Na početku aktivnosti prikažite učenicima putem projektora ili pametne ploče prethodno pripremljene fotografije različitih jela po izboru. Besplatne fotografije možete pronaći na servisu Pixabay i prikazati ih učenicima. Neka vam fotografije posluže kao poticaj za razgovor o učeničkim prehrambenim navikama i stavovima. Postavite im pitanja: Koje je tvoje omiljeno jelo?, Što najčešće jedeš za večeru?, Koju bismo hranu trebali izbjegavati u večernjim satima?. Kratko prokomentirajte učeničke prehrambene navike i stavove o hrani.
Najavite im temu aktivnosti te prikažite videozapis (1'02") o obiteljskoj večeri u domu obitelji Vokativ. Videozapis možete pronaći na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ. Potaknite učenike da iznesu svoja zapažanja o ugođaju u domu obitelji Vokativ te ih povežu s vlastitim iskustvima. Postavite im pitanja, npr. Tko vodi dijalog u videozapisu?, Kojim se riječima obraćaju članovi obitelji Vokativ jedni drugima?, Kako se vi ponašate dok čekate obiteljsku večeru?, Tko je u vašoj obitelji najuspješniji kuhar/kuharica?.
Zatim uputite učenike da samostalno istraže i otkriju osnovno značenje vokativa na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ proučavajući primjere ispod podnaslova "Vokativ − peti padež" i "Značenja imenice u vokativu".
Kako bi lakše usvojili ključne pojmove o vokativu, učenicima možete prikazati točne i netočne tvrdnje o vokativu koje ste prethodno pripremili služeći se alatom PowerPoint (alat je dostupan u sklopu sustava Office 365 uz prijavu AAI korisničkim podatcima). Učenici čitaju tvrdnje i usmeno određuju točnost/netočnost tvrdnji, primjerice:
Imenica u vokativu odgovara na padežna pitanja. |
Imenica u vokativu služi za dozivanje. |
Imenica u vokativu ne može izricati različita osjećajna stanja. |
Vokativ je sedmi padež u hrvatskome jeziku. |
Uz vokativ navodimo usklike oj, ej, hej, hoj. |
Kratica za vokativ je V ili vok. |
Kad s učenicima utvrdite navedene sadržaje, možete im zadati da osmisle i u bilježnicu zapišu dijalog na temu "Večera u mome domu". Naglasite im da u dijalogu koriste što više riječi s pomoću kojih se sugovornici obraćaju jedni drugima. Neka učenici zatim zamijene bilježnice te, radeći u paru, u dijalogu suučenika pronađu i zaokruže riječi koje služe za dozivanje i obraćanje. Neka učenici pročitaju nekoliko radova i usmeno izdvoje imenice u vokativu.
Najavite učenicima nastavak istraživačkoga rada u paru te čitanje dijaloga u Zadatku 2. na prethodno navedenoj poveznici. Učenici u dijalogu trebaju prepoznati imenice u vokativu i pravopisni znak koji se pojavljuje uz imenicu u vokativu. Po završetku istraživanja/čitanja možete im postaviti pitanja, npr. Čemu služi zarez uz imenicu u vokativu?, Kada je imenica u vokativu odvojena dvama zarezima?, Gdje pišemo zarez ako se imenica u vokativu nalazi na početku rečenice?, Gdje pišemo zarez ako se imenica u vokativu nađe na kraju rečenice?.
Na kraju aktivnosti učenici u paru izrađuju letak sa savjetima o zdravoj prehrani. U savjetima učenici trebaju upotrijebiti najmanje pet imenica u vokativu pazeći na pravilno pisanje zareza. Učenici letak mogu izraditi na A4 papiru. Prije početka rada podsjetite ih na važnost usklađenosti sadržaja i izgleda letka. Tijekom izrade letaka nadzirite rad učenika dajući im savjete za poboljšanje i ispravite moguće netočne primjere.
Pročitajte neke od učeničkih radova, prokomentirajte točnost uporabe imenica u vokativu, kao i izgled letaka. Najuspješnije i najaktivnije parove učenika možete nagraditi i vrednovati.
Za samostalan rad kod kuće učenicima možete zadati da snime jednominutni sažetak o vokativu ("Što je vokativ?") u obliku zvučnoga zapisa te da vam snimku pošalju na e-adresu. Učeničke radove možete koristiti u daljnjim aktivnostima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Za uvodnu aktivnost pisanja rečenica omogućite učenicima s teškoćama kojima je potrebno korištenje podsjetnika s definicijom pojmova imenica, glagola i pridjeva te im dajte primjer rečenica iz svakodnevnog života u pisanom obliku.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Omogućite učeniku oštećena vida da sjedi blizu izvora zvuka dok učenici gledaju videozapis.
Za dijalog koji učenici moraju napisati na temu Obiteljska večer u mome domu pripremite učenicima s teškoćama, posebno ako imate učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje, smjernice (primjer strukture dijaloga i pitanja koja trebaju obuhvatiti dijalogom). Ako imate učenika s poremećajem iz spektra autizma koji je jako dobar u vizualnom području, dijalog može oblikovati i u obliku stripa.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s intelektualnim teškoćama izdvojite ključne pojmove kojima moraju unutar zadane cjeline na Edutoriju pronaći pojašnjenja.
Tijekom pisanja jednominutnog sažetka o vokativu ponudite učenicima s teškoćama kojima je to potrebno jasne smjernice i potpitanja koja trebaju obuhvatiti sažetkom. Pohvalite njihov trud i rad bez obzira izlažu li sažetak ili ne.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici istraže zanimljivost o podrijetlu naziva za peti padež u hrvatskome jeziku. U rubrici Zanimljivost na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ mogu pronaći prema kojoj je riječi nastala riječ vokativ. Neka svoja saznanja kratko usmenim putem predstave ostalim učenicima.
Prije početka aktivnosti pripremite igru Čudnovati kotač (Random wheel) s pomoću digitalnoga alata Wordwall. Alat je dostupan u besplatnoj i naplatnoj inačici o čemu ovise mogućnosti izrade i dijeljenja sadržaja. Svakako je potrebna registracija prije prijave na sustav.
Igru provedite tako što ćete u kotač upisati imena učenika iz razrednoga odjela. Na satu (slučajnim odabirom) odaberite do tri igrača koji će naizmjence vrtjeti kotač i obratiti se ili dozvati učenika čije su ime izvukli. Ispravite netočno navedena imena u obraćanju ili dozivanju. Nakon uvodne vježbe možete postavljanjem pitanja potaknuti učenike na razmišljanje o obraćanju i dozivanju u svakodnevnoj komunikaciji, npr. Možemo li se svim ljudima obraćati na isti način?, Kako se obraćate nepoznatim osobama?, Koje je načine obraćanja i dozivanja poželjno izbjegavati u uljudnoj komunikaciji?
Podsjetite učenike na značenje pojma bonton te im osvijestite važnost primjerene verbalne i neverbalne komunikacije u različitim životnim situacijama.
Zatim navedite učenike na zaključke o obliku imenica u vokativu pitajući ih, npr. U kojem je obliku imenica kojom ste se obraćali drugim učenicima?, Jesu li sve imenice u obraćanju promijenile svoj oblik?, U kojim je imenima vokativ ostao jednak nominativu?
Pristupite s učenicima jedinici DOS-a 2.17 Vokativ, Modul 2 na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5. Neka učenici riješe Zadatak 3 i Zadatak 4. Kroz razgovor potaknite učenike da iznesu zapažanja o nastavcima imenica u vokativu te o dvostrukim mogućnostima kod pojedinih imenica. U istoj jedinici nalazi se videozapis (Zadatak 5) u kojem gospodin Vokativ razgovara s gospodinom Zarezom – neka učenici poslušaju razgovor i pravopisno točno u bilježnice zapišu dijalog. Učenici mogu zamijeniti bilježnice te radeći u paru provjeriti točnost zapisa prema rješenju koje im prikažete na ploči.
Slijedi rad u grupama. Podijelite učenike u manje grupe služeći se igrom s početka aktivnosti – zavrtite kotač i pročitajte članove pojedinih grupa (ovisno o broju učenika u razrednome odjelu). Svaka grupa osmišljava vlastito ime grupe te međusobno dijele uloge u izvršenju zadatka (unošenje teksta u strip, osmišljavanje sadržaja, grafički dizajn). Objasnite učenicima kako će izraditi strip s pomoću digitalnoga alata Make Beliefs Comix na temu (ne)uljudne komunikacije. Učenici alatu mogu pristupiti putem tableta, nije potrebna registracija ni prijava.
Strip treba sadržavati šest kadrova u kojima će biti prikazana važnost uljudne komunikacije i/ili moguće posljedice neuljudne komunikacije i obraćanja drugim osobama. Za provedbu ovoga dijela aktivnosti učenicima osigurajte dovoljno vremena. Učenici radove dijele i prikazuju drugim učenicima putem Padleta. Izradite online zid te učenicima podijelite poveznicu koja će im omogućiti da javno objave svoje radove. Alatu možete pristupiti na različite načine – besplatno bez izrade korisničkoga računa ili uz izradu računa što vam daje više mogćnosti za korištenje.
Učenici nakon dijeljenja stripova pregledavaju te komentiraju i brojem zvjezdica biraju najuspješnije radove.
Za samostalno učenje i vježbu možete učenicima zadati da riješe Procjenu znanja na kraju jedinice na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, jedinica 2.17., Vokativ.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
U uvodnoj aktivnosti Čudnovati kotač, uključite učenike s teškoćama koji žele sudjelovati, poželjno je češće prozivati učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje kako bi se usmjerio na zadane aktivnosti.
Pojam bonton o kojem ćete razgovarati s učenicima, popratite fotografijama, konkretnim primjerima iz života kako bi se učenici s teškoćama lakše dosjetili tog pojma (posebno učenici s intelektualnim teškoćama i učenici s poremećajem iz autističnog spektra).
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Omogućite transkript učenicima oštećena sluha tijekom slušanja zvučnog zapisa razgovora između gospodina Vokativa i Zareza. Učenicima koji sporije (učenici s motoričkim teškoćama) pišu ili imaju kakvih drugih teškoća s pisanjem (primjerice, učenici sa specifičnom teškoćom pisanja), unaprijed pripremite napisane rečenice zvučnog zapisa u koje moraju umetnuti zarez na odgovarajuće mjesto.
Pri podjeli učenika u grupe povedite računa o tome da učenik s teškoćama bude u grupi koja će ga poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Učeniku sa poremećajem aktivnosti i pažnje možete dodijeliti i učenika mentora koji će mu dodatno pomagati u zadatcima, osobito u tome da se i njegove ideje prihvate i primijene u rješavanju zadatka.
Tijekom izrade stripa, vodite računa o sudjelovanju učenika s teškoćama, posebno ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida ili sluha. Važno je da učenik oštećena vida sjedi dovoljno blizu ekrana na kojem će se radit strip te da ako je moguće, da se u aplikaciji prilagodi veličina fonta i kontrast pozadine i slova učenikovom vizualnom funkcioniranju. Neka mu jedan učenik iz grupe opisuje važne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Učenik oštećena sluha treba imati mjesto u grupi koje mu omogućuje pristup svim vizualnim informacijama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
U vokativu imenica muškoga roda povremeno se provode glasovne promjene. Neka učenici koji žele znati više istraže o kojoj je glasovnoj promjeni riječ te kod kojih se imenica najčešće provodi. Uputite ih da pročitaju Kutak za znatiželjne na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ te riješe zadatak koji se nalazi ispod tablice s primjerima. Učenici mogu izraditi digitalni poster o vokativu i palatalizaciji. Za izradu postera možete im preporučiti alat Piktochart. Nakon registracije korisničkim imenom učenici mogu odabrati opciju izrade postera. U besplatnoj inačici poster je moguće samo javno objaviti s izrađenim sadržajem. Postere možete prikazati ostalim učenicima i upoznati ih s glasovnim promjenama u vokativu imenica.
Aktivnost možete započeti čitajući učenicima pjesmu "Vokativ" autora Jure Karakaša iz knjige pod naslovom Gramatika u stihu. Ponovite s učenicima prethodno usvojene sadržaje postavljajući im pitanja o pjesmi koju su čuli, npr. Koja su značenja vokativa navedena u pjesmi?, Tko je uvijek uz vokativ?, Kako možemo "pronaći" vokativ?, Po čemu se razlikuje od drugih padeža?. Nakon ponavljanja neka učenici riješe zadatak dopunjavanja pjesme imenicama u vokativu. Zadatak se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ ispod Zadatka 5. Učenici čitaju dovršenu pjesmu − ispravite netočne odgovore i još jednom im skrenite pozornost na oblike imenica u vokativu. Podijelite učenike u grupe. Grupe možete formirati prema vanjskim obilježjima učenika (boja odjeće, dužina kose, mjesec rođenja i sl.). Naglasite im kako svaki član grupe treba preuzeti odgovornost za svoj dio zadatka. Najprije učenici osmišljavaju i na papir zapisuju pjesmu na zadanu temu. U svakoj je pjesmi potrebno upotrijebiti najmanje pet imenica u vokativu. Kad su učenici zapisali pjesmu na papir jedan od učenika tekst treba pretipkati u Wordov dokument koji mogu pronaći u sustavu Microsoft Office 365. Drugi učenici pregledavaju i ispravljaju moguće pravopisne pogreške u pretipkanome tekstu. Nakon pohranjivanja dokumenta učenici objavljuju svoje pjesme na virtualnoj oglasnoj ploči. Virtualnu oglasnu ploču možete izraditi s pomoću alata Lino. Odaberite odgovarajuće sučelje, naslovite oglasnu ploču te s učenicima podijelite poveznicu da mogu objaviti svoje radove.
I. grupa: Napišite pjesmu o omiljenome voću. Pjesma može biti šaljivoga sadržaja. Upotrijebite u pjesmi najmanje pet imenica u vokativu. U Wordu ih označite bojom po izboru. Pazite na pisanje zareza uz imenice u vokativu.
II. grupa: Napišite pjesmu o omiljenome godišnjem dobu. Upotrijebite u pjesmi najmanje pet imenica u vokativu. U Wordu ih označite bojom po izboru. Pazite na pisanje zareza uz imenice u vokativu.
III. grupa: Napišite pjesmu o omiljenoj igri/igrački. Upotrijebite u pjesmi najmanje pet imenica u vokativu. U Wordu ih označite bojom po izboru. Pazite na pisanje zareza uz imenice u vokativu.
IV. grupa: Napišite pjesmu o omraženome povrću. Pjesma može biti šaljivoga sadržaja. Upotrijebite u pjesmi najmanje pet imenica u vokativu. U Wordu ih označite bojom po izboru. Pazite na pisanje zareza uz imenice u vokativu.
V. grupa: Napišite pjesmu o zdravoj hrani. Pjesma može biti šaljivoga sadržaja. Upotrijebite u pjesmi najmanje pet imenica u vokativu. U Wordu ih označite bojom po izboru. Pazite na pisanje zareza uz imenice u vokativu.
Kada učenici objave pjesme na virtualnoj oglasnoj ploči, neka pročitaju radove drugih učenika/grupa te odaberu pobjednika u tri kategorije: najbolja pjesma, pravopisno najtočnija pjesma, pjesma s najboljim primjerima vokativa. Izradite kratku anketu služeći se alatom Mentimeter. Za izradu pitanja potrebna je izrada korisničkoga računa, ali ne i za odgovaranje na pitanja. Ovaj alat omogućava prikupljanje podataka u stvarnome vremenu. Učenicima postavite pitanja o pjesmama koje su pročitali. Neka za svaku kategoriju navedu naslov pjesme. Isti se naslov može pojavljivati u više kategorija. Nakon prikupljanja podataka podijelite s učenicima naslove pobjedničkih pjesama. Prokomentirajte sadržaj odabranih pjesama i jezičnu točnost. Na kraju učenicima prikažite videozapis o vokativu (7'33") u kojem jezikoslovac Marko Alerić ukratko iznosi ključne pojmove i primjere uporabe vokativa. Videozapis možete pronaći u Zadatku 6. na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ. Usmeno prokomentirajte s učenicima sadržaj videozapisa. Učenici za samostalan rad mogu riješiti zadatke u rubrici Procijenite svoje znanje koja se nalazi na gore navedenoj poveznici.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pjesmu Vokativ koju ćete čitati učenicima pripremite za učenike s teškoćama u pisanom obliku kako bi lakše pratili što čitate i odgovarali na postavljena pitanja nakon pročitane pjesme.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Omogućite da tijekom rada u grupi učeniku oštećena vida jedan vršnjak opisuje važne vizualne informacije tijekom rada (neverbalne znakove, geste vršnjaka).
Videozapis koji ćete koristiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenika oštećena sluha potaknite da uključi titlove na videozapisu. Kako je videozapis u trajanju od 7 minuta, pripremite kratki sadržaj videozapisa učenicima s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje i učenicima s intelektualnim teškoćama kako bi se mogli, i kad im nešto kratko odvuče pažnju, vratiti na videozapis i razumjeti smisao onoga o čemu se govori.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike koji žele znati više možete potaknuti na razmišljanje o vokativu postavljajući im pitanja, npr. Kojim se padežom u razgovornome jeziku često zamjenjuje vokativ imenica?, Imaju li svi jezici oblike za dozivanje i obraćenje?, Imaju li prezimena oblike za vokativ? .
Nakon što ste čuli učeničke odgovore, uputite ih da pročitaju Zanimljivost na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.17., Vokativ. Zaključke i zapažanja iz rubrike neka podijele s ostalim učenicima osmišljavajući jednominutni sažetak pod nazivom "Jeste li znali?".
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Karakaš, J. (1988). Gramatika u stihu. Zagreb: August Cesarec.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.