Učenike uputite u podjelu povijesnih izvora i gdje se čuvaju. Neka navedu primjere institucija u kojima se nalaze ostatci iz prošlosti. Učenicima pripremite Padlet ploču na koju će umetnuti fotografije primjera svakoga povijesnog izvora uz podatke gdje se on čuva. Nakon što postave primjere povijesnih izvora, svaki učenik treba iznijeti glavne informacije o tome povijesnom izvoru. Učenike grupirajte prema tome koju su vrstu povijesnog izvora predstavili. U grupi neka rasprave kako nam ta vrsta povijesnih izvora može pomoći u proučavanju prošlosti. Predstavnici svake grupe neka iznesu zaključke grupe. Zajedno s učenicima raspravite zašto čuvamo povijesne izvore i zašto su nam važni te što nam govore o prošlosti. Zadajte im da razmisle što iz njihove okoline može biti povijesni izvor. Neka usmeno objasne što taj predmet govori o njihovoj prošlosti te kako bi mogao poslužiti u budućnosti pri proučavanju prošlosti.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina pa je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (primjerice, specifične teškoće u učenju te poremećaj aktivnosti i pozornosti). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć. Za učenike s teškoćama pripremite plan ploče u kojem ćete navesti podjelu povijesnih izvora i gdje se čuvaju. Plan ploče prilagodite jezično i grafički. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Uz pisane materijale, pripremite vizualnu potporu radi lakšeg snalaženja. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama u razvoju služiti digitalnim alatom Padlet. Pripremite vizualne, auditivne i pisane upute kako bi se lakše njima služili. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Pri radu u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće provjeravajte skupinu u kojoj je učenik s teškoćama.
Ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-glasovno govorne komunikacije govore, osim ako ne izraze želju. Na kraju rasprave pripremite za učenike s teškoćama kratak sažetak sa zaključcima.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom, prilagođenim tipkovnicama i slično), uputite ga i potaknite da se njome služi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Koristeći se pametnim telefonom, učenicima zadajte da snime starije ukućane (roditelje, staratelje, djedove i bake) kako im pripovijedaju o svojem djetinjstvu. Snimke trebaju objaviti na Padlet ploči. Zajedno pogledajte svjedočanstva ukućana, a zatim potaknite raspravu o tome po čemu se njihovo djetinjstvo razlikuje od onoga nekada.
Učenike pitajte zašto ljudi lažu, koji mogu biti njihovi motivi te koje posljedica laganje može izazvati. Raspravite s njima i zašto ljudi krivotvore, primjerice, važne dokumente te neka iznesu svoje mišljenje o tome što to može značiti za povijest ako je neki dokument krivotvoren, slika ili prikaz uljepšani. Nakon što raspravite krivotvorenje dokumenata, s učenicima razgovarajte o tome kako nam umjetnička slika može dati neki pogrešan dojam ili po čemu nas fotografija može navesti na neke pogrešne zaključke.
Podijelite učenike u tri grupe. Prvoj grupi zadajte jednu umjetničku sliku ili kip, koji prikazuju neki događaj ili osobu iz prošlosti. Učenicima recite što umjetnina prikazuje – ovdje navodimo primjere poput kip kraljice Nefertiti, Tuthankhamov lijes, Apoksiomen ili neka rimska freska. Neka opišu sliku – što je prikazano ili tko je prikazan, kako je prikazano, ako mogu zaključiti zašto je tako događaj prikazan, što misle o tome te koliko je vjeran taj prikaz. Drugoj grupi zadajte da pomoću mrežnih pretraživača istraže tko je vršio građevinske zahvate na antičkoj palači u Knosu i rasprave u grupi je li ta osoba mogla dovesti ljude u zabludu te je li ta osoba mogla rekonstruirati prvotnu palaču. Trećoj skupini učenika zadajte da pronađu, koristeći se mrežnim pretraživačima, primjer nekoga lažnog svjedočanstva o nekom događaju te neka u grupi rasprave koje probleme može prouzročiti lažno svjedočanstvo. Neka svaka grupa svoja zapažanja prikaže na plakatu izrađenom u alatu Canvi. Nakon što predstave svoje plakate, vratite se na pitanja s početka te zajedno s učenicima raspravite zašto moramo biti oprezni kad je riječ o povijesnim izvorima.
Pri ponavljanju aktivnosti 1 za učenike s teškoćama provjerite razumiju li sve te im omogućite dovoljno vremena. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima. Osim papirića, učenicima s teškoćama možete podijeliti i fotografije povjesničara te kratak životopis. Pri radu u grupi učenicima s teškoćama možete unaprijed odrediti zadatak unutar grupe (npr. navesti najvažnije djelo). Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi digitalnim alatom Canvi . Pripremite pisane, vizualne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Kao alternativni zadatak učenicima s teškoćama možete omogućiti izradu plakata prema modelu (primjer povijesnog izvora, fotografije povijesnog izvora). Nakon uspoređivanja rezultata za učenike s teškoćama pripremite kratak sažetak obrađenog. Sažetak treba biti jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se služi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, učenici oštećena sluha diktafonom, učenici s motoričkim poremećajima tipkovnicom i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više neka istraže, koristeći se mrežnim pretraživačima i dostupnim tiskanim materijalima, gdje se smatra da je lokacija Troje i zašto se znanstvenici nisu složili o mjestu gdje se nalazi. Uputite ih da, kako bi saznali odgovor na to pitanje, prouče i vezu između Homera i lokacije Troje.
Učenike podijelite u sedam skupina. Svakoj skupini zadajte da prouči jednoga hrvatskoga povjesničara – Ivana Lučića, Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Vjekoslava Klaića, Nadu Klaić, Mirjanu Gross, Rudolfa Horvata, Ljubu Bobana ili neke prema vlastitom nahođenju i izboru. Svaka skupina neka izradi plakat u alatu Canvi kojim će prikazati životopis pojedinog povjesničara te teme kojima su se bavili. Nakon završetka neka svaka skupina predstavi jednog povjesničara. Posebnu pozornost posvetite temama koje su učenici naveli. Nakon što izrade plakate u alatu Canvi, neka ih objave u kanalu predmeta u alatu Teams sustava Office 365. Zajedno s učenicima komentirajte radove, a ako se potakne i rasprava u mrežnome okružju, moderirajte je. Raspravite s učenicima čime se hrvatski povjesničari bave u svojemu radu, odnosno što proučavaju. Zatim ih uputite u udžbenike i e-Škole DOS Povijest 5 te neka pronađu primjere za te teme. Aktivnost vam ujedno može poslužiti da s učenicima raspravite zašto je povijest važna kao znanost.
Virtualni sat počnite sastankom na platformi MS Teams. Učenike podijelite u sedam skupina služeći se funkcijom Breakout rooms. Svakoj skupini zadajte da istraži jednoga hrvatskog povjesničara – Ivana Lučića, Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Vjekoslava Klaića, Nadu Klaić, Mirjanu Gross, Rudolfa Horvata, Ljubu Bobana ili neke prema vlastitom nahođenju i izboru. Svaka skupina treba izraditi plakat u alatu Canva kojim će prikazati životopis pojedinog povjesničara te teme kojima su se bavili. Nakon završetka vratite se u plenarni način rada i neka svaka skupina predstavi jednog povjesničara. Posebnu pozornost posvetite temama koje su učenici naveli. Plakate neka objave u mrežnome kanalu predmeta u alatu MS Teams. Zajedno s učenicima komentirajte radove. Raspravite s njima čime se hrvatski povjesničari bave u svojemu radu, odnosno što proučavaju. Zatim ih uputite u udžbenike i e-Škole DOS Povijest 5 te neka pronađu primjere za te teme. Aktivnost vam ujedno može poslužiti da s učenicima raspravite zašto je povijest važna kao znanost.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Canva i Office 365. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. U raspravi ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije govore, osim ako ne izraze želju. Tijekom rada u DOS-u e-Škole DOS Povijest 5 učenike s teškoćama uputite u mogućnost uključivanja inkluzivnog prikaza, prilagodbe vrste i veličine fonta te prikaza za osobe s disleksijom. Pri provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im prema potrebi pomognite. Kod učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti provjeravajte prati li događaje jer je tijekom provedbe aktivnosti na daljinu slabija kontrola nastavnika. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti (u mrežnome obliku: prelazak iz Breakout sobe u Zajedničku sobu) jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Učenici koji žele znati više neka istraže, koristeći se mrežnim pretraživačima, gdje se sve ljudi u Hrvatskoj znanstveno bave poviješću te neka u usmenom izlaganju opišu gdje su smještene te institucije i čime se one bave.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.