Predmet
Hrvatski jezik 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Opiši i odigraj!

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • atributna rečenica
  • činkvina
  • portret

Inspiracijo moja!

Potaknite učenike na to da navedu osobe kojima se dive, zbog kojih ih osobina i uspjeha cijene. Također, potaknite ih na to da promisle o tome zašto je važno ne odustajati od svojih ciljeva te slijediti svoje snove. Ispričajte učenicima i neke najzanimljivije životne priče uspješnih Hrvata, primjerice Mate Rimca, koji su upornošću svladali prepreke i ostvarili uspjeh unatoč teškoćama.

Potaknite učenike na to da i oni navedu osobe čije ih životne priče inspiriraju te potiču da ostvare svoje snove. To mogu biti i priče vezane uz njihove roditelje koji su uspjeli unatoč brojnim teškoćama. Zatim im predstavite fotografije slavnih hrvatskih znanstvenika, umjetnika i sportaša prikazane u digitalnom alatu MS Office PowerPoint uz kratak opis napisan u obliku natuknica (najvažnije informacije). Neka učenici, radeći u paru, opišu osobe koristeći pridjeve. Neka prvo sastavljaju jednostavne rečenice, a zatim i složene rečenice, usredotočujući se na atributne rečenice. Odabrane primjere zabilježite na ploču i analizirajte ih, odnosno neka učenici podcrtaju predikate, zaokruže veznike, komentirajte poredak surečenica i pisanje zareza (je li potreban) te zajednički preoblikujte atributnu rečenicu u jednostavnu i jednostavnu u atributnu.

Zatim podijelite učenike u grupe i neka svaki član ostatku grupe predstavi osobu kojoj se divi zbog pozitivnih osobina, ustrajnosti, marljivosti i uspjeha koji je radom postigao u sportu, znanosti ili umjetnosti. Zatim neka zajednički izrade plakat u digitalnom alatu Canva u kojem će opisati atributnim rečenicama (3 do 5 rečenica) svaku osobu o kojoj su razgovarali. Plakat mogu dodatno opremiti fotografijama tih osoba i sl. Podsjetite učenike na važnost suradnje i ravnopravne podjele uloga tijekom rada u grupi. Također, podsjetite učenike na važnost poštivanja autorskoga prava te ih uputite na korištenje digitalnog alata Pixabay u kojem će besplatno preuzeti fotografije potrebne za plakat poštujući autorska prava.

Plakat neka predstave drugim učenicima, a zatim usmeno provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed predstavljenoj rubrici procjene koja obuhvaća pravopisnu točnost, preglednost, primjenu gramatike, jasnoću izlaganja te primjenu pravogovornih pravila.

S učenicima provedite i refleksiju koristeći digitalni alat Mentimeter u kojem će navesti čija ih je životna priča inspirirala na način da poticajnu misao, odnosno poruku, napišu u obliku atributne rečenice.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće.

U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učenika s teškoćama uključite u uvodnu aktivnost samo ako se sam javi i želi navesti osobe kojima se divi, potaknite ga na uključivanje u aktivnost jasnim uputama i unaprijed pripremljenim zadatcima. Učenicima pripremite pisane ili slikovne upute izrađene po koracima za svaki pojedini zadatak ovisno o vrsti teškoće. Provjerite i razumije li učenik zadatke te ako je potrebno, pružite mu dodatna objašnjenja. Koristite se kraćim i jednostavnijim rečenicama. Za učenike s oštećenjem vida pripremite uvećane fotografije ili osigurajte da im ih učenik s kojim će raditi u paru opiše. Učenicima s teškoćama pripremite pisani grafički prilagođen podsjetnik s primjerima jednostavnih te složenih atributnih rečenica. U podsjetniku im navedite primjer preoblikovanja jednostavne rečenice u atributnu i obrnuto kako bi im se olakšalo rješavanje zadatka. Učenika s teškoćama stavite u par/grupu učenika s kojima voli provoditi vrijeme te koji mu pružaju podršku u radu. Važno je potaknuti učenike na to da uključe učenika s teškoćama u rad grupe. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama koje može uspješno odraditi. Provjerite s učenikom s teškoćama zna li se služiti zadanim digitalnim alatima. Možete mu pripremiti pisane/slikovne upute za korištenje zadanih digitalnih alata Canva, Pixabay, Mentimeter. Ako se učenik s teškoćama teže snalazi, pokažite mu kako se radi s tim alatima ili mu osigurajte podršku učenika iz razreda koji se dobro njima služi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka naprave intervju s osobom kojoj se dive i koja ih inspirira u digitalnom alatu MS Word uz korištenje 5 – 8 atributnih rečenica. Svoje radove neka predstave u razredu i objave u školskim novinama. Potaknite ih i moderirajte organizaciju susreta s navedenom osobom kao gostom na satu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Inspiracijo moja!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik dorađuje, skraćuje i jezično dotjeruje tekst za predstavljanje.
  • Učenik izabire slikovni materijal koji pojašnjava tekst koji piše.
  • Učenik piše tekst u zadanim veličinama s obzirom na vrijeme i dužinu teksta.
  • Učenik piše veliko početno slovo u jednorječnim i višerječnim imenima.
  • Učenik točno piše pravopisne znakove u rečenici.
  • Učenik razlikuje jednostavne i složene rečenice.
  • Učenik objašnjava složene rečenice s obzirom na broj predikata i s obzirom na vrstu sklapanja surečenica.
  • Učenik razlikuje odnosne i neodređene zamjenice u službi vezničkih riječi.
  • Učenik razlikuje vrste zavisnosloženih rečenica.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Pozitivne osobine izdvoji i o njima ne dvoji

Potaknite učenike na razgovor o osobinama, odnosno neka olujom ideja navedu osobine koje im padaju na um te ih zabilježite na ploču. Zatim neka učenici izdvoje koje su od navedenih osobina pozitivne, a koje su negativne te komentirajte kako njegovati pozitivne, a na koji način poraditi na negativnim ljudskim osobinama. Potaknite ih na to da, podijeljeni u grupe, osmisle svojevrsnu inačicu činkvine o jednoj od pozitivnih osobina koju će dobiti nasumičnim odabirom i koju će objaviti na Lino ploči. Uputite ih na to da će njihova činkvina imati malo drugačiji oblik, odnosno da će u 4. stihu pojam predstaviti jednostavnom rečenicom, a u 5. će stihu umjesto istoznačnice osmisliti zavisnosloženu atributnu rečenicu.

Nakon što dovrše i objave svoje radove, neka pročitaju činkvine koje su napisale ostale grupe, neka ostave svoj komentar ispod svakoga rada u obliku atributne rečenice, primjerice: Činkvina, koju je osmislila vaša grupa, potiče nas na razmišljanje. Nakon unosa komentara s učenicima usmeno komentirajte njihove radove i izdvojite 5. stih svake činkvine, odnosno atributne rečenice koje potom zajednički analizirajte (predikati, veznik, vrsta poretka surečenica, pisanje zareza) i preoblikujte ih u jednostavne.

Nakon analize rečenica, učenike uputite na rješavanje unaprijed pripremljenih različitih tipova zadataka o atributnoj rečenici u digitalnom alatu Wordwall (kviz, spoji, vrsta grupe, točno ili netočno, pronađi par, gameshow kviz, labirint). Poveznice podijelite u virtualnoj učionici na alatu MS Teams, a u zadatcima naglasak stavite na primjere u kojima će u središtu također biti osobine. Uputite ih na to da zajednički rješavaju zadano i potaknite ih na suradnju te uljudnu komunikaciju.

Nakon što učenici riješe zadano, ispunjavaju 3-2-1 izlaznu karticu u alatu MS Forms. Dobivene rezultate komentirajte s učenicima, stavite naglasak na pozitivne aspekte te otklonite eventualne nejasnoće.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama najavite razgovor o osobinama. Dajte mu primjer pozitivne i negativne osobine kako bi mogao sudjelovati u uvodnome dijelu sata. Koristite se jednostavnim jezikom (kraće rečenice, izbjegavanje fraza, jasni primjeri) tijekom objašnjavanja. Pojasnite mu pojam činkvine, ako ga prvi put koristite, te mu pripremite pisane ili slikovne upute za rad. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatak. Učeniku s teškoćama pripremite upute za korištenje digitalnih alata Lino, Wordwall te ako mu je potrebno, predstavite mu rad u tome alatu. Obratite pažnju na grupu u kojoj je učenik s teškoćama. Uključite ga u grupu učenika s kojima ima dobar odnos te koji mu mogu pružiti podršku u radu. Jasno odredite njegov zadatak unutar grupe. Potrebno je osigurati da aktivno sudjeluje u grupnim aktivnostima i pridonosi radu grupe. Za učenike s teškoćama, ovisno o vrsti teškoće i razini funkcioniranja, prilagodite zadatke te smanjite broj zadataka.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici samostalno osmišljavaju zadatke o atributnoj rečenici u digitalnom alatu Wordwall, dijele poveznice u alatu MS Teams, kako bi ih ostali učenici mogli riješiti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pozitivne osobine izdvoji i o njima ne dvoji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik jasno izražava stav i oblikuje temu iznoseći predodžbe, misli, znanja, asocijacije, stavove, prosudbe, iskustva i osjećaje.
  • Učenik razlikuje jednostavne i složene rečenice.
  • Učenik objašnjava složene rečenice s obzirom na broj predikata i s obzirom na vrstu sklapanja surečenica.
  • Učenik razlikuje odnosne i neodređene zamjenice u službi vezničkih riječi.
  • Učenik razlikuje vrste zavisnosloženih rečenica.
  • Učenik piše tekst u zadanim veličinama s obzirom na vrijeme i dužinu teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

O likovima sve najbolje

Potaknite učenike na razgovor o važnosti čitanja te na navođenje dobrobiti koje čitanje donosi. Razgovarajte i o tome vole li čitati, koliko često čitaju i koje ih teme zanimaju, koje autore vole, koje bi knjige rado preporučili vršnjacima... Svoje misli neka zabilježe na Lino ploči. Također, neka komentiraju citat Tina Ujevića Knjiga nije hrana, ali je poslastica.

Potom neka izdvoje likove iz književnih djela koji su ostavili snažan dojam na njih, a ističu se svojim pozitivnim osobinama i inspirativni su. Neka o tome razgovaraju sa suučenikom i odaberu lik koji bi željeli predstaviti, odnosno portretirati ga. Uputite ih na to da u svojim radovima, odnosno portretima u alatu MS Word upotrijebe minimalno 5 atributnih rečenica.

Prije početka zajednički komentirajte i neka se prisjete obilježja portreta te faza u pisanju, kao i elemenata na koje treba obratiti pozornost u procesu stvaranja teksta trodijelne strukture. Moderirajte proces pisanja u nekoliko faza, odnosno sam proces pisanja neka bude dio po dio: priprema za pisanje, plan pisanja, pisanje i uređivanje te predstavljanje napisanoga.

Nakon što učenici napišu svoj sastavak, dijele ga sa suučenikom koji potom treba označiti atributne rečenice, podcrtati predikate i zaokružiti veznik. Prema unaprijed predstavljenoj rubrici vrednovanja (primjena pravopisnih i gramatičkih pravila, rječnik i stil pisanja, kompozicija portreta, ostvarenost teme, korištenje atributnih rečenica) usmeno provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje stavljajući naglasak na pozitivne aspekte svakoga rada.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Provjerite s učenikom s teškoćama zna li se koristiti digitalnim alatom Lino. Pružite mu podršku tijekom pisanja njegovih misli. Možete mu pomoći tako da mu pokažete nekoliko primjera. Služite se jednostavnim jezikom, koristeći kraće rečenice i izbjegavajući fraze. Provjerite razumije li učenik s teškoćama što se od njega traži u zadatku. Učeniku s teškoćama pružite podršku tijekom izrade portreta najdražega lika te smanjite broj rečenica koje trebaju napisati. Zadatak možete podijeliti u korake te mu pripremiti pisane upute uz vizualni prikaz ako je potrebno. Učeniku s teškoćama pripremite predložak po kojem će pisati sastavak. Tijekom samovrednovanja učenika s teškoćama potaknite na to da govori o svojim dobrim i jakim osobinama i stranama, usto mu budite podrška i potičite pozitivno vrednovanja drugih.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici na temelju portreta svojega lika osmišljavaju njegovu biografiju u alatu MS Word u kojoj upotrebljavaju minimalno 5 atributnih rečenica.

Nastavna aktivnost za predmet X

O likovima sve najbolje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše tekst s prepoznatljivom komunikacijskom funkcijom u kojem dolaze do izražaja: svjesnost i proces razlaganja zamisli.
  • Učenik dorađuje, skraćuje i jezično dotjeruje tekst za predstavljanje.
  • Učenik točno piše veliko početno slovo u jednorječnim i višerječnim imenima.
  • Učenik točno piše pravopisne znakove u rečenici.
  • Učenik razlikuje jednostavne i složene rečenice.
  • Učenik objašnjava složene rečenice s obzirom na broj predikata i s obzirom na vrstu sklapanja surečenica.
  • Učenik razlikuje odnosne i neodređene zamjenice u službi vezničkih riječi.
  • Učenik razlikuje vrste zavisnosloženih rečenica.
  • Učenik piše tekst u zadanim veličinama s obzirom na vrijeme i dužinu teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.