Pokažite učenicima video o migraciji monarh leptira te započnite razgovor o pojmovima statično i dinamično. Prema potrebi, zaustavite video kako biste ukazali na konkretne situacije koje prikazuju spomenuta stanja i pitajte ih je li život moguć ako se opredijelimo za samo jedan princip djelovanja. Nastavite raspravu dok gledate novi video o dupinima. Učenicima prikažite reprodukcije umjetničkih djela Georgesa Seurata Nedjeljno poslijepodne na otoku La Grande Jatte iz 1884. i Giorgia de Chirica Nostalgija za beskonačnošću iz 1913. te ih potaknite na analizu i prepoznavanje statične kompozicije. Nakon toga im objasnite pojam dinamične kompozicije na primjeru fotografije Henrija Cartier-Bressona Hyères, Francuska iz 1932. te na djelu Hieronymusa Boscha Posljednji sud nastalom 1482.
Uputite ih na izradu jedne jednostavne GIF animacije s pomoću digitalnog alata Animatron. Neka odaberu jedan od ponuđenih motiva leptira i dupina u aplikaciji uz mogućnost dodatnog uređivanja i crtanja novih elemenata. GIF će kreirati po principu statične ili dinamične kompozicije, a riječ „statično“ ili „dinamično“ pojavit će se kao element u kompoziciji (ovisno o odabranom principu) koji će, također, likovno oblikovati. Potaknite ih na zajedničku raspravu o postupcima izrade, važnosti uporabe GIF-ova u suvremenoj komunikaciji u novim medijima te prokomentirajte radove.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
U učenika nastojte potaknuti kreativno razmišljanje dodatnim pitanjima. Postavljajte više kratkih pitanja te sadržaj objasnite na učeniku razumljiv način. Tako će i učenici s intelektualnim teškoćama ravnopravno sudjelovati u aktivnosti.
Pri definiranju pojmova (statična i dinamična kompozicija) koristite se jednostavnim rječnikom te prikažite što više primjera kako bi ih učenici zornije i jasnije shvatili. Za učenike s intelektualnim teškoćama koristite se pojednostavljenim definicijama uz što više vizualnih primjera i primjera iz svakodnevnog života.
Učenicima s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Animatron. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Neka upute budu što zornije za učenike s intelektualnim teškoćama. Učenika s teškoćama možete smjestiti u par s drugim učenikom koji će mu pružiti dodatnu podršku te djelovati motivirajuće na njega. Tu ulogu može preuzeti i pomoćnik u nastavi ako ga učenik ima.
Učenicima s intelektualnim teškoćama modeliranjem pokažite postupak izrade GIF-a. Potaknite ga na postavljanje pitanja vezanih za moguće nejasnoće oko postupka izrade i osigurajte mu dovoljno vremena. Druga će mu osoba (drugi učenik, pomoćnik u nastavi) pružati podršku, no svakako i sami budite dostupni učeniku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Započnite razgovor o različitim vrstama ritmova – repeticija, dominacija, alternacija, gradacija, varijacija i radijacija – te objasnite učenicima navedene pojmove s pomoću animiranog prikaza slike Renéa Magrittea Golconda nastale 1953. te na primjerima djela umjetnice Yayoi Kusama. Poslušajte zajedno kako zvuči jednostavan ritam (primjer glazbenog minimalizma) u glazbenom djelu Stevea Reicha Clapping music iz 1972. u usporedbi sa swing-kompozicijom Sing, Sing, Sing (With a Swing) big-banda.
Potaknite ih na to da pokušaju vizualizirati obje skladbe i da navedu kojim bi ih vrstama ritma prikazali te koja više odgovara umjetničkom izričaju Renéa Magrittea, a koja stilu Yayoi Kusame. Započnite razgovor o ljetu i njegovim osobitostima – zvukovima, mirisima, aktivnostima, vegetaciji, plodovima, moru itd. Organizirajte učenike u manje grupe po troje i zadajte im da akvarelom naslikaju maštovitu alegoriju ljeta u obliku triptiha. Likovni rad treba imati jasno izraženu statičnu ili dinamičnu kompoziciju u kombinaciji s najmanje tri vrste ritma, a likovni motivi vezani za vegetaciju i more trebaju sadržavati i vrste koje pronalazimo na hrvatskoj obali i otocima te u jadranskom podmorju. Predložite im da s pomoću portala Pixabay na internetu potraže odgovarajuće fotografije koje im mogu pomoći u razradi ideje te u realizaciji likovnog zadatka.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Učenike s oštećenjem sluha smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješno percipirali sve potrebne informacije. Osigurajte tišinu u učionici. Omogućite učenicima da osjete zvuk putem vibracija.
Tijekom razgovora o različitim vrstama ritmova koristite se jednostavnim rječnikom. Pri tumačenju vrsta ritmova češće naglasite ključne pojmove, tj. povezujte pojam s primjerom. Budite glasni pri usmenom izlaganju te na isto upozorite i ostale koji govore.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama već uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost.
Omogućite učeniku s teškoćama podsjetnik na elemente koje likovni rad treba sadržavati.
Provjerite služe li se učenici s teškoćama portalom Pixabay. Pružite im podršku tijekom pretraživanja sadržaja na portalu. Služeći se postavkama preglednika, uvećajte prikaze sadržaja na portalu kako bi bili jednako dostupni učenicima s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici razmisle o poduzetničkoj inicijativi koja bi se odnosila na osmišljavanje i oblikovanje originalnih i autentičnih suvenira nadahnutih jadranskim podmorjem te na pokretanje vlastite online suvenirnice jednom u budućnosti. Potaknite ih na istraživanje svijeta dupina, morskih kornjača i ostalih vrsta te ih usmjerite na proučavanje stručnog sadržaja na sljedećim poveznicama: Priroda Hrvatske, Institut Plavi svijet, Made in Croatia. Svoje bilješke i skice neka organiziraju u obliku radne mape te upotrijebe za izradu prezentacije u alatu prema izboru koju će zatim izložiti ostalima u razredu.
Uputite učenike na rješavanje kviza u digitalnom alatu Kahoot! kako biste utvrdili razinu znanja. Prema potrebi, dodatno objasnite određene pojmove. Pokrenite raspravu o doživljaju likovnog zadatka te izazovima s kojima su se suočili tijekom stvaralačkog procesa. Potaknite ih na to da se prošeću učionicom kao da su na izložbi u galeriji te da pozorno promotre likovne radove koje su prethodno ostavili na radnim mjestima da se osuše. Neka prokomentiraju razinu uspješnosti radova. Na kraju neka iznesu svoje mišljenje o tome može li i na koji način kvalitetno umjetničko djelo pridonijeti osobnom razvoju.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Kahoot!. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Tijekom izrade sadržaja u istoimenom alatu pripazite na grafičku organizaciju sadržaja (vizualna zasićenost, kontrast, stil i veličina fonta, razmještaj teksta i slike). Pri davanju odgovora u alatu omogućite učenicima s oštećenjima mišićno-koštanog sustava podršku drugog učenika.
Ako u razredu imate učenike s oštećenjima mišićno-koštanog sustava, radove smjestite na jedno mjesto i omogućite tim učenicima neometan prilaz.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Georges Seurat, Nedjeljno poslijepodne na otoku La Grande Jatte (1884.)
Giorgio de Chirico, Nostalgija za beskonačnošću (1913.)
Henri-Cartier Bresson, Hyères, Francuska (1932.)
Hieronymus Bosch, Posljednji sud (1482.)
René Magritte, Golconda (1953.)
Steve Reich, Clapping music (1972.)
HB Orchestra Big Band, Sing, Sing, Sing (With a Swing)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.