U e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.4., podnaslov Une journée dans mon lycée učenici gledaju kratku animaciju, a potom odgovaraju na pitanja ispod animacije u Activités #1.
Učenike podijelite u pet grupa. Svakoj grupi dodijelite jedan školski dan u tjednu, od ponedjeljka do petka. Neka napišu tekst o tome kako oni provode vrijeme u školi na dan koji ste im dodijelili, primjerice kada započinje nastava i koliko traje, kada imaju odmore, kada ručaju i gdje, koliko taj dan imaju predmeta, imaju li sportske aktivnosti, glazbu, umjetnost, dodatnu nastavu i slično. Tekst zapisuju u programu PowerPoint na pet slajdova, svaki slajd za jedan dan, kako bi svima bili dostupni i pregledni po danima. Također, neka pročitaju radove ostalih grupa.
Zatim s učenicima povedite raspravu na francuskom jeziku o sličnostima i različitostima između Margotina dana u školi i njihova dana. Napomenite im da se koriste konstrukcijama za komparaciju poput ovih: Dans notre école, la pause est plus/moins longue, Nous avons plus/moins de matières scolaires. U dokumentu programa Word možete zajedno izraditi Vennov dijagram za usporedbu. Otvorite novi dokument te ga projicirajte učenicima. Odaberite opciju Oblici te unesite dva kruga koja se na unutarnjim rubovima preklapaju. Neka učenici usporede trajanje nastave, broj i trajanje odmora, na kojem mjestu jedu te koje predmete imaju i koliko sati nastave imaju tjedno. One stvari koje su zajedničke upisujte u dio krugova koji se preklapa. Neka učenici glasaju koja im se organizacija školskog dana više sviđa i neka objasne zašto.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama, koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji u ponašanju i osjećanju). Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Prilikom rješavanja zadatka sa zvučnim zapisom u e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.4., podnaslov Une journée dans mon lycée učenicima s oštećenjem sluha i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira. Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnoga zvučnog zapisa, odnosno animacije. Tijekom zadatka formiranja teksta o školi vodite brigu o tome da je učenik s teškoćama u skupini s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Važno je da učenik s teškoćama, u skladu sa svojim jakim stranama, dobije jasne upute i zadatke. Primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju, uz prethodno dobivena potpitanja, može usmeno sastavljati sadržaj i strukturu teksta, a učenik urednog razvoja može biti zadužen za pravopisnu i gramatičku provjeru. Učenik s oštećenjem sluha može biti zadužen za unos teksta u programu PowerPoint, po potrebi uz vršnjačku podršku. Tijekom rasprave o sličnostima i različitostima između Margotina dana u školi i njihova dana, za učenike s jezičnim teškoćama i specifičnim teškoćama u učenju omogućite grafički i jezično prilagođene podsjetnike o uporabi gramatičkih oblika, u ovom primjeru komparativa koji će se ponavljati tijekom rasprave. Tijekom izrade dijagrama u digitalnom alatu Word za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu, učionički prostor i mjesto sjedenja tako da učenik može pratiti izradu Vennova dijagrama.
Učenici koji žele znati više neka na internetu istraže različite škole u svijetu te odaberu one koje su prema njihovu mišljenju najčudnije ili se najviše razlikuju od njihove (primjerice, škole na vodi) te pripreme prezentaciju i kviz za ostale učenike u razredu.
Prije sata dajte učenicima zadatak da razgovaraju s roditeljima, bakama, djedovima ili starijim susjedima o tome kako je bilo u vrijeme kada su oni išli u školu, jesu li učili neke predmete koji se danas ne uče ili nisu obvezni u školama, kao što je domaćinstvo.
Neka na satu izlože što su saznali od starijih. Pitajte ih bi li voljeli učiti takve predmete te bi li im koristili u svakodnevnom životu. Neka učenici navedu predmete koje smatraju da bi im bili korisni danas, a u školama se ne uče, primjerice upravljanje vlastitim financijama.
U e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.4., podnaslov L’emploi du temps neka učenici pogledaju nastavne predmete u školskom sustavu u Francuskoj.
Učenike podijelite u grupe prema njihovim interesima, primjerice: humanističko područje, jezici, umjetnost, sport, prirodno područje. Potaknite učenike na planiranje vlastitog obrazovanja i profesionalnog razvoja. Neka u grupama demokratski, glasanjem, izaberu koje bi predmete s popisa izabrali kada bi pohađali srednju školu u Francuskoj. Zatim neka od odabranih predmeta osmisle željeni raspored sati te ga napišu u alatu Padlet, u kojem ste otvorili novo platno. Neka svaka grupa objavi svoj raspored. U razredu raspravite o tome, usporedite željene rasporede učenika s rasporedom sati koji već imaju. Koje su predmete učenici više birali, a koje manje u odnosu na ono što već imaju u školi te postoji li neki predmet koji uče u školi, a koji uopće nije zastupljen u njihovim željenim rasporedima. Neka učenici uoče koji su predmeti najpopularniji u razredu, a koji nisu toliko zastupljeni u rasporedima koje su kreirali te neka navedu za koja bi ih zanimanja navedeni predmeti osposobili.
Tijekom izlaganja prikupljenih informacija učenike s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije ne ispravljajte u govoru i spriječite oponašanje i ruganje. Učenike s disleksijom uputite da tijekom rada na e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.4., podnaslov L’emploi du temps odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta i kontrasta prilikom rada na stranici Edutorij. Prilikom zadatka unutar grupa, odnosno izrade rasporeda, vodite brigu o tome da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Važno je voditi brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u izvršavanju zadatka grupe te da nipošto ne bude samo pasivan promatrač. Primjerice, predložite da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju prilikom izrade rasporeda pronađe i slikovne prikaze predloženih predmeta i dodatno napravi vizualni prikaz rasporeda koji će svim učenicima olakšati praćenje izlaganja rada. Provjerite znaju li i mogu li se svi učenici koristiti digitalnim alatom Padlet te im po potrebi dajte pisane ili slikovne upute za korištenje odnosno osmislite neki drugi način rada. Učenike s poremećajima u ponašanju i osjećanju uvijek valja pohvaliti za rad. Nije nužno da oni komentiraju raspored u završnom dijelu aktivnosti.
Neka učenici koji žele znati više osmisle inovativne izborne školske predmete koje će učenici učiti u školama za deset ili dvadeset godina te za koje smatraju da će biti korisni za život u budućnosti. Potom neka u rječniku pronađu francuske izraze i izrade popis predmeta koje će predstaviti ostalim učenicima u razredu. Neka učenici u razredu izaberu najoriginalnije, najkorisnije ili najmodernije predmete.
Pitajte učenike koliko im je sama prostorija važna za kvalitetno učenje, imaju li neku određenu prostoriju u kojoj inače uče, primjerice u kući, knjižnici i slično, a postoji li neki dio njihove kuće ili stana u kojem nikako ne mogu učiti i zašto. Povedite s učenicima kratku raspravu o učionici u kojoj se nalaze te u alatu Mentimeter izradite kratku anketu. Učenicima podijelite kod za pristup anketi. U anketi postavite pitanje jesu li zadovoljni s učionicom u kojoj se trenutačno nalaze te neka učenici izaberu samo jedan odgovor: oui ili non. Ovisno o odgovorima većine učenika, upitajte ih kojim su čimbenicima zadovoljni u učionici, a što im možda nedostaje za kvalitetno učenje. Neka učenici u grupama provedu kratko istraživanje na internetu te sastave popis pet najčešćih čimbenika koji su važni za kvalitetno učenje, primjerice: okruženje, koncentracija, motivacija, planiranje. Napomenite im da se pri istraživanju koriste najmanje trima izvorima kako bi lakše odredili koji se čimbenici najčešće spominju. Neka radove usporede te kao razred odrede koji je čimbenik najzastupljeniji.
Potom neka učenici pogledaju infografiku u e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.4., podnaslov La salle de classe idéale, Activité 4. Neka nadopune odgovarajući zadatak o čimbenicima koji utječu na pojedini aspekt učenja, poput svjetlosti u prostoriji, dovoljnog dotoka svježeg zraka, udobnoga stolca i slično. Zatim učenike podijelite u grupe u kojima će osmisliti i opisati svoju idealnu učionicu. Napomenite im koje elemente trebaju uključiti u prezentaciju, primjerice koja se nastavna pomagala nalaze u učionici, koji je izvor svjetlosti, kakav je pogled iz učionice, koja je boje zidova, koja je veličina učionice, kakva je udobnost i materijal klupa i stolica, dekoracije i slično. Pri promišljanju neka imaju na umu i učenike s teškoćama, odnosno neka promisle kako bi učionicu prilagodili njihovim potrebama. Neka u alatu Canva izrade infografike vlastite učionice. Na društvenoj mreži škole, primjerice na Facebooku, možete objaviti infografike učenika te organizirati jednotjedno natjecanje tijekom kojega pratitelji mogu znakom sviđanja označivati infografiku koja im se najviše sviđa s obzirom na sadržaj i opremljenost učionice. Infografika s najviše oznaka sviđanja jest pobjednička. Potom učenici mogu osmisliti ideju kako u školi pokrenuti projekt kojim će im se omogućiti uređenje njihove idealne učionice u skladu s mogućnostima škole.
Tijekom uvodne rasprave o prostorijama omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku fotografija različitih prostora za učenje) koja će učenicima s poremećajem iz autističnog spektra olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem praćenju rasprave. Učenike koji imaju poremećaje jezično-govorno-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte u govoru i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred ostalim učenicima u razredu ako to sami ne žele. Učenike s motoričkim teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi učenik s teškoćama dobio pomoć pri odgovaranju na anketna pitanja u digitalnom alatu Mentimeter. Za sve učenike s teškoćama po potrebi osigurajte slikovne upute za korištenje navedenim digitalnim alatom. Tijekom grupnog istraživanja na internetu te sastavljanja popisa pet najčešćih čimbenika koji su važni za kvalitetno učenje, pobrinite se da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema teškoća, koji je strpljiv i poticajno djeluje na učenika s teškoćama. Odredite zadatak učenika s poremećajem iz autističnog spektra unutar skupine u skladu s njegovim interesima. Primjerice, ako je zainteresiran za računala, neka njegov zadatak bude pretraživanje na internetu prema smjernicama drugih učenika. Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta i kontrasta prilikom rada na stranici e-Škole DOS Francuski jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.4. podnaslov La salle de classe idéale, Activité 4. U zadatku izrade infografike pobrinite se da je učenik s intelektualnim teškoćama u skupini s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.
Neka učenici koji žele znati više istraže na internetu najneobičnije učionice na svijetu, primjerice škole u pećinama ili škole na vodi, te neka usmeno predstave odabrane škole i pripreme kratak kviz sa slikama za ostale učenike iz razreda.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.