Na početku aktivnosti potaknite učenike da ponude što više odgovora na pitanje Tko sam ja? Učenici se pritom mogu koristiti alatom Mentimeter. Prokomentirajte s učenicima najčešće odgovore, a zatim ih podijelite u grupe. Učenici u grupama raspravljaju o vlastitim društvenim identitetima, upisuju ih u digitalni alat Padlet te ih dijele u potkategorije: primarni i sekundarni, individualni i kolektivni, aktivni i pasivni. Učenici također trebaju rangirati pojedine identitete po važnosti. Potaknite učenike da međusobno usporede rezultate. Povedite raspravu o ulozi različitih vrsta identiteta u društvenom životu te o važnosti primarne i sekundarne socijalizacije na izgradnju identiteta. Upitajte ih da razmisle o tome jesu li identiteti stabilni ili promjenjivi. U kojoj će se mjeri njihovi identiteti promijeniti u budućnosti, primjerice nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja?
U nastavku uputite učenike da istraže pojam životnog stila u kontekstu slobodnog vremena i potrošačkih praksi među mladima. Potaknite učenike da u grupama opišu pojedine aspekte vlastitoga životnog stila (npr. kakvu glazbu vole slušati, bave li se nekim sportom, kako provode slobodno vrijeme). Potaknite raspravu o utjecaju konzumerizma na oblikovanje životnih stilova i identiteta mladih. Služeći se digitalnim alatom Stoodle, učenici na kraju aktivnosti mogu prikazati različite dimenzije vlastitoga društvenog identiteta i životnog stila te ih predstaviti ostalim učenicima u razredu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama najavite temu razgovora kako bi unaprijed mogao razmisliti o odgovoru na pitanje Tko sam ja? Omogućite učeniku s teškoćama da odgovori usmeno ili na papiru ako se ne snalazi u digitalnom alatu. Najavite mu teme o kojima ćete razgovarati (društveni identiteti – primarni i sekundarni, individualni i kolektivni, aktivni i pasivni). Pripremite za učenika s teškoćama smjernice koje će mu olakšati sudjelovanje u razgovoru.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi koja će ga motivirati i potaknuti na rad. Češće provjerite rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama te omogućite jasne i jednostavne, ali detaljne upute koje će biti pisane i praćene vizualnim sadržajem. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak i upute.
Provjerite i kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Padlet te pripremite pisane i vizualne upute za snalaženje u digitalnom alatu, kao i upute za obavljanje zadaća. Neka upute budu popraćene vizualnim sadržajem i neka budu grafički prilagođene učeniku s teškoćama: prilagođena veličina slova, upotreba lako čitljivog fonta (Verdana, Calibri, Arial), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), dvostruki prored, veći razmak između riječi i rečenica, poravnanje teksta na lijevoj strani. Neka učenik bez teškoća bude potpora učeniku s teškoćama u korištenju digitalnim alatom. Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu, omogućite rješavanje zadatka na alternativni način (primjerice na papiru, na već pripremljenom predlošku).
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi. Unaprijed mu osigurajte pitanja da se može pripremiti. Omogućite mu alternativno sudjelovanje u raspravi, neka odgovore na pitanja zapiše ili snimi digitalnim alatom za snimanje audiozapisa. Važno je učenika s teškoćama poticati na spontano sudjelovanje u raspravi i razgovoru, dati mu pozitivnu povratnu informaciju i uključiti ga onda kada je on spreman na sudjelovanje.
Potaknite učenika s teškoćama da, ako želi, predstavi svoj rad ostalim učenicima u razredu. Pritom vodite brigu o tome da učenik s teškoćama izlaže rad na način koji je u skladu s njegovim jakim stranama i potrebama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zainteresirani učenici mogu potražiti informacije o ekološki osviještenim životnim stilovima. Učenike možete uputiti na rezultate istraživanja o ekološkim stavovima i ponašanju učenika srednjih škola u Hrvatskoj. Učenici mogu izraditi digitalni plakat u alatu Canva kojim će nastojati potaknuti proekološko ponašanje među učenicima.
Potaknite učenike da metodom oluje ideja u jednoj minuti nabroje sve društvene pokrete za koje su čuli. Učenici odgovore upisuju u alat Mentimeter odabirući opciju oblak riječi. Prokomentirajte s učenicima rezultate i povedite raspravu postavljajući im pitanja poput sljedećih: Kako su društveni pokreti promijenili svijet u kojem živimo? Kako bi izgledalo moderno društvo bez promjena koje su potaknuli pojedini pokreti (npr. feministički, radnički)?
Pripremite za učenike KWL tablice u odgovarajućem digitalnom alatu za obradu teksta, kao što je bilježnica OneDrive. Učenike podijelite u nekoliko grupa, ovisno o broju učenika u razredu, pri čemu svaka grupa treba odabrati jedan društveni pokret koji će analizirati. Ako je potrebno, učenicima možete predložiti neke od sljedećih društvenih pokreta: feministički pokret, radnički pokret, pokret za građanska prava u Sjedinjenim Američkim Državama, pokret Black Lives Matter, ekološki pokret, pokret LGBTIQ. Na početku aktivnosti učenici ispunjavaju prvi i drugi stupac tablice (Što znam, Što želim znati). Zatim ih uputite na korištenje internetskom tražilicom kako bi pronašli informacije o društvenom pokretu koje će upisati u treći stupac KWL tablice (Što sam naučio). Potaknite ih da pronađu podatke o povijesti određenog društvenog pokreta, njegovim istaknutim predstavnicima, ključnim događajima i specifičnim ciljevima. Nakon što ispune tablicu, učenici mogu rezultate istraživanja prezentirati u obliku videoprezentacije koju će izraditi u alatu Genially i zatim podijeliti s ostalim učenicima u školi služeći se platformom MS Teams.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Mentimeter. Zorno mu prikažite upotrebu alata, pružite verbalnu i pisanu uputu i omogućite potporu drugog učenika iz razreda. Učeniku s teškoćama najavite temu o kojoj će se razgovarati, unaprijed mu pripremite pitanja koja ćete postavljati, kao i zadatak koji će rješavati metodom oluja ideja (društveni pokreti). Tako će se učenik s teškoćama moći pripremiti za sudjelovanje u aktivnosti. Učeniku s teškoćama omogućite dulje vrijeme za obavljanje zadatka.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i potaknuti na rad, biti mu pozitivan primjer, ali mu i pružiti potporu kada je potrebno.
Tijekom rada u grupama važno je pripremiti jasne i konkretne pisane i vizualne upute. Zadatke je važno oblikovati u kratke i jasne manje korake te pripremiti listu praćenja kako bi učenik mogao samostalno pratiti vlastiti napredak. Važno je po potrebi ponoviti uputu, dodatno objasniti i provjeriti razumijevanje učenika s teškoćama. Za učenika s teškoćama važno je predvidjeti ulogu koju će imati u grupnom radu kako bi se mogao pripremiti za sudjelovanje. Pritom treba voditi brigu o tome da učenik s artikulacijskim teškoćama ne mora govoriti pred ostalim učenicima u razredu, a učenik s disgrafijom ne mora obaviti zadatak isključivo pismeno. Pripremite učeniku podsjetnik s osnovnim pojmovima.
Materijal za istraživanje potrebno je prilagoditi potrebama učenika s teškoćama. Neka materijal bude dostupan u elektroničkom obliku te omogućite prilagodbu veličine, svjetline i kontrasta ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida ili učeniku s teškoćama učenja.
Učeniku s teškoćama pripremite zadatke koje je potrebno obaviti te podjelu zadataka u grupi dogovorite unaprijed. Također, u digitalnom obliku Genially pripremite upute za izradu videoprezentacije. Omogućite učeniku s teškoćama potporu drugih učenika iz grupe.
Potaknite učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje, češće provjerite rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama te pružite pozitivne povratne informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici koji žele znati više objedine rezultate rada svih grupa te izrade infografiku Kako su društveni pokreti mijenjali svijet. Infografiku mogu objaviti na školskoj mrežnoj stranici. U tu se svrhu mogu koristiti nekim alatom za grafički dizajn, kao što je Canva.
Uputite učenike da prouče rezultate sociološkog istraživanja o političkim stavovima, vrijednostima i participaciji mladih u Hrvatskoj (str. 43–53). Potaknite raspravu o društvenom angažmanu i različitim oblicima participacije mladih u zajednici: Zašto mladi ne iskazuju povjerenje u društvene i političke institucije? Kakav je odnos mladih prema politici? Kako je moguće potaknuti sudjelovanje mladih u društvenom i političkom životu?
Koristeći se metodom world caffe, podijelite učenike u nekoliko grupa koje ćete razmjestiti u učionici kao postaje. Svakoj grupi dodijelite jednu temu vezanu za pitanje društvenog angažmana i položaja mladih u društvu (npr. sudjelovanje mladih u volonterskim aktivnostima, zastupljenost mladih u politici, stavovi mladih o politici, političke vrijednosti i stavovi mladih). Svaku grupu učenika uputite na njihovu postaju. Učenici trebaju odabrati voditelja koji će unutar grupe moderirati raspravu o zadanoj temi. Nakon unaprijed određenog vremena (10 – 15 minuta) uputite učenike da promijene grupu, pri čemu u svakoj grupi ostaje po jedan učenik, tzv. domaćin, koji će nove učenike upoznati s rezultatima rasprave koje je prethodno zabilježio te će nastaviti voditi raspravu. Ako je moguće, učenici prolaze sve postaje i na kraju prikazuju zaključke u obliku umne mape koju će izraditi u digitalnom alatu Coggle.
Potaknite učenike da na temelju zaključaka rasprave osmisle promidžbenu kampanju kojom će nastojati potaknuti učenike srednjih škola na veću razinu društvenog angažmana. Učenici u grupama izrađuju promidžbeni videouradak služeći se alatom Kizoa te ga postavljaju na mrežnu stranicu škole.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Neka učeniku s teškoćama istraživanje o političkim stavovima bude dostupno u pisanom ili auditivnom obliku. Ako je tekst istraživanja dostupan u pisanom obliku, neka bude grafički prilagođen učeniku s oštećenjem vida ili teškoćama učenja: prilagođena veličina slova, upotreba lako čitljivog fonta (Verdana, Calibri, Arial), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), dvostruki prored, veći razmak između riječi i rečenica, poravnanje teksta na lijevoj strani. Omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta. Učeniku s oštećenjem vida i učeniku s disgrafijom omogućite upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite pitanja za raspravu kako bi se mogao pripremiti za sudjelovanje u aktivnosti.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i potaknuti na rad, biti mu pozitivan primjer, ali mu i pružiti potporu kada je potrebno.
Za rad u grupi važno je pripremiti jasne i konkretne pisane i vizualne upute. Zadatke je važno oblikovati u kratke i jasne manje korake te pripremiti listu praćenja kako bi učenik mogao samostalno pratiti vlastiti napredak. Važno je po potrebi ponoviti uputu, dodatno objasniti i provjeriti razumijevanje učenika s teškoćama. Važno je za učenika s teškoćama predvidjeti ulogu koju će imati u grupnom radu kako bi se mogao pripremiti za sudjelovanje. Pritom treba voditi brigu o tome da učenik s artikulacijskim teškoćama ne mora govoriti pred ostalim učenicima u razredu, a učenik s disgrafijom ne mora obaviti zadatak isključivo pismeno. Pripremite učeniku podsjetnik s osnovnim pojmovima.
Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za rješavanje zadatka, strukturirajte aktivnost, najavite preostalo vrijeme za izvedbu aktivnosti kako bi se učenik osjećao sigurnim.
Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu Coggle, omogućite mu izradu umne mape u nekom drugom digitalnom alatu ili na papiru.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zainteresirane učenike uputite da u svojoj lokalnoj zajednici potraže udruge mladih i udruge koje provode aktivnosti namijenjene mladima. Učenici mogu izraditi informativni plakat u nekom alatu za grafički dizajn, kao što je Canva, a povodom Dana otvorenih vrata udruga mogu pozvati odabrane organizacije civilnog društva da u školi predstave svoje aktivnosti za mlade.
Bužinkić, E. (Ur.) (2010). Mladi i društvo - pitanje identiteta. Zagreb: Mreža mladih Hrvatske.
Kovačić, M., Vrbat, I. (2014). "Znam da ništa ne znam": politička kompetencija i politička participacija među mladima u Zagrebu. Suvremene teme, 7 (1): 56-76.
Baketa, N., Bovan, K., Matić Bojić, J. (2021). Istraživanje političke pismenosti učenika završnih razreda srednjih škola u Republici Hrvatskoj. Istraživački izvještaj za 2021. godinu. Zagreb: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.