Na početku aktivnosti, motivirajte učenike za rad i ponovite s njima prethodno stečena znanja o Sredozemlju pomoću križaljke koju možete izraditi u digitalnom alatu Wordwall u kojem će, nakon pogađanja svih pitanja, ostati pojam Italija.
Zatim podijelite učenike u parove. Učenicima će za rad biti potrebna računala i geografski atlas. Svakom paru zadajte unaprijed osmišljene upute za rad s jasno definiranom podjelom istraživanja te ih uputite na internet sadržaj o Italiji. Rezultate tog istraživanja, na kraju timskog rada, prikazat će uz pomoć PowerPoint prezentacije. Neka istraže i opišu geografski smještaj Italije i kako on utječe na njezinu klimu. Kakav je središnji položaj Italije u Sredozemlju (reljefne cjeline u okružju, mora i otoke) te koje su najvažnije rijeke koje njome teku (s naglaskom na uočavanje razlike u duljini toka rijeka u pojedinim dijelovima Italije). Neka informacije, koje su pronašli, povežu s razlozima gušće ili rjeđe naseljenosti određenih područja u Italiji. Uputite učenike da, za svako prirodno obilježje, na internetu pronađu i odgovarajuću goeografsku ili tematsku kartu te je prilože svojoj prezentaciji. Kako biste im olakšali zadatak, karte možete unaprijed pripremiti i objaviti ih u zajedničkom kanalu razreda u aplikaciji Teams. Također, zadajte jednom paru učenika da izradi kviz za provjeru znanja u digitalnom alatu Wordwall te ga, na kraju, podijele s ostalim učenicima. Pridruživanjem na geografskoj karti Italije neka u kvizu označe najvažnije reljefne cjeline, mora i rijeke Italije te tako provjere svoje znanje. Po završetku aktivnosti, odaberite par koji će održati prezentaciju, a drugi učenici svoje prezentacije mogu podijeliti s ostalima u razrednom kanalu alata Teams. Potaknite ih da pogledaju prezentacije drugih učenika i, na kraju, riješe kviz za provjeru.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učenicima s teškoćama osigurajte plan sata, vizualni raspored ili ključne riječi. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena za rad. Objašnjavajući zadatak, izražavajte se jasno i jednostavno, jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.
Prilikom podjele u parove vodite računa o tome da učenici s teškoćama budu u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena učenicima s teškoćama. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio zadatka, neka u paru podijele posao u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte kako parovi napreduju u izvršavanju zadatka i pružite im potrebnu podršku.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Wordwall, Teams i PowerPoint. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje vodeći računa o tome da se pisane upute jezično i grafički prilagođavaju potrebama učenika s teškoćama. Prilikom korištenja alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Prilikom kreiranja kviza u alatu Wordwall, obratite pozornost na specifične potrebe učenika s teškoćama kako biste im omogućili da budu uspješni u rješavanju kviza. Ako se u razredu nalaze učenici s teškoćama, koji bi mogli biti manje uspješni rješavajući kviz u ovom alatu (primjerice, učenici s oštećenjem vida ili specifičnim teškoćama učenja poput disleksije), odaberite način za provjeru ishoda u kojem se ne boduje brzina izvedbe. Također, ako su učenici s teškoćama među onim učenicima koji izrađuju kviz u spomenutom alatu, pripremite slikovne i pisane upute za izradu kviza.
Pružite povratne informacije i podršku nakon obavljenog zadatka kako biste učenicima pomogli da razumiju pojam i razvijaju vještine.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici, koji žele znati više, neka na internetu istraže glavne razloge iseljavanja s prostora Italije u zadnjih 200 godina. Trebaju otkriti s čime su te migracije bile povezane (prirodno-geografski razlozi ili društveni) te istražiti gdje se danas nalazi najveće talijansko iseljeništvo. O svojim saznanjima učenici trebaju izraditi prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint i predstaviti je ostalim učenicima u razredu.
Projekcijom na ploči tematske karte Italije prema BDP-u stanovnika, koju možete pronaći na internetu ili u udžbeniku, započnite aktivnost. Zatim, olujom ideja, s učenicima ponovite njihova prethodno stečena znanja o razlozima neujednačenog gospodarskog razvoja regija u Italiji. Usmjerite ih da zaključe kako Italija ima tri regije (koliko i boja na zastavi) te da je talijanski sjever gospodarski razvijeniji od juga.
Zatim učenike podijelite u skupine od troje učenika koja će proučavati regije Italije koristeći se udžbenikom i atlasom. Pomoću digitalnog uređaja, kao što su računalo ili tablet, pronađene informacije unijet će na zajednički pano koji možete kreirati u alatu Lino ploče. Kreirajte učenicima ploču na kojoj će biti prikazana geografska ili tematska karta Italije s označene tri regije. Svakom učeniku zadajte da istraži jednu regiju Italije. Tijekom istraživanja neka svaki učenik na samoljepljivi papirić napiše osnovne informacije koje je saznao o svojoj regiji te ih na ploči pridruži svojoj regiji. Također, učenici trebaju navesti dva do tri najvažnija grada u toj regiji i na ploči pridružiti po jednu fotografiju koja obilježava te gradove (ili regiju). Na kraju aktivnosti neka međusobno rasprave koja je od te tri regije najznačajnija i zašto. Zatim odaberite jednu Lino ploču koju ćete analizirati s učenicima pred cijelim razredom kako bi ponovili naučeno.
Započnite aktivnost pozivom učenika u videopoziv u aplikaciji Teams. Pričekajte da se svi učenici priključe pozivu. Zatim podijelite s njima svoj ekran na kojem će biti otvorena tematska karta Italije koja prikazuje BDP stanovnika. Povedite s učenicima razgovor i olujom ideja ponovite njihova prethodno stečena znanja o razlozima neujednačenog gospodarskog razvoja regija u Italiji. Usmjerite ih da zaključe kako Italija ima tri regije (koliko i boja na zastavi) te da je talijanski sjever gospodarski razvijeniji od juga.
Zatim ih podijelite u skupine od troje učenika koji će proučavati regije Italije koristeći se udžbenikom i atlasom te će pronađene informacije unijeti na zajednički pano. Njega možete kreirati u alatu Lino ploča i podijeliti ga putem čavrljanja s učenicima. Kreirajte ploču na kojoj će biti prikazana geografska ili tematska karta Italije s označene tri regije. Svakom učeniku zadajte da istraži jednu od njih. Istražujući, neka svaki učenik na samoljepljive papiriće napiše osnovne informacije koje je saznao o svojoj regiji te ih na ploči pridruži svojoj regiji. Također, valja navesti dva do tri najvažnija grada u toj regiji i na ploči pridružiti po jednu fotografiju koja obilježava te gradove (ili regiju). Zatim odaberite jednu Lino ploču koju ćete videopozivom analizirati s učenicima kako bi ponovili naučeno.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učenicima s teškoćama osigurajte plan sata, vizualni raspored ili ključne riječi. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Objašnjavajući zadatak, izražavajte se jasno i jednostavno, jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.
Tijekom uvodnih rasprava, nemojte ustrajati na sudjelovanju učenika kojima je izazov usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama), osim ako sami ne izraze želju. Prilikom projiciranja karte prilagodite svjetlinu i kontrast.
Prilikom podjele učenika u skupine, pobrinite se da učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu u skupinama s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu sa strpljivim učenicima koji će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Ako je u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama koja će biti jezično i grafički prilagođena. Neka učenici u skupini podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte kako skupine napreduju u izvršavanju zadatka.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Lino. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje vodeći računa o tome da su pisane upute jezično i grafički prilagođene.
Pružite povratne informacije i podršku nakon obavljenog zadatka kako biste učenicima pomogli da razumiju pojam i razvijaju vještine.
Ako aktivnost provodite u mrežnom okružju, ranije provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Teams te im, ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje. Kako bi što uspješnije obavili zadatak, učenicima s teškoćama pripremite i pošaljite upute za rad koje će sadržavati ključne pojmove i smjernice za pronalazak bitnih informacija koje će napisati na samoljepljive papiriće i postaviti ih na ploču.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više, istražit će gradove Italije koji imaju najdulji kontinuitet naseljenosti te se upoznati s njihovim značenjem u prošlosti i danas, znamenitostima i obilježjima mediteranskog tipa gradnje gradova. Svoja saznanja učenici trebaju pretvoriti u infografiku koju mogu izraditi u digitalnom alatu kao što je Piktochart te je predstaviti ostalim učenicima u razredu.
Aktivnost provedite kroz dva školska sata. Na početku motivirajte učenike tako da, pomoću digitalnog alata PowerPoint, prikažete fotografije desetak turističkih znamenitosti Italije koje bi ih mogle asocirati na turizam u Italiji. Fotografije možete pronaći na stranici Pixabay gdje se mogu preuzeti besplatno i nemaju zaštićena autorska prava.
Zatim podijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika. Za rad će im biti potrebna računala. Svakoj grupi zadajte jednu turističku regiju Italije i u njoj jedan do dva grada za koje će učenici pomoću atlasa na internetu istražiti i osmisliti turističko putovanje. Neka se unutar grupe dogovore o raspodjeli posla i zaduženja. U svakom gradu učenici trebaju izabrati minimalno tri znamenitosti koje će posjetiti i opisati. Svoje brošure neka izrade u digitalnom alatu Canva.
Uputite ih da za svoje putovanje osmisle kreativan naziv i organiziraju ga po temama (npr. informacije o samom gradu, datum putovanja i raspored aktivnosti na putovanju). Neka učenici saznaju neke od informacija o turističkom odredištu koje istražuju. Primjerice, neka se raspitaju koliko stanovnika ima grad koji žele posjetiti, koliko je turizam u tom gradu razvijen, u koje je godišnje doba najbolje posjetiti navedene gradove, koliko prihoda od turizma gradovi ostvaruju na godišnjoj razini, koliko turista ih godišnje posjeti te kako je turizam utjecao na prostor (npr. jesu se ljudi prestali baviti nekom drugom djelatnošću zbog razvoja turizma i sl.). Neka to napišu u obliku nekoliko rečenica kao uvod u svojoj brošuri. Zatim neka navedu i cijenu putovanja, udaljenost koju će prijeći za vrijeme putovanja te način putovanja (najjednostavniji način putovanja do odredišta, opis prometne povezanosti s ostalim gradovima Europe i sl.)
Podatke mogu provjeriti na internetu u digitalnoj aplikaciji Google Maps ili putem aplikacije na svojim mobitelima. Po završetku neka svoje brošure podijele u razrednom kanalu alata Teams gdje će ih drugi učenici moći proučiti i komentirati. Svaka grupa neka prouči barem dvije brošure drugih učenika i ostavi im komentar o putovanju.
Na kraju aktivnosti procijenite znanje učenika o turističkim regijama i gradovima Italije kroz kratak kviz koji možete izraditi u digitalnom alatu Mentimeter.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učenicima s teškoćama osigurajte plan sata, vizualni raspored ili ključne riječi. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Objašnjavajući zadatke, izražavajte se jasno i jednostavno, jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.
Učenicima s teškoćama pripremite pisanu uputu za rad koja će sadržavati objašnjenja ključnih pojmova, smjernice za pronalaženje informacija i sl. i koja će biti jezično i grafički prilagođena. Prilikom podjele učenika u grupe, nastojte da učenici s teškoćama budu u poticajnoj grupi koja će ih motivirati na rad na zadatku. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da sam odabere u kojoj grupi želi sudjelovati ili na koja pitanja želi tražiti odgovore, ovisno o području njegova interesa.
Tijekom rada u grupi vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači. Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, vodite računa o tome da učenici pri izradi brošura odabiru pozadinsku boju i boju slova koje imaju dobar kontrast.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Teams, Canva i Mentimeter te služeći se aplikacijom Google Maps. Radi lakšeg snalaženja, osigurajte pisane i slikovne upute koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama predstavljaju uradak svoje grupe pred cijelim razredom, osim ako ne izraze želju za time.
Pružite povratne informacije i podršku nakon obavljenog zadatka kako biste učenicima pomogli da razumiju pojam i dalje razvijaju vještine.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više, neka istraže i saznaju postoji li tradicionalna ili autohtona hrana koja se jede u gradovima koje žele vidjeti na putovanju. Zatim, neka na internetu pomoću stranice Google Maps, istraže restorane koji nude autohtonu hranu te, na temelju recenzija, predlože jedan koji će unijeti u brošuri.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.