna stanja mogu utjecati na fizička i obratno? Zatim ih recite kako ova latinska krilatica u biti održava temeljnu misao stare Grčke, a posebno antičkih filozofa koji je vezuju uz vrlinu kalokagatije. Kalokagatija je bila ideal grčke izobrazbe i filozofije, a sastojala se u skladu lijepoga i dobroga. Ona je predstavljala odgojni ideal starih Grka, a očitovala se u skladnome razvoju tjelesno lijepa i duševno dobra čovjeka.
Postizala se vježbanjem tijela (tjelesni odgoj) i razvijanjem uma i srca (intelektualni, estetski i moralni odgoj). Kod sofista se odgojem za kalokagatiju smjeralo na poboljšanje cjelokupne osobe. Naglasite učenicima kako brigom o tijelu i izbjegavanjem rizičnih ponašanja brinemo i o vlastitoj duši, a samim time i o mentalnom zdravlju. Recite im da mentalno zdravlje, po Aristotelu, uključuje i zajedništvo s drugim ljudima (zoon politikon). Upravo taj socijalni aspekt ljudske osobnosti doprinosi kvaliteti našeg mentalnog zdravlja te zdravlja u cjelini. Isto tako, brigom za dušu, brinemo se i za svoje tijelo, jer jedno i drugo su neodvojivi i međuovisni.
Zatim, u cilju osvještavanja međuovisnosti duševnih i tjelesnih stanja (duha i tijela), učenicima prikažite sljedeći videozapis: Duh i tijelo (u postavkama je moguće odabrati automatski prijevod na hrvatski jezik). Zamolite učenike neka uz sliku ljudske anatomije, koju ste im prikazali na početku aktivnosti, upišu rizična ponašanja koja mogu dovesti do oboljenja pojedinih organa ili organskih sustava. Isto tako, neka upišu koje su najčešće psihološke posljedice takvih oboljenja.
Nakon toga podijelite učenike u grupe te svakoj grupi dodijelite jedno od rizičnih ponašanja koje su sami naveli. Uputite ih neka istraže do kakvih tjelesnih oboljenja, ali i mentalnih, može dovesti takvo ponašanje. Također neka istraže načine, ali i pomoći ako se takvo stanje pojavi ili rizično ponašanje izazove ovisnost/kroničnu bolest. Svaka grupa neka rezultate svojeg istraživanja prikaže u obliku plakata u digitalnom alatu Canva te plakate objave na mrežnim stranicama škole u cilju osvještavanja rizičnih ponašanja i njihovih posljedica na tjelesno i mentalno zdravlje.

Izvannastavna aktivnost

Brigom o tijelu, brinem i za duh

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Osvijestiti učenicima različite oblike rizičnih ponašanja i njihove posljedice na tjelesno i mentalno zdravlje.
  • Ukazati im na važnost brige o zdravlju tijela i zdravlju duše (duha), kao i na njihovu međusobnu povezanost ističući time višedimenzionalni model zdravlja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Bilo kuda zdravlje svuda

Rad za računalom i dugotrajno sjedenje postaju svakodnevnica sve većeg broja ljudi svih dobnih skupina. Većina postaje depresivna i usamljena jer prestaju brinuti o sebi i svojim emocionalnim potrebama uslijed preopterećenosti. Redovita tjelesna aktivnost u društvu dragih ljudi povećava osjećaj povezanosti i samozadovoljstva, a u konačnici usporava se razvoj različitih kroničnih oboljenja koja smanjuju kvalitetu života.
Upozorite učenike na važnost kvalitetnog provođenja slobodnog vremena te ih motivirajte da shvate važnost i redovite tjelesne aktivnosti. Tjelesna aktivnost sastavni je dio zdravog i ispunjenog života. Ispravno i redovito vježbanje može pozitivno utjecati na mnoge funkcije organizma, podijelite s učenicima tekst i kratko ga prokomentirajte.
Dva sata tjedno u školi kroz nastavu TZK nisu dovoljna, stoga aktivno druženje s vršnjacima izvan virtualnog okruženja je itekako poželjno, kako za tjelesno tako i za njihovo emocionalno, socijalno i duhovno zdravlje.
Povedite razgovor s učenicima o njihovoj tjelesnoj spremnosti te ih osvijestite o važnosti bavljenja tjelesnom aktivnošću.
Učenike podijelite u nekoliko skupina. Svaka skupina učenika preskače vijaču u vremenskom okviru od 1 minute ili duže te zbraja broj preskoka i zapisuje svoj rezultat u Excel tablicu, gdje bilježi naziv i vrijeme provedeno u aktivnosti. Na isti način učenik samostalno vježba u svoje slobodno vrijeme tijekom jednog tjedna. Napomenite učenicima da isplaniraju unaprijed cijeli tjedan uključujući vrijeme za učenje, odmor i vježbanje zadatka (preskakanje vijače).
Preporučite im da isplaniraju svoj dan s barem 60 min tjelesne aktivnosti (badminton, planinarenje, košarka, vožnja biciklom, hodanje...), koju mogu provoditi samostalno ili u društvu prijatelja ili članova obitelji.
Na nastavnom satu raspravite s njima o emocijama koje su doživjeli kada su sa svojim prijateljima ili bliskim osobama provodili neke od aktivnosti (preskakanje vijače, badminton, košarka, odbojka).
Odabrane aktivnost/i provode tijekom tri mjeseca te nakon završenog razdoblja naprave grafikone od svojih podataka (koliko su se vremena ukupno bavili pojedinom aktivnošću) i međusobno ih uspoređuju. Grafikone mogu postaviti na neko zajedničko mjesto u MS Teamsu.
U grupama, učenici razgovaraju i odgovoraju na pitanja, primjerice: Kojom sportskom aktivnošću su se osim preskakanja vijače bavili i koja je po njihovom mišljenju najbolja? U čijem društvu su se najbolje osjećali prilikom vježbanja i zašto? Kojom bi se rekreativnom sportskom aktivnosti mogli baviti cijelog života?
Nakon razgovora rješavaju anketu koji može pripremiti nastavnik u digitalnom alatu MS Forms vezanu uz zdravlje. Rezultate ankete objavimo na sljedećem satu ili odmah nakon odrađene ankete.

Postupci potpore

Za učenike s motoričkim teškoćama predvidite neki drugi oblik provođenja tjelesne aktivnosti koju će provoditi i bilježiti. Učenici s PSA možda će imati teškoće u opisivanju emocionalnih stanja i doživljaja. Nemojte inzistirati na odgovorima ili im pomozite slikovnim prikazima. Za upotrebu digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute ako ih učenici nisu ranije koristili.

Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više istražuju aktivnost s vijačom Double dutch koja učenicima pruža širok spektar izvođenja vježbi kroz vijače. Njihov zadatak je pronaći vježbe koje se mogu primijeniti na nastavi, od jednostavnijih prema složenijim.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Bilo kuda zdravlje svuda

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.4.1. Učenik primjenjuje kineziološka teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.B.4.2. Učenik osmišljava i kreira motoričke vježbe koje izvodi radi dostizanja željenih rezultata tjelesne spremnosti.
  • SŠ TZK G.D.4.3. Prosuđuje kao primjerenost zaključka i podupire aktivnosti koje doprinose samopoštovanju i samopouzdanju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Predmetni kurikulumi (17.1.2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.