Predmet
Sociologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Škola i ja

Naziv predmeta
Sociologija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • obrazovanje
  • obrazovni ideal
  • obrazovna stvarnost
  • obrazovni sustav
  • obrazovne politike
  • anketa

Drugdje (ni)je trava zelenija!

Potaknite s učenicima raspravu o obrazovnom sustavu u Republici Hrvatskoj. Možete početi sljedećim pitanjima odnosno tvrdnjama: Čemu služi obrazovanje u Republici Hrvatskoj? Kakav bi obrazovni sustav trebao biti / morao biti? Obrazovni sustav u Republici Hrvatskoj dobar je / loš je. Škole u Republici Hrvatskoj guše kreativnost i maštu. Također, možete početi tako da s učenicima na ploči zapišete zamisli u vezi s temom Zablude suvremenog obrazovanja. Nakon rasprave neka u parovima ili grupama na portalu Eurydice dodatno upoznaju strukturu obrazovnog sustava u Republici Hrvatskoj i odabranim državama Europske unije. Prema pročitanim podatcima mogu istaknuti pozitivne i negativne strane obrazovnog sustava u Republici Hrvatskoj u odnosu na druge države Europske unije. Neka poseban naglasak stave na to kako struktura sustava utječe na njihova svakodnevna djelovanja. Mogu istaknuti i svoje mišljenje o tome što je njihovim vršnjacima u Europskoj uniji lakše, a što teže u odnosu na njihovu školsku svakodnevicu. Na kraju rasprave neka se pokušaju dogovoriti koja država Europske unije ima najbolji obrazovni sustav i neka to argumentiraju. Dodatno mogu istražiti pojam obrazovne politike i predložiti koje su promjene potrebne da nacionalni obrazovni sustav bude kvalitetniji, a svakodnevica učenika bolja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i karakteristikama same teškoće.
Pojednostavite pitanje ili tvrdnju kako bi bila pristupačnija učenicima s teškoćama u razvoju. Možete koristiti vizualne pomagala, poput slika i grafikona, kako biste im olakšali razumijevanje i usvajanje informacija. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze na portalu Eurydice. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje koje će biti prilagođene potrebama učenika s teškoćama, ako je to potrebno.
Poželjno je učenicima unaprijed pripremiti pomoću alata Word karticu s pitanjima, uz poštivanje grafičke prilagodbe, koju će moći samostalno isčitavati i promišljati o odgovorima.
Učenicima koji trebaju dodatno vrijeme za obradu informacija ili koji imaju problema s brzinom procesuiranja možete dati više vremena za razmišljanje i odgovaranje na pitanja.
Koristite vizualna pomagala, poput grafikona i dijagrama, kako biste vizualno prikazali različite aspekte obrazovnog sustava i olakšali im razumijevanje.
Učenicima koji imaju poteškoće u čitanju (disleksija) ili pisanju (disgrafija) možete pružiti dodatnu podršku, poput skraćivanja teksta ili upotrebe računalnih programa za čitanje teksta. Također, možete im dati više strukturiranih i detaljnijih uputa kako bi im olakšali samostalno istraživanje.
Potaknite učenike da aktivno sudjeluju u raspravi i da iznesu svoje mišljenje o obrazovnom sustavu u Republici Hrvatskoj i drugim državama EU. Pružite im podršku dodatnim potpitanjima pri iznošenju mišljenja i potičite ih da razmišljaju kritički o tome što čuju i čitaju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici istraže ključne probleme u hrvatskome obrazovanju. Pripremite pitanja koja će ih motivirati da promisle o pritiscima s kojima se svakodnevno nose. Neka izaberu osobu iz razreda s kojom žele razgovarati o tome. U grupama mogu kritički analizirati Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. Svaka grupa neka predloži amandmane na postojeći zakon. Neka ih podijele s drugim grupama i potom neka učenici u razredu raspravljaju o učincima predloženih amandmana.

Nastavna aktivnost za predmet X

Drugdje (ni)je trava zelenija!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje obrazovni sustav u Republici Hrvatskoj s drugim obrazovnim sustavima u Europskoj uniji.
  • Učenik revidira postojeće obrazovne politike i predlaže poboljšanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Niska
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo

Janusovo lice sustava

Podijelite učenike u razredu u timove tako da svaki istražuje jednu teorijsku perspektivu u sociologiji obrazovanja – funkcionalističku, konfliktnu (objašnjenje konfliktne perspektive u predloženom videozapisu počinje od 8':54'') i interakcionističku. U istraživanju se mogu koristiti i udžbenikom. Učenike možete pripremiti pomoću početnih istraživačkih pitanja. Naglasite im da će morati opravdati izvore kojima su se služili u istraživanju. Najavite da će timski istraživački rad završiti zapisivanjem temeljnih nalaza u alatu Padlet, ali i izlaganjem rezultata istraživanja u razredu. Također, dizanjem ruke ili u alatu KwikSurveys, učenici na kraju mogu glasovati o tome koji je tim nabolje obranio poziciju pojedine teorijske perspektive.

Prvi tim neka obradi funkcionalističku perspektivu u obrazovanju, s posebnim naglaskom na funkcijama obrazovanja za društvo u cjelini, ali i na funkcionalnim vezama između obrazovnog sustava i drugih društvenih sustava. Također, neka obrade latentne i manifestne funkcije obrazovnog sustava. Neka učenici dodatno pripreme i osvrt na vlastiti položaj u takvoj interpretaciji obrazovanja i navedu refleksiju vlastitog položaja unutar takve interpretacije sustava. Neka se drugi tim bavi konfliktnim perspektivama u obrazovanju, ali tako da posebno istakne sukob koji se događa u obrazovnom sustavu te neka argumentira drukčije nagrade koje kapitalistički obrazovni sustav nosi različitim grupama u društvu. Kao i u prvom timu, učenici trebaju reflektirati vlastiti položaj u navedenoj interpretaciji obrazovnog sustava. Treći tim neka se prije svega usmjeri na pitanje kako se obrazovni sustav reproducira u svakodnevici i koja je uloga djelovanja učenika, a kao i prva dva tima, na kraju neka reflektira svoj položaj prema pretpostavkama nekih od interakcionističkih teorija o obrazovanju.

Nakon završetka istraživačkog rada učenici javno brane istraživačke pozicije svoje perspektive. Potrebno je naglasiti da se mogu istraživati i druge teorijske perspektive vezane za obrazovanje. Također, ovisno o broju učenika u razredu, dva tima ili više njih mogu istraživati iste teme. Koristeći se alatom Kleki, učenici mogu na kraju aktivnosti skicirati svoju teorijsku perspektivu vezanu za obrazovanje. Podijelite sve materijale u razrednom kanalu na platformi MS Teams.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti, uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.

Prilikom podjele učenika u grupe, nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom izvršavanja zadatka. Ako je u razredu učenik s poremećajem iz spektra autizma, omogućite mu da odabere grupu u kojoj želi sudjelovati, ovisno o svom interesu. Osigurajte da su učenici s teškoćama aktivno uključeni u izvršenje zadataka i da nikako ne budu samo pasivni promatrači.

Pri objašnjenju zadataka učenicima s teškoćama, izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena potrebama učenika s teškoćama.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Padlet, KwikSurveys i Kleki. Pripremite pisane i slikovne upute za korištenje koje će biti prilagođene potrebama učenika s teškoćama, ako je to potrebno.

Tijekom završne rasprave nemojte inzistirati na uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu dodatno istražiti pojam skrivenoga nastavnog kurikula, odnosno mogu istražiti što učenici doista uče na nastavi, a što je propisano ishodima učenja. Neka svoje istraživanje provedu prateći etički kodeks Hrvatskoga sociološkog društva. Anketu mogu provesti služeći se alatom MS Forms.

Nastavna aktivnost za predmet X

Janusovo lice sustava

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik procjenjuje vlastitu ulogu i položaj u obrazovnom sustavu.
  • Učenik razlikuje, analizira i vrednuje teorijske perspektive u sociologiji obrazovanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Što će meni ovo u životu?

Učenici provode kratku anketu u svojoj školi služeći se alatom MS Forms. Mogu izraditi Likertovu ljestvicu, a stavove učenika mogu ispitati prema sljedećim tvrdnjama: obrazovni sustav u Republici Hrvatskoj kvalitetan je; škola me priprema za život; u školi se osjećam dobro; svi predmeti osim temeljnih trebali bi biti izborni. Neka rezultate svoga malog istraživanja predstave na plakatu izrađenom u alatu Canva. Bilo bi dobro da u predstavljanju rezultata prate opći nacrt istraživanja u društvenim znanostima (postavljanje problema i temeljnog pitanja, istraživanje postojećih istraživanja, hipoteza istraživanja, metodologija istraživanja, predstavljanje rezultata). Također, svoj plakat mogu podijeliti s ostalim učenicima u razredu u zajedničkoj grupi. Služeći se platformom MS Teams, mogu organizirati i predstavljanje rezultata svim zainteresiranim učenicima i nastavnicima u školi.

Učenici slušaju i komentiraju pjesmu. Na temelju rezultata istraživanja raspravljaju u razredu o jazu između obrazovnih ideala na koje nailaze u svojoj okolini i obrazovne stvarnosti koja proizlazi iz njihova iskustva. Predlažu rješenja navedenih problema. Djeluju u vijeću učenika i drugim reprezentativnim tijelima učenika u obrazovnom sustavu. Predlažu različite aktivnosti kojima potiču suradnju i bolje razumijevanje unutar sustava obrazovanja. Primjerice, jedan školski dan zamjenjuju uloge s nastavnicima. Predlažu sadržaje za avangardni sat.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima MS Forms i Canva. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje koje će biti prilagođene potrebama učenika s teškoćama. Smanjite broj tvrdnji u anketi na nekoliko (npr. tri) kako bi se izbjegla zbunjenost i preopterećenost učenika. Umjesto Likertove ljestvice, možda će biti korisnije upotrijebiti vizualne simbole kako bi se izbjeglo zahtjevno ocjenjivanje.
Neka učenici s teškoćama u čitanju i pisanju istraživanje provedu u parovima ili manjim grupama kako bi im se olakšalo sudjelovanje. Učenici s teškoćama u razvoju mogu prikazati svoje rezultate u obliku dijagrama ili grafikona koji su vizualno privlačniji i lakše se shvaćaju. Također, rezultate svoga istraživanja mogu prikazati pomoću drugih medija, poput videoprezentacije, govorne prezentacije ili plakata.
Poželjno je, pomoću alata Word, unaprijed pripremiti jasne upute i primjere kako bi se olakšalo razumijevanje zadataka.

Ako neki učenici imaju problema s razumijevanjem jezika ili melodije pjesme, može biti korisno prilagoditi pjesmu tako da se pojednostavni jezik ili da se učeniku ponudi tiskana verzija uz grafičku prilagodbu.
Učenicima s poteškoćama u čitanju ili razumijevanju teksta pjesme može pomoći ako se informacije predstave vizualno. To se, primjerice, može postići dodavanjem slika, ilustracija ili videozapisa koji će ih bolje upoznati s temom.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u grupama istražiti koje je promjene pandemija bolesti COVID-19 prouzročila u sustavu obrazovanja. Jedan od mogućih izvora može biti istraživački rad Zrinke Ristić Dedić i Borisa Jokića Perspektive hrvatskih učenika o nastavi na daljinu tijekom pandemije bolesti COVID-19. Neka učenici poseban dio posvete temi očuvanja mentalnoga zdravlja u poslijepandemijskom razdoblju. Također, osim o negativnim posljedicama, neka rasprave i o pozitivnim promjenama i prilikama koje je zdravstvena kriza unijela u strukturu sustava obrazovanja. Mogu organizirati javnu tribinu u školi i razgovarati s vršnjacima, roditeljima i nastavnicima o potrebama mladih koje su vezane za očuvanje mentalnog zdravlja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što će meni ovo u životu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje malo sociološko istraživanje.
  • Učenik uspoređuje obrazovni ideal i obrazovnu stvarnost.
  • Učenik predlaže rješenja za poboljšanje obrazovnog sustava.
Razina složenosti primjene IKT
  • Visoka
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.