U uvodnom dijelu sata na školskoj ploči napišite nazive barem pet različitih otoka ili otočja različitog postanka. Uputite učenike da, koristeći se svojim školskim atlasima, navedene otoke/otočja pronađu na geografskoj karti. Upitajte učenike uočavaju li neke značajke navedenih otoka/otočja prema dosad usvojenim sadržajima. Potom učenike nasumice podijelite u pet grupa s podjednakim brojem članova. Na školskoj ploči napišite različite tipove otoka (kontinentske i oceanske), s odgovarajućom podjelom svake skupine otoka, ukupno njih pet. Svaka će grupa učenika odabrati jedan tip otoka. Uputite učenike da u grupama uz pomoć udžbenika te na pametnim mobitelima s pomoću digitalnih alata pronađu osnovne značajke pojedinog tipa otoka. Učenici u grupama među sobom dijele zadatke, tj. informacije koje će pronaći – nastanak, po nekoliko primjera navedenog tipa otoka/otočja, slike te geografski položaj. Kratko uputite učenike u korištenje digitalnim alatom Coggle te napomenite da se za njegovo korištenje prijavljuje Googleovim korisničkim računom. Nakon pronalaska svih zadanih informacija učenici će uz upotrebu prijenosnog računala iste informacije objediniti te uz pomoć digitalnog alata Coggle izraditi mentalnu mapu za izabrani tip otoka. Uputite učenike da središnji pojam u mentalnoj mapi bude sam naziv izabranog tipa otoka, oko kojeg će povezivati prethodno zadane značajke, slike i zanimljivosti. Grupe će svoje uratke podijeliti s ostalim učenicima na ploči Padlet koju ste prethodno izradili. Napomenite učenicima kako izrađene mentalne mape mogu poslužiti u uvježbavanju nastavnog sadržaja.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri zapisivanju odgovora učenika na ploču izgovarajte ono što zapisujete.
Pri traženju otoka/otočja na geografskoj karti obratite pozornost na to kako se učenik s teškoćama snalazi te mu po potrebi osigurajte vršnjačku podršku učenika iz razreda ili ga usmjerite gdje potražiti određeni otok/otočje.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku. Pri odabiru mrežnih stranica potaknite skupinu da se koriste onim stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat Coggle. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Potrebno je unaprijed dogovoriti vrstu podataka koja će se prikupljati u cilju izrade mentalne mape te dati popis s ključnim pojmovima koji će učenika usmjeravati na bitno pri pronalaženju podataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da uz pomoć udžbenika i dodatnih digitalnih sadržaja pronađu tražene podatke za deset najvećih svjetskih otoka. Neka u alatu Microsoft Excel sustava Office 365 izrade tablicu u kojoj će prikazati sljedeće podatke: ime otoka, površinu, ocean u kojem se nalazi, vrstu otoka prema postanku, broj stanovnika te državu u kojoj se nalazi. Svoje uratke neka podijele na prethodno izrađenoj razrednoj ploči Padlet.
Grupe učenika iz prethodne aktivnosti preraspodijelite na način da ostane isti broj grupa (pet), ali da se grupama promijene članovi, tako da svaku grupu čini po jedan učenik iz prethodnih grupa iz prve aktivnosti. Svakoj grupi podijelite prijenosno računalo. Potom učenike kratko uputite u korištenje digitalnim alatom LearningApps te im napomenite kako će se koristiti predloškom rasporeda po grupama. Sada kada su grupe heterogene prema prethodno obrađenim sadržajima, uputite učenike da, koristeći se prethodno izrađenim umnim mapama iz prve aktivnosti te udžbenikom, u navedenom digitalnom alatu izrade kviz za ponavljanje sadržaja obrađenih u prethodnoj aktivnosti. S obzirom na to da će se učenici koristiti navedenim predloškom rasporeda po grupama, učenici će kreirati zadatak s temeljnim pojmovima, a to su tipovi otoka te će unijeti pojmove koji se odnose na sve tipove otoka (nastanak, primjer otoka ili otočja, proces – npr. akumulacija/razmicanje i sl.). Svaki učenik u grupi istražuje i predlaže pitanja za jedan tip otoka. Učenici također u kviz mogu dodati i slike pojedinih otoka ili otočja. Uputite ih na to da slike mogu preuzeti s besplatnog alata za preuzimanje slika Pixabay. Zadatak onih učenika koji će kasnije pristupiti kvizu jest razvrstati navedene pojmove u jedan od tipova otoka. Naposljetku, učenici će navedenom digitalnom alatu pristupiti izrađenim kvizovima unutar prethodno kreiranog razrednog direktorija. Zajednički će riješiti kvizove drugih grupa učenika kako biste provjerili usvojenost ishoda.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri razmještaju grupa osigurajte da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima s kojima je dobro surađivao u prethodnoj grupi.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat LearningApps. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za igranje kviza i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik. Učeniku s teškoćama, ako je to moguće, nemojte staviti vremensko ograničenje za odgovaranje na pitanja iz kviza.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da uz pomoć udžbenika i poveznice istraže otoke i otočja u Pacifiku koji se suočavaju s problemom poplava i tonjenja zbog klimatskih promjena. Neka na prijenosnom računalu u digitalnom alatu Microsoft PowerPoint sustava Office 365 izrade prezentaciju o jednom izabranom otoku ili otočju te o glavnoj problematici nestanka samog otoka ili otočja. Potaknite ih na razmišljanje i povezivanje s prethodno usvojenim sadržajima o klimatskim promjenama te na primjenu tih sadržaja u povezivanju sa zadatkom.
U uvodnom dijelu aktivnosti s učenicima kratko ponovite glavne značajke tipova i podtipova otoka iz prve i druge aktivnosti. Potom učenike podijelite u pet grupa s podjednakim brojem članova. Uputite učenike da uz udžbenik i dodatne digitalne sadržaje izrade poster u digitalnom alatu Canva s naslovom „Naj, naj“. Učenici će istražiti i na posteru uz odgovarajuće slike prikazati najnaseljeniji otok, najveći nenaseljeni otok, otok na kojem se nalazi najveći otočni grad (megagrad), najviši otok, najveći riječni otok, najveći jezerski otok, najsjeverniji i najjužniji otok. Uz navedene otoke navest će i pripadajuće države te odgovarajuće podatke (površinu otoka, broj stanovnika na otoku, geografski smještaj otoka i sl)., ovisno o tome kakav je to otok (ako je najveći – navest će površinu, ako je najmnogoljudniji – navest će broj stanovnika itd.). Na navedenom posteru učenici će prikazati i geografsku kartu na kojoj će biti označeni svi navedeni otoci. Istu će kartu učenici za potrebe izrade postera izraditi u digitalnom alatu NatGeo MapMaker. Nakon završetka aktivnosti učenici svoje radove dijele s ostalim učenicima unutar razrednog tima na društvenoj mreži MS Teams, na kojoj učenici proučavaju radove drugih grupa.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pripremite učeniku s teškoćama grafički oblikovan podsjetnik na prvu i drugu aktivnost iz ovog scenarija ako je potrebno. Svi pisani materijal koje dajete učeniku s teškoćama trebaju biti napisani u prilagođenom obliku prema potrebama učenika (uvećan font, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta) s istaknutim ključnim pojmovima.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Canva i NatGeo MapMaker. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima.
Osigurajte da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik izrade plakata. Dajte mu točnu ulogu u izvršavanju zadatka i precizne upute.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da s pomoću digitalnih izvora i udžbenika potraže informacije o nastanku hrvatskih otoka te obilježjima hrvatske obale Jadranskog mora. Prikupljene informacije mogu dodati u razrednu bilježnicu digitalnog alata Class Notebook sustava Office 365.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.