Na početku sata nastavnik će zamoliti učenike da razmisle o tome što čovjeka kao vrstu čini različitim od drugih živih bića na Zemlji. Spominjanjem služenja kompleksnim jezikom i pismom, izuma, nošenja odjeće, korištenja tehnologijom i sl. učenici će nabrajati pojave koje je čovjek stvorio i održavao tijekom dugoga razdoblja. S učenicima će se podijeliti poveznica na alat Mentimeter, gdje će oni metodom oluje ideja upisivati u oblak riječi što više društvenih pojava koje smatraju kulturom. Ovisno o broju sudionika, može se očekivati nekoliko desetaka unosa, od kojih će se mnogi i ponavljati. Nakon završetka oluje ideja nastavnik će s učenicima podijeliti poveznicu za kviz razvrstavanja kulturnih pojava u dvije kategorije: materijalnu i nematerijalnu kulturu. Ta se aktivnost može provesti u alatu Wordwall. Potom će s učenicima raspraviti o mijenjanju tih pojava tijekom vremena. Učenici se mogu usredotočiti na nekoliko primjera kulturnih promjena obrađujući ih u kategorijama „nekad“ i „sad“, primjerice: oblici komunikacije, moda, arhitektura, umjetnost.
Nastavnik će podijeliti učenike u parove koji će izabrati neki aspekt kulture i proučiti kako se on mijenjao tijekom povijesti. Svoje primjere mogu prikazati u alatu Pixlr izrađujući dvodijelni kolaž u kojem će crno-bijelom tehnikom prikazati „nekad“, a u boji „sad“. Izrađene infografike međusobno će predstaviti u razredu.
Nastavnik će organizirati virtualni sastanak u platformi MS Teams u sustavu Office365. Sa sudionicima će započeti razgovor o kulturi koja je svojstvena samo ljudima. Podijelit će poveznicu za stvaranje oblaka riječi u alatu Mentimeter, koji će svi moći pratiti dijeljenjem zaslona. Potom će riješiti kviz o materijalnoj i nematerijalnoj kulturi, pojedinačno pomoću poveznice ili zajednički dijeljenjem zaslona. Za rad u parovima učenici će biti podijeljeni u zasebne sobe u kojima će surađivati i izraditi infografiku „nekad“ i „sad“ u alatu Pixlr. Uratke će prezentirati dijeljenjem zaslona.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Mentimeter. Zorno mu prikažite kako se služiti alatom, pružite mu verbalnu i pisanu uputu i omogućite potporu drugog učenika iz razreda. Najavite učeniku s teškoćama temu o kojoj će se razgovarati, pripremite mu unaprijed pitanja koja ćete postavljati, kao i zadatak koji će rješavati metodom oluja ideja (obilježja čovjeka). Tako će se učenik s teškoćama moći unaprijed pripremiti za sudjelovanje u aktivnosti. Učeniku s teškoćama omogućite dulje vrijeme za obavljanje zadatka.
Potičite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi, omogućite mu da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u aktivnosti. Pružite mu pozitivnu povratnu informaciju te osigurajte uspješnost (primjerice, postavljajte pitanja na koja će znati odgovor). Neka se učenik s teškoćama uključi u raspravu ako to želi, usmeno ili pismeno, snimanjem audiozapisa ili nekom drugom metodom, ovisi o specifičnim potrebama.
Prilikom podjele učenika u parove vodite brigu o tome da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga motivirati, pružiti mu potporu i biti pozitivan uzor u ponašanju.
Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu Pixlr, omogućite mu potporu drugog učenika, rad u nekom drugom alatu ili izradu plakata/ilustracije/crteža/prikaza na papiru ili u nekom drugom obliku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele istražiti hrvatsku kulturnu baštinu mogu na mrežnim stranicama Ministarstva kulture proučiti neka od kulturnih dobara pod zaštitom UNESCO-a koja se nalaze u njihovoj regiji te načiniti o tome prezentaciju u alatu Sway na platformi Office365. Videouradci mogu se objaviti na mrežnim stranicama škole povodom Međunarodnoga dana kulturne baštine, 23. rujna.
Na početku sata nastavnik će učenicima objasniti doživljaj kulturnog šoka, koji se može javiti kod turista ili migranata. Pripremit će tekst u kojem se opisuju četiri faze kulturnog šoka prema Michaelu Winkelmanu, str. 5 – 7 (medeni mjesec – kulturni šok – oporavak – prilagodba). Potom će podijeliti učenike u četiri grupe i svakoj dodijeliti dio teksta koji se odnosi na jednu od tih četiriju faza. Učenicima će dati nekoliko minuta da se upoznaju sa sadržajem, a potom će po jedan predstavnik iz svake grupe ostalim učenicima u razredu prepričati svoj tekst. Nakon iznesenih sažetaka učenici će utvrditi redoslijed opisanih faza kulturnog šoka.
Potom će svaka od već utvrđenih grupa istražiti jedan neobičan običaj po svom izboru. Prijedlozi neobičnih običaja mogu biti sljedeći: preskakanje beba u Španjolskoj, bacanje mliječnih zuba na krov u Grčkoj, obred postajanja muškarcem u inicijaciji s toksičnim mravima u rukavici u Amazoniji, upiranje palcem umjesto kažiprstom u Maleziji, srkanje pri jelu u Japanu… Doživljaj izabranog običaja prikazat će u alatu Fakebook unutar sustava ClassTools, gdje će kreirati račun na fiktivnoj društvenoj mreži te će opisati svoje iskustvo u ulozi turista. U razredu će međusobno prikazati učitane fotografije, postove i komentare vezane za imaginarni turistički boravak u drugoj kulturi. Osim fiktivnog računa turista koji boravi u stranoj zemlji, barem jedna grupa neka bude „stranac“ u Hrvatskoj koji će iz svojeg kuta doživjeti neki običaj, npr. sipanje u bilogorskom kraju ili svakodnevni ritual druženja uz kavu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i potaknuti na rad, biti mu pozitivan primjer, ali mu i pružiti potporu kada je potrebno.
Za rad u grupama važno je pripremiti jasne i konkretne pisane i vizualne upute. Zadatke je važno oblikovati u kratke i jasne manje korake te pripremiti listu praćenja kako bi učenik mogao samostalno pratiti vlastiti napredak. Važno je po potrebi ponoviti uputu, dodatno objasniti i provjeriti razumijevanje učenika s teškoćama. Važno je za učenika s teškoćama predvidjeti ulogu koju će imati u grupnom radu kako bi se mogao pripremiti na sudjelovanje. Pritom treba voditi brigu o tome da učenik s artikulacijskim teškoćama ne mora govoriti pred ostalim učenicima u razredu, a učenik s disgrafijom ne mora obaviti zadatak isključivo pismeno. Pripremite učeniku podsjetnik s osnovnim pojmovima. Literatura i materijal za rad trebaju biti u skladu s potrebama učenika i specifičnim teškoćama.
Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za rješavanje zadatka, strukturirajte aktivnost, najavite preostalo vrijeme za izvedbu aktivnosti kako bi se učenik osjećao sigurnim.
Neka učenik s teškoćama sudjeluje u radu s digitalnim alatom ClassTools, pripremite mu upute, omogućite mu potporu drugih učenika ili alternativnu metodu rješavanja zadatka. Neka se učenik s teškoćama uključi u rad grupe u skladu sa svojim jakim stranama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Neka učenici pogledaju kratko predavanje na platformi Ted.com i započnu vlastito upoznavanje s drugim kulturama pomoću sličnoga pothvata. Mogu pročitati po jedan naslov ili pogledati po jedan film sa svakog kontinenta. O svojem napretku neka vode dnevnik u alatu OneNote u sustavu Office365.
Osim toga, mogu proučiti jedan običaj manjinske zajednice u svojem kraju vezan za blagdane ili godišnja doba. Svoja će saznanja podijeliti s ostalim učenicima u razredu povodom obilježavanja tih prigoda.
S obzirom na mobilnost ljudi u suvremenim društvima, može se očekivati da će se učenici susresti s drugim kulturama u svojoj budućnosti, kratkoročno ili dugoročno. Nastavnik će učenike podijeliti u manje grupe. Oni će zatim izabrati popularne destinacije za učenička putovanja (npr. Španjolsku, Grčku, Češku) i istražiti zanimljivosti tih zemalja. Zatim će svaka grupa u alatu BookCreator unijeti svoja saznanja i neke prijedloge kojima će putnike namjernike pripremiti za boravak u drugoj kulturi. To uključuje korisne jezične izraze, primjereno odijevanje, lokalnu kuhinju i običaje pri konzumiranju, uporabu simbola i njihovo primjereno štovanje itd. U brošuru mogu unijeti tekstove, fotografije, poveznice za korisne mrežne stranice. Gotovu digitalnu brošuru moći će podijeliti poveznicom svojim vršnjacima uoči putovanja. Dijeljenje brošure može biti privatno unutar razrednih odjela ili javno, na mrežnim stranicama škole.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i potaknuti na rad, biti mu pozitivan primjer, ali mu i pružiti potporu kada je potrebno.
Za rad u grupama važno je pripremiti jasne i konkretne pisane i vizualne upute. Zadatke je važno oblikovati u kratke i jasne manje korake te pripremiti listu praćenja kako bi učenik mogao samostalno pratiti vlastiti napredak. Važno je po potrebi ponoviti uputu, dodatno objasniti i provjeriti razumijevanje učenika s teškoćama. Za učenika s teškoćama važno je predvidjeti ulogu koju će imati u grupnom radu kako bi se mogao pripremiti za sudjelovanje. Pritom treba voditi brigu o tome da učenik s artikulacijskim teškoćama ne mora govoriti pred ostalim učenicima u razredu, a učenik s disgrafijom ne mora obaviti zadatak isključivo pismeno. Pripremite učeniku podsjetnik s osnovnim pojmovima. Literatura i materijal za rad trebaju biti u skladu s potrebama učenika i specifičnim teškoćama.
Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za rješavanje zadatka, strukturirajte aktivnost, najavite preostalo vrijeme za izvedbu aktivnosti kako bi se učenik osjećao sigurnim. Neka se učenik s teškoćama u rad grupe uključi u skladu sa svojim jakim stranama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti oblike negativnih sankcija izrečenih turistima koji su se neprimjereno ponašali u tuđoj kulturi, npr. zbog šetnje jezgrom grada uz jadransku obalu u kupaćem kostimu, romantičnih gesta u javnosti u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, žvakanja gume za žvakanje u Singapuru, uvrede kralja na Tajlandu… Neke sankcije mogu biti novčane, dok neke mogu biti zatvorske. Svoja saznanja mogu podijeliti u razredu s vršnjacima koji će potom zajedno raspraviti o svojem dojmu proporcionalnosti kazne izrečene za neprimjereno ponašanje.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.