Predmet
Sociologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što nas pokreće?

Naziv predmeta
Sociologija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • identitet
  • primarni identiteti
  • sekundarni identiteti
  • životni stil
  • društveni pokreti
  • društvene promjene
  • kolektivno djelovanje
  • politička participacija
  • društveni angažman

Znam tko sam

Na početku aktivnosti potaknite učenike da ponude što više odgovora na pitanje Tko sam ja? Učenici se pritom mogu koristiti alatom Mentimeter. Prokomentirajte s učenicima najčešće odgovore, a zatim ih podijelite u grupe. Učenici u grupama raspravljaju o vlastitim društvenim identitetima, upisuju ih u digitalni alat Padlet te ih dijele u potkategorije: primarni i sekundarni, individualni i kolektivni, aktivni i pasivni. Učenici također trebaju rangirati pojedine identitete po važnosti. Potaknite učenike da međusobno usporede rezultate. Povedite raspravu o ulozi različitih vrsta identiteta u društvenom životu te o važnosti primarne i sekundarne socijalizacije na izgradnju identiteta. Upitajte ih da razmisle o tome jesu li identiteti stabilni ili promjenjivi. U kojoj će se mjeri njihovi identiteti promijeniti u budućnosti, primjerice nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja?
U nastavku uputite učenike da istraže pojam životnog stila u kontekstu slobodnog vremena i potrošačkih praksi među mladima. Potaknite učenike da u grupama opišu pojedine aspekte vlastitoga životnog stila (npr. kakvu glazbu vole slušati, bave li se nekim sportom, kako provode slobodno vrijeme). Potaknite raspravu o utjecaju konzumerizma na oblikovanje životnih stilova i identiteta mladih. Služeći se digitalnim alatom Stoodle, učenici na kraju aktivnosti mogu prikazati različite dimenzije vlastitoga društvenog identiteta i životnog stila te ih predstaviti ostalim učenicima u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama najavite temu razgovora kako bi unaprijed mogao razmisliti o odgovoru na pitanje Tko sam ja? Omogućite učeniku s teškoćama da odgovori usmeno ili na papiru ako se ne snalazi u digitalnom alatu. Najavite mu teme o kojima ćete razgovarati (društveni identiteti – primarni i sekundarni, individualni i kolektivni, aktivni i pasivni). Pripremite za učenika s teškoćama smjernice koje će mu olakšati sudjelovanje u razgovoru.

Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi koja će ga motivirati i potaknuti na rad. Češće provjerite rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama te omogućite jasne i jednostavne, ali detaljne upute koje će biti pisane i praćene vizualnim sadržajem. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak i upute.
Provjerite i kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Padlet te pripremite pisane i vizualne upute za snalaženje u digitalnom alatu, kao i upute za obavljanje zadaća. Neka upute budu popraćene vizualnim sadržajem i neka budu grafički prilagođene učeniku s teškoćama: prilagođena veličina slova, upotreba lako čitljivog fonta (Verdana, Calibri, Arial), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), dvostruki prored, veći razmak između riječi i rečenica, poravnanje teksta na lijevoj strani. Neka učenik bez teškoća bude potpora učeniku s teškoćama u korištenju digitalnim alatom. Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu, omogućite rješavanje zadatka na alternativni način (primjerice na papiru, na već pripremljenom predlošku).
Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi. Unaprijed mu osigurajte pitanja da se može pripremiti. Omogućite mu alternativno sudjelovanje u raspravi, neka odgovore na pitanja zapiše ili snimi digitalnim alatom za snimanje audiozapisa. Važno je učenika s teškoćama poticati na spontano sudjelovanje u raspravi i razgovoru, dati mu pozitivnu povratnu informaciju i uključiti ga onda kada je on spreman na sudjelovanje.
Potaknite učenika s teškoćama da, ako želi, predstavi svoj rad ostalim učenicima u razredu. Pritom vodite brigu o tome da učenik s teškoćama izlaže rad na način koji je u skladu s njegovim jakim stranama i potrebama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu potražiti informacije o ekološki osviještenim životnim stilovima. Učenike možete uputiti na rezultate istraživanja o ekološkim stavovima i ponašanju učenika srednjih škola u Hrvatskoj. Učenici mogu izraditi digitalni plakat u alatu Canva kojim će nastojati potaknuti proekološko ponašanje među učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Znam tko sam

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik identificira različite vrste identiteta.
  • Učenik razlikuje individualni i kolektivni identitet.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Oni su mijenjali svijet

Potaknite učenike da metodom oluje ideja u jednoj minuti nabroje sve društvene pokrete za koje su čuli. Učenici odgovore upisuju u alat Mentimeter odabirući opciju oblak riječi. Prokomentirajte s učenicima rezultate i povedite raspravu postavljajući im pitanja poput sljedećih: Kako su društveni pokreti promijenili svijet u kojem živimo? Kako bi izgledalo moderno društvo bez promjena koje su potaknuli pojedini pokreti (npr. feministički, radnički)?
Pripremite za učenike KWL tablice u odgovarajućem digitalnom alatu za obradu teksta, kao što je bilježnica OneDrive. Učenike podijelite u nekoliko grupa, ovisno o broju učenika u razredu, pri čemu svaka grupa treba odabrati jedan društveni pokret koji će analizirati. Ako je potrebno, učenicima možete predložiti neke od sljedećih društvenih pokreta: feministički pokret, radnički pokret, pokret za građanska prava u Sjedinjenim Američkim Državama, pokret Black Lives Matter, ekološki pokret, pokret LGBTIQ. Na početku aktivnosti učenici ispunjavaju prvi i drugi stupac tablice (Što znam, Što želim znati). Zatim ih uputite na korištenje internetskom tražilicom kako bi pronašli informacije o društvenom pokretu koje će upisati u treći stupac KWL tablice (Što sam naučio). Potaknite ih da pronađu podatke o povijesti određenog društvenog pokreta, njegovim istaknutim predstavnicima, ključnim događajima i specifičnim ciljevima. Nakon što ispune tablicu, učenici mogu rezultate istraživanja prezentirati u obliku videoprezentacije koju će izraditi u alatu Genially i zatim podijeliti s ostalim učenicima u školi služeći se platformom MS Teams.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Mentimeter. Zorno mu prikažite upotrebu alata, pružite verbalnu i pisanu uputu i omogućite potporu drugog učenika iz razreda. Učeniku s teškoćama najavite temu o kojoj će se razgovarati, unaprijed mu pripremite pitanja koja ćete postavljati, kao i zadatak koji će rješavati metodom oluja ideja (društveni pokreti). Tako će se učenik s teškoćama moći pripremiti za sudjelovanje u aktivnosti. Učeniku s teškoćama omogućite dulje vrijeme za obavljanje zadatka.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i potaknuti na rad, biti mu pozitivan primjer, ali mu i pružiti potporu kada je potrebno.
Tijekom rada u grupama važno je pripremiti jasne i konkretne pisane i vizualne upute. Zadatke je važno oblikovati u kratke i jasne manje korake te pripremiti listu praćenja kako bi učenik mogao samostalno pratiti vlastiti napredak. Važno je po potrebi ponoviti uputu, dodatno objasniti i provjeriti razumijevanje učenika s teškoćama. Za učenika s teškoćama važno je predvidjeti ulogu koju će imati u grupnom radu kako bi se mogao pripremiti za sudjelovanje. Pritom treba voditi brigu o tome da učenik s artikulacijskim teškoćama ne mora govoriti pred ostalim učenicima u razredu, a učenik s disgrafijom ne mora obaviti zadatak isključivo pismeno. Pripremite učeniku podsjetnik s osnovnim pojmovima.
Materijal za istraživanje potrebno je prilagoditi potrebama učenika s teškoćama. Neka materijal bude dostupan u elektroničkom obliku te omogućite prilagodbu veličine, svjetline i kontrasta ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida ili učeniku s teškoćama učenja.
Učeniku s teškoćama pripremite zadatke koje je potrebno obaviti te podjelu zadataka u grupi dogovorite unaprijed. Također, u digitalnom obliku Genially pripremite upute za izradu videoprezentacije. Omogućite učeniku s teškoćama potporu drugih učenika iz grupe.
Potaknite učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje, češće provjerite rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama te pružite pozitivne povratne informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici koji žele znati više objedine rezultate rada svih grupa te izrade infografiku Kako su društveni pokreti mijenjali svijet. Infografiku mogu objaviti na školskoj mrežnoj stranici. U tu se svrhu mogu koristiti nekim alatom za grafički dizajn, kao što je Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Oni su mijenjali svijet

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izražava pozitivne društvene vrijednosti.
  • Učenik opisuje utjecaj društvenih pokreta na društvene promjene.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Politika i gospodarstvo

Neka se tvoj glas čuje!

Uputite učenike da prouče rezultate sociološkog istraživanja o političkim stavovima, vrijednostima i participaciji mladih u Hrvatskoj (str. 43–53). Potaknite raspravu o društvenom angažmanu i različitim oblicima participacije mladih u zajednici: Zašto mladi ne iskazuju povjerenje u društvene i političke institucije? Kakav je odnos mladih prema politici? Kako je moguće potaknuti sudjelovanje mladih u društvenom i političkom životu?
Koristeći se metodom world caffe, podijelite učenike u nekoliko grupa koje ćete razmjestiti u učionici kao postaje. Svakoj grupi dodijelite jednu temu vezanu za pitanje društvenog angažmana i položaja mladih u društvu (npr. sudjelovanje mladih u volonterskim aktivnostima, zastupljenost mladih u politici, stavovi mladih o politici, političke vrijednosti i stavovi mladih). Svaku grupu učenika uputite na njihovu postaju. Učenici trebaju odabrati voditelja koji će unutar grupe moderirati raspravu o zadanoj temi. Nakon unaprijed određenog vremena (10 – 15 minuta) uputite učenike da promijene grupu, pri čemu u svakoj grupi ostaje po jedan učenik, tzv. domaćin, koji će nove učenike upoznati s rezultatima rasprave koje je prethodno zabilježio te će nastaviti voditi raspravu. Ako je moguće, učenici prolaze sve postaje i na kraju prikazuju zaključke u obliku umne mape koju će izraditi u digitalnom alatu Coggle.
Potaknite učenike da na temelju zaključaka rasprave osmisle promidžbenu kampanju kojom će nastojati potaknuti učenike srednjih škola na veću razinu društvenog angažmana. Učenici u grupama izrađuju promidžbeni videouradak služeći se alatom Kizoa te ga postavljaju na mrežnu stranicu škole.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Neka učeniku s teškoćama istraživanje o političkim stavovima bude dostupno u pisanom ili auditivnom obliku. Ako je tekst istraživanja dostupan u pisanom obliku, neka bude grafički prilagođen učeniku s oštećenjem vida ili teškoćama učenja: prilagođena veličina slova, upotreba lako čitljivog fonta (Verdana, Calibri, Arial), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), dvostruki prored, veći razmak između riječi i rečenica, poravnanje teksta na lijevoj strani. Omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta. Učeniku s oštećenjem vida i učeniku s disgrafijom omogućite upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite pitanja za raspravu kako bi se mogao pripremiti za sudjelovanje u aktivnosti.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i potaknuti na rad, biti mu pozitivan primjer, ali mu i pružiti potporu kada je potrebno.
Za rad u grupi važno je pripremiti jasne i konkretne pisane i vizualne upute. Zadatke je važno oblikovati u kratke i jasne manje korake te pripremiti listu praćenja kako bi učenik mogao samostalno pratiti vlastiti napredak. Važno je po potrebi ponoviti uputu, dodatno objasniti i provjeriti razumijevanje učenika s teškoćama. Važno je za učenika s teškoćama predvidjeti ulogu koju će imati u grupnom radu kako bi se mogao pripremiti za sudjelovanje. Pritom treba voditi brigu o tome da učenik s artikulacijskim teškoćama ne mora govoriti pred ostalim učenicima u razredu, a učenik s disgrafijom ne mora obaviti zadatak isključivo pismeno. Pripremite učeniku podsjetnik s osnovnim pojmovima.
Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za rješavanje zadatka, strukturirajte aktivnost, najavite preostalo vrijeme za izvedbu aktivnosti kako bi se učenik osjećao sigurnim.
Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu Coggle, omogućite mu izradu umne mape u nekom drugom digitalnom alatu ili na papiru.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite da u svojoj lokalnoj zajednici potraže udruge mladih i udruge koje provode aktivnosti namijenjene mladima. Učenici mogu izraditi informativni plakat u nekom alatu za grafički dizajn, kao što je Canva, a povodom Dana otvorenih vrata udruga mogu pozvati odabrane organizacije civilnog društva da u školi predstave svoje aktivnosti za mlade.

Nastavna aktivnost za predmet X

Neka se tvoj glas čuje!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje vlastitu aktivnu društvenu ulogu.
  • Učenik izražava pozitivne društvene vrijednosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Bužinkić, E. (Ur.) (2010). Mladi i društvo - pitanje identiteta. Zagreb: Mreža mladih Hrvatske.

Kovačić, M., Vrbat, I. (2014). "Znam da ništa ne znam": politička kompetencija i politička participacija među mladima u Zagrebu. Suvremene teme, 7 (1): 56-76.

Baketa, N., Bovan, K., Matić Bojić, J. (2021). Istraživanje političke pismenosti učenika završnih razreda srednjih škola u Republici Hrvatskoj. Istraživački izvještaj za 2021. godinu. Zagreb: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.