Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući im pitanja: Kojim biste se poslom htjeli baviti po završetku srednje škole ili fakulteta? Gdje biste u Hrvatskoj voljeli živjeti? Biste li živjeli u kući ili stanu? Biste li htjeli posjedovati nekretninu ili bi ju unajmili? Nakon što promisle, učenici istražuju koju bi srednju školu ili fakultet trebali završiti kako bi se bavili željenim poslom. U odabranom mjestu budućeg stanovanja istražuju kolika je potražnja za takvim radnicima (Radna mjesta), kolika je prosječna plaća (Moja plaća), kolika je prosječna cijena nekretnine u tom mjestu i slično.
Ujedno upoznajte učenike s pojmom 'kućni proračun' kako bi spoznali od čega se on sastoji, za što možete iskoristiti glavne stavke tablice na sljedećoj poveznici.
Ukoliko učenici žele kupovati stan ili kuću, istražuju koliki bi stambeni kredit trebali podići i koliko bi ga godina morali otplaćivati kako im mjesečna rata ne bi prelazila trećinu mjesečnih primanja. Učenici istražuju stambene kredite na stranicama banaka te za potrebe izračuna koriste kreditni kalkulator koji se može pronaći na navedenim stranicama. Upitajte učenike: Ako takav kredit ne biste mogli podići, koja bi vam bila alternativa: jeftiniji stan ili kuća, unajmljivanje ili traženje dodatnog posla?
Nakon što su svi učenici odradili zadatak, u razredu povedite o tome raspravu. Učenici iznose svoje planove u odnosu na realnu tržišnu situaciju, što mogu učiniti kako bi ostvarili ono što žele, što im je najbitnije u njihovoj životnoj želji (je li to savršen posao, savršena kuća, savršeno mjesto za život itd.). Upitajte učenike: Ako nešto od željenog ne možete trenutno ostvariti, što ste spremni promijeniti u svom planu?
Udružite učenike u parove prema određenom sličnom obilježju; primjerice, prema željenom mjestu stanovanja. Parovi zamišljaju da čine jednu obitelj. Na taj način udružuju financijska sredstva te ponovno istražuju hoće li obitelj moći ostvariti zamišljene planove i na koji način. Povedite novu raspravu o ispunjenju planova i upitajte ih jesu li udruživanjem sredstava uspjeli ostvariti ono što su zaželjeli ili su (bez obzira na možda dovoljnu količinu financijskih sredstava) morali pristati na određene ustupke. Potaknite učenike da promisle o tome što sve mogu ostvariti, kako se za svaku želju moraju izboriti te kako njihova borba za bolju budućnost počinje već sad, izborom srednje škole.
Sve aktivnosti koje će učenici provoditi poželjno je najaviti, slijedom zapisati nazive glavnih aktivnosti te potrebne korake u radu / napraviti plan (korisno za sve, posebno za učenike s PSA-om, ADHD-om i intelektualnim teškoćama). Učenicima možete napraviti uvećane, organizirane tablice u koje će unositi istražene podatke (pogodno za sve učenike, posebice za učenike s oštećenjima vida, s teškoćama u čitanju i intelektualnim teškoćama). Predvidite da plan aktivnosti sa sastavnicama bude takav da ga u sličnim situacijama učenici mogu pohraniti i koristiti model rada ili neke njegove dijelove (korisno za sve učenike, naglašeno za učenike s intelektualnim teškoćama).
Učenicima po potrebi demonstrirajte na koji način mogu istražiti mogućnost daljnjeg željenog školovanja, potražnje za određenom vrstom radnika, način utvrđivanja prosječne plaće za to radno mjesto ili prosječne cijene nekretnine u određenom mjestu (npr. učenicima s intelektualnim teškoćama). Umjesto tablice u Excelu, učenicima možete dati grafički sređen predložak s glavnim stavkama kućnog proračuna (npr. učenicima s intelektualnim teškoćama ili teškoćama u čitanju).
Za pretraživanje internetskih stranica vezanih uz planirane aktivnosti predvidite rad u paru i dogovorite zadaće uzimajući u obzir teškoće i mogućnosti pojedinih učenika (npr. učeniku s intelektualnim teškoćama možete zadati istraživanje samo jedne poveznice prema demonstriranim koracima ili bilježenje gotovih podataka do kojih je učenik iz para došao; učeniku s oštećenjima vida osigurajte opis načina rada i sl.).
Prije učeničkog istraživanja i odabira stambenih kredita, uputno je prikazati jedan primjer na kojem ćete temeljiti pretraživanje stranica banaka te izračun otplate kredita putem kreditnog kalkulatora.
U pripremi za raspravu učenicima dajte predložak s pitanjima tako da odaberu ona s kojima se žele uključiti.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike na istraživanje ponude radnih mjesta u Republici Hrvatskoj po županijama (Radna mjesta). Nakon istraživanja učenici izrađuju interaktivnu kartu, npr. u alatu H5P s podacima o ponudi/potražnji za radnicima u svakoj županiji te o prosječnim plaćama za navedena zanimanja. Izrađenu kartu mogu podijeliti na internetskoj stranici škole, kao i predstaviti na zajedničkom satu razrednika osmih razreda kako bi vršnjacima ukazali na stanje na tržištu rada s ciljem pojašnjenog i lakšeg opredjeljenja svakog učenika za željenu srednju školu.
Povedite s učenicima razgovor o zanimanju u kojem se vide u budućnosti. Zajedno pogledajte intervju s poduzetnikom Albertom Gajšakom.
Pitajte ih koje je značenje riječi 'poduzetnik' i od koje je riječi nastala. U alatu Mentimeter kreirajte prikaz Words Cloud. Pozovite učenike da navedu osobine i sposobnosti poduzetnika. Analizirajte u kraćem razgovoru učeničke odgovore. Zatim ih uputite na dva interaktivna zadatka Slagalicu poduzetničkih vještina i Pozitivno ili negativno u kojima će otkriti osobine i sposobnosti poduzetnika.
Podijelite učenike u tri grupe. Najavite grupama gledanje javnog govora hrvatskog poduzetnika Mate Rimca s konferencije Poduzetnički mindset iz 2019. godine. Učenike prve grupe uputite da će njihov zadatak biti ocrtati konturu govornika na velikom papiru formata A3. Unutar i izvan konture zapisuju njegove osobine, a u govorni oblačić iznad konture riječi stranog podrijetla koje su uočili u njegovu govoru. Druga grupa slikovno prikazuje Rimčev poduzetnički razvoj u Hrvatskoj. Treća grupa piše životopis Mate Rimca koji se prijavljuje na burzu rada. U životopisu navode njegova znanja, vještine i sposobnosti. Nakon podjele zadataka, učenicima pustite video do 11. minute u kojoj se čuje glasan pljesak gledatelja nakon utrke automobila. Povedite razgovor o odgledanom dijelu videa: O čemu govornik govori? Kako ste ga doživjeli? Jeste li razumjeli sve riječi koje je izrekao? Potom učenici rješavaju svoje zadatke u grupama.
Potrebne podatke mogu istražiti na internetskim stranicama. Po završetku rada, grupe izlažu svoje uratke. Razgovarajte s učenicima o razlozima upotrebe tih riječi (potreba za znanjem stranih jezika u potrazi za ulagačima). Nakon usmene prezentacije svake grupe, zadajte učenicima zadatak predviđanja: Što se dogodilo s automobilom iz utrke? Saslušajte učenička predviđanja, a zatim pustite video od 11. minute. Iznenađujuć je trenutak da je automobil potpuno uništen u prometnoj nesreći, a poduzetnik Rimac u tome je pronašao pozitivne smjernice kojima je promovirao svoj proizvod.
Podijelite učenicima samoljepljive papiriće na koje će svaki učenik zapisati nekoliko vještina i sposobnosti poduzetnika (npr. kreativnost, prepoznavanje prilike, usmjerenost na rješavanje problema, spremnost na učenje kroz pogreške, preuzimanje rizika, vjera u sebe, povjerenje prema suradnicima, odgovornost, dobar plan ulaganja, tolerancija, dobre komunikacijske vještine, spremnost na nove izazove, pregovaračke sposobnosti, propitivanje ideje, razlikovanje bitnog od nebitnog, želja za postizanjem viših ciljeva, kritičko promišljanje, pozitivna očekivanja). Učenike zamolite da papiriće zalijepe oko postera koje su radili u grupama. Neka usmeno usporede svoje zaključke s prvim odgovorima na prikazu Words Cloud u alatu Mentimeter. Neka učenici usmeno iskažu razlike i sličnosti.
Prije gledanja videa, odnosno intervjua s gospodinom Rimcem, ukratko prepričajte sadržaj. Prilikom gledanja ponovite slušanje dijelova koje želite naglasiti i prokomentirati (pogodno za učenike s oštećenjima sluha i vida, ADHD-om, PSA-om i intelektualnim teškoćama) te, po potrebi, opišite slajdove (za učenike oštećena vida).
Za pojašnjavanje riječi 'poduzetnik' učenicima možete ponuditi slikovne prikaze ili slikovne sheme koje dočaravaju pojam poduzetnika (važno za učenike s PSA-om i intelektualnim teškoćama).
Pri podjeli učenika u grupe, vodite brigu o ograničenjima učenika te u odnosu na njih dodijelite im odgovarajuće zadatke. Primjerice, učenicima s intelektualnim teškoćama možete dati slijed pitanja vezanih uz zadatak pripadajuće grupe. U prvoj grupi možete ponuditi i popis raznih osobina s njihovim značenjima od kojih treba izdvojiti one koje najbolje odgovaraju poduzetniku Rimcu, u drugoj grupi ključne točke razvoja koje treba postaviti u slijed, a u trećoj grupi jedno područje iz životopisa uz smjernice. Možete im, kao i učenicima s teškoćama u čitanju, uručiti uvećan tekst životopisa.
Učeniku s jezično-govornim teškoćama ili s PSA-om možete zadati, primjerice, ocrtavanje konture govornika; učenik s oštećenjem vida ili motoričkim oštećenjima može navoditi riječi koje se upisuju na određeno mjesto vezano uz nacrtanu konturu; učenik s oštećenjem sluha ili teškoćama u čitanju može slikovno prikazati Rimčev poduzetnički razvoj; učenik s ADHD-om može po zadanim smjernicama pisati životopis gospodina Rimca. Učenici se i sami mogu izjasniti koju bi aktivnost u pojedinoj grupi željeli provesti. Možete ih, također, unutar grupa udružiti u parove tako da postoji mogućnost podrške u realizaciji određenog zadatka.
Nove riječi s objašnjenjima pripremite učenicima za pohranu u uvećanom tisku i primjerenom fontu bez vitica (primjerice Arial, Verdana, Calibri) ili neka ih učenici na takav način zapišu sami.
Prije podjele samoljepivih paprića uputno je proći moguće vještine i sposobnosti poduzetnika te provjeriti razumiju li učenici sva njihova značenja. Učenici zatim mogu na papirić ispisati one koje im se čine ključne za jednog poduzetnika.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Potaknite učenike da u alatu CrosswordLabs izrade križaljku s anglizmima koje je u govoru koristio Mate Rimac. Uz svaku riječ navode njezino značenje na hrvatskom jeziku. Križaljku učenici mogu dijeliti na razrednoj stranici te na razrednom panou uz postere na kojima su radili.
Ljudski glas najosjetjiviji je instrument i može se razvijati gotovo cijelog života. Najbolja starosna dob za početak školovanja solo pjevača je dob učenika sedmog razreda osnovne škole. Učenici u toj dobi upisuju pripremni razred u trajanju od dvije godine prije upisa u srednju glazbenu školu. Članove školskih pjevačkih zborova dobro je poticati na daljnje školovanje glasa i predstaviti im mogućnosti školovanja te razvoja profesionalne karijere ne samo solo pjevača već i ostalih zanimanja koja proizlaze iz te vrste školovanja, a vezana su uz pjevanje.
Na probi zbora učenicima predstavite profesora/profesoricu solo pjevanja ili solo pjevača koji će im iznijeti važne informacije vezane uz školovanje i razvoj karijere. Ukoliko niste u mogućnosti pozvati navedenog gosta, posjetite internetsku stranicu najbliže srednje glazbene škole te s učenicima istražite mogućnosti školovanja. Za tu priliku mogu vam poslužiti i sljedeći promotivni materijali (video1 i video2 od 6:57 minute).
S ciljem zainteresiranosti većeg broja učenika, usmjerite sljedeće zadatke i na ostala glazbena zanimanja.
Učenike podijelite u grupe. Dvije grupe istražuju mogućnosti obrazovnih programa glazbene škole za solo pjevanje i ostala glazbena zanimanja (koliko traje srednjoškolsko obrazovanje i na koji se način ono odvija (uz drugu srednju školu ili samostalno). Druge dvije grupe provjeravaju koje su mogućnosti zapošljavanja sa zanimanjem solo pjevača te ostala glazbena zanimanja i koje sve poslove oni mogu obavljati. U tu svrhu učenici mogu posjetiti internetsku stranicu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje te stranice glazbenih škola, akademija i kazališnih kuća.
Potaknite učenike da pronađu primjere solo pjevača i ostalih glazbenih zanimanja u praksi. Informacije koje su prikupili organiziraju i uređuju u digitalnom alatu Book Creator. Mogu izraditi informativnu knjižicu za sve buduće solo pjevače te navesti ostale mogućnosti obrazovnog programa glazbene škole. Učenici svoj proizvod mogu ponuditi srednjim glazbenim školama koje upisuju učenike u pripremne razrede za solo pjevače ili druge glazbene programe.
S učenicima razgovarajte o njima zanimljivim zanimanjima koja se mogu ostvariti u poduzetništvu (primjerice: arhitekt, knjigovođa, informatičar, psiholog, stolar…). Pričajte o znanjima, sposobnostima i vještinama potrebnim za određena zanimanja na tom polju. Uputite učenike da koristeći aplikaciju Mentimeter napišu što više poduzetničkih zanimanja.
Podijelite učenike u grupe od četiri učenika. Koristeći aplikaciju Charades! učenici u novi set riječi unose sve riječi koje označavaju poduzetnička zanimanja ljudi koje su koristili u prvoj aktivnosti (primjerice, za zanimanje programera unose riječi 'informatička pismenost', 'napredna tehnologija' i slično). Uputite učenike na stranice HZZ-a kako bi spoznali više informacija o pojedinim poduzetničkim zanimanjima. Nakon što su unijeli sve riječi, uputite ih da će sada igrati Charades! (Pogađanje zanimanja). Objasnite im da jedan učenik u grupi drži tablet ili mobitel okrenut prema sebi i vidi rješenje, a ostali učenici u grupi postavljaju pitanja o zanimanju i vještinama (npr. Moraš li imati računalne vještine? Trebaš li biti dobar u pregovaranju? Trebaš li govoriti strane jezike?) koja su potrebna kako bi došli do rješenja koje je poduzetničko zanimanje učenik imao na tabletu. Nakon što jedan učenik pogodi, uputite ih da je on na redu za držanje idućeg rješenja.
Za sljedeći dio aktivnosti uputite učenike da koriste svoju OneNote bilježnicu te u dva stupca razvrstaju nekoliko poduzetničkih zanimanja koja im se sviđaju. Objasnite im da u jednom stupcu pišu poduzetnička zanimanja za koja misle da su plaćena niže od prosjeka (prosječne plaće), a u drugi stupac zanimanja koja su plaćena više od prosjeka (prosječne plaće).
Zatim ih uputite da otvore stranicu EURES – burze rada i potraže posao za zanimanje koje su upisali u tablicu u prethodnom zadatku. Neka u opisu radnog mjesta potraže podatak o visini plaće i upišu ga u svoju tablicu. Neka usporede različita zanimanja, koristeći podatke koje su upisali na dijeljenu stranicu OneNote bilježnice.
Potom objasnite učenicima da će procijeniti koliko im treba novca da započnu svoj posao. Ukoliko su, primjerice, opisivali zanimanje automehaničara, procjenjivat će troškove za otvaranje radionice za popravak automobila; ako je u pitanju bilo zanimanje frizera, radit će procjenu za otvaranje frizerskog salona. Koristeći unaprijed pripremljenu tablicu u Excelu, uputite ih da u lijevu kolonu upisuju stavke koje trebaju nabaviti ili platiti, a desno iznos. Navedite ih da na kraju zbroje sve stavke. Neka usporede koliko je novca potrebno za pojedino zanimanje, odnosno pokretanje posla.
Upitajte učenike: Koja je najpoznatija skulptura u glavnom gradu Hrvatske? Je li to možda skulptura bana Jelačića na glavnom trgu u Zagrebu? Projicirajte fotografiju spomenika. Bitno je spomenuti da se takav tip skulpture, podignut u čast neke osobe, naziva spomenik. Prokomentirajte odnose mase i prostora te projicirajte još primjera navedenih u galeriji fotografija na kojima ćete to obraditi. Nakon što to učinite, projicirajte ponovno spomenik banu Jelačiću. Povedite raspravu s učenicima: Znate li tko je autor? Anton Dominik Fernkorn. Što mislite, je li Dominik Fernkorn sam od sebe odlučio napraviti spomenik i postavio ga na glavni trg? Naravno da nije, netko je morao biti naručitelj.
Razgovarajte o prethodno spomenutom autoru i poslu. Upitajte učenike: Kakav je to posao? Koje vještine, znanja i poželjne osobine mora imati osoba koja će izraditi spomenik koji će se postaviti u javni prostor? Možete ih uputiti na sljedeću poveznicu. Razgovarajte o statusu tog umjetnika: Je li on slobodni umjetnik? Tko ga plaća? Plaća li on porez? Kako izgleda njegovo radno mjesto? Može li on živjeti od tog posla? Zamislite da radite to što je radio on, bi li vam se svidjelo biti neovisan, raditi sam za sebe? Je li on određena vrsta poduzetnika? Kako teče izrada spomenika za javni prostor? Na što sve moramo paziti?
Za potrebe provedbe aktivnosti možete kontaktirati jednog ili više umjetnika (književnici, glumci, redatelji, plesači, koreografi, glazbenici instrumentalisti, pjevači, skladatelji, slikari, kipari i dr.) te s njima dogovorite online videopoziv u kojem će učenici spoznati proces do ostvarenja navedene karijere.
Kako bi učenici stekli uvid u složenost posla umjetnika, možete im predložiti realizaciju projekta The Floating Piers koja omogućuje uvid u pripremne crteže, konstrukciju, završni rad i informacije o projektu. Raspravite s učenicima navedene slike te ih upitajte sviđa li im se navedeni projekt, misle li da je bio zahtjevan te je li umjetnik mogao surađivati s ekonomistom u pripremi projekta; ako je, kojim poslovima u području ekonomije (računovodstvu, marketingu, informatici…).
Nakon spoznaje osobina poželjnih za obavljanje posla umjetnika, upitajte učenike: U odnosu na poželjne osobine umjetnika, koje bi bile poželjne osobine ekonomista? Ponudite im pomoć upućivanjem na rješavanje interaktivnih elemenata povezivanja zanimanja i osobina.
Podijelite učenike u grupe sukladno njihovim preferencama za poslove umjetnika ili ekonomista te im zadajte da sastave jednostavan životopis kojim će se prijaviti za posao. Uputite učenike da kod sastavljanja obrate pažnju na sastavnice životopisa upućujući ih na sljedeći sadržaj.
Potaknite učenike da izrade zajednički plakat “Vrijedne ruke za izradu skulpture” na kojem prikazuju sva zanimanja i vještine potrebne u procesu izrade skulpture. Plakat mogu napraviti u alatu Canva i objaviti ga na internetskoj stranici škole.
U uvodnom dijelu učeniku s oštećenjima vida po potrebi opišite skulpturu bana Jelačića, a također opišite sve vizualno predočene primjere (iz galerije fotografija u projektu The Floating Piers).
U provođenju rasprave s učenicima o umjetničkim zanimanjima omogućite im dovoljno vremena, posebno učenicima s jezično-govornim i intelektualnim teškoćama te ih po potrebi podržite potpitanjima. Tekst na poveznici jedan učenik može po čitanju sažeto prepričati (korisno zbog učenika s teškoćama u čitanju, oštećenjima sluha i intelektualnim teškoćama). Umjesto toga, učenicima možete pripremiti pisani, odnosno zvučni sažetak.
Ukoliko ste u mogućnosti, dogovorite uz razgovor s jednim umjetnikom (npr. kiparom) i razgovor s jednim ekonomistom (npr. u računovodstvu škole). Tako će učenici biti u prilici postaviti pitanja vezana uz njegov rad, a možete im ih unaprijed pripremiti (pogodno za učenike s jezično-govornim i intelektualnim teškoćama).
Za svako zanimanje važno je provjeriti razumiju li učenici što se unutar njega obavlja i zašto je ono važno - rješavanje interaktivnih elemenata povezivanja zanimanja i osobina (korisno za sve učenike, a posebno one s intelektualnim teškoćama).
Za pisanje životopisa učenicima s intelektualnim teškoćama možete ponuditi pitanja, a učenici s oštećenjima vida i većim teškoćama u pisanju mogu svoj životopis snimiti u zvučnom obliku prema zadanim smjernicama.
Pri izradi plakata s učenicima dogovorite zadaće u kojima žele sudjelovati prema svojim interesima i mogućnostima, primjerice, učenici s motoričkim i vidnim oštećenjima navode zanimanja i vještine umjetnika, učenici s teškoćama u čitanju ili s ADHD-om rade u alatu Canva i sl.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenike potaknite na detaljnije istraživanje o zanimanju samostalnog kipara te izradu plakata u online alatu Canva. Takvu vrstu plakata obično oblikuje grafički dizajner, stoga uputite učenike na istraživanje navedenog zanimanja upućujući ih na sljedeću poveznicu.
Tilio. 6 vještina koje mora posjedovati svaki poduzetnik (31.05.2020.).
MojPosao.net. Zanimanja (31.05.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.