Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Dajući drugima, dobivam stostruko

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN 1: volontiranje, odgovornost, vještine
  • MAT: trokut, pravokutnik, kvadrat
  • IZVAN 2: volontiranje, tehnička tvorevina, igraći rekvizit
  • TZK 1: tradicijske igre, rekviziti
  • TZK 2: koreografija, sportski kutak
Izvannastavna aktivnost

Jedna mala latica, a nosi pregršt mojih vrlina

Oslobodite prostor učionice. Objasnite učenicima da pomoću krede ili pik trake naprave na podu liniju točno tolike duljine da svi zajedno na njoj mogu stajati objema nogama. Potom učenici prema slobodnoj volji stanu na liniju jedan do drugoga. Objasnite im da je njihov sljedeći zajednički zadatak posložiti se na liniji prema boji očiju (od svjetlije do najtamnije), ali tako da niti jedan učenik ne smije sići s linije tijekom dogovora ili igranja. Svakako trebaju jedni drugima pomagati i pridržati rukama suučenika u slučaju da netko od njih gubi ravnotežu. Nakon završetka igre razgovarajte s učenicima o proživljenom doživljaju i iskustvu. Potaknite razgovor o tome kako se osjećamo kada nam treba nečija pomoć, a kako kada pružamo drugima pomoć. Dopustite učenicima da ispričaju svoje doživljaje o pomaganju drugima, a da pri tome nisu primili nikakav novac. Ako ne poznaju pojam volontiranja, objasnite im značenje.

Nakon razgovora podijelite učenike u peteročlane skupine. Svakom učeniku dodijelite laticu izrezanu od papira sa zadatkom da na njemu zapiše svoja znanja, vještine ili osobine, a pri tome mu pomažu ostali članovi skupine, npr. pletem, šivam, poznajem engleski jezik, glačam, brinem o okolišu, nasmijavam druge, glumim, brinem o kućnom ljubimcu, izražajno čitam, slikam, izrađujem nakit, čistim dvorište, razvrstavam otpad, bojim ogradu i dr. Objasnite učenicima da u skupinama usporede zapisane sposobnosti na laticama i pronađu koju bi zajedničku volontersku aktivnost mogli osmisliti, a da upotrijebe svoje vještine. Dodijelite svakoj skupini krug druge boje koji će predstavljati tučak na kojem će skupine zapisati naziv svoje volonterske aktivnosti te način na koji bi je proveli u svojim razrednim, školskim ili lokalnim zajednicama. Primjer: izrada čestitki, reciklaža materijala, briga o kućnim ljubimcima dok su stariji vlasnici u bolnici, mentoriranje učenicima s poteškoćama u učenju, uređenje školskog parka, sadnja i čišćenje školskog vrta, edukacija mlađih o prometnim pravilima, izrada blagoslovnih vrećica za beskućnike, organiziranje Dana vršnjačke pomoći ili ekopatrola u održavanju vanjskog i unutarnjeg povrtnjaka ili cvijetnjaka itd.

Učenici u skupinama spajaju svoje latice na središnji dio čime stvaraju volonterski cvijet. Koristeći digitalni alat za izradu postera primjerice Canva, učenici mogu izraditi poster kojim najavljuju volontersku aktivnost svoje skupine i pri tome odgovaraju na pitanja Tko? Što? Gdje? Kada? Kako? Zašto?. Svoje postere predstavljaju ostalim skupinama. Potaknite učenike da svi zajedno jednu predstavljenu volontersku aktivnost provedu u djelo.

Napomena: Ova aktivnost se može izvoditi samostalno ili kao uvod drugim aktivnostima u scenariju, a koje povezane u slijed, čine cjelovitu volontersku akciju.

Izvannastavna aktivnost

Jedna mala latica, a nosi pregršt mojih vrlina

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Svrha
  • Podržati volontiranje kao oblik društveno korisnog angažmana.
  • Promoviranje i razvoj volonterstva na lokalnoj zajednici.
  • Razvijati osjećaj zajedništva i pozitivne vrijednosti dobrovoljnog rada.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednika
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Učim-biram-volontiram

Potaknite učenike da pogledaju Volontiranje i riješe kviz. U raspravi ih potaknite na iznošenje ideja o konkretnim volonterskim akcijama. Budući da učenici u osnovnim školama obzirom na dob ne mogu volontirati, mogu se uključiti u odgoj za volontiranje kroz školske aktivnosti. Jedan od prikladnih oblika je i vršnjačka pomoć koja spada u kratkoročno pomaganje. Za vršnjačku pomoć kod učenika tražite pismenu suglasnost roditelja.

Učenike podijelite u tri grupe. Svakoj grupi zadajte jedan geometrijski lik: trokut, pravokutnik, kvadrat. Učenici u grupi izrađuju letak s najvažnijim informacijama vezanim uz lik koji su dobili. Izmjerene su duljine stranica. Navedene su određene mjerne jedinice, moguće je (ovisno o uzrastu) spomenuti i pretvaranje mjernih jedinica. U letku također navode karakteristike pojedinog lika. Primjerice, za trokut navode vrste trokuta, duljine stranica, veličine kutova; za pravokutnik odnos duljina stranica; za kvadrat duljine stranica i slično…Učenici mogu izraditi letak na papiru ili u digitalnom alatu Canva koristeći pritom gotov predložak. Neka konstruiraju geometrijski lik na listu papira. Zadajte učenicima dodatnu uputu za rad. Neka sadržaje, koje navode na letku, prilagode uzrastu učenika koje će podučavati, a to su mlađi razredi osnovne škole. (Isto je moguće napraviti i u vrtiću ukoliko dogovorite suradnju.)

Učenici predstavljaju letak pred drugim grupama u razredu. Ukoliko je potrebno, ispravite napisani sadržaj. Učenike s izrađenim letkom i nacrtanim geometrijskim likovima uputite u mlađi razred osnovne škole kako bi prenijeli znanje i izrađeni letak predstavili učenicima. Najbolje je da dogovorite suradnju sa četvrtim razredima obzirom da se matematički sadržaji ponavljaju. Podjelom letaka, iskoristite priliku za međuvršnjačko povezivanje, razmjenjivanje iskustava i prenošenje pozitivnih stavova o matematici. Susret s učenicima četvrtih razreda možete fotografirati i objaviti fotografije na mrežnim stranicama škole u suradnji sa školskim administratorom.

Napomena: Ova aktivnost se može izvoditi samostalno ili u nizu s drugim aktivnostima u scenariju, a koje povezane u slijed čine cjelovitu volontersku akciju.

Postupci potpore

Budući učenici u inkluzivnom razredu mogu računati na podršku svojih vršnjaka, ovo je prilika da se i oni kao i drugi učenici isprobaju u volontiranju kroz pripremu iz predmeta Matematika i provedbu u nižim razredima.

U zadatku grupe, gdje je učenik s PSA, ADHD-om ili intelektualnim teškoćama, poželjno je prije same provedbe vršnjačke pomoći, vježbati u parovima npr. kako objasniti uz pomoć letka učeniku četvrtog razreda primjerice, trokut. Potom je važno provjeriti predznanje učenika i po potrebi pružiti pomoć u radu s digitalnim alatom Canva.

Preporuča se u školi, koja razvija vršnjačku pomoć učenika, iskoristiti i potencijale učenika s teškoćama u područjima u kojima su uspješni. Isto tako, ako su sami prošli kroz teškoće učenja i naučili određene postupke koji su im pomogli, njihova će podrška mlađim učenicima, pred kojima su slične prepreke, biti učinkovita, a njima samima važna za sliku o sebi.

Za učenike koji žele znati više

Na temu trokut, pravokutnik i kvadrat, ovisno o grupi kojoj su pripadali, učenici mogu izraditi kviz u digitalnom alatu po vlastitom izboru Kahoot! ili Forms (Test).

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Učim-biram-volontiram

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT C.6.2. Konstruira trokute, analizira njihova svojstva i odnose.
  • OŠ MAT C.6.3. Konstruira četverokute, analizira njihova svojstva i odnose.
  • OŠ MAT D.6.1. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Supervolonter

Opisanu aktivnost možete izvesti uz osnivanje učeničke zadruge kako biste izrađene tehničke tvorevine mogli staviti na prodaju i dobit donirati, primjerice lokalnoj udruzi ili pojedincima u ekonomski nepovoljnim uvjetima.

Razgovarajte s učenicima o pomaganju drugima, upitajte ih poznaju li pojam volontiranja, koje ima značenje i kakvu poruku šalje drugima. Kako bi svojim djelovanjem mogli doprinijeti dobrobiti zajednice, povedite učenike na razmišljanje o organizaciji nadolazećeg humanitarnog dana u školi. Kako bi osigurali međusobnu suradnju, prikupljanje i razmjenu ideja, kreirajte virtualnu učionicu koristeći Teams. Usmjerite učenike pa prikupite njihove ideje za izradu tehničkih tvorevina prikladnih za prodaju.

Prema interesima i vrsti zadatka podijelite učenike u grupe. Učenici mogu dizajnirati uporabne tehničke tvorevine uz pomoć učitelja Tehničke kulture koji će pratiti etape tijeka izrade. Poželjno je tvorevine dizajnirati kao rekvizite za izvedbu tradicijskih igara na prijedlog učitelja Tjelesne i zdravstvene kulture (npr. figure šaha, loptice, krpenjače, medalje i sl). Također, mogu izrađivati i ostale predmete koji će biti atraktivni za prodaju u humanitarne svrhe (npr. figurice igrača različitih sportova na stalcima ili magnetima, drvene pločice, privjesci u obliku slova na glagoljici kojima se nizanjem na lančić ili konopac mogu ispisati imena ili pojmovi, kreativne i motivirajuće poruke o volonterstvu ispisane pirografom na drvetu i sl.).

Kao dodatak, učenici mogu izraditi okvir za fotografiranje dizajniran za humanitarnu akciju s natpisom “Supervolonter”. Odredite jednog ili više učenika koji će fotografirati ili snimiti videoisječke kojima će popratiti aktivnosti povodom humanitarnoga dana. Snimljeni materijal mogu urediti koristeći alat Adobe Spark i postaviti na mrežne stranice škole.

Napomena: Ova aktivnost se može izvoditi samostalno ili u nizu s drugim aktivnostima u scenariju, a koje povezane u slijed čine cjelovitu volontersku akciju.

Izvannastavna aktivnost

Supervolonter

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti, sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Podržavanje volontiranja i sudjelovanja u humanitarnim akcijama u cilju pridonošenja pozitivnih promjena u školi i lokalnoj zajednici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Tehnička kultura
  • Tjelesna i zdravstvena kultura
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Igrom darujmo druge

Povedite razgovor s učenicima potaknuti pitanjima: Dobiješ i očekuješ li ti štogod dajući drugima?

S obzirom da smo u mogućnosti povezati sportske aktivnosti uz naš humanitarni dan (Dan škole – župe – mjesne zajednice), razmislite o tradicijskim, elementarnim igrama našeg zavičaja. Koje igre poznajete?

Uputite učenike na prisjećanje igara koje se trenutno igraju ili su se nekada igrale. Oni koji su u mogućnosti, neka se raspitaju o nekadašnjim igrama kod svojih roditelja, baka i djedova. Podijelite učenike u grupe koje će se upoznati sa starim, tradicijskim igrama svoga zavičaja. U tome im može pomoći Interaktivni objekt Tradicijske igre. Svaka grupa ima zadatak proučiti i uvježbavati igru kako bi je na humanitarnom danu (Danu škole, župe ili mjesne zajednice) mogli predstaviti. Možete s nastavnikom Tehničke kulture i u suradnji s učeničkom zadrugom dogovoriti izradu uporabnih predmeta i rekvizita potrebnih za igre koji će biti na prodaju na humanitarnom danu. Dobit od prodaje učenici mogu donirati lokalnoj udruzi te na taj način pokazati solidarnost prema potrebitima u svojoj zajednici. Na mrežnoj stranici škole najavite događanje.

Napomena: Ova aktivnost se može izvoditi samostalno ili u nizu s drugim aktivnostima u scenariju, a koje povezane u slijed, čine cjelovitu volontersku akciju.

Postupci potpore

U pripremi za provedbu ove nastavne jedinice, posebnu pažnju obratite na uputu koju ćete dati učenicima s teškoćama s ciljem prikupljanja što više saznanja o tradicijskim igrama od članova svoje obitelji. Za neke od njih (PSA, intelektualne teškoće, teškoće učenja) preporučljivo je da unaprijed dobiju opise nekih od tradicjiskih igara uz slikovnu podršku kako bi ih mogli bolje upoznati prije nastave. Više o prilagodbi zadataka za učenike s teškoćama u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17).

Predlaže se da se pri raspodjeli u grupe vodi računa o interesima učenika i poznavanju određene igre pa tako i učenika s teškoćama. Kad procijenite da je potrebno, učenik može sam odabrati grupu i igru koju bolje poznaje (pri tome se misli na sve učenike, kako ne bi došlo do nepotrebnog “označavanja” učenika s teškoćama). Osigurajte podršku vršnjaka onim učenicima za koje procijenite da će im trebati, i to za vrijeme uvježbavanja igre u grupi i za samu izvedbu. Ako i unatoč pripremi neki učenik (PSA, intelektualne teškoće, ADHD) nije spreman uključiti se, može dobiti zadatak da uz pomoć bake ili drugog člana obitelji izradi neki predmet primjerice, oslikanu lepezu. Ne treba zaboraviti niti da uz svaku svečanost idu i slastice pa učenik može donijeti neku tradicijsku slasticu koju je pripremio kod kuće zajedno sa svojim članovima obitelji. Slastica će se prodavati (ili će on sam prodavati) i to će biti prilog donaciji.

Važno je da se odluka o tome, kome donirati, donosi zajednički, da se čuje glas i učenika s teškoćama koji su dali svoje priloge.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici snime izvedbu tradicijskih igara na dogovorenom događanju (u sklopu Dana škole, župe, mjesne zajednice) te slože videomaterijal koji će postaviti na mrežnu stranicu škole. Za izradu videomaterijala mogu koristiti digitalni alat Adobe Spark.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Igrom darujmo druge

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK D.7.4. Prosuđuje kako se u sportskim natjecanjima potiče suradnički odnos, poštuje različitost i njeguje kulturni i nacionalni identitet.
  • OŠ TZK A.7.1. Usvaja i primjenjuje kineziološka teorijska i motorička znanja u igri i sportskim natjecanjima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Sportski kutak

Objasnite učenicima da će za nadolazeći humanitarni dan imati priliku izvoditi plesnu koreografiju sa što većim brojem učenika. Na nastavi najprije s učenicima odaberite pjesmu, a potom osmislite i uvježbajte korake za koreografiju, na način da početni i završni koraci budu istovjetni (kako bi se omogućilo opetovano ponavljanje koreografije).

Potom ponudite učenicima da u sljedećem dijelu sudjeluju svi koji su zainteresirani. U tjednu stvaranja koreografije njihov je zadatak pokušati animirati druge učenike da se uključe u učenje zajedničke koreografije. Učenike, koji se žele uključiti u animiranje što većeg broja sudionika, potaknite da izrade plakat koristeći online grafički editor Canva kojim će informirati i potaknuti druge učenike da se uključe u sudjelovanje i time pomognu u humanitarnom programu. Učenike, koji žele sudjelovati na način da poučavaju koreografiju druge učenike, podijelite u 4 grupe koje dežuraju po danima, od ponedjeljka do četvrtka.

U predvorju škole napravite Sportski kutak u kojem će učenici grupno poučavati druge učenike koracima koreografije za vrijeme odmora, prije i nakon nastave.

Uvježbana koreografija predstavit će se na humanitarnom danu, najprije s učenicima koji su poučavali druge, a potom, spontanim priključivanjem, i s ostalim učenicima (po principu flashmoba) u što većem broju. S učeničkom zadrugom i organizacijom škole dogovorite u kojem će smjeru ići humanitarno dobro i za koga.

Napomena: Ova aktivnost se može izvoditi samostalno ili u nizu s drugim aktivnostima u scenariju, a koje povezane u slijed čine cjelovitu volontersku akciju.

Postupci potpore

Većina učenika s teškoćama moći će se uključiti u zajedničko učenje koreografije. Učenik s PSA, ukoliko ne želi, ne treba se na tome inzistirati. On može naći svoje mjesto u izradi plakata.

Može se očekivati da će biti učenika s teškoćama učenja i ADHD-om (pretežno djevojčice) koji će lako i brzo naučiti koreografiju.

Neki učenici s intelektualnim teškoćama, također bi mogli uz vježbu i podršku vršnjaka naučiti koreografiju, a na humanitarnom danu će vjerojatno svi biti spremni priključiti se zajedno ostalim učenicima. U svakom slučaju na poziv drugih vršnjaka možemo očekivati da će se rado priključiti.

Za učenike koji žele znati više

Motivirani učenici mogu snimiti fotografije i videoisječke pametnim telefonom i dokumentirati proces nastajanja koreografije. Snimljene materijale mogu urediti koristeći digitalni alat Adobe Spark i objaviti na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Sportski kutak

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK D.8.3. Razlikuje slobodno, aktivno i proaktivno ponašanje/djelovanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Brkić, M. i Kožić,V. (2017), Zbirka radionica „Pokreni promjenu“ , Forum za slobodu odgoja, Zagreb (13. 8. 2020.)

Za aktivnost Tjelesna i zdravstvena kultura:

Pavlušec, M. (2017), Tradicijske igre Hrvatskog zagorja. Sveučilište u Zagrebu, Zagreb (13. 8. 2020.)

Istra.hr, "Istražite prošlost Istre s tradicijskim igrama", (13. 8. 2020.)

Šenji, I., Habek, M., Kolaš, T., Sataić, L., Delić, K. (2013), Škrinja zaboravljenih igara, Osnovna škola Legrad, Legrad (13. 8. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.