Predmet
Matematika
Veličina slova
scenarij poučavanja

Kazaljka mi pokazuje put

Naziv predmeta
Matematika

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • kut rotacije
  • pozitivna i negativna orijentacija
  • rotacija
  • rotacijski simetričan lik
  • središte rotacije

Misija na Mars

Podijelite učenike u skupine i dodijelite im ulogu skupine geologa koja na površini Marsa treba istražiti uzorke minerala. Na raspolaganju im je robot koji se može kretati samo prema naprijed i ima mogućnost zakretanja kotača za 90°. Prema priloženoj mapi izrađenoj u programu dinamičke geometrije GeoGebra  skupina geologa treba robotu zadati precizne upute za kretanje kako bi izvršio zadatak i vratio se na početni položaj. Upute trebaju sadržavati precizne udaljenosti i mjere kutova zakretanja kotača, a za smjer kretanja upotrebljavaju se izrazi za glavne i sporedne strane svijeta. Skupine neka međusobno podijele upute na Edmodu, a vi potaknite raspravu kako bi ih skupine usporedile, komentirale eventualne razlike i strategije kojima su došli do rješenja.

Aktivnost se može provesti i u parovima na školskome igralištu, tako da jedan učenik iz para daje drugom učeniku prema priloženoj mapi upute za kretanje s brojem koraka i zakretanjem prema određenoj strani svijeta za određeni kut.

Postupci potpore

Ako se aktivnost provodi uz pomoć web-alata, učenicima je potrebno dati proširene upute za uporabu, što je detaljnije opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Za većinu učenika s teškoćama bolja je opcija rad na školskom dvorištu, pri čemu će učenici s teškoćama u prostornoj orijentaciji trebati ponoviti strane svijeta, a nekim će učenicima biti potrebno demonstrirati što znači zakrenuti za neki kut u određenom smjeru. Mape iz kojih učenici s teškoćama čitaju moraju biti u primjerenom formatu, a za učenike s oštećenjem vida pisane Brailleovim pismom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Misija na Mars

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • odrediti kut i središte rotacije
  • ispravno upotrebljavati prikladne matematičke izraze pri opisu rotacije
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Panorama Londona

Povedite učenike na virtualnu vožnju Londonskim okom (engl. London Eye) i zatražite od njih da na mrežnim stranicama pronađu fotografije, videoisječke i podatke o promjeru, vremenu jednoga okretaja i sl. U raspravi učenicima postavljajte pitanja kojima ćete ih potaknuti na upotrebu ključnih pojmova povezanih s rotacijom kao matematičkim preslikavanjem.

Podijelite učenike u parove. Prvi učenik iz para u programu dinamične geometrije GeoGebra  proizvoljno odabire koordinate pravokutnika koji predstavlja kabinu Londonskog oka i rotira ga ponuđenim alatom oko ishodišta koordinatnog sustava za određeni kut te drugom učeniku daje koordinate vrhova početnoga pravokutnika i njegove slike nastale rotacijom. Upozorite učenike na to da u stvarnosti kabina (pravokutnik) ne rotira u smislu rotacije kao matematičkog preslikavanja, već samo sjecište dijagonala pravokutnika rotira u pozitivnom smjeru, a kabina visi. U ovome zadatku treba pretpostaviti da sve točke pravokutnika rotiraju oko iste točke i za isti kut. Drugi učenik iz para smješta ta dva pravokutnika prema dobivenim koordinatama u svoju koordinatnu ravninu, pokušava odgonetnuti središte i kut rotacije, zapisuje svoje rješenje i traži povratnu informaciju o točnosti. Učenici zatim zamijene uloge.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama potrebno je pripremiti za rad u predloženom alatu prema postupcima opisanim u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Prvi primjer potrebno je riješiti zajedno s učenikom, a zatim učenik može raditi u paru sa suučenikom, no taj je rad potrebno pratiti i po potrebi davati dodatne upute koje će učeniku s teškoćama omogućiti sudjelovanje u svim aktivnostima unatoč postojećim ograničenjima, kako bi mogao ostvariti postavljene ishode. U skladu s procjenom učitelja, neki će učenici morati ponoviti što znaju o koordinatnom sustavu, pravokutniku i kutu. Učenicima s oštećenjem vida može se izraditi koordinatni sustav s pomoću podloge od kartona i žice koji će opipom prepoznati i odrediti točke. Pravokutnik koji učenik stavlja na koordinatni sustav može biti izrađen od tanke žice. Prije početka rada u paru potrebno je provjeriti može li učenik opipom odrediti točke koordinatnog sustava. 

Nastavna aktivnost za predmet X

Panorama Londona

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • odrediti sliku objekta nastalog rotacijom ako su zadani kut i središte rotacije
  • ispravno upotrebljavati prikladne matematičke izraze pri opisu rotacije
  • odrediti kut i središte rotacije (
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Zaokružena fotografija

Zadajte učenicima zadatak da snime fotografiju određenog objekta ili više njih, pogodnu za uređivanje (npr. selfie ili fotografija građevine). Pripremite upute prema kojima će s pomoću alata GIMP obraditi snimljenu fotografiju (može i na više načina), a koje će između ostaloga sadržavati rotaciju fotografije, rotaciju pojedinih dijelova fotografije, rotaciju umetnutog teksta i sl. Uz pomoć alata Canva učenici neka izrade online plakat na koji će postaviti početnu i obrađene fotografije te zapisati precizan opis koraka pri obradi fotografije, s naglaskom na rotaciji. Potaknite učenike da u opisu što više upotrebljavaju ključne pojmove kao što su kut rotacije, pozitivna orijentacija, negativna orijentacija i sl. Svoje radove učenici neka objedine na zajedničkom online zidu u alatu Padlet.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama potrebno je pripremiti za rad u predloženim alatima prema postupcima opisanim u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, a sam zadatak prilagoditi sposobnostima učenika. Svakako je s pomoću konkretnih primjera potrebno ponoviti ključne pojmove – rotacija, kut rotacije, središte rotacije; a na kraju aktivnosti dobro je napraviti sažetak.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zaokružena fotografija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • odrediti kut i središte rotacije
  • ispravno upotrebljavati prikladne matematičke izraze pri opisu rotacije
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Igramo se rotacije

Podijelite učenike u parove i uputite ih na mrežne stranice TeacherLED, uz napomenu da je sadržaj napravljen u Flashu. Sadržaj nudi različite oblike za koje učenici trebaju utvrditi jesu li rotacijski simetrični. Napomenite učenicima da su rotacijski simetrični likovi zapravo centralnosimetrični. S učenikom iz para učenici najprije kroz raspravu iznose svoje pretpostavke, koje zatim provjeravaju tako da odaberu određeni lik, zalijepe papir (engl. Paper) i mrežu (engl. Grid), lik opcrtaju i papir zakrenu (engl. Rotate). Učenici promatraju i uočavaju koji se od likova zakretanjem preslikava u samoga sebe, istražuju postoji li više takvih rotacija te pokušavaju odrediti kut svake takve rotacije. Neka svaki par učenika rezultate svojega istraživanja za pojedini lik zapiše. Potaknite razrednu raspravu u kojoj će parovi iznositi i uspoređivati rezultate istraživanja.

Određivanje slike rotacijom za 90° oko ishodišta pravokutnog koordinatnog sustava učenici neka uvježbaju kroz igru Rotacijska simetrija (engl. Rotational Symmetry).  U koordinatnom sustavu igrač mora za raznobojni blok u jednom kvadrantu otkriti položaj bloka nakon rotacije za 90° oko ishodišta u ostala tri kvadranta. 

Postupci potpore

U aktivnost na mrežnoj stranici TeacherLED i igru Škola simetrije učenici s teškoćama neka se uključe nakon uputa o uporabi alata i rješavanju zadatka, što je detaljnije opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima zadatak da osmisle i zapišu precizne korake kompozicija uzastopnih rotacija zadanoga lika kako bi dobili sliku rotacijskosimetričnog (centralnosimetričnog) objekta iz stvarnoga svijeta (npr. vjetrenjača, pahulja snijega, logotip Mercedesa…). Upute za konstrukciju neka razmijene s drugim učenikom, koji će prema njima izraditi rad u programu dinamičke geometrije GeoGebra ili na papiru. Upute, gotove radove i komentare učenici neka razmijene na Google disku i objave ih na zajedničkom online zidu u alatu Padlet ili na razrednom panou.

Nastavna aktivnost za predmet X

Igramo se rotacije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • odrediti sliku objekta nastalog rotacijom ako su zadani kut i središte rotacije
  • uočiti i prepoznati rotacijski simetrične likove u ravnini i neposrednoj okolini
  • odrediti kut i središte rotacije
  • ispravno upotrebljavati prikladne matematičke izraze pri opisu rotacije
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 24.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.