Predmet
Geografija 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Sjever koji je postao Istokom

Naziv predmeta
Geografija 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Istočna Europa
  • Ruska Federacija
  • kontinentalnost
  • permafrost (merzlota)
  • stepa
  • tajga
  • tundra
  • lesostepa
  • eksklava

Istočna Europa

Aktivnost započnite prikazom tematske geografske karte regija Europe. Pitajte učenike koja je površinom najveća regija Europe i potaknite ih da, promatrajući geografsku kartu, utvrde koje se države nalaze u Istočnoj Europi.

Učenike podijelite u grupe po tri člana. Svaki treba imati svoje računalo ili tablet. Služeći se udžbenikom i geografskim atlasom, zadatak svake grupe je istražiti obilježja prostora Istočne Europe - njen geografski položaj, prostranost u odnosu na ostale regije Europe te objasniti pojam kontintalnosti i njen utjecaj na klimu. Potaknite ih na zajednički rad i suradnju. U digitalnom alatu Padlet pripremite sekcije prema broju grupa. Unutar svake sekcije grupe trebaju opisivati zadane teme. Potaknite učenike da postave fotografije koje se odnose na svaku od tema. Uputite ih na besplatne fotografije ili na pretragu mrežnih podataka uz obavezno navođenje izvora. Prikupljene podatke razredu će predstaviti predstavnik grupe.

Razredu podijelite listiće za vrednovanje. Tijekom izlaganja predstavnika svake grupe ostali učenici trebaju pratiti i analizirati razinu riješenosti zadataka. Na taj način, možete provjeriti kakva je usvojenost ishoda.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učenicima s teškoćama osigurajte plan sata, vizualni raspored ili ključne riječi. U svim aktivnostima uzmite u obzir učenikove teškoće te osigurajte dovoljno vremena. Objašnjavajući zadatak, izražavajte se jasno i jednostavno, jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.

U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte ustrajati na tome da učenici, kojima je izazov usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije), usmeno izražavaju svoje mišljenje, osim ako sami ne izraze želju za time.

Prilikom podjele učenika u grupe, pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi koja će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću skupinu koja će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.

Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu Padlet. Osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenici, koji se ne snalaze u digitalnim alatima i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka, neka podijele posao unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Učenici s teškoćama neka izlažu rad samo ako to zaista žele, odnosno ako je takav dogovor unutar grupe. Pružite povratne informacije i podršku nakon obavljenog zadatka kako biste učenicima pomogli da razumiju pojam i dalje razvijaju vještine.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike, koji žele znati više, da istraže što su eksklave i važnost geografskog položaja Kaljiningradske oblasti. Svoj rad neka predstave razredu kao plakat u obliku infografike u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Istočna Europa

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje geografski položaj, prostranost i kontinentalnost regije Istočne Europe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Reljef i vode Istočne Europe

Započnite aktivnost podjelom poveznice učenicima na kviz izrađen u digitalnom alatu Wordwall u razrednu društvenu mrežu. Postavite pitanja kojima se učenici trebaju prisjetiti obilježja prastarih, starih i mladih reljefnih oblika i slivova europskih rijeka. U kvizu omogućite tabelarni prikaz rezultata kako biste potakli motivaciju i natjecateljski duh u razredu.

Učenike podijelite u grupe po tri člana. Svaki učenik treba imati svoje računalo ili tablet. Zadatak svake grupe je istražiti reljefna obilježja i vode Istočne Europe. Grupa će zajednički izraditi umnu mapu u digitalnom alatu Popplet. Učenici će dobiti tri zadatka: navesti prastare, stare i mlade reljefne oblike Istočne Europe te opisati njihovu gospodarsku važnost, opisati najvažnije rijeke arktičkog, crnomorskog i kaspijskog sliva te prikazati i opisati vrednovanje prirodnih i umjetnih jezera Istočne Europe. U radu se mogu služiti udžbenikom. Učenike potaknite da postave fotografije zadanih područja s besplatnih pretraživača. Po završetku zadatka, učenici trebaju odabrati predstavnika koji će prezentirati rad svoje grupe.

Provjerite jesu li učenici usvojili ishode tako što ćete izraditi i učenicima dati da riješe zadatak Dijagram s okvirima u digitalnom alatu Wordwall. U njemu će na geografskoj karti trebati odrediti rijeke, jezera i reljefne oblike koje su navodili u umnoj mapi.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učenicima s teškoćama osigurajte plan sata, vizualni raspored ili ključne riječi. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Objašnjavajući zadatak, izražavajte se jasno i jednostavno, jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Prilikom podjele učenika u grupe, pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi koja će ih poticati na rad dok rješavaju zadatak (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću skupinu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak).

Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Wordwall i Popplet te koristeći se besplatnim pretraživačima pomoću kojih će pronaći odgovarajuće fotografije. Osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatima koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više, potaknite na proučavanje toka najduže europske rijeke Volge. Svoj rad mogu prikazati u infografici izrađenoj u digitalnom alatu Canva u kojoj će navesti najznačajnija obilježja toka i predstaviti rad pred razredom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Reljef i vode Istočne Europe

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi i, na geografskoj karti, pokazuje najvažnije rijeke i jezera Istočne Europe te objašnjava njihovo vrednovanje.
  • Učenik opisuje utjecaj prirodno-geografskih obilježja na gospodarski razvoj Istočne Europe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Ruska Federacija

Za ovu aktivnost svaki učenik treba imati računalo ili tablet. Potaknite učenike da razmisle o veličini Ruske Federacije. Zadajte im uvodni zadatak u kojem će samostalno istražiti površinu svih kontinenata i same Ruske Federacije. Usporedit će površine rješavajući zadatak koji ste im pripremili u digitalnom alatu Learning Apps u rubrici Brojevni pravac. U njemu će poredati površine od najvećeg do najmanjeg kontinenta.

Nakon riješenog zadatka i kratke rasprave o veličini ove države, podijelite učenike u osam parova. Zadajte im da istraže Rusku Federaciju služeći se udžbenikom i mrežnom stranicom Hrvatske enciklopedije. Dva para istražit će prirodno-geografska obilježja Rusije, a druga dva obilježja stanovništva; dva će para istražiti gospodarstvo, a preostala dva para političku sliku Rusije i njen utjecaj u svijetu s naglaskom na aktualna zbivanja. Svoj rad prikazat će razredu u zajedničkoj PowerPoint prezentaciji. Svakom paru pripremite pitanja koja će im biti putokazi za razradu teme. Pitanja postavite u razrednu društvenu mrežu zajedno s tablicom s kriterijima vrednovanja. Učenicima treba omogućiti suradnju pri izradi prezentacije kako bi se zajednički dogovorili o njenom sadržaju. Dajte im jasne upute o izradi prezentacije i njenim osnovnim sastavnicama (naslovu, broju slajdova, literaturi...)

Po završetku rada svaki par treba prezentirati svoj rad. Ostatak razreda treba pažljivo slušati izlaganje i, prema ranije zadanim kriterijima, u digitalnom alatu Tricider argumentirano prokomentirati i opisno vrednovati ostale radove.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učeniku s teškoćama pripremite kartice s podsjetnicima na ključne pojmove, osigurajte plan sata ili vizualni raspored. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Objašnjavajući zadatak, izražavajte se jasno i jednostavno, jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Learning Apps, PowerPoint i Tricider te u korištenju mrežnom stranicom Hrvatske enciklopedije. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje vodeći računa o tome da su pisane upute jezično i gramatički prilagođene. Prilikom korištenja alatima i projiciranja prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu.

Kod podjele učenika u parove nastojte da učenici s teškoćama budu u paru s onima koji nemaju poteškoća u savladavanju gradiva i koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u paru s učenikom koji je strpljiv i koji će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak). Tijekom rada u parovima vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te budite dostupni za pružanje pomoći parovima.

Prilikom predstavljanja uradaka i rasprave, učenici s teškoćama neka izlažu svoj rad samo ako sami izraze želju za time, odnosno ako je takav dogovor unutar para. Paru, u kojem je učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da izlaže prvi. Dok komentirate uratke, nemojte isticati moguće pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave omogućite učenicima s teškoćama odgovore na pitanja postavljana tijekom rasprave.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više, potaknite da istraže Transsibirsku željeznicu. Neka navedu gradove, opišu prostor kojim prolazi, duljinu, trajanje i cijenu putovanja. Svoje istraživanje mogu prezentirati razredu izradom plakata u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ruska Federacija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira posebnosti Ruske Federacije i njezinu gospodarsku, vojnu i političku ulogu u regiji, Europi i svijetu.
  • Učenik opisuje prirodno-geografske i društveno-geografske posebnosti Ruske Federacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Rusija, Hrvatska enciklopedija, online, Leksikografski zavod Miroslav Krleža

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.