Na početku aktivnosti zadajte učenicima da napišu dijalog o svađi predmeta u školskoj torbi. Potaknite ih na pisanje navodeći primjere mogućih sukoba među predmetima. Neka školska torba postane živa i vesela, a zadatak možete iskoristiti i kao poticaj za razmišljanje o vršnjačkim odnosima i sukobima.
Slijedi čitanje učeničkih radova i razgovor o sadržaju dijaloga. Postavljajući pitanja, usmjerite učenike na zapažanje pravopisnih znakova koje su upotrijebili, npr. Koje ste pravopisne znakove upotrijebili u dijalogu?, Čemu služe znakovi koje ste zapisali?, Na što utječu pravopisni znakovi u pisanome tekstu?, Imaju li pravopisni znakovi utjecaj na način čitanja teksta?.
Pogledajte s učenicima videozapis (6'42") jezikoslovca Marka Alerića o pisanju točke, upitnika i uskličnika koji se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.3 (Pravilno upotrebljavamo upitnik, uskličnik i točku). Usmjerite učenike na aktivno slušanje zadajući im da tijekom gledanja/slušanja videozapisa u bilježnicu zapišu tri podatka o upitniku, uskličniku i točki koja su im poznata otprije; dva podatka koja su naučili iz videozapisa te jedan podatak koji nisu u cijelosti razumjeli. Kako bi bilješke bile pregledne i korisne, savjetujte učenicima da ih prikažu u obliku trodijelnoga kruga ili tablice koristeći se različitim bojama. Nakon gledanja i zapisivanja podataka razgovarajte s učenicima o rezultatima njihova rada. Objasnite učenicima podatke koji su im bili nejasni ili nepoznati.
Sljedeća podaktivnost odnosi se na vršnjačko vrednovanje − neka učenici zamijene bilježnice sa svojim parom iz klupe. Zadajte im da pregledaju jedni drugima dijaloge koje su napisali na početku sata. Neka pokušaju procijeniti pravopisnu točnost te neka označe (zaokruže) pravopisne pogreške. Ako u dijalogu pronađu tri pogreške (i više), pokraj dijaloga crtaju tužno lice. Ako u dijalogu pronađu manje od dvije pravopisne pogreške (ili manje), pokraj dijaloga crtaju sretno lice. Razgovarajte s učenicima o pogreškama koje su uočili te zbrojite "tužna" i "sretna" lica u razrednom odjelu.
Učenicima zatim možete zadati da samostalno riješe zadatke o pisanju upitnika, uskličnika i točke koji se nalaze na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.3 (Pravilno upotrebljavamo upitnik, uskličnik i točku). Provjerite s učenicima njihovu uspješnost i točnost u rješavanju zadataka te im pomozite da dođu do točnih odgovora.
Na kraju aktivnosti učenicima zadajte da osmisle sažetak o pisanju upitnika, uskličnika i točke te ga kratko predstave drugim učenicima.
Potaknite učenike da i oni postanu jezikoslovci. Neka kod kuće snime vlastiti videozapis ili zvučni zapis u kojem govore o pravopisnim znakovima. Osim sadržaja videozapisa ili zvučnoga zapisa naglasite im važnost pravilnoga izražavanja − jačine i brzine govorenja te pravilne upotrebe stanki. Nagradite najuspješnije radove nagradom Veliki mali jezikoslovac.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i karakteristikama same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da učenika s teškoćama premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
U zadatku osmišljavanja i pisanja dijaloga na početku aktivnosti produljite vrijeme pisanja ako učenikova teškoća zahtijeva takvu vrstu potpore. Pomozite učeniku navodeći dodatne primjere za svađu predmeta u školskoj torbi. Kad učenici u drugome dijelu aktivnosti budu pregledavali radove jedni drugima, učeniku s teškoćom osigurajte mentora, učenika koji može najbolje surađivati u paru.
Ako u razrednom odjelu imate učenike s oštećenjima vida ili sluha, obratite pažnju na prikazivanje videozapisa. Omogućite učenicima da videozapis pogledaju odnosno poslušaju više puta. Obratite pažnju na davanje uputa za gledanje i praćenje videozapisa. Ako u razrednom odjelu imate učenike s teškoćama potrudite se da upute budu kratke i jasne.
U završnoj podaktivnosti (pisanje i izlaganje sažetka) obratite pažnju na učenike koji imaju teškoće s usmenim izlaganjem − nemojte inzistirati na tome da učenik izlaže pred drugim učenicima. Njegov proces rada pratite u pisanome dijelu zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima možete zadati istraživački zadatak da promatraju, zapaze i zapišu najmanje tri pravopisne pogreške u pisanju upitnika, uskličnika i točke. Istraživački izvori mogu biti natpisi na javnim mjestima (reklame, oglasi, letci) ili novinski tekstovi. Rezultate istraživanja učenici mogu prikazati u alatu Prezi te na taj način upozoriti i ostale učenike na pogreške koje se nalaze oko nas. Prezi je digitalni alat koji omogućuje zanimljiviju izradu i prikaz prezentacija. Za upotrebu je potrebna prethodna registracija korisnika, ali ne i izrada korisničkoga računa. Trajanje istraživanja i vrijeme potrebno za izradu prezentacije dogovorite sa zainteresiranim učenicima.
Na početku aktivnosti učenicima prikažite ilustraciju kuharice Dubravke na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.4 (Pišemo zarez u rečenici). Kuharica Dubravka zaboravila je važnost pravopisnih znakova i njihov utjecaj na značenje rečenica. Razgovarajte s učenicima o sadržaju ilustracije. Postavite im pitanja, npr. Što znači napisana rečenica?, Kako bi rečenica promijenila značenje da je u njoj napisan zarez?, Jesi li ti uvijek siguran/sigurna kada je potrebno pisati zarez u rečenici?.
Nakon razgovora učenike uputite na samostalno istraživanje pravila o pisanju zareza (Primjer 1) te rješavanje Zadatka 1 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.4, Zadatak 1). Neka učenici prepišu zadatak u bilježnicu upisujući zarez gdje je potrebno. Provjerite točnost učeničkih odgovora te ih potaknite na zaključak o tome koje su pravilo o pisanju zareza trebali primijeniti u ovome zadatku.
Učenike zatim usmjerite na proučavanje ostalih primjera o pisanju zareza (e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.4, Primjer 1 − Primjer 7). Naglasite im koja su pravila važna i vezana uz nastavne sadržaje petoga razreda (npr. zarez u nizanju, zarez uz vokativ, zarez uz usklik, zarez pri isticanju suprotnosti), te da je važno uočiti i druga pravila o pisanju zareza koja će im biti korisna i o kojima će više učiti u idućim razredima (npr. zarez u navođenju, zarez pri isticanju i naknadnome dodavanju). Nakon usmjerenoga samostalnog rada na jedinici e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.4 (Pišemo zarez u rečenici) neka učenici riješe Zadatak 2 iste jedinice. Ovisno o vremenu i učeničkim navikama zadatak možete riješiti u digitalnom obliku ili ga učenici mogu prepisati u bilježnicu. Ako rješavaju u digitalnom obliku, učenici mogu samostalno provjeriti točnost odgovora.
Razgovarajte s učenicima o njihovim omiljenim jelima i receptima. Zadajte im da u alatu Word zapišu recept svoga omiljenog jela. Recept trebaju napisati pravopisno točno. Uputite učenike u to da podijele svoj recept s drugim učenicima na digitalnoj mrežnoj oglasnoj ploči Lino. Lino je virtualna oglasna ploča koja olakšava suradničko učenje i razmjenu materijala. Nakon što su recepti objavljeni na ploči učenicima zadajte da pronađu:
Provedite izbor "najjela" te komentirajte s učenicima o rezultatima njihova rada. Usmjerite im pažnju na učestale pogreške u primjeni pravila o pisanju zareza (i ostalih pravopisnih znakova). Navedite učenike na služenje jezičnim priručnicima postavljajući im pitanja, npr. U kojoj knjizi možemo pronaći rješenje za pravopisne "zavrzlame"?, Služiš li se pravopisom tijekom pisanja ili učenja?, Gdje možeš pronaći pravopis?.
Na kraju aktivnosti učenicima možete prikazati pravila o pisanju zareza na mrežnoj stranici Hrvatskoga pravopisa. Pokušajte učenike ohrabriti i osvijestiti im važnost pravopisne točnosti.
Učenicima zadajte mali pravopisni izazov. Neka zapišu recept primjenjujući pravopisna pravila. Recept može biti domišljat i šaljiv, ali treba biti pravopisno "ukusan".
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i karakteristikama same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da učenika s teškoćama premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Ako u razrednom odjelu imate učenike s oštećenjima vida, obratite pažnju na prikazivanje ilustracije. Omogućite učenicima da ilustraciju pogledaju na svome računalu ili tabletu.
Nakon promatranja ilustracije i razgovora o važnosti pisanja zareza slijedi aktivnost samostalnoga proučavanja pravila i rješavanje zadataka. Prilagodite taj dio aktivnosti učenicima s teškoćama − izradite nastavni listić na kojem ćete izdvojiti samo ključne primjere i pravila. Prema izdvojenim primjerima i pravilima oblikujte zadatke za učenike s teškoćama. Važno je da primjereno grafički oblikujete tekst: tekst treba biti veličine 14 pt, napisan sanserifnim fontom (Calibri ili Arial, lijevo poravnat te s povećanim razmacima između riječi i redaka), jasno trebate naznačiti mjesta za odgovore na pitanja te ostaviti dovoljno velik prostor za upisivanje odgovora.
U završnoj podaktivnosti (pisanje recepta omiljenoga jela i objavljivanje na mrežnoj ploči) produljite im vrijeme pisanja recepta i objave rezultata zadatka te ih uputite na pravopisne pogreške koje čine iz brzopletosti. Potrudite se da upute za zadatak budu kratke i jasne. Budite učenicima stalna podrška, potičite ih na rad te pohvalite svaki oblik uspjeha.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima možete zadati istraživački zadatak da promatraju, zapaze i zapišu najmanje tri pravopisne pogreške u pisanju zareza. Istraživački izvori mogu biti natpisi na javnim mjestima (reklame, oglasi, letci) ili novinski tekstovi. Rezultate istraživanja učenici mogu prikazati u alatu Prezi te na taj način upozoriti i ostale učenike na pogreške koje se nalaze oko nas. Prezi je digitalni alat koji omogućuje izradu zanimljivih prezentacija. Za izradu je potrebna prethodna registracija, ali ne i korisnički račun. Trajanje istraživanja i vrijeme potrebno za izradu prezentacije dogovorite sa zainteresiranim učenicima.
Aktivnost započnite razgovorom s učenicima postavljajući im pitanja, npr. Jeste li ikada nekoga citirali?, Koristite li se više citatima ili navodima?, Kada najčešće navodite nečije rečenice ili misli?. Učenički odgovori pokazat će razumiju li pojam citata ili navoda te znaju li što znači citirati i navoditi. S pomoću vođenoga razgovora objasnite učenicima značenje riječi te ih navedite na zaključke kada i što oni najčešće citiraju. S učenicima proučite niz ilustracija koje se nalaze na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.5 (Učimo kako pravilno citirati/navoditi) o učenici koja priprema prezentaciju o romanu Julesa Vernea 20 000 milja pod morem. Neka ilustracije i citati posluže kao primjer pravilnog citiranja. Učenicima skrenite pozornost na pravopisne znakove koji su upotrijebljeni u citatima. Možete ih tijekom proučavanja primjera pitati, npr. Je li učenica piščeve riječi napisala malim ili velikim početnim slovom?, Koje pravopisne znakove uočavaš u citatu koji je ispisala?. Riješite s učenicima i Kolekciju zadataka 1 u kojoj se nalaze tri kratka pitanja o nizu ilustracija.
Zapišite na ploču pojmove autorska prava, intelektualno vlasništvo, plagijat, bibliografski podatci. Učenicima možete postaviti pitanja: Razumijete li što znače navedene riječi i izrazi?, Koji vam je izraz poznat otprije?, Možete li pretpostaviti kako su navedeni izrazi povezani s citiranjem?.
Nakon učeničkih odgovora i procjene njihovih iskustava i predznanja uputite ih na to da otkriju značenje zapisanih riječi i izraza proučavajući sadržaj na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.5 (Učimo kako pravilno citirati/navoditi). Zaključke o zadanim pojmovima mogu prikazati u obliku umne mape koristeći se alatom Popplet. Učenike kratko upoznajte s alatom te im dajte jasne upute za rad, što umna mapa treba sadržavati i kako će izraditi umnu mapu. Ako se korisnik želi koristiti alatom u svojoj nastavi, preporučuje se izrada korisničkog računa. Izrada se korisničkog računa radi isključivo unosom korisničkih podataka (e-adrese, zaporke te imena i prezimena).
Ako nastavna situacija zahtijeva jednostavniji pristup, učenici mogu izraditi umnu mapu bez upotrebe digitalnoga alata. U tom slučaju neka umne mape nacrtaju u bilježnicu ili na papir.
Sadržaj umnih mapa može poslužiti za povezivanje s učeničkim zapažanjima i razmišljanjima. Postavite im pitanja, npr. Što ste novo naučili istražujući zadane pojmove?, Poštujete li vi autorska prava i intelektualno vlasništvo?, Je li prepisana domaća zadaća plagijat?.
Povežite sadržaj aktivnosti s interesima učenika zadajući im zadatak Moj najdraži junak. Neka učenici citiraju rečenicu po kojoj je prepoznatljiv njihov omiljeni televizijski, filmski ili književni junak. Rečenica mora biti pravopisno točno zapisana. Učenici zatim u paru predstavljaju jedni drugima odabrani lik tako što jedan čita citat, a drugi pogađa o kojem je liku riječ. Provjerite pravopisnu točnost zapisanih citata te upozorite učenike na najčešće pogreške pri citiranju.
Aktivnost možete završiti odnosno sažeti tako što ćete učenicima zadati rješavanje pet zadataka u rubrici „Procijenite svoje znanje“ koja se nalazi na kraju jedinice na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.5 (Učimo kako pravilno citirati/navoditi).
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu te da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i karakteristikama same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da učenika s teškoćama premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
U prvome dijelu aktivnosti obratite pažnju na prikazivanje niza ilustracija o kojima ćete razgovarati s učenicima. Ako imate učenike s teškoćom koja zahtijeva prilagodbu prikazivanja, omogućite učenicima da ilustracije prate na vlastitome računalu uz uvećani prikaz.
U vođenom razgovoru obratite pažnju na učenike s teškoćama prilagodite im pitanja i tijek razgovora tako da i oni mogu sudjelovati u tome dijelu aktivnosti. Kod učenika koji imaju teškoća s usmenim izlaganjem, nemojte inzistirati na sudjelovanju u ovim dijelovima aktivnosti, već pratite njegov proces rada i ponudite da napiše ono što bi usmeno izložio.
U zadatku izrade umne mape učenicima s teškoćama zadatak prilagodite tako što ćete im unaprijed pripremiti umnu mapu koju trebaju dopuniti ponuđenim pojmovima. Umnu mapu možete s učenicima podijeliti na platformi za suradničko učenje ili ispisati kao nastavni listić. Svi materijali trebaju biti primjereno grafički oblikovani u skladu s općim uputama za učenike s teškoćama (tekst treba biti veličine 14 pt, napisan sanserifnim fontom – primjerice Calibri ili Arial, lijevo poravnat te s povećanim razmacima između riječi i redaka, jasno naznačite mjesta za odgovore na pitanja te ostaviti dovoljno velik prostor za upisivanje odgovora).
Zadatak citiranja omiljenoga televizijskog, filmskog ili književnoga lika učenicima s teškoćama možete prilagoditi tako da na pripremljenom listiću napišete nekoliko citata o filmskim junacima (iz animiranih filmova) i imena (ili ilustracije) s kojima će ih učenici povezati (npr. Spužva Bob, Spiderman, Batman i sl.).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima zadajte da istraže kako se navodnici koriste u upravnom govoru te kojim se pravopisnim znakom mogu zamijeniti. Istraživanje neka provedu s pomoću Kutka za znatiželjne koji se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.5 (Učimo kako pravilno citirati/navoditi). Nakon proučavanja Kutka za znatiželjne učenici mogu riješiti Zadatak 1 ispod njega.
Neka učenici koji žele znati više istraže kako citirati stihove lirske pjesme te koji se pravopisni znakovi koriste u takvim citatima. Odgovore će pronaći također u Kutku za znatiželjne na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 3, Jedinica 3.5 (Učimo kako pravilno citirati/navoditi).
O rezultatima svoga istraživanja učenici mogu izraditi i mali pravopisni plakat koristeći se alatom Canva. Alat je jednostavno primijeniti kod izrade plakata i prezentacija te pruža zanimljive grafičke mogućnosti bez obzira na informatička predznanja. Pravopisni poster može biti izložen u učionici i poslužiti drugim učenicima za upoznavanje s tom pravopisnom tematikom.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Težak, S. i Babić, S. (1992). Gramatika hrvatskoga jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.