Preporučujemo dijelove aktivnosti vezane uz uravnoteženu prehranu i dnevne potrebe osnovnih nutrijenata izvoditi u suradnji s nastavnikom biologije. Porazgovarajte s učenicima o važnosti uravnotežene prehrane i stjecanju zdravih navika još u ranoj životnoj dobi. Pitajte ih smatraju li da je skupo hraniti se zdravo i što misle može li prosječna obitelj na dnevnoj bazi kupovati namirnice koje zadovoljavaju sve dnevne potrebe za nutrijentima. Uvedite ih u problem linearnog programiranja i riješite s njima neki jednostavniji primjer koji se tiče problema prehrane, a u kojemu je potrebno minimizirati troškove namirnica. Potaknite ih da osmisle složeniji problem i uputite ih na simpleks metodu kojom mogu rješavati zadatke s više varijabli.
Podijelite učenike u skupine i neka svaka skupina odabere 8 namirnica koje želi uvrstiti u dnevni jelovnik, a da pritom paze na raznovrsnost namirnica i zastupljene nutritivne elemente. Za svaku namirnicu trebaju pronaći kolika je cijena po kilogramu i koliko ta namirnica sadrži kalorija, ugljikohidrata, bjelančevina i masti na 100 grama. Mogu se poslužiti interaktivnim sadržajem Jelovnik skrojen po meni. Neka pogledaju Nacionalne smjernice za prehranu učenika i istraže koje su dnevne preporučene količine za navedene elemente (str. 21).
Kako bi odredili koliko treba konzumirati pojedine namirnice da bi se zadovoljila dnevna potreba za nutritivnim elementima, a da ukupni troškovi budu minimalni, neka postave uvjete (ograničenja) i definiraju funkciju cilja kojoj žele odrediti minimum. Ograničenja je potrebno postaviti u obliku nejednadžbi za dnevnu preporučenu kalorijsku vrijednost namirnica te za dnevne potrebe za ugljikohidratima, bjelančevinama i mastima.
Uputite ih na neki od online alata koji rješava probleme linearnog programiranja simpleks metodom, primjerice Simplex Method. Nakon što unesu potrebna ograničenja i funkciju cilja, optimalne količine odabranih namirnica bit će prikazane tablično, kao i minimalna cijena.
Na kraju kreirajte zajednički online zid u Padletu kako bi svaka skupina mogla predstaviti svoje rezultate. Neka usporede međusobno svoje popise namirnica i rasprave razlike u cijenama s obzirom na to da će ukupni troškovi ovisiti o namirnicama koje su odabrali. Primjerice, i tuna i piletina su dobri izvori bjelančevina, ali je tuna više nego dvostruko skuplja od piletine. Ukoliko su na popisu imali obje namirnice, tuna neće biti dio optimalnog rješenja, ali to mogu promijenti tako da postave uvjete i za minimalnu količinu namirnica. Variranjem zadanih uvjeta mogu istražiti različite raspodjele količina namirnica i usporediti cijene.
Svim učenicima važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Ovdje se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti) te ga je potrebno razdijeliti po koracima. Za rješavanje pisanih zadataka, za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha važno je predvidjeti i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podaci. Omogućite učenicima uporabu podsjetnika s formulama koji su potrebni za rješavanje zadatka.
Izdvojite bitno iz nacionalnih smjernica za prehranu učenika ili uputite učenike na stranice na kojima mogu pronaći tražene podatke.
Prije upotrebe digitalnih alata učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze. Kako je predloženi digitalni alat nepregledan, predložite učenicima da povećaju stranicu kako bi se lakše snašli pri upotrebi alata.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici koji žele znati više mogu napraviti tjedni plan prehrane za svoju obitelj. Neka zamole roditelje da prikupe sve račune prilikom kupovina namirnica unutar tjedan dana kako bi saznali koliki su im troškovi i jesu li takvom prehranom zadovoljene sve potrebe za nutrijentima. Neka ponude optimalno rješenje i upozore na nedostatke njihove uobičajene prehrane.
Postavite učenicima pitanje: Koliko se krećete? Koliko hodate, trčite, plešete…? Zamolite ih neka razmisle koliko je kretanje važno. Podijelite ih u pet grupa i svaka grupa neka pročita tekst Sjedenje nije prirodno. Poveznicu na tekst možete podijeliti putem QR koda koji ste generirali koristeći primjerice QR Code Generator. QR kodove možete ispisati i zalijepiti po stolcima učenika. Svaka grupa neka zatim istraži dobrobiti kretanja na određeni organski sustav: srčano-žilni, dišni, živčani, probavni/metabolički i imunološki. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu u obliku digitalne konceptualne mape koju mogu izraditi u alatu Mindomo. Nakon toga tri grupe neka istraže najčešće poremećaje u radu i izgradnji kostiju i mišića: u osoba koje se vrlo malo kreću i većinu dana sjede, u mlađih osoba koje opterećuju kralježnicu nepravilnim nošenjem torbe i u pretilih osoba. Preostale dvije grupe neka istraže najčešće povrede kostiju i mišića: u osoba koje se nepripremljene i bez kondicije počnu baviti određenom fizičkom aktivnošću, npr. skijanjem ili trčanjem i u osoba starije životne dobi koje npr. padnu na poledici. Na kraju neka svaka grupa, prema vlastitim sklonostima i temeljem svojih istraživanja predloži jednu rekreativnu aktivnosti kojom bi se mogli baviti te obrazloži pozitivne učinke te aktivnosti na zdravlje lokomotornog sustava, ali i na zdravlje organskog sustava koji su istraživali u prvoj aktivnosti.
Tekst "Sjedenje nije prirodno" potrebno je urediti i prilagoditi za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem pažnje (tekst razlomljen na više manjih jedinica, vizualni materijal kao potkrepa ili objašnjenje teksta, široke margine, poravnanje teksta po lijevom rubu, dvostruki razmak, veći font, tekst podcrtan, u boji, jasno oznaĉiti mjesta koja su bitna i sl.) Isto vrijedi i za sve ostale tekstove koje će učenici koristiti u istraživanju.
Za učenike iz PSA upotrijebiti vizualni raspored kako bi bili u tijeku o tome koja aktivnost slijedi zbog više izmjena aktivnosti tijekom sata, organizirati potporu vršnjaka, a aktivnosti/zadatke razdijeliti u manje dijelove. Za upotrebu digitalnih alata izraditi jednostavne pisane ili slikovne upute te provjeriti znaju li ih učenici koristiti.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Zainteresirani učenici mogu na svoje pametne telefone instalirati aplikaciju koja bilježi tjelesnu aktivnost te pratiti vrstu kretanja i napredak u određenom razdoblju (tijekom najmanje mjesec dana). Podijelite s učenicima dijeljenu tablicu koju ste pripremili koristeći Excel Online u koju trebaju svakodnevno tijekom tih 30-tak dana upisati koliko su koraka napravili, na koliko su se katova popeli, koliko su kilometara odvozili biciklom i slično. Rezultate neka prikažu grafički i neka zajednički pripreme izlaganje i raspravu u razredu. U raspravi neka posebnu pozornost obrate na osobni napredak: je li ih praćenje vlastite aktivnosti potaknulo da iz dana u dan poboljšaju svoje rezultate ili nije, jesu li se bavili samo jednom aktivnošću ili ih je aplikacija potaknula da se bave različitim aktivnostima te na kraju neka zaključe mogu li takve aplikacije pozitivno utjecati na njihovu fizičku aktivnost.
Izradite upitnik koristeći digitalni alat Forms kojim ćete ispitati prehrambene navike vaših učenika tijekom međuobroka. To mogu biti obroci tijekom školskih odmora ili kod kuće između glavnih obroka.
Nakon kratke analize prehrambenih navika pomozite učenicima da naprave zdravi plan međuobroka. Plan treba uključivati i tjednu kupovinu namirnica koje će koristiti u pripremi međuobroka. Svoj tjedni jelovnik međuobroka neka zapišu u svoj osobni dio OneNote razredne bilježnice i svaki dan uz međuobrok neka zapišu njegovu nutritivnu vrijednost (koje mikro i makromolekule sadrži, ugljikohidrate, aminokiseline, masne kiseline, vitamine…), te koja je korist od konzumacije navedenih sastojaka. Biomolekule neka prikažu strukturnom formulom i neka na formuli istaknu koje funkcionalne skupine molekula sadrži. Strukturnu formulu mogu prikazati pomoću alata Chemsketch.
Potaknite učenike da analiziraju svoju prehranu u međuobrocima iz prvog tjedna i predlože poboljšanu verziju prehrane za idući tjedan. U novom planu mogu uključiti i poneku namirnicu više, ako znaju da taj obrok mogu podijeliti s prijateljem ili članom obitelji.
Nakon dva tjedna konzumacije zdravih međuobroka izradite novi upitnik koristeći Forms i provjerite koje su nove prehrambene navike usvojili i kakve dugotrajne benefite bi od njih mogli imati. Potaknite učenike da uz planiranje zdravije prehrane pokušaju pronaći vrijeme i za druge aspekte života bitne za zdravlje, kao što su dovoljna količina sna, tjelovježba i održavanje socijalnih veza.
Kako se u aktivnosti koristi više različitih digitalnih alata za svaki od njih važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Potrebno je demonstrirati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranci Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu sastaviti zdrave međuobroke pripremljene isključivo od lokalnih sezonskih namirnica. Svaki međuobrok mora biti nutritivno analiziran kao i obroci u glavnoj aktivnosti. Potaknite ih da u svojim međuobrocima što više koriste svježe voće, povrće i začinsko bilje. Pripremljene međuobroke mogu ponuditi za degustaciju tijekom školskog odmora, a degustaciju mogu najaviti putem alata Yammer.
Postavite pitanje učenicima: Na temelju čega liječnik postavlja dijagnozu neke sportske ozljede? Kako zna koji dio tijela treba liječiti?
Pomoću Oblaka riječi (Word Cloud) digitalnog alata Mentimeter prikupite odgovore učenika na pitanje: Kojim se uređajima liječnici služe za dijagnostiku ozljeda lokomotornog sustava? Komentirajte prikupljene odgovore i povedite raspravu o učestalosti korištenja navedenih uređaja danas, o uređajima koji možda nisu navedeni te o razlozima (ne)navođenja pojedinog uređaja.
Pogledajte zajedno s učenicima videozapis Od rentgenskih zraka do CT- a. Podijelite učenike u grupe na način da svaka grupa istraži rad jednog od uređaja za medicinsku dijagnostiku s posebnim naglaskom na fizičke osnove načina rada tog uređaja - magnetska rezonancija (Magnetic Resonance Imaging), kompjuterska tomografija (Computer Tomography), ultrazvuk (Ultrasound), obojeni dopler (Collor Doppler). Osim toga, neka za uređaj koji istražuju opišu područje primjene, štetnost za ljudski organizam te načine zaštite prilikom korištenja. Svoja istraživanja svaka grupa neka obavi pretraživanjem mrežnih stranica i literature, pazeći pritom na pouzdanost izvora.
Neka svaka grupa svoj uređaj predstavi prezentacijom ostalim učenicima u razredu. Prezentaciju mogu izraditi koristeći Google Prezentacije. Organizirajte raspravu u kojoj će svi učenici moći postavljati pitanja ili iznijeti svoja iskustva.
Potaknite učenike da kod kuće ponove osnovne pojmove rješavajući osmosmjerku.
Uz vršnjačku podršku svi učenici s teškoćama mogu sudjelovati u ovoj aktivnosti. Važno je da učenici imaju jasnu ulogu u timu, zadatak koji trebaju izvršiti. Potrebno je osigurati verbalno opisivanje videa za učenike s oštećenjem vida. Učenicima s poremećajem pažnje i specifičnim teškoćama u učenju možete pripremiti tablicu s pitanjima na koja moraju odgovoriti gledajući video (područje primjene, štetnost za ljudski organizam, načine zaštite prilikom korištenja). Za izradu prezentacije napraviti kratke, zorne, lako čitljive upute.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenike koji žele znati više uputite da zajedno s nastavnikom dogovore i pripreme pitanja kojima će intervjuirati liječnike kako bi dodatno produbili znanja vezano uz mogućnosti dijagnostike na pojedinim uređajima. Snimljeni intervju mogu uklopiti u prezentaciju ili napraviti samostalne videozapise. Videozapis mogu urediti koristeći digitalni alat Adobe Spark.
Koristeći alat za izradu upitnika Forms izradite anketu i upitajte učenike koliko često vježbaju (koliko puta tjedno); razvoj kojih kroničnih bolesti može spriječiti redovito vježbanje; potiče li vježbanje osjećaj zadovoljstva; što misle o tome koliki je njihov srčani ritam (puls, u otkucajima u minuti) kada miruju i tijekom vježbanja. Učenicima prije sata podijelite poveznicu na upitnik koristeći npr. društvenu mrežu Yammer. U istoj objavi zamolite ih da do sata na svoj pametni telefon instaliraju besplatnu mobilnu aplikaciju Heart Rate Plus i izmjere svoj srčani ritam dok sjede. Aplikacija koristi kameru mobitela kako bi izmjerila male promjene u boji krvi koje nastaju zbog oksigenacije. Dovoljno je staviti kažiprst preko otvora kamere i bljeskalice, pričekati da aplikacija napravi kompletno mjerenje i nakon toga dodati bilješku o mjerenju (koji je tip aktivnosti i opis).
Na satu, nakon analize učeničkih odgovora, sažeto predstavite učenicima uobičajene raspone srčanog ritma koji su normalni za njihovu dob, te kako se srčani ritam veže uz intenzitet fizičke aktivnosti (izvori: Otkucaji srca – normalne, visoke i niske vrijednosti, Tracking your heart rate? Here's what that number means).
Podijelite učenike u manje grupe i svakoj grupi dajte ispisani primjerak EKG zapisa bez oznaka. Učenici trebaju usporediti graf koji dobiju u aplikaciji s ovim na papiru i na papiru označiti što predstavlja jedan titraj, što bi bila amplituda signala, te raspraviti kako bi na bazi mjerenja na mobitelu dodali oznake za period na graf- trebaju preračunati iz otkucaja u minuti (bpm) u period.
Potaknite učenike da se bave fizičkom aktivnosti u suradnji s nastavnikom Tjelesne i zdravstvene kulture. Učenici bi trebali napraviti plan tjelovježbe (3-4 puta tjedno) te tijekom razdoblja od mjesec dana bilježiti svoj srčani ritam na kraju tjelovježbe i jednom dnevno svoj srčani ritam u mirovanju. Sva mjerenja učenici unose u zajedničku tablicu napravljenu koristeći Excel Online, koju trebate pripremiti prije same aktivnosti. Na kraju tog perioda raspravite s učenicima koliko su se uspješno držali plana; je li im pomoglo to što su dijelili svoju aktivnost s ostalima; uočavaju li promjene u srčanom ritmu i smatraju li da im se povećala fizička izdržljivost (kondicija); koliko im je bilo zahtjevno uklopiti vježbanje uz ostale obaveze i smatraju li važnim za svoje mentalno i fizičko zdravlje nastaviti s redovitim vježbanjem. Kao podlogu za raspravu možete kreirati novi anonimni Forms upitnik s navedenim pitanjima te poveznicu podijeliti u razrednoj grupi na društvenoj mreži Yammer.
Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje aplikacije ili digitalnih alata, ako ih učenici ranije nisu koristili. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, poremećajem pažnje ili PSA, važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Složene zadatke (izvedba nekoliko aktivnosti) razdijelite po koracima. Po potrebi, omogućite učenicima uporabu podsjetnika s objašnjenjima koja su potrebna za rješavanje zadatka.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koje više zanima kako se zapravo provodi mjerenje srčanog ritma mogu samostalno (uz vaše savjete) napraviti optički senzor koristeći Arduino platformu (primjer). Trebate pribaviti elektroničke komponente i alate (prema popisu na prethodnoj poveznici), a učenik treba pratiti upute za izradu. Prethodno znanje rada s Arduinom i elektronikom za ovakav projekt nije nužno, ali je dobrodošlo, a ako učenik nema prethodnog iskustva, ovo će biti izazovan projekt.
Ministarstvo zdravlja (2013). Nacionalne smjernice za prehranu učenika u školama (05.05.2020)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.