Porazgovarajte s učenicima znaju li odakle dolaze slatkiši/grickalice te koje i kakve slatkiše jedu; razmišljaju li o korištenju zdravijih slatkiša te jesu li konzumirali domaće slatkiše. Ukažite na važnost korištenja domaćih slatkiša koji su puno zdraviji od kupovnih, kao i na važnost suhog voća u prehrani. Učenicima predstavite čips od jabuke kao domaći slatkiš koji je zdrava grickalica. Možete se poslužiti poveznicama kao što je ovaj recept.
Najavite učenicima izradu vlastitog čipsa od jabuke. Predložite im izradu čipsa od različitih sorti jabuka i dogovorite se gdje ćete nabaviti jabuke te koje sorte ćete kupiti. Neka sami u lokalnoj zajednici istraže gdje se mogu kupiti razne sorte jabuka od ekoproizvođača. Ukažite im na važnost konzumacije lokalno uzgojene hrane (manji ekološki otisak i poticanje lokalne ekonomije) i ekološki uzgojene hrane (zdravlje čovjeka i okoliša).
Podijelite ih u timove i svakom zadajte da izradi čips od jedne sorte jabuke u školskoj kuhinji. Pazite na njihovu sigurnost. Zadatci članova tima mogu uključivati pranje i sušenje jabuka, slaganje na papir i lim za pečenje, vaganje jabuka i čipsa, nabavku papira za pečenje i papirnatih vrećica, pakiranje.
Neka izračunaju koliko se čipsa dobije od 1 kg pojedine sorte te po timovima usporede dobivene rezultate. Rezultate mogu prikazati stupčastim dijagramom. Zatim neka izračunaju cijenu 100 g čipsa te usporede cijenu vlastitog izrađenog čipsa od jabuke s cijenom čipsa od krumpira u dućanu.
Ukažite im da je čips koji su samostalno izradili puno zdraviji od onog iz dućana koji sadrži dodane šećere i obiluje zasićenim masnim kiselinama, što ga čini nezdravom grickalicom visoke energetske vrijednosti.
Dogovorite se s učenicima da čips pakiraju u papirnate vrećice. Na vrećice mogu vezati kartončić s nazivom proizvoda i logom. Predložite im da na poleđini kartončića istaknu dobrobiti konzumacije tog čipsa kao zdravog slatkiša.
Prodaja proizvoda može se održati u vrijeme školskog sajma ili Dana otvorenih vrata. Najavu prodaje neka naprave putem plakata koji će izraditi u alatu Canva i staviti na oglasnu ploču škole. Učenici mogu fotografirati događanje u vrijeme školskog sajma te fotografije objaviti na mrežnoj stranici škole.
U dogovoru s ravnateljicom/ravnateljem škole predložite da se u jelovnik školske kuhinje uvrsti čips od jabuka kako bi se učenike naviklo na konzumaciju ove zdrave grickalice. Osim čipsa od jabuke može se uvesti i čips od mrkve, cikle, krumpira ili kelja.
Ponovite s učenicima Nahrungsmittelgruppen na njemačkom jeziku i imenujte što više namirnica. Podijelite ih u tematske grupe: Obst, Gemüse, Milchprodukte, Fleischprodukte, Backwaren, Süßigkeiten, Fette und Öle. Učenici zapisuju primjere namirnica na zidu u Padletu (obrazac Shelf u kojem izradite onoliko stupaca koliko je grupa namirnica).
Porazgovarajte s učenicima (na njemačkom jeziku) o tome što se od hrane tradicionalno sadi i uzgaja u vašem kraju. Npr. Welches Gemüse bauen wir an? Welches Obst? Welche Tiere züchten wir? Neka učenici označe te namirnice na Padlet zidu (kod izrade zida uključite reakcije). Pitajte učenike o tome koja se tradicionalna jela pripremaju s tim namirnicama u vašem kraju: Je li nešto od toga izvorno jelo vašeg kraja, ima li neko jelo oznaku izvornosti ili geografskog porijekla? Ima li jela s namirnicama koje se ne uzgajaju lokalno? Zašto da/ne? Što sve utječe na to kako pripremamo hranu?
U suradnji s učiteljem Geografije predstavite učenicima pojam bioregije koji uključuje reljef, klimu i ekosustave prisutne u nekom području te pronađite svoju bioregiju blizanca u zemljama njemačkog govornog područja u kojoj možemo pretpostaviti da se uzgajaju slične namirnice. Zatim podijelite učenike u grupe. Neka svaka grupa istraži tradicionalna jela tih dviju bioregija koja koriste ranije identificirane namirnice. Za istraživanje koristite stranice poput Regionale Küche i Najbolja autohtona jela u Hrvatskoj ili neku regionalnu stranicu u Hrvatskoj posvećenu tradicionalnim jelima. Na Padlet zid dodajte još jedan stupac za namirnice koje su zajedničke vašoj bioregiji i "blizancu”. Razgovarajte s učenicima na njemačkom: Benutzen wir dieselben Nahrungsmittel? Sind das lokale Nahrungsmittel? Kochen wir ähnlich? Was ist anders?
Prokomentirajte s učenicima kako su lokalno proizvedene namirnice često glavni sastojci tradicionalnog jela nekog kraja upravo zbog toga što su vrlo lako dostupne, pristupačne i svježe jer ne prolaze dalek put od proizvođača do potrošača, a sve ih to čini i održivijim izborom jer smanjuje ekološki otisak te doprinosi zdravlju i lokalnoj ekonomiji. Predložite učenicima izradu plakata kojim će promovirati ekološki pristup kulinarstvu i prikazati neka autohtona jela iz svoje bioregije i bioregije “blizanca” naglašavajući ujedno prednosti lokalno uzgojene hrane kroz kvalitetu namirnica i smanjene negativne posljedice na okoliš. Plakat mogu napraviti individualno, u paru ili grupama.
U aktivnosti imenovanja namirnica učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma pripremite slikovne prikaze različitih namirnica s natpisom na hrvatskom i na njemačkom jeziku. Učenici mogu odabrati odgovarajuće i smjestiti ih u tablicu.
Učenicima s oštećenjem sluha, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, osobito teškoćama čitanja i pisanja te učenicima s poremećajem pažnje češće provjeravajte upisuju li točno pojmove. Možete im pripremiti tablicu s već ispisanim pojmovima i potaknuti ih da provjere točnost riječi koje su napisali i prema potrebi ih isprave. Predvidite im dulje vrijeme za dovršetak zadatka.
Tijekom rasprave na njemačkom jeziku, učenicima možete pripremiti podsjetnik s primjerima rečenica za koje očekujete da će se koristiti tijekom aktivnosti, a među kojima će učenici moći odabrati odgovarajuću. Rečenice neka budu napisane na hrvatskom i na njemačkom jeziku, a učenike na točan odgovor navodite potpitanjima i sugestijama.
Učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dajte jasne smjernice i mrežne poveznice za pretraživanje recepata tradicionalnih jela. Olakšajte zadatak na način da im date da uspoređuju namirnice u dva točno određena jela, a učenicima s većim teškoćama umjesto da samostalno izdvajaju namirnice koje su jelima zajedničke, možete dati da odaberu među ponuđenima. Pri tome možete koristiti slikovne prikaze, na njemačkom i hrvatskom jeziku, opisane u prilagodbi prve aktivnosti.
U alatu Thinglink učenici u grupama rade na izradi interaktivnog sadržaja (dodajući oznake na slikovni izvor) kojim će predstaviti svoju bioregiju i onu blizanačku u njemačkom govornom području. U alat unose razne podatke: od onih općih geografskih, proizvodnje hrane, tradicionalnih jela i sl. Primjerice, jedna grupa piše: Allgemeines i Landwirtschaft, a druga grupa Traditionelle Küche und Rezepte. Po dvije grupe rade na istom dijelu (dvije za vašu bioregiju i dvije za njemačko govorno područje). Svoj rad predstavljaju na mrežnoj stranici škole.
Sjednite s učenicima u krug. U uvodnoj igri koristite papirnati tanjur na kojemu su unaprijed pripremljene kartice s imenima država sa šest kontinenata (Europe, Azije, Afrike, Sjeverne i Južne Amerike te Australije). Objasnite da će se papirnati tanjur prenositi od učenika do učenika, a svaki učenik, držeći taj tanjur, opisuje svoje najdraže jelo te koliko ga često jede. Ostali pogađaju o kojem je jelu riječ. Nakon opisivanja i pogađanja svaki učenik uzima karticu s papirnatog tanjura. Nakon uvodne igre povedite razgovor o dobrobitima lokalne prehrane (manji ekološki otisak uslijed transporta, jačanje lokalne ekonomije, manja ovisnost o globalnim lancima distribucije, veća prehrambena suverenost lokalne zajednice i manje osnaživanje globalnih korporacija) i dobrobitima ekološki uzgojene hrane (zdravlje ekosustava, zdravlje tla i vode, zdravlje ljudi). Porazgovarajte o tome koliko je svijet bogat različitim lokalnim vrstama namirnica i jela. Objasnite učenicima da prema odabranim karticama formiraju šest grupa prema nazivima kontinenata (Europa, Azija, Afrika, Sjeverna Amerika, Južna Amerika, Australija). Potom koristite dramsku tehniku “voditelj u ulozi”. Uz pozdrav dobrodošlice najavite im da su svi oni kulinarski stručnjaci i da stižu s različitih kontinenata na Svjetsku gastrotanjuriziju. Imaju čast predstaviti nacionalno jelo države iz koje dolaze koristeći isključivo namirnice koje se uzgajaju i rastu u njihovom podneblju. Pozovite ih da na papirnatom tanjuru izrade nacionalna jela pomoću plastelina, tjestenine, papirića u boji, kutijica, drvenih štapića, gumba, drvenih kvačica, papirnatih maramica, ili jelo na papirnatom tanjuru mogu oslikati temperama. Smjernice za rad ispišite na papiru i dodijelite svakoj grupi te ih tako uputite da svaki član grupe istražuje o zadanoj državi, a nakon pojedinačnog istraživanja svaka grupa u alatu Sway zajedno izrađuje prezentaciju nacionalnih jela svoga kontinenta tako da uz sliku stvarnog nacionalnog jela postave i sliku uratka na papirnatom tanjuru. Uputite učenike na neki od servisa s besplatnim fotografijama, npr. Pixabay. U istraživačkom radu potrebno je odgovoriti na sljedeća pitanja: Gdje rastu namirnice ovoga jela u mojoj državi? Koji je način ili receptura pripreme jela? U kojim se prilikama servira ovo jelo? Postoje li posebni običaji kod pripreme ili posluživanja ovog jela? Možete postaviti još pitanja vezana uz obilježja, bioraznolikost ili običaje tog podneblja.
U završnici aktivnosti ponovno koristite tehniku voditelja u ulozi tako da sve kulinarske stručnjake pozovete na izložbu Svjetske gastrotanjurizije. Dopustite učenicima da sami postave izložbu jela na papirnatim tanjurima i uz to pripreme reprodukciju prezentacije koju učenici kao posjetitelji izložbe mogu pregledavati i proučavati zanimljivosti o jelima. Svaka grupa nakon razgledavanja izložbe priprema trominutni govor i zahvalu za sudjelovanje na Svjetskoj gastrotanjuriziji te odabire reprezentativne primjerke jela svakog kontinenta. Zahvalite učenicima kao voditelj u ulozi na sudjelovanju u Gastrotanjuriziji i pozovite ih da u svakodnevnom životu s jednakim interesom pristupe jelima od lokalnih i ekoloških namirnica koja su tipična za njihov kraj.
Potaknite učenike da predstavljaju TV novinare koji snimaju izložbu iz glavnog dijela aktivnosti. Tijekom izložbe mogu intervjuirati predstavnike država (kontinenata) te potom u alatu AdobeSpark montirati TV vijest ili reportažu. Vijest (reportažu) mogu objaviti na školskoj mrežnoj stranici.
Povedite s učenicima raspravu o prednostima lokalne hrane. Uz gospodarske prednosti za lokalne poljoprivrednike i proizvodnju, naglasite aspekte manjeg ekološkog otiska lokalno proizvedene hrane.
Učenike podijelite u pet grupa. Svakoj grupi dodijelite jednu regiju ili državu: Jugozapadna Azija (izraelska/arapska kuhinja); Indija; Kina; Japan; Jugoistočna Azija (tajlandska/vijetnamska/indonezijska kuhinja).
Neka svaka grupa na internetu (npr. na stranici Coolinarika) pronađe nekoliko recepata povezanih sa svojom regijom odnosno tipičnom kuhinjom države kojoj su dodijeljeni. Zatim neka izdvoje nekoliko klasičnih namirnica koje se najviše koriste u toj kuhinji te ih prezentiraju na zidu u Padletu (predložak Map na kojem učenici mogu odabrati geografsku lokaciju objave na karti). Trebaju objasniti prirodne i društvene čimbenike proizvodnje proizvoda koji su doveli do toga da su ti sastojci najučestaliji u kuhinji njihove države ili regije. Potaknite ih da povežu klimatske i reljefne preduvjete s poljoprivrednom proizvodnjom te uzgojem životinja ili ribolovom.
Neka učenici na Padlet zidu prikažu rezultate svojeg istraživanja o tipičnim načinima i praksama proizvodnje hrane na njihovom zadanom području te pokušaju istaknuti njihove negativne ili pozitivne posljedice na lokalni okoliš. Ovdje se mogu susresti s različitim negativnim procesima poput prekomjernog iskorištavanja vode, uništavanja kvalitete tla, dezertifikacije (Jugozapadna Azija), prekomjernog korištenja gnojiva i pesticida (Kina), deforestacije (Indija, Jugoistočna Azija), izlova ribe (Japan) ili divljih i ugroženih životinja (Kina). Neka se dotaknu uzroka prekomjernog iskorištavanja te posljedica negativnih procesa i utjecaja na lokalne zajednice. Potaknite ih da procjenjuju koliko je povećana proizvodnja pojedine namirnice namijenjena lokalnom stanovništvu, a koliko svjetskoj ekonomiji i izvozu. Učenici mogu predložiti i mjere za ublažavanje negativnih procesa.
U završnom dijelu svojeg rada neka učenici pokušaju promijeniti recepte koje su pronašli na način da umjesto tipičnih azijskih namirnica osmisle koje bi lokalne namirnice mogli iskoristiti da ih zamjene kako bi se azijski kulinarski specijaliteti mogli pripremiti lokalno i uz puno manji ekološki otisak. Svoje prijedloge također objavljuju na Padlet zidu. Ako imaju manje iskustva u kulinarstvu, neka učenici na internetu istraže pogodne namirnice u Hrvatskoj i svojoj (bio)regiji. Također, ako su u mogućnosti, učenici mogu pokušati pronaći lokalne proizvođače zamjenskih namirnica ili lokalne proizvođače azijskih kultura koje mogu uspijevati u klimatološkim uvjetima Hrvatske. Neka kontakte lokalnih proizvođača isto objave u Padletu.
Nakon završetka grupnog rada, grupe izlažu svoj rad uz pomoć zajedničkog Padlet zida obogaćenog informacijama. Prokomentirajte s učenicima negativne pojave i posljedice masovne proizvodnje hrane te ih potaknite na održivije prakse u svakodnevnom životu. Na kraju sata napravite listu izmijenjenih recepata s lokalnim namirnicama koju možete podijeliti s učenicima i njihovim roditeljima kao preporuku za isprobavanje nečeg novog, ali i poticanje kupnje kvalitetnih lokalnih namirnica.
Učenike s teškoćama aktivno potičite na uključivanje u raspravu o prednostima lokalno uzgojene hrane. Pružite im podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima.
Osigurajte im smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika. Jasno odredite njihovu ulogu i zadatke u grupi kako biste im osigurali uspješnost. Možete im pripremiti organizator pažnje s potpitanjima na koja moraju pronaći odgovore i dati im točnu poveznicu, upute ili ključne pojmove za pretraživanje koji će im olakšati da na internetu pronađu tražene informacije.
Pri korištenju alata Padlet demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koristi i provjerite jesu li sve razumjeli. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenike voditi kroz korake rada u alatu te prema potrebi omogućite rad u paru. Za slijepe učenike, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda.
Provjerite razumijevanje manje poznatih pojmova poput dezertifikacije i deforestacije te objasnite na primjeru. Koristite pritom fotografije, videozapise i druge oblike vizualne podrške.
Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu, ako škola ima učionicu domaćinstva ili se dogovori korištenje školske kuhinje, pripremiti alternativni azijski recept koji su osmislili. Učenike uputite kako da namirnice pokušaju nabaviti na lokalnoj tržnici kod lokalnih ekoloških prodavača.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.