Predmet
Geografija 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Monsunska Azija

Naziv predmeta
Geografija 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • monsuni
  • riža
  • prirodne prijetnje
  • poplave

Blagoslov i prokletstvo

Aktivnost započnite tako što ćete sadržaj o monsunima postaviti na platformu za učenje na daljinu kao što je MS Teams. Uputite učenike na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. Neka samostalno prouče sadržaj, a potom zatražite da u atlasu pronađu prostor na kojemu pušu monsuni. Prozovite nekoliko učenika da na zidnoj geografskoj karti u razredu pokažu to područje nabrajajući najvažnije reljefne oblike i države.

Podijelite učenike u parove. Svaki učenik treba imati svoje računalo ili tablet. Učenici trebaju zajedno prokomentirati sadržaj i u digitalnom alatu Popplet načiniti umnu mapu. U umnoj mapi jedan će učenik opisati obilježja ljetnog, a drugi učenik zimskog monsuna. Potaknite ih na razmišljanje o koristima i štetama koje izazivaju monsuni. Svaki učenik treba kao dio svog zadatka navesti pozitivne i negativne strane ljetnog odnosno zimskog monsuna.

Nakon što završe zadatak, prozovite nekoliko parova da prezentiraju svoj rad pred ostalim učenicima u razredu.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Dogovorite s učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata Teams. Nakon što se svi učenici priključe sastanku, podijelite im poveznicu na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.4. Neka samostalno prouče sadržaj, a potom prozovite nekoliko učenika da navedu prostor u kojem pušu monsuni nabrajajući najvažnije reljefne oblike i države.

Načinite zasebne virtualne sobe u alatu MS Teamsu (breakout rooms) te u svaku sobu rasporedite po dvoje učenika. Postavite im poveznicu na digitalnni alat Popplet. Učenici trebaju zajedno prokomentirati sadražaj i u digitalnom alatu načiniti umnu mapu. U umnoj mapi jedan će učenik opisati obilježja ljetnog, a drugi učenik zimskog monsuna. Potaknite ih na razmišljanje o koristima i štetama koje izazivaju monsuni. Svaki učenik kao dio svog zadatka treba navesti pozitivne i negativne strane ljetnog, odnosno zimskog monsuna.

Nakon što završe rad u virtualnim sobama omogućite dijeljenje zaslona učenicima koje ćete prozvati da prezentiraju svoj rad.

Postupci potpore

U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru s njim) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Za učenike s teškoćama pripremite prilagođen sadržaj. Jezično i grafički preoblikujte ga s obzirom na razinu funkcioniranja pojedinog učenika. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Za učenika s intelektualnim teškoćama obujam sadržaja potrebno je smanjiti. Za učenika s oštećenjem vida bit će potrebno dati uvećan prikaz karte iz atlasa na kojoj je prikazan prostor puhanja monsuna.

Rad u paru pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer mu omogućuje podršku drugoga učenika u obavljanju zadane aktivnosti. Važno je dati jasne i kratke upute za izradu zadatka. Usmena ili pisana uputa za rješavanje zadatka treba biti razložena na jednostavne, manje dijelove, treba slijediti nakon procesuiranja prethodne upute te sadržavati jasno definiran dio zadatka za koji je učenik zadužen. Za pretraživanje i prikupljanje podataka pripremite popis ključnih riječi/pojmova koji će usmjeriti učenika i osigurati mu učinkovitost. Učenicima s intelektualnim teškoćama pri izradi umne mape potrebno je dati pitanja u obliku podsjetnika koja će im pomoći pri razmišljanju i donošenju zaključaka.

Prije rada u digitalnom alatu Popplet provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje problema koje dolazak ljetnog monsuna donosi Bangladešu. Svoja saznanja neka prikupe i prikažu u prezentaciji izrađenoj u alatu PowerPoint. Na sljedećem satu svoj rad mogu prezentirati ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Blagoslov i prokletstvo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira specifične probleme monsunske Azije (mehanizam nastanka i posljedice monsuna, prirodne prijetnje i ugroženost okoliša).
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Gdje pušu monsuni?

U ovoj aktivnosti učenici trebaju imati računalo ili tablet. Na početku aktivnosti, podijelite s učenicima sadržaj na e-Škole, DOS Geografija1, Modul 2, Jedinica 2.4. Samostalno neka prouče materijal i riješe pitanja na kraju.

Učenike podijelite u parove. Pretražujući internet, neka pronađu podatak o najvećim svjetskim proizvođačima riže. Preporučite im pouzdane mrežne stranice. Zadajte im zadatak da pronađu slijepe geografske karte. Besplatne geografske karte mogu preuzeti sa stranice d-maps, neka odberu kartu Južne i Istočne Azije. Jedan učenik iz para neka odabere geografsku kartu na kojoj su označene rijeke, a drugi neka odabere kartu na kojoj su označene države. Geografska karta potrebna im je jer će u digitalnom alatu Learning Apps, koristeći se predloškom Gdje je što?, izraditi dva radna listića, pri čemu će jedan učenik označiti nazive država koje su najveći proizvođači riže, a drugi će učenik označiti rijeke i nizine na kojima se proizvodi riža, a na čiji vodostaj i plodnost utječu izmjene monsuna. U izradi zadatka služit će se školskim atlasom.

Nakon što završe zadatak, učenici će razmijeniti radne listiće i uvježbati poznavanje zemljovida i prostora monsunske Azije.

Postupci potpore

U prilagodbi materijala i odabiru metoda rada za učenike s teškoćama, važno je da je učenik u središtu aktivnosti koja uvažava njegove jake strane i interese. U vezi s postupcima prilagodbe savjetujte se sa stručnim timom škole (edukacijskim rehabilitatorom, logopedom, pedagogom).

Rješavanje zadataka koji se odnose na slijepe karte za učenika s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz autističnog spektra i specifičnim teškoćama učenja može biti izazov, stoga se preporučuje rad u paru s učenikom koji je senzibiliziran i usmjeren na suradnju. Radi moguće potrebe za dodatnom podrškom, češće provjeravajte par u kojem je učenik s teškoćama. Za učenika s oštećenjima vida izrada karte u digitalnom alatu može biti izazovna zbog veličine prikaza, stoga mu se aktivnost može prilagoditi tako da mu se ispiše uvećan prikaz karte te ako je potrebno vodstvo u izvršavanju zadatka, da mu se osigura podrška kolege s kojim je u paru.

Za rad u paru osigurajte pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. U uputama specificirajte segment zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Također, potrebno je unaprijed dogovoriti vrstu podataka koja će se prikupljati u svrhu izrade umne mape. Za pretraživanje pripremite popis ključnih riječi/pojmova koje će učeniku omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka. Na početku sata učenicima s poremećajima iz autističnog spektra najavite suradnju u paru. Za učenike s oštećenjima vida prilagodite na tabletu ili računalu postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključite i čitač zaslona ili ispišite uvećane prikaze karte kojom će se koristiti za rad.
Za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s poremećajem iz autističnog spektra, kao i učenike s intelektualnim teškoćama, dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, tj. pregledno napisati korake rada na predlošku, obvezno uz provjeru razumijevanja.

Prije rada u digitalnom alatu Learning Apps provjerite učenikovo razumijevanje zadatka odnosno predznanje za rad u navedenom alatu. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike koji žele znati više da na mrežnim stranicama istraže podatke o riži, načinu njezina uzgoja, nutritivnoj vrijednosti i nekim popularnim jelima kojima je ona jedan od sastojaka. Svoje istraživanje mogu prikazati u alatu Wakelet te ga predstaviti ostalim učenicima u razredu na sljedećem satu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gdje pušu monsuni?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik na geografskoj karti određuje prostor monsunske Azije.
  • Učenik objašnjava važnost ljetnog i zimskog monsuna za proizvodnju riže.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Prirodne prijetnje monsunskog prostora

Potaknite učenike na raspravu postavljajući im pitanja: Mislite li da monsuni imaju jednaku snagu i utjecaj u svim područjima puhanja? Razlikuje li se njihov utjecaj u Južnoj, Jugoistočnoj i Istočnoj Aziji? Kakav je život u tim područjima? Neka pokušaju argumentirati odgovore.

U ovoj aktivnosti svaki učenik treba imati svoje računalo ili tablet. Učenike podijelite u skupine od tri člana. Zadatak im je izrada prezentacije u alatu PowerPoint. Svaki učenik predstavit će jednu regiju monsunske Azije: Južnu, Jugoistočnu ili Istočnu Aziju. Učenicima preporučite pouzdane mrežne stranice, enciklopedije i/ili udžbenik. Pripremite im popis zadataka za izradu prezentacije za svakog člana grupe: učenik koji proučava Istočnu Aziju neka istraži uzrok i posljedice potresa, učenik koji predstavlja Južnu Aziju neka prouči prijetnju i posljedice poplava, a učenik koji proučava Jugoistočnu Aziju neka istraži uzroke i prijetnje erupcije vulkana. Nakon prikupljanja podataka učenici unutar grupe trebaju usporediti podatke i pokušati istaknuti sličnosti i razlike među regijama. Popis zadataka postavite na stranici razredne grupe na platformi MS Teams kako bi učenicima bio stalno dostupan. Svoj rad učenici na kraju trebaju prezentirati ostalim učenicima u razredu.

Podijelite s učenicima poveznicu na digitalnom alatu Tricider te im zadajte da argumentiraju koja je grupa najbolje napravila zadatak. Potaknite učenike na razmišljanje i argumentaciju.

Postupci potpore

Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.

Pri objašnjavanju i postavljanju pitanja, za učenika s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz autističnog spektra koristite se jednostavnim jezikom koji je razumljiv učeniku, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite različitim slikovnim predodžbama, sažmite važne informacije, pravite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, a izbjegavajte negacijska). Radi lakšeg pamćenja, veću količinu informacija i složenije informacije razdijelite na manje dijelove, izdvojite važne sadržaje, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumiju li vas učenici. Ono što je usmeno izloženo podržite slikovnim prikazima.

Za učenika s oštećenjem vida bit će potrebno prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključite i čitač zaslona ili postavku kojom se govor pretvara u tekst. Za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s poremećajem iz autističnog spektra, kao i učenike s intelektualnim teškoćama, dobro je pripremiti etapne upute za dogovorenu aktivnost, tj. pregledno napisati korake rada na predlošku, uz obveznu provjeru razumijevanja. Za pretraživanje internetskih izvora pripremite popis ključnih riječi/pojmova koje će učeniku osigurati učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka. Za učenike s teškoćama prilagodite vrijeme rješavanja zadatka ili smanjite opseg zadatka s obzirom na razinu njegova funkcioniranja.

Grupa u kojoj je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu pozornost nastavnika kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja. Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu drugi učenici pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja, npr. kolega iz grupe pružit će podršku učeniku s oštećenjem vida pri interpretiranju vizualnih informacija odnosno učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava pomoći će pri korištenju računalom ili tabletom.

Prije rada u digitalnim alatima PowerPoint, Tricider i MS Teams provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima i njihovoj pristupačnosti za učenike s teškoćama. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više potaknite interes i aktivnost zadatkom u kojem će izraditi kviz u digitalnom alatu Kahoot! na osnovi podataka koje su prikupili slušajući prezentacije ostalih učenika. Na početku sljedećeg sata imenujte jednog učenika kao voditelja kviza.

Nastavna aktivnost za predmet X

Prirodne prijetnje monsunskog prostora

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira specifične probleme monsunske Azije, prirodne prijetnje i ugroženost okoliša.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.