Najavite istraživanje jednog od najvećih dostignuća u povijesti čovječanstva: kontroliranu uporabu vatre. Za početak, citirajte narodnu poslovicu: „Vatra je dobar sluga, a loš gospodar“. Upitajte učenike jesu li je prije čuli i što im ta izreka znači. Porazgovarajte o tome zašto vatra može biti opasna i što znači odgovorno ponašanje kad je u pitanju upotreba vatre. Učenike možete upitati što je potrebno za nastanak vatre, odnosno kako se vatra pali.
Učenici neka u alatu Tricider ponude što opsežniji odgovor na pitanje: Kako bi se živjelo bez vrate?, odnosno neka iznesu svoje ideje o tome što je vatra sve omogućila. Po završetku upisivanja odgovora, s učenicima raspravite o tome kako je izgledao života ljudi starijega kamenog doba. Potaknite učenike na to da stvore sliku nomadskoga načina življenja s naglaskom na potragu za hranom i skloništem te na ovisnost o energiji i svjetlosti Sunca. U tome vam mogu pomoći slike iz e-škole DOS Povijest 5, Modul 2, Jedinica 2.1. ili slike sa servisa za preuzimanje slika poput Pixabaya. Zamolite učenike da razmijene svoja razmišljanja i zaključke. U paru, kako sjede, neka se užive u ulogu čovjeka starijega kamenog doba i neka osmisle jedan dan koji bi proveli prije nego što su upoznali vatru. Svoje opise neka napišu u bilježnice. Nekoliko učenika, ovisno o vašem izboru i modelu upravljanja vremenom, neka pročita svoje opise, a ostali učenici neka usmeno istaknu sličnosti i razlike između njihova opisa i opisa drugih učenika. Aktivnost završite raspravom o tome kako bi izgledao jedan njihov dan bez električne struje te o tome cijenimo li dovoljno te blagodati. Raspravite s učenicima o tome kako se može racionalno koristiti električna struja – raspravu potičite pitanjima poput: Gasite li svijetlo kada niste u prostoriji?, Koliko se koristite klimatizacijskim uređajima za ljetnih mjeseci? i slično.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba prilagođavati individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se da učenik s teškoćama sjedi u prvoj klupi ili u neposrednoj blizini učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Prilikom citiranja narodne poslovice imajte na umu da će učenicima s teškoćama biti problem preneseno značenje. Pojednostavnite poslovicu u skladu s učenikovim teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prikažite razgovor o vatri uz pomoć vizualne podrške. Prilikom citiranja narodne poslovice za učenike s oštećenjem sluha upotrijebite mikrofon. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a zamračuje lice govornika.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Tricider i Pixabaya. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja učenika s teškoćama u razvoju. Učenicima s motoričkim teškoćama prilikom odgovaranja na pitanje omogućite prilagođenu tipkovnicu. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra omogućite potpitanja popraćena vizualnom podrškom, a koja će ih voditi kroz rješavanje zadatka. Po potrebi učenicima s teškoćama omogućite rješavanje zadatka na papiru. Predvidite dulje vrijeme za izvršavanje zadatka. Učeniku s oštećenjem vida omogućite da usmeno odgovori na pitanje. Prilikom prikazivanja slika e-škole DOS Povijest 5, Modul 2, Jedinica 2.1. učenicima s oštećenjem vida omogućite detaljan opis slike kako bi dobili potpune informacije za izvršavanje zadatka.
Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka. Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-glasovno-govorne komunikacije ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne treba pisati zadatke na bilježnicu (osim ako izraze želju).
Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite upotrebu diktafona.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO
Učenici koji žele znati više neka pronađu, koristeći se mrežnim pretraživačima, primjere afričkih ili amazonskih plemena koja poznaju samo vatru kao izvor energije, a ostali su im izvori nepoznati. Neka istraže, koristeći se mrežnim izvorima, kako izgleda njihov život i neka pripreme izlaganje do 5 minuta o odabranom plemenu koje će prezentirati ostalim učenicima.
Ova se aktivnost radi kao nadopuna prve aktivnosti. Učenike podijelite u grupe s 3 - 4 člana. Zajedno neka promotre interaktivni video Uporaba vatre na nalazištu Hušnjakovo u e-škole DOS Povijest 5, Modul 2, Jedinica 2.1. Nakon što pogledaju video i u grupi riješe zadatke o upotrebi vatre na Hušnjakovu, koji se nalaze u istom interaktivnom elementu u kojem i video, neka u dostupnim izvorima znanja poput enciklopedija, faktopedija i udžbenika te pouzdanih mrežnih stranica poput Muzeja krapinskih neandertalaca prouče načine upotrebe vatre na Hušnjakovu. Svoja saznanja učenici neka predstave u alatu Canvi. Neka na plakatu uključe informacije o važnosti vatre u lovu, kuhanju, sigurnosti i svakodnevnom životu. Mogu uključiti sve aspekte, a možete i svakoj skupini zadati jedan. Pri tome neka na plakatu obavezno prilože fotografije materijalnih dokaza. Nakon što izrade plakate predstavnik svake grupe neka predstavi plakat grupe. Po završetku predstavljanja plakata učenici neka usporede svoja saznanja i činjenice koje su izdvojili. Neka svaka grupa argumentira svoj odabir činjenica koje su izdvojili. Potom povedite razgovor o kvaliteti življenja u području Hušnjakova na temelju dostupnih materijalnih dokaza i činjenica. U raspravi neka učenici usporede nekadašnji i današnji način života.
Prilikom svrstavanja učenika u grupe pripazite na to u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u grupu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama, kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u grupi uz pomoć natuknica ili vizualne podrške.
Tijekom rada u paru ili grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač. Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-glasovno-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne piše zadatke na ploču (osim ako izraze želju). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Prije gledanja interaktivnog videa e-škole DOS Povijest 5, Modul 2, Jedinica 1.1. treba unaprijed pripremiti tekst koji se reproducira u videozapisu. Također bi bilo poželjno prije svake nastavne jedinice pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati. Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa, pokušati ih motivirati na komentiranje osobnih iskustava u sličnim situacijama. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Canvi. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja i upotrebe. Pripremite pisane upute u kojima su navedene sve odrednice koje trebaju biti obrađene u zadatku. Vodite računa o tome da su upute jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Tijekom prezentacije postera vodite računa o tome da učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom osim ako to sami žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji.
Na kraju aktivnosti omogućite učenicima s teškoćama bilješke koje će sadržavati sve najvažnije odrednice obrađenog.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenici neka s pomoću tiskanih izvora znanja poput enciklopedija i faktopedija ili s pomoću mrežnih pretraživača istraže načine paljenja vatre u prapovijesti te o tome kako se vatra danas primjenjuje. Istraženo neka predstave ostalim učenicima u razredu prezentacijom izrađenom u Preziju. Neka prilože i fotografije ili rekonstrukcije paljenja vatre nekad i danas.
Učenici u posljednjoj aktivnosti usustavljaju saznanja iz prethodnih dviju aktivnosti. Učenicima zadajte da, svatko za sebe, u alatu Tricider zapiše promjene koje je kontrolirana upotreba vatre donijela ljudima. Nakon što napišu promjene u dogovoru s njima grupirajte učenike prema vrsti promjene (primjerice promjene u prehrani, promjene u sigurnosti života i sličnim ključevima grupiranja). Učenici koji su pripali pojedinoj grupi prema određenom ključu neka sjednu zajedno i dodatno rasprave o tim promjenama. Zadajte im da pronađu fotografiju Pixabayu kojom će prikazati promjenu koju su odabrali te da izrade interaktivnu fotografiju u alatu ThingLink. Neka interaktivni sadržaj bude oblikovan tako da na fotografijama označe promjene kao interaktivni element, na kojem će se klikom pokazati objašnjenje promjene. Tako izrađene interaktivne elemente učenici neka podijele na Padlet ploči da budu dostupni svim učenicima te neka ih predstavnik svake skupine predstavi. Prilikom predstavljanja interaktivnog sadržaja učenike navodite na to da ih usporede s današnjicom, primjerice kako je tada izgledala priprema obroka, a kako izgleda danas. Za poticaj i motivaciju, prije nego što krenu s prezentacijom, ilustrirajte primjerom – ako pokazuju grijanje vatrom, neka opišu kako se danas griju. Slično učinite i za ostale primjere. Također, raspravite i o posljedicama koje donosi neoprezno rukovanje vatrom te kako se danas pravilno upravlja požarima, zašto su opasni za čovjeka, ostale organizme i okoliš u cjelini.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima koji se koriste tijekom aktivnosti (Tricider, ThingLink, Padlet). Osigurajte pisane, slikovne i audioupute radi lakšeg snalaženja. Audioupute možete snimiti na diktafon kako bi ih učenici s oštećenjem sluha i oštećenjem vida mogli pratiti.
Prilikom zapisivanja promjena koje je kontrolirana donijela upotreba vatre u digitalnom alatu, učenicima s teškoćama kao alternativni zadatak ponudite zapisivanje na papiru. Predvidite dulje vrijeme za izvršavanje zadatka. Učenicima s oštećenjem vida omogućite da usmeno odgovore na pitanje. Po potrebi osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema teškoće u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Za učenike s teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili skupini kako bi, primjerice, suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati, no pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi.
Tijekom rada u grupi vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivan promatrač. Prijedlog je da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima s kojima je bio tijekom prethodnih aktivnosti. Prilikom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-glasovno-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne treba pisati zadatke na ploču (osim ako izraze želju). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Učenicima s intelektualnim teškoćama prilagodite zadatak u skladu s unaprijed određenim ciljevima i ishodima.
Tijekom prezentacije interaktivnih elemenata vodite računa o tome da učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr. nikada ne ispravljate i da spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele. Vrednujte trud i zalaganje. Prilikom rasprave učenicima s oštećenjem sluha omogućite upotrebu mikrofona i diktafona.
Na kraju aktivnosti omogućite učenicima s teškoćama bilješke/plan ploče koje će sadržavati sve najvažnije odrednice obrađenog. Bilješke neka budu jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenicima predstavite rečenicu: Vatra je najvažnije otkriće za život čovjeka. Neka svaki učenik u sebi razmisli o toj rečenici te pronađe argumente za i protiv te tvrdnje. Argumente mogu objaviti na zajedničkoj Padlet ploči kako bi bili dostupni svima. Ako je moguće, organizirajte raspravu s afirmacijskom i negacijskom grupom. Svaka grupa neka iznese svoje argumente.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.