Pokažite učenicima rezultate istraživanja o tome koji su poslodavci na hrvatskom tržištu rada najatraktivniji općoj javnosti. Prokomentirajte s učenicima kompetencije koje trebaju imati da bi se i sami našli u poduzetničkim tvrtkama. Pitajte ih koliko je važan prvi dojam koji na nekoga ostavljaju. Potom ih potaknite da pogledaju široku lepezu mogućih radnih mjesta, za koja bi u budućnosti mogli aplicirati, na internetskoj stranici Europass dokumenti, u predlošku pisanja životopisa, pod dijelom Vrsta prijave (gdje je potrebno odabrati iz padajućeg izbornika Željeno radno mjesto), odjeljkom Opis.
Prokomentirajte s učenicima ponudu radnih mjesta pa im dajte zadatak da s tog popisa izaberu jedno radno mjesto na kojem bi se oni voljeli naći u budućnosti.
Prema tom odabiru učenici pripremaju fotokolaže kojima bi se u jednoj minuti predstavili pri apliciranju za željeno radno mjesto. Obavijestite ih da će prvih sedam sekundi predstavljanja biti posebno vrednovano. Napomenite učenicima da pripaze na svoj izgled, ponašanje i način ophođenja te da uspostave kontakt očima i pokušaju odisati pristupačnim i pozitivnim stavom. Fotokolaže izrađuju u digitalnom alatu Canva (fotografije preuzimaju sa stranice besplatnim sadržajima Pixabay).
Fotokolaže izrađene u digitalnom alatu Canva neka učitaju u virtualnu učionicu 4. razreda, izrađenu u kolaboracijskom alatu Teams. Potom uputite učenike u osmišljavanje jednominutnih govora (unutar kojih će prvih sedam sekundi, tj. prvi dojam biti posebno vrednovan) kojima će se predstavljati za to jedno najpoželjnije radno mjesto.
Slijede usmena jednominutna predstavljanja učenika, popraćena digitalnim plakatima. Ostali učenici mogu u publici glumiti potencijalne poslodavce pa komentirati javna izlaganja i sposobnosti koje su nužne za željena radna mjesta, s posebnim naglaskom na ostavljanje prvoga dojma.
Komentirajući s učenicima popularna radna mjesta dogovorite podjelu u timove koji će predstavljati različite poduzetničke tvrtke. Svaki tim treba osmisliti naslov svoje tvrtke i oglasiti potrebu za radnim mjestom putem natječaja objavljenog u digitalnom kolaboracijskom alatu Teams. Potom tim treba odrediti kandidata za posao i Povjerenstvo za zapošljavanje. Učenici se pripremaju za izvedbu simuliranih razgovora za posao, uz pomoć upute u dijelu Pripremi se za intervju ili uz pomoć ovih uputa.
Nakon pripreme timovi jedni pred drugima izvode pripremljene simulirane razgovore za posao (simulirane razgovore možemo i snimati pa objaviti u digitalnom kolaboracijskom alatu Teams te dodatno pregledavati i komentirati).
Učenici raspravljaju o postavljenom pitanju Prvi dojam je najvažniji?! U vršnjačkom vrednovanju učenici komentiraju prvi dojam u prvih sedam sekundi ali i komunikacijske vještine iskazane u simuliranim razgovorima (ili snimkama simuliranih razgovora), navodeći što je bilo dobro i navodeći ono što bi trebalo popraviti kad se doista jednog dana nađu pred poslovnim vratima.
Najbolje pripremljene simulirane razgovore za posao možete uklopiti u školsku predstavu ili objaviti snimke najbolje izvedenih simuliranih razgovora na web stranici škole.
U uvodnom dijelu učenicima je moguće prikazati neki od televizijskih priloga u kojima su predstavljeni neki uspješni poslodavci i iz kojih se obično saznaje čime su bili motivirani za ulazak u poduzetničke vode i koje su im kompetencije bile važne. U ostalim medijima se također mogu naći takvi primjeri iz prakse onih ljudi iz okruženja koji su postali uspješni poduzetnici.
Uvažiti mogućnosti snalaženja učenika u traženju internetske stranice, pojedinih predložaka, dijelova i odjeljaka. Ukoliko treba, dati izdvojeni link za popis radnih mjesta. Učenicima s većim problemima snalaženja na internetu uručiti popis radnih mjesta u uvećanom i po potrebi pojačnom tisku (primjerice učenicima s većim teškoćama čitanja, s oštećenjima vida).
Prije Izrada fotokolaža s učenicima je važno prokomentirati o čemu ključnom trebaju voditi brigu pri njegovom stvaranju kako bi kasnije putem njega mogli na najbolji, sažet, način predstaviti svoje kompetencije za određeno radno mjesto. Za samu izradu fotokolaža možete organizirati suradnički rad u paru s učenikom koji je odabrao isto zanimanje ukoliko kod određenog učenika postoje ograničenja za uspješno izvođenje aktivnosti (primjerice s motoričkim teškoćama ili oštećenjima vida).
Za jednominutno izlaganje uputno je ponoviti/demonstrirati način iznošenja jedne teme u kratkom vremenu te utvrditi koji je slijed bitnih činjenica poželjan. Važno je dobro obrazložiti pojam “prvi dojam” u smislu izdvajanja ključnih komponenti koje utječu na što bolje ostavljanje prvog dojma (način predstavljanja, položaj tijela, gestikulacija, pauze u govoru, izraz lica, način gledanja, itd). Bilo bi korisno da se s učenicima na primjeru dva prezentera (npr. s reklama) proanalizira što je utjecalo na njihov dobar “blic dojam”, a što što je ostavilo loš dojam ili nije na njih djelovalo poticajno. Ključne odrednice za stvaranje prvog dojma neka učenici zapišu kako bi se pomoću njih mogli pripremiti za njihovo izlaganje, ali se i na njih podsjetiti kad im zatreba. Učenicima (posebno onima s jezično-govornim glasovnim teškoćama) važno je osigurati dovoljno vremena za pripremu i iznošenje izlaganja.
Za rad u timovima koji će predstavljati različite poduzetničke tvrtke poželjno je s učenicima raspraviti što trebaju uzeti u obzir pri objavi natječaja te im ponuditi neke primjere. Također je dobro naglasiti ključne sastavnice rada Povjerenstva za zapošljavanje (uloga svakog člana Povjerenstva, slijed radnji, usaglašavanje dojmova). S određenim učenikom s teškoćom možete dogovoriti o kojem će dijelu aktivnosti imati veće učešće te predvidjeti dovoljno vremena za pripremu i izvedbu petominutnog izlaganja.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici zainteresirani za dodatno kritičko sagledavanje mogućnosti razvoja karijere i profesionalnog usmjeravanja uređuju svoj e-portfolio, primjerice u digitalnom alatu Mahara, u kojem uređuju sadržaje kojima će sebe najbolje predstaviti potencijalnim poslodavcima ili potencijalnim zaposlenicima u vlastitoj tvrtki.
Prikažite učenicima promidžbeni oglas poduzeća koje traže zaposlenike, primjer. Objasnite učenicima da je, sukladno prikazanim video uradcima, svako poduzeće specifično te traži drugačiji profil zaposlenika.
Sukladno vlastitim preferencijama za rad u jednom poduzeću (predložite različite sektore, npr. IT, medicinske usluge, obuća…), potaknite učenike da se prerasporede u željene grupe. Grupe možete odrediti i nekim od alata za grupiranje učenika, kao primjerice classroomscreen. Dodijelite učenicima zadatak da zajedničkim radom u pojedinoj grupi sastavljaju svoj dio vještina u životopisu koji će poslati na adresu željenog poduzeća u kojem bi se željeli zaposliti (primjerice prva grupa sastavlja digitalne i poslovne vještine u životopisu prilagođen IT sektoru, druga grupa komunikacijske vještine prilagođene medicinskom centru, treća organizacijske vještine prilagođene tvornici obuće). Uputite učenike na popunjavanje životopisa na mrežnoj stranici za izradu životopisa – Europass.
Nakon uređenih dijelova životopisa prema zadanom zadatku (primjerice nakon popunjavanja komunikacijskih vještina sukladno medicinskom centru), svaka grupa predstavlja svoj dio životopisa. Sukladno izlaganju pojedine grupe, svaka oblikuje ostatak vještina u svom životopisu kako bi životopis u odjeljku vještina bio cjelovit. Svaka grupa bilježi ideje drugih grupa i koristi ih u oblikovanju svojih životopisa. Očekuje se da će sve grupe imati opisane sve vještine za tri različite vrste oglasa za koje su prilagođavale svoj životopis.
Po završetku ove aktivnosti, učenici u grupama otvaraju stranicu Europske burze poslova i pretražuju određeni oglašeni posao sukladno oblikovanom životopisu. Specifičnosti traženih vještina u pronađenom oglašenom poslu uspoređuju s oblikovanim vještinama u svojem životopisu.
Za sastavljanje životopisa korisno je učenicima dati ili ih uputiti da ponove temeljne smjernice (naslove, po potrebi pitanja).
Nakon gledanja videa, poželjno je naglasiti (posebno učenicima s oštećenjima vida) što pojedina poduzeća čiji su video gledali traže u svojim oglasima, a posebno u odnosu na vještinu koje će učenici prilagođavati u svojim životopisima (organizacijske, komunikacijske vještine ili iskustvo). Dobro je da se za svaku pojedinu vještinu istaknu temeljne sastavnice koje služe kao smjernice u pisanju. Također, važno je ispitati razumije li učenik u potpunosti postavljeni zahtjev.
Prije izrade životopisa na mrežnoj stranici, dobro je ponoviti njegove temeljne dijelove i njihov slijed i uputiti na određeni link.
Za pretraživanje određenog posla primijeniti rad u paru za učenike koji imaju značajnijih teškoća u snalaženju i pisanju ili koncentraciji i pažnji. Prije prilagođavanja životopisa potrebno je jasno istaknuti specifičnosti određenog oglašenog posla te tražiti od učenika da usmeno navedu koje prilagodbe u svom životopisu treba napraviti.
Poželjno je da učenici imaju pohranjene (portfolio) sve tipove izrađenih životopisa s istaknutim zahtjevima oglasa za određeno radno mjesto za koje su ga pisali, kako bi im primjerci mogli kasnije poslužiti kao modeli.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Objasnite učenicima da su sve grupe zadovoljile sve kriterije poslodavaca te dobile posao u željenom poduzeću. Poduzeća (druge i treće grupe) objavile su oglas da su u potrazi za IT tvrtkom koja bi im održavala cjelokupni informatički sustav. Napomenite da poduzeća traže odgovornu IT tvrtku sa stručnim i kompetentnim osobljem, te kako direktor poduzeća šalje upravo vas na razgovor za ugovaranje posla. Učenicima dodijelite zadatak da skiciraju vlastiti razgovor za ugovaranje posla s naglaskom na svoje stručne kompetencije i profesionalne kompetencije poduzeća. Simulirajte razgovor s učenicima.
Aktivnost se može provesti u sklopu cjeline Veliki znanstvenici 19. stoljeća.
Nikola Tesla objavio je natječaj za mjesto pripravnika. Možete zaista pripremiti oglas za radno mjesto koji ćete podijeliti učenicima.
Zadatak učenika je napisati životopis i motivacijsko pismo idealnog kandidata za ovo radno mjesto te se pripremiti za razgovor za posao.
Učenike razrednog odjela možete podijeliti u dvije grupe, a onda učenici unutar grupe međusobno dijele aktivnosti. Svaka grupa ima tri zadatka: pripremiti životopis, napisati motivacijsko pismo, pripremiti se za razgovor za posao. Svaki tim bira vođu tima čija je odgovornost pratiti i koordinirati rad ostalih. Za podjelu poslova između članova tima te skupljanje materijala, učenici mogu koristiti OneNote razrednu bilježnicu (Office 365).
Jedan dio tima istražuje rad znanstvenika, ali i zahtjeve radnog mjesta kako bi na njih znali primjereno odgovoriti (npr. koje bi vještine, znanja i stavove kandidat trebao imati). Ukoliko je potrebno, možete unaprijed postaviti OneNote razrednu bilježnicu sa svim važnim poveznicama koje će učenici koristiti za vrijeme istraživanja (kako učenici ne bi lutali bespućima interneta), možete otvoriti posebne sekcije za životopis, motivacijsko pismo, intervju. Učenici pišu životopis kandidata: istražuju Europass i životopis.com stranicu, proučavaju primjere životopisa te pristupaju popunjavanju obrasca (Europass) idealnog kandidata – pretražuju današnje srednje škole i fakultete, traže smjerove koji su potrebni njihovu kandidatu, navode radno iskustvo (tvrtke gdje je kandidat radio, volontirao), navode vještine koje kandidat posjeduje, hobije kojima se bavi (sve potkrepljeno stvarnim tvrtkama, udrugama i sl.).
Drugi dio tima piše motivacijsko pismo za ovo radno mjesto. Također istražuju Europass i životopis.com stranicu i primjere motivacijskih pisama. Usko surađuju s ostalima kako bi se nadovezali na njihov rad.
Treći dio tima priprema kandidata za razgovor za posao: učenici pretpostavljaju koja pitanja će biti postavljena na intervjuu te pokušavaju na njih odgovoriti. Pomoći će im stranice Moj posao, Moja plaća, e-Usmjeravanje, Europass kao i primjeri razgovora za posao u obliku videozapisa (Youtube). Za vježbu, učenici se mogu snimiti za vrijeme simuliranja razgovora kako bi naknadno prokomentirali što je bilo uspješno, a koje dijelove eventualno treba popraviti. Učenici vode računa o odjeći, urednosti, frizuri…
Također, svaki dio tima priprema niz pitanja koje će postaviti kandidatima za posao (iz drugog tima). Slijedi pregled gotovih materijala: po jedan član svakog tima odlazi u drugi razredni odjel i predstavlja sebe na razgovoru za posao. Učenik koji vodi intervju može glumiti Teslu. Kada se svi kandidati izredaju (ovisno koliko timova ima), svaki tim odabire jednog kandidata koji je dobio posao. Timovi argumentiraju svoj odabir.
Dodatna verzija:
S učenikom je potrebno dogovoriti točno određenu aktivnost u koju će se uključiti u pripremi određenog područja (priprema životopisa, pisanje motivacijskog pisma ili priprema za razgovor za posao) te dati smjernice za izradu, odnosno plan aktivnosti ili od učenika zatražiti da načini i iznese taj plan. Uputno je da učenik kaže što je pronašao za svoj zadatak kako bi ga drugi uputili treba li još nešto pretražiti. Učenicima kojima je potrebno (primjerice s oštećenjima vida, motoričkim teškoćama, ili teškoćama čitanja i pisanja) poželjno je osigurati rad u paru.
Poželjno je unaprijed postaviti OneNote bilježnicu sa svim važnim poveznicama koje će učenici koristiti za vrijeme istraživanja i otvoriti posebne sekcije za životopis, motivacijsko pismo, intervju.
Učeniku koji odlazi u drugi razred treba omogućiti prethodnu pripremu za ulogu koju će imati, s time da se učeniku ne nameće da ima javni istup ukoliko to ne želi.
Uputno je da učenici prije odlaska u neki drugi razred predstave sebe na razgovoru za posao unutar svog razreda kako bi dobili povratne sugestije i ojačali samopouzdanje.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Koristeći neki od primjerenih alata, učenici mogu izraditi e-portfolio (npr. Mahara) koji će sadržavati više sadržaja te zahtijeva šire istraživanje, pronalazak i izradu materijala i sadržaja.
Kao uvod u aktivnost postavite učenicima nekoliko pitanja vezanih za njihovo buduće željeno usmjerenje. Primjerice: Koji su vaši planovi nakon srednje škole? Čime se mislite baviti? Biste li željeli studirati, pronaći posao ili možda pokrenuti vlastiti posao? Pitanja možete postaviti pomoću digitalnog alata Mentimeter.
Sukladno odgovorima podijelite učenike u tri grupe:
studenti
radnici
poduzetnici
Zatim započnite priču na talijanskom jeziku: Odlučili ste otići u Milano… - 1. grupa na razmjenu studenata, 2. grupa u cilju stjecanja inozemnog radnog mjesta, 3. u cilju stjecanja iskustva i pronalaska ideje za pokretanje vlastitog posla. Potrebno je da si pronađete posao.
Na tržištu rada nude se sljedeći poslovi:
Svaka grupa odlučuje se za prijavu na jedan od ponuđenih poslova na tržištu rada, ujedno komentirajući razloge odabira određenog zanimanja i razloge ne odabira ostalih zanimanja, što pomaže učenicima da i kritički sagledaju mogućnosti razvoja karijere. Uputite učenike kako je potrebno da svaki od njih sudjeluje u grupnom zadatku. Također, u alatu Mentimeter učenici mogu sastaviti vlastitu rang listu i poredati poslove od najpoželjnijeg do najnepoželjnijeg.
Razgovarajte s učenicima o odabranim poslovima komentirajući slijedeće: “Što se očekuje od vas na odabranom radnom mjestu? Koje kompetencije, vještine morate imati? Možete li opisati odabrani posao?”
Zadajte učenicima zadatak da napišu životopis za posao za odabrano željeno radno mjesto (može biti slobodna forma ili Europass obrazac). Možete učenike uputiti na talijansku stranicu Europass-a i stranicu primjera popunjenog obrasca CV-a. Možete im pročitati dio teksta Non ho esperienze lavorative, cosa scrivere nel CV? na sljedećoj poveznici. Ujedno im možete pokazati tekst Come ottenere il tuo curriculum notato dai datori di lavoro na sljedećoj poveznici. Preporučujemo da ovom zadatku posvetite određeno vrijeme kako biste im prenijeli znanja koja su temelj za izradu preostalog dijela aktivnosti.
Svaka grupa sastavlja životopis sukladno odabranom željenom radnom mjestu.
Nakon izrade životopisa napomenite učenicima da su odabrani za prezentaciju svog životopisa, predstavljanja sebe, svojih vještina i sposobnosti pred poslodavcem. Možete im prikazati kratak video filma “Lo Stagista”. Predložite im da upoznaju rad kompanije prije dolaska na razgovor s poslodavcem, te da iznesu svoje zanimanje za kompaniju i poznavanje procesa rada (primjerice Vaša kompanija tjestenine usmjerena je predstavljanju na društvenim mrežama...kojem bih mogao/mogla doprinijeti i svojim digitalnim kompetencijama). Svaki učenik u grupi neka prezentira jedan dio životopisa te završni dio predstavljanja koji odgovara na pitanje Zašto bi bilo poželjno da odaberete baš mene? u cilju da svi učenici budu uključeni u predstavljanje.
Nakon predstavljanja svih grupa, učenici glasaju za najboljeg prezentiranog radnika uz nemogućnost glasanja za vlastitu grupu. Pomoću digitalnog alata Padlet svaki učenik može učitati svoj životopis te ostali ga mogu online komentirati i kliknuti da im se sviđa. Učenik koji dobije najviše glasova biti će proglašen za “Najboljeg prezentiranog radnika”.
Ukoliko se u uvodnom dijelu postavljaju pitanja pomoću digitalnog alata Mentimeter (što je dobro za pripremu razgovora koji slijedi) potrebno je voditi brigu o organizaciji i primjerenom tisku (pojedinačno napisana pitanja, povećanog fonta i pojačanog tiska). Takve prilagodbe posebno su dobre za učenike s oštećenjima vida i teškoćama čitanja.
Po upoznavanju s odabranim poslovima na tržištu rada u Milanu, prije njihovog rangiranja, uputno je da se učenici upoznaju tj. pojasne rad pojedine kompanije koja oglašava određeno radno mjesto te kompetencije koje oglašeno radno mjesto traži kako bi se lakše odlučili za prijavu na jedan od ponuđenih poslova. Možete im organizirati tablicu u koju će s jedne strane upisivati razloge za određeno zanimanje i razloge protiv drugih zanimanja vodeći brigu da iznesu ono što je ključno za njihov odabir.
Prije pisanja životopisa neka učenici ponove koje su ključne odrednice pri njegovom pisanju kad imaju iskustva za određeni posao ili kad ga nemaju i time odrede osnovne razlike u pisanju u jednom ili dugom slučaju.
Učenicima je potrebno dati jasne upute po kojima će se predstavljati za željeno radno mjesto (odrediti koji dio iz životopisa treba izdvojiti, te koje svoje osobine posebno naglasiti).
Prije samog predstavljanja za traženi posao poželjno je učeniku omogućiti vrijeme za pripremu uloge (posebno učenicima s jezično-govornim glasovnim teškoćama, teškoćama pažnje i koncentracije, poremećajima iz spektra autizma).
Poželjno je učenicima koji to žele prije objavljivanja životopisa pomoću digitalnog alata Padlet pregledati životopis i preporučiti im u kojem dijelu bi ga mogli dopuniti.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
U cilju kvalitetnijeg predstavljanja poslodavcu, potaknite učenike da napišu molbu za posao ili motivacijsko pismo. Motivacijsko pismo treba se sastojati od osnovnih dijelova. Učenici mogu pogledati kako izgleda motivacijsko pismo na stranici Europass. Učenici mogu istražiti koje su manje standardni oblici motivacijskog pisma, npr. motivacijski video. Oni mogu izraditi umjesto standardnog oblika na papiru, jedan motivacijski video koji će prezentirati ostalima te se zajednički može komentirati koji oblik je bolji.
Upitajte učenike kojim zanimanjima bi se htjeli baviti nakon završetka obrazovanja? Pitanje odabira budućeg zanimanja može na početku biti potpuno otvoreno, a kao poticaj ponudite određena zanimanja ili grupe zanimanja, koje bi učenike dodatno motivirale i olakšale im odluku. Možete im ponuditi i primjer nekog zanimanja, (osobito nekih “novih” zanimanja) i s njima povesti raspravu o budućnosti tih zanimanja. Možete koristiti primjere zanimanja poput videa 1 i videa 2 na Youtubeu.
Kroz ove i slične primjere dovedite učenike do spoznaje o novim vrstama zanimanja koja se pojavljuju (youtuber, influencer, blogger, digitalni arhitekt, virtualni odvjetnik, cloud broker, vertikalni poljoprivrednik, neurokirurg za povećanje memorije...) pored već postojećih.
U sljedećem koraku podijelite učenike u četiri do pet grupa (ovisno o broju učenika u razrednom odeljenju). Neka svaka grupa odabere jedno zanimanje i osmisli argumente u prillog tom zanimanju (zašto smatraju da je baš to zanimanje zanimanje budućnosti). Argumente neka bilježe u OneNote bilježnicu. Nakon što osmisle argumente, predstavnik svake grupe prezentira ih razredu. Ostatak razreda ima za zadatak uočiti pogreške u argumentaciji i osmisliti moguće protuargumente. Dajte im neko vrijeme za izvođenje protuargumentacije i uočavanje pogrešaka u argumentaciji za koju je poželjno da ju zabilježe u svoju OneNote bilježnicu (po grupama kako su bili podijeljeni). Nakon što su izveli bilješke predstavnici grupa mogu prezentirati ostalim učenicima. Može se povesti i diskusija jesu li svi učenici uočili iste pogreške i imaju li iste protuargumente na isto izlaganje. Upozorite učenike kako neslaganje s premisama nekog argumenta ne znači nužno i da je počinjena određena logička pogreška u argumentaciji, odnosno da nam neslaganje ponekad proizlazi iz činjenice prihvaćamo li određenu tezu istinitom ili ne.
Učenici odabiru određenu organizaciju koja pruža mogućnost zapošljavanja u željenom zanimanju ili započinju planiranje organizacije koju bi željeli osnovati. Pri tome koriste metodu studije slučaja (uputite učenike u izradu studija slučaja). Pri provedbi ove aktivnosti od učenika se očekuje da prikupe podatke na temelju informacija koje su dostupne na internetu te putem literature. Neka u kratkoj studiji slučaja sagledaju strukturu organizacije, položaj organizacije u širem društvenom okruženju i položaj željenog posla unutar organizacije. Potaknite ih da iznesu argumente i protuargumente vezane uz korisnost pojedinih zanimanja.
Na temelju dobivenih uvida kroz studiju slučaja, učenicima dodijelite zadatak izrade plana budućeg obrazovanja. Plan bi uključivao pretraživanje mogućnosti nastavka obrazovanja na različitim institucijama, s naglaskom na određivanje kompetencija koje se stječu kroz obrazovanje i njihovo povezivanje s kompetencijama koje su potrebne za određeni posao.
Učenik bi izradio plan u nekom od digitalnih alata za izradu portfolija. Plan bi sadržavao studiju slučaja, analizu kompetencija, analizu obrazovnih programa i plan stjecanja potrebnih kompetencija.
Potaknite učenike na prezentaciju rezultata uz samoevaluaciju provedenog istraživanja i diskusiju s drugim učenicima.
Učeniku s oštećenjima vida potrebno je govorno popratiti predloženi ili sličan videozapis zanimanja koji nije zvučno podržano.
U pripremi grupe za osmišljavanje argumenata u prilog odabranom zanimanju učenicima možete uručiti predložak s navedenim kategorijama korisnosti zanimanja po pojedinca i društvo te buduću održivost. Moguće je da unutar kategorija unesete i određene tvrdnje između kojih učenici biraju one koje idu u prilog odabranom zanimanju, dopunjavaju tvrdnje ili ih potpuno samostalno navode.
Na temelju bilježaka vezanih uz pogreške prezentiranih argumentacija dobro je tipične pogreške grupirati pod odgovarajućim nazivima u određene kategorije kako bi učenici imali u vidu što je potrebno u izvođenju budućih argumentacija izbjegavati ili drugačije formulirati (dobro za učenike s ADHD, teškoćama iz spektra autizma, učenike sa smetnjama u ponašanju).
Unutar grupa formiranih na temelju srodnosti određenih budućih zanimanja učenicima (primjerice s teškoćama čitanja, teškoćama pažnje i koncentracije, oštećenjima vida) po potrebi dajte određene smjernice za pretraživanje određenih poveznica ili literature vezane za pronalaženje oglasa za radna mjesta ili podatke važne za osnivanje poželjne organizacije.
Uputno je da za studiju slučaja učenici dobiju shemu unutar koje će unositi ključne podatke važne za osnivanje organizacije, strukturu i njezin položaj, korisnost organizacije te kompetencije koje se traže za željeni posao unutar te organizacije. Ova shema može im poslužiti pri izradi plana daljnjeg, budućeg obrazovanja.
Za izradu plana obrazovanja učenicima također možete ponuditi shemu ili tablicu u koju će svrstavati podatke vezane uz plan obrazovanja.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Kod učenika koji žele proširiti svoje aktivnosti radi potpunijeg uvida, može se poticati komunikacija s odabranim institucijama i provođenje intervjua s ljudima koji obavljaju slično ili isto zanimanje.
Europass. Učenici (5.3.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.