Potaknite učeničku znatiželju za temu pisanjem asocijacija na riječ portfolio u Mentimetru. Učenicima je riječ nova i vjerojatno će asocijacije biti pogrešne, stoga možete raspraviti na osnovi čega su došli do asocijacije i zašto (izraza leksema, sličnih riječi i dr.). Zatim zadajte učenicima da u paru istraže u različitim rječnicima (tiskanim i elektroničkim) značenje leksema portfolio, portfelj i e-portfolio. Pripremite u suradnji sa školskom knjižnicom rječnik stranih riječi i rječnik hrvatskoga jezika. Nakon što učenici prouče različite leksikografske natuknice, zajednički sastavljaju grafički prikaz (npr. Vennov dijagram) kojim prikazuju sličnosti i razlike u značenju predloženih leksema i objasne zašto je za polusloženicu odabran leksem portfolio, a nije portfelj.
Sljedeća aktivnost učenike će potaknuti na pravilnu uporabu/pisanje leksema e-portfolio u različitim gramatičkim oblicima. Rješavaju i radni listić Wizer.me u kojemu učenici za učenike (vršnjačko vrednovanje) oblikuju kratak zadatak s prazninama u koji učenici moraju uvrstiti pravilno napisan oblik leksema. Nakon ispunjavanja listića održite kratko predavanje o pravilnim gramatičkim oblicima polusloženice i pisanju umetnutoga j. Nastavnik priprema za učenike kuriranu zbirku dostupnih e-portfolija s različitih javno dostupnih izvora u digitalnom alatu Wakelet.
Učenici proučavaju kako su autori organizirali sadržaje svojeg portfolija, u kojoj su mjeri primijenili ideje digitalnog pripovijedanja (drama, naracija, neočekivani preokreti, humor i sl.), zajednički definiraju rubriku sa sastavnicama za procjenu kvalitete i kriterije procjene te nakon toga pristupaju odabiru teme i organizaciji svojega portfolija. Za izradu portfolija učenicima predložite na odabir sljedeće digitalne alate: One Note, WordPress, Google Sites i Wakelet. Nakon izbora alata, učenik otvara, oblikuje i objavljuje svoj portfolio radova na odabranu temu i vrednuje radove kolega prema zajednički izrađenoj rubrici za vršnjačko vrednovanje. Prema povratnim informacijama dorađuje svoj uradak.
Učenicima s teškoćama treba detaljnim i preciznim uputama objasniti zadatak. Pri korištenju digitalnih alata, demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste i provjerite jesu li razumjeli što i kako treba raditi. Ukoliko je potrebno, učenicima možete dati pisane upute za korištenje pojedinog digitalnog alata. Za slijepe učenike, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte potporu učenika iz razreda radom u paru. Ako učenik s oštećenjem vida ne može pristupiti radnim listiću u zadanom alatu, isti takav listić pripremite u pisanom prilagođenom obliku (povećani i prilagođeni font, Brailleovo pismo) ili tako prilagođen listić možete putem usb-a prebaciti na računalo na kojem koristi asistivnu tehnologiju. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu dodatno proučiti pravila o pisanju polusloženica i pisanju umetnutoga j na stranici Hrvatskoga pravopisa - Hrvatski pravopis, Hrvatski pravopis, izraditi kviz u nekom od alata sa e-Laboratorija, npr. Quizlet, koji uključuje zadatke iz navedenog te ga objaviti na svom portfoliju.
U uvodnom dijelu sata ukažite učenicima važnost e-portfolija te kako se može koristiti u svakodnevnom životu.
U dogovoru s učiteljem informatike, neka učenici na satu informatike istraže alate za izradu e-portfolija te neka ih zajednički komentiraju i analiziraju. Neki od alata koje učenici mogu istražiti su Wix, OneNote, Wordpress, Mahara e-portfolio i sl. Uz usmeno komentiranje, na satu informatike neka izrade zajednički dokument s tablicom na OneDriveu u kojem će učenici pisati dobre i loše strane svakog pronađenog alata.
Učenici, nakon što su upoznali i usporedili značajke svakog alata, odabiru alat za izradu e-portfolija za nastavu Talijanskog jezika. Njihov je zadatak da tijekom godine u e-portfoliju provode cijeli niz aktivnosti, objavljuju svoje radove s nastave, istraživanja, domaće zadaće, projekte i sl. kreirajući digitalnu zbirku sadržaja, prate svoj osobni razvoj popunjavajući rubrike o svom napretku, analizirajći svoje pogreške te ga koriste za planiranje daljnjeg razvoja. Potaknite učenike na samostalni izbor tema kojima će obogatiti svoj e-portfolijo, primjerice pisanje osvrta na neku aktualnu temu, obilježavanje važnih datuma i sl. Sastavni dio aktivnosti na e-portfoliju je i vršnjačko vrednovanje u kojem međusobnim komentiranjem radova i sudjelovanjem u raspravama učenici mogu pratiti osobni napredak. Potaknite učenike na usporedbe aktivnosti nakon određenog vremenskog razdoblja, primjerice s početka i kraja nastavne godine.
Za aktivnost definirajte kriteriji vrednovanja, a vezane uz predmetni kurikulum. Svi tekstovi trebaju biti napisani na talijanskom jeziku, premda je ova aktivnost primijenjiva za bilo koji strani jezik.
Učenici trebaju obratiti pozornost na način podjele sadržaja (isključivo s vama i ostalim učenicima), zaštitu osobnih podataka, autorska prava i pravila ponašanja na internetu. Kako učenik sam kreira svoj e-portfolio, mora preuzeti brigu i odgovornost za njegovu strukturu i organizaciju te pri tom razvija vještinu uporabe i izrade različitih multimedijalnih sadržaja prema naputku ili svom izboru.
Temeljem svih sastavnica, e-portfolio za učitelja predstavlja vrijedan skup sadržaja, aktivnosti i praćenja napretka učenika tijekom cijele godine te se mogu koristiti za vrednovanje učenika. Dobro obavljen zadatak možete vrednovati i značkom koju ćete prethodno definirati (aktivnost na koju se odnosi) i izraditi odgovarajuću sliku. Ako učenici koriste Mahara e-portfolio, na stranicu je moguće izravno uvesti značke iz alata Badgr Backpack.
Učenike s teškoćama pri korištenju digitalnih alata usmjeravajte u radu uz prethodnu jasnu i razumljivu uputu. Poželjno je da uputa o korištenju alata bude pisana i razrađena po koracima. Kod učenika s oštećenjem vida, ukoliko koriste čitač ekrana, treba provjeriti podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte potporu učenika iz razreda radom u paru. Učeniku osigurajte potrebnu podršku kako bi bio uspješniji u zadatku i motiviraniji za rad. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu uratke s nastave postaviti u e-portfolio kako bi cjelokupan svoj rad imali na jednom mjestu. Najbolje bi bilo da nakon svakog sata prepišu tekst u digitalni oblik ili da napišu sažetak.
Kako biste motivirali učenike, pripremite im križaljku u koju, pomoću pitanja vezanih uz temu, unose tražene pojmove. Kada riješe križaljku, dolaze do ključne riječi ili ključnog pojma e-portfolio. Križaljku možete pripremiti u nekom od alata za izradu križaljki kao što je LearningApps.
Provedite s učenicima kratku raspravu o e-portfoliju.
Nakon toga podijelite učenike u grupe te svakoj grupi zadajte zadatak da na internetu pronađu e-portfolio nekih poznatih osoba. Primjerice, jedna grupa pretražuje e-portfolio sportaša, druga glumaca, treća poznatih književnika, četvrta pjevača itd. Tijekom analize e-portfolija, učenici u grupi dolaze do zaključka što obično sadrži svaki e-portfolio, uspoređujući više sličnih. Kako bi učenici usporedili više različitih e-portfolija, potaknite ih da se pridruže nekoj drugoj grupi u razredu te s njima dodatno razmijene ideje i zapišu najvažnije sličnosti i razlike. To možete učiniti na način da razbrojite učenike na početku aktivnosti, dodijelite svakom učeniku broj (npr. od 1 do 4) te spojite razbrojene učenike u nove grupe koji će prokomentirati e-portfolije koje su prethodno istraživali.
Nakon što su odradili zadatak razmjene i analize svih odabranih e-portfolija, učenici se ponovno vraćaju u svoju izvornu grupu gdje im je zadatak kreirati izmišljeni e-portofolio sportaša, glumca, pjevača, književnika itd. No, da bi to učinili, moraju prvo odabrati odgovarajući web alat upravo za svoj tip zadatka. U dogovoru s učiteljem informatike neka učenici na satu informatike istraže alate za izradu e-portfolija te ga odaberu, primjerice Wix te kreću u izradu e-portfolija izmišljene osobe.
Prilikom korištenja slika učenici moraju voditi računa o izvorima i autorskim pravima. Na CARNET-ovom e-Laboratoriju mogu naći referentne izvore slika. Za pretraživanje slika možete im preporučiti Pixabay mrežne stranice gdje mogu pronaći fotografije unutar Public Domain, tj. za javnu nekomercijalnu upotrebu ili mogu pretraživati mrežnu stranicu Europeane, flitrirajući fotografije kao free-use only. Primjere e-portfolija izmišljenih osoba kasnije mogu podijeliti na Padletu te glasati za najbolji e-portfolio i dati evaluaciju za neke primjere.
Za učenike s teškoćama (oštećenjem vida, teškoće učenja, teškoće pažnje i koncentracije) pripremite prilagođenu križaljku. Poželjno je prilagoditi font i veličinu slova (Arial, Verdana, Calibri). Istaknite debljim, crnim crtama kućice u koje se upisuje pojam. Ukoliko je učenik potpuno slijep, pripremite mu križaljku na Brailleovom pismu.
Prije aktivnosti u različitim alatima provjerite može li učenik koristiti predviđene digitalne alate, a ako nije moguće, treba osigurati korištenje alata uz asistivnu tehnologiju koju učenik ima. Omogućite rad u paru kako bi učenik koji je s njim u paru mogao raditi u alatima prema njegovoj uputi. Važno je da se učeniku s oštećenjem vida svaki korak verbalizira te da mu se detaljno opisuje sve što se u određenom alatu radi kako bi aktivno sudjelovao u nastavnom radu. Učeniku s oštećenjem vida slika se opisuje onako kako mi sliku vidimo, s lijeva na desno, te imenujemo sve boje i stvari na slici. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu na temelju primjera e-portfolija koje su izradili u školi, kreirati svoj vlastiti e-portfolio o nekom svom hobiju, koristeći neki od već spomenutih alata.
Kako biste učenike zainteresirali i uveli u temu, podijelite ih u grupe te započnite aktivnost bez najave teme. Podijelite učenicima skraćenu poveznicu na online slagalicu (puzzle) koju možete napraviti pomoću jednog od digitalnih alata, primjerice Puzzlemaker. Slagalica prikazuje pojam i znak upcycling. Uputite učenike da kao grupa slože slagalicu i unutar određenog vremena zabilježe svoje ideje o značenju pojma, iznesu svoje ideje i rasprave o njima. Zamolite učenike da kao grupa na internetu detaljno istraže i pronađu informacije o upcyclingu te ih prikažu u obliku umne mape. Možete učenicima predložiti korištenje jednog od alata za izradu umnih mapa kao što je primjerice Coggle. Potaknite predstavnike grupa da kratko prezentiraju svoja saznanja.
Provedite upcycling projekt u kojem učenici u grupama istražuju, prikupljaju i organiziraju informacije o upcyclingu i upcycling proizvodima. Nadalje, planiraju izradu vlastitog upcycling proizvoda. Dokumentiraju (slikama) i opisuju proces kreativne transformacije starog predmeta u nešto novo, korisno i lijepo. Pripremite kriterije prema kojima ćete vrednovati njihov rad i prema kojima će učenici vrednovati rad unutar grupe. Objasnite učenicima da će svoje upcycling projekte voditi u obliku e-porfolija te im pojasnite osnovnu strukturu i izgled e-portfolija. Ponudite učenicima alate za izradu e-portfolija kao što su primjerice One Note, Wix, Google Sites i sl. Na kraju projekta organizirajte izložbu na kojoj će učenici predstaviti svoje upcycling proizvode.
Pri korištenju digitalnih alata učenike usmjeravajte u radu uz prethodnu jasnu i razumljivu uputu. Poželjno je da je uputa o korištenju alata u pisanom obliku (vođenje kroz korake rada u alatu) ukoliko učenik prvi put koristi alat. Za slijepe učenike, ukoliko koriste čitač ekrana, treba provjeriti podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite podršku učeniku kroz rad u paru s učenikom bez teškoća. Tijekom grupnog rada, podijelite zadatke učenicima tako da učenik s teškoćama dobije zadatak koji može odraditi s obzirom na svoje teškoće. Jasno definirajte zadatke i uloge unutar grupe. Važno je da učenik s teškoćama sudjeluje u radu i da njegov rad u grupi bude pozitivno vrednovan. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji su dodatno motivirani predložite da izrade katalog zajedničkih upcycling proizvoda s različitim prijedlozima njihove primjene u svakodnevnom životu. Predložite učenicima korištenje jednog od alata za izradu brošura kao što je primjerice Canva.
Na početku učenike treba razgovorom zainteresirati za sadržaj e-portfolija. Neka pokušaju zamisliti neku povijesnu ličnost koja se u današnje vrijeme javlja na razgovor za posao i na taj razgovor mora donijeti svoj e-portfolio. Razgovarajte s njima o tome što bi sve takav e-portfolio trebao sadržavati?
Dajte učenicima jasnu uputu o svrsi i primjeni e-portfolija te alatima koji se mogu koristiti za njegovu izradu koristeći prethodne aktivnosti. Neka učenici sami odaberu alat koji omogućava komentare i zaštitu privatnosti kako biste vi i drugi učenici mogli kontinuirano pratiti razvoj uradaka i vrednovati napredak. Učenicima najavite da će sami istraživati i pisati o povijesnim ličnostima kroz dulji period kako bi vidjeli svoj napredak.
Učenike možete podijeliti u parove ili grupe. Zadajte im da osmisle e-portfolio povijesnih ličnosti koje ste već obradili ili ćete obrađivati na sljedećim satovima. Sadržaj e-portfolija prepustite učenicima i njihovoj kreativnosti, no u dogovoru s njima odredite sadržaje koje svaki e-portfolio obvezno mora imati (npr. fotografija ličnosti, kratki životopis, lenta vremena, arheološki ostaci, izvori, zanimljiva priča iz života, osvrt učenika itd.). Uputite učenike da materijale za e-portfolio mogu pronaći na mrežnim stranicama kao što su Europeana, Historiana ili Pixabay, no svakako ih upozorite da vode računa o autorskim pravima.
Nakon što su osmislili prvu temu za svoj e-portfolio, učenici ju prezentiraju pred drugim grupama gdje argumentirano objašnjavaju zašto su se odlučili za temu i na koje probleme bi mogli naići. Upozorite učenike na pravila ponašanja na internetu i naglasite im da svojim komentarima trebaju pomoći jedni drugima u napretku. Neka učenici sami među sobom odrede zaduženja unutar grupe, a nakon dužeg perioda napravite okrugli stol o izradi e-portfolija na kojem ćete razgovarati o napretku, problemima na koje su učenici naišli kod izrade i sl.
Učenicima dajte jasne i detaljne upute o zadatku. Upoznajte ih s korištenjem digitalnih alata ukoliko ga nisu ranije koristili. Za učenike s oštećenjem vida, ukoliko koriste čitač ekrana, provjeriti podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte potporu učenika iz razreda radom u paru. Možete im pripremiti pisane smjernice o zadatku i o korištenju različitih alata. Tijekom podjele u parove ili grupe, vodite računa da učenik s teškoćama bude u paru ili grupi učenika koji mu mogu pomoći te s kojima se osjeća ugodno. Poželjno je da jasno definirate ulogu i zadatak učenika u grupi ovisno o njihovim mogućnostima. Važno je da učenik s teškoćama ne bude pasivan promatrač i da može uspješno izvršiti svoj dio zadatka i doprinijeti zajedničkom radu grupe. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predlažem da učenici koji žele znati više izrade avatara povijesne ličnosti u Avatar Makeru ili strip u Pixtonu o ličnosti koja im je zadana te ga dodaju u svoj e-portfolio.
Srce | Sveučilišni računski centar Sveučilišta u Zagrebu (2013). E-portfolio kao nastavna aktivnost (10. 2. 2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.