Potaknite učenike na razmišljanje o važnosti vode za opstanak života zapisujući na ploču izraz voda znači život. Motivirajte ih na razmišljanje iznoseći činjenice, na primjer, ljudsko tijelo čini oko 65 posto vode ili 71 posto Zemlje prekriveno je vodom. Učenici usmeno iznose svoje asocijacije. Počnite raspravu na osnovi tih asocijacija, a zatim potaknite učenike na razmišljanje o zaštiti vode zbog njezine životne važnosti postavljajući im pitanja Brinemo li se dovoljno o zaštiti voda? Koji su najveći onečišćivači vode? Što vi možete svaki dan učiniti kako biste očuvali vodu? Imamo li danas svi jednaku dostupnost pitkoj vodi? Pripremite videozapis Mezopotamija kojim učenici upoznaju ulogu vode u nastanku prvih civilizacija. Video prikazuje samo područje Mezopotamije i koristi se kao primjer važnosti vode za nastanak prvih civilizacija. Učenici gledaju videozapis samo do 5:10 minute. Unaprijed pripremite kartice s pitanjima za analizu sadržaja koje će učenici gledati i kratko komentirajte s njima na što trebaju obratiti pozornost tijekom gledanja videozapisa: Što omogućuje bogatu poljoprivrednu proizvodnju? Na koji način ljudi nadziru poplavu? Koji je izum nastao zbog potrebe kontroliranja poplave? Nakon toga učenike podijelite u parove. Uputite parove da zajednički analiziraju sadržaj u e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.1. Kako su nastali gradovi i države? Učenici uočavaju koje su prve civilizacije i na kojim su rijekama nastale čitajući e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.1. Uvod, a zatim će riješiti zadatak unutar poglavlja Geografski položaj najstarijih civilizacija. Proučavajući e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.1. Vrijeme nastanka prvih civilizacija učenici usvajaju kronološki slijed njihova nastanka. Nastavljaju raditi u paru, a usvojeno znanje primjenjuju izradom digitalnog plakata u Canvi. Svakom od parova dodijelite jednu od prvih civilizacija – mezopotamsku, egipatsku, indijsku i kinesku. Unaprijed pripremite kartice na papiru s pitanjima za svaki par kojim se učenici vode pri izradi plakata: Vrijeme nastanka civilizacije? Između kojih rijeka se razvila civilizacija? Navedi primjer njihova civilizacijskog dostignuća i ukratko ga opiši. Za proučavanje civilizacijskih dostignuća pripremite dodatne materijale kojima učenici pristupaju putem poveznice. Na primjer: za proučavanje mezopotamske civilizacije kao civilizacijsko dostignuće navode klinasto pismo, a sadržaju pristupaju putem poveznice. Učenici će na digitalni plakat priložiti fotografije koje sadržajno odgovaraju njihovoj temi preuzimajući ih s alata Pixabay radi poštovanja autorskih prava. Potrebno je u polje za pretraživanje upisati pojam, npr., kineska civilizacija (chinese civilization) ili egipatska civilizacija (egiptian civilization) te preuzeti odabrane fotografije. Odaberite nekoliko učenika koji će predstaviti svoj plakat razrednim kolegama. Učitelj može podijeliti s ostalim učenicima poveznicu na uspješnije digitalne plakate u Canvi, koji mogu poslužiti za ponavljanje gradiva. Ako postoji mogućnost, digitalne plakate možete ispisati i izložiti u učionici. Pripremite kopirani listić za svakog učenika sa zadatkom u obliku tablice u koju će za svaku civilizaciju upisati: vrijeme nastanka, rijeke važne za nastanak te civilizacijsko dostignuće. Ispunjavanjem listića učenici zapisuju najvažnije informacije o svakoj civilizaciji koje su usvojili prateći tuđa izlaganja.
S pomoću platforme MS Teams raspravite s učenicima o važnosti vode za opstanak života služeći se izrazom voda znači život. Unaprijed pripremite videozapis Mezopotamija kojim upoznaju ulogu vode u nastanku prvih civilizacija. Učenici gledaju videozapis samo do 5:10 minute. Pripremite i kartice s pitanjima za analizu sadržaja predloženih u aktivnosti koje možete projicirati dijeljenjem zaslona ili napisati u razgovor. Potom s pomoću funkcije breakout rooms podijelite učenike u nekoliko skupina po četvero. Uputite ih na zajedničku analizu sadržaja e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.1. Kako su nastali gradovi i države? Učenici uočavaju koje su prve civilizacije i na kojim su rijekama nastale čitajući e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.1. Uvod, a zatim će riješiti zadatak unutar poglavlja Geografski položaj najstarijih civilizacija. Proučavajući e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.1. Vrijeme nastanka prvih civilizacija učenici usvajaju kronološki slijed njihova nastanka. Nastavljaju raditi u skupinama, a usvojeno znanje primjenjuju izradom digitalnog plakata u Canvi. Svakoj od skupina dodijelite jednu od prvih civilizacija – mezopotamsku, egipatsku, indijsku i kinesku. Slijedite upute za rad opisane u aktivnosti. Učitelj može ostalim učenicima podijeliti poveznicu na uspješnije digitalne plakate u Canvi, koji mogu poslije poslužiti za ponavljanje gradiva.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s teškoćama dodatno približite značenje izraza Kap po kap... država, posebno onima s poremećajem iz autističnoga spektra koji imaju teškoća u shvaćanju prenesenog značenja. Izraz im objasnite na jednostavan način te pripremite moguće asocijacije u obliku fotografija.
Tijekom rasprave, potičite i češće prozivajte učenike s teškoćama, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izlažu učenici koji imaju strah od javnog nastupa (poput učenika s poremećaj u ponašanju i osjećanju). Njihovo mišljenje zatražite u pisanom obliku ili pratite rad u parovima i tijekom cijelog sata i to vrednujte.
Videoisječak kojim ćete se koristiti tijekom aktivnosti prije pošaljite učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje te učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite sažetak videoisječka s ključnim pojmovima kako bi lakše pratili što se događa u videoisječku.
Učenike s teškoćama raspodijelite u parove u kojima će biti vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na stranici Hrvatske udruge za disleksiju - savjeti učiteljima (http://hud.hr/savjeti-uciteljima/) .
Učenici odabire jednu od prvih civilizacija prema vlastitom interesu. Na osnovi odabrane civilizacije ponudite učenicima civilizacijsko/kulturno/graditeljsko dostignuće koje će samostalno istražiti, primjerice, egipatske piramide, klinasto pismo ili kinesku glinenu vojsku. Učenici izrađuju plakat u digitalnom alatu Canva kojim prikazuju odabrano dostignuće tako što navode kad je nastalo, gdje i zašto, je li očuvano i kako danas izgleda. Svoje istraživanje potkrijepit će sadržajno povezanim fotografijama.
Motivirajte učenike na razmišljanje o značenju pojmova grad i država. Postavite im pitanje Kako biste predstavili svoj grad, a kako svoju državu? Potaknite ih da razmisle o obilježjima grada u kojem žive, odnosno o obilježjima svoje države. U opisu učenici promišljaju o površini i broju stanovnika, turističkim atrakcijama i kulturnim znamenitostima, poznatim osobama (političarima, sportašima, znanstvenicima) i sl. Prozovite nekoliko učenika da usmeno objasne svoje opise. Potaknite učenike na uočavanje razlika između tih dvaju pojmova. Pitanja kojima možete usmjeriti učenike u uspoređivanju grada i države: Postoji li razlika između grada i države s obzirom na broj stanovnika i površinu? Od čega se sastoji grad, a od čega država? Tko je na čelu grada, odnosno države? Čime se bave stanovnici grada? Što je zajedničko svim stanovnicima jedne države (jezik, pismo, obrana, zakoni…)? Prozovite nekoliko učenika da usmeno iznesu svoje zaključke. Unaprijed pripremite tablicu na kopiranim listićima koju učenici ispunjavaju u paru. Tablica se sastoji od triju stupaca naslovljenih „moderan grad“, „moderna država“ i „prvi gradovi države“. Nakon što s učenicima usmeno komentirate uočena obilježja gradova i država, potičući ih na uočavanje sličnosti i razlika, učenici, radeći u parovima, ispunjavaju prva dva stupca tablice koja se odnose na obilježja modernih gradova i država. Unaprijed pripremite papirnate kartice sa smjernicama koje učenici prate tijekom ispunjavanja prvih dvaju stupaca. Smjernice mogu biti: broj stanovnika grada/države, površina grada/države, zanimanja gradskog stanovništva, vlast grada/države, zajedničko svim stanovnicima države... Potaknite njihovo daljnje razmišljanje pitanjem Zašto je važno imati vladu, zakone ili granice? Navedite učenike na prepoznavanje vlade i zakona kao sustava potrebna za uspješno i pravedno vođenje društva i njegovu zaštitu temeljenu na demokratskim načelima. Učenici nastavljaju gledati videozapis Mezopotamija od 6:35 do 8:15 minute. Potaknite ih na raspravu nakon gledanja videozapisa postavljajući pitanja: Zašto se naselja povezuju u gradove države? Što je zajedničko stanovništvu grada države? Čime se bavi stanovništvo? Nakon provedene rasprave uputite učenike na e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.1. Prvi gradovi i Prve države koji analiziraju radom u paru. Unaprijed pripremite papirnate kartice s pitanjima na osnovi kojih učenici unutar para razmjenjuju mišljenja o analiziranom sadržaju: Koji je uzrok bogaćenju zajednica ljudi? Zašto se grade utvrde i stvara vojska? Tko i na koji način pomaže vladaru u upravljanju gradom državom? Usmeno s učenicima komentirajte njihove zaključke nakon analiziranja sadržaja u DOS-u. Učenici nastavljaju rad u paru ispunjavajući treći stupac obilježjima gradova država prvih civilizacija pripremljenima na kopiranim listićima. Na papirnatim karticama kojima se učenici koriste pri ispunjavanju tablice nalaze se i smjernice koje im pomažu u ispunjavanju trećeg stupca: prostor grada države, vlast, granice, zanimanja stanovništva. Nakon što učenici završe s radom u paru i ispunjavanjem tablice, usmenim razgovorom provjerite razumijevanje sadržaja i točnost odgovora. Otvorite unaprijed pripremljenu tablicu u MS Wordu u digitalnom alatu Office 365, a koja je identična onoj pripremljenoj za učenički rad u paru na kopiranim listićima. Nakon zajedničke usmene analize te učeničke rasprave, u tablicu upišite točne odgovore te podijelite poveznicu učenicima kako bi tablica svima bila vidljiva.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s teškoćama pripremite pisani predložak s fotografijama grada i države i usmjeravajuća pitanja kojima će se voditi i lakše sudjelovati u svim aktivnostima, a posebno tijekom rasprave. Tijekom rasprave potičite i češće prozivajte učenike s teškoćama, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izlažu učenici koji imaju strah od javnog nastupa. Njihovo mišljenje zatražite u pisanom obliku ili pratite rad u parovima i tijekom cijelog sata i to vrednujte.
Opis koji učenici trebaju pripremiti, a vezan za obilježja grada države pripremite na način da učenicima s teškoćama, posebno učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju date pisane upute s ključnim obilježjima na koja se trebaju osvrnuti u opisivanju te gdje mogu pronaći te informacije.
Preporučuje se da se aktivnost raspodjele pojmova u tri stupca preoblikuje kao rad u paru kako bi učenik s teškoćama imao potporu vršnjaka, "mentora" ako mu bude potrebna. Ako u razrednom odjelu imate učenika s intelektualnim teškoćama, pojednostavnite i smanjite broj pitanja za tablicu te mu predložite moguće odgovore od kojih mora izabrati točan. Pri uvođenju novih pojmova popratite ih fotografijama i približite iskustvu učenika s teškoćama kako biste bili sigurni da je pojam razumio i usvojio.
Videozapis kojim ćete se koristiti tijekom aktivnosti pošaljite prije učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učeniku s oštećenjem sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje i učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite sažetak videozapisa s ključnim pojmovima kako bi lakše pratili što se događa u videozapisu.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na stranici Hrvatske udruge za disleksiju - savjeti učiteljima (http://hud.hr/savjeti-uciteljima/) .
Učenici će samostalno istražiti o kulturnim i graditeljskim dostignućima grada Babilona. Motivirajte ih za rad videozapisom koji prikazuje izgled Babilona ili Semiramidine (babilonske) viseće vrtove. Uputite učenike da istraže izgled i funkciju svjetski poznatih kulturnih/umjetničkih/graditeljskih ostataka Babilona te kako izgledaju danas i gdje se nalaze.
Aktivnost počnite razgovorom s učenicima o njihovu budućem zanimanju pitanjima Koje bi zanimanje odabrao/odabrala i zašto?, Koje bi bile tvoje obaveze?, Kakav bi ti život odabrano zanimanje omogućilo? Zatim nastavite gledati videozapis Mezopotamija, koji ste gledali u prethodnim aktivnostima, od 8:40 do 10:15 minute. Nakon što pogledaju videozapis, potaknite raspravu pitanjima Kojim su se zanimanjima bavili pripadnici starih civilizacija?, Koja su zanimanja bila ugledna, a koja vrlo unosna?, Postoje li razlike u obavezama muškaraca i žena, odnosno odgoju dječaka i djevojčica?, Kojem je dijelu stanovništva bilo najteže i zašto? Podijelite učenike u grupe. S obzirom na to da se grupni rad dalje u aktivnosti odnosi na proučavanje staleža, podijelite učenike na broj grupa prema broju staleža. Učenici zajednički unutar grupa proučavaju sadržaj e-Škole DOS Povijest 5, Modul 3, Jedinica 3.1. Društvo Starog istoka. Učenici usvajaju pojam stalež i vrste staleža u društvu prvih civilizacija, a za daljnje proučavanje staleža pripremite kartice na papiru s opisom prava i obaveza pojedinog staleža. Svaka grupa treba analizirati jedan stalež služeći se unaprijed pripremljenim karticama tako da iz opisa prepozna o kojem je staležu riječ. Prijedlog jedne kartice: Ugledne i cijenjene osobe u društvu. Ubiru porez, broje stoku, mjere zemlju i obračunavaju viškove pšenice. Učenici će svojim pametnim telefonima ili tabletima pristupiti piramidi izrađenoj u alatu PowerPoint Office 365 koju ste podijelili s njima. Piramida je podijeljena na onoliko dijelova koliko je staleža, a svaki dio obojite drugom bojom. Nakon što učenici u grupi na osnovi opisa prepoznaju o kojem je staležu riječ, odabrat će dio društvene piramide kojemu stalež pripada te će upisati njegov naziv, njegova prava i obaveze i time opisati društveni život civilizacija Starog istoka. Nakon završetka učeničkoga grupnog rada, projicirajte društvenu piramidu na platno. Učenici zajednički promatraju ispunjenu piramidu te raspravljaju o društvu prvih civilizacija. Učenike na razmišljanje potaknite pitanjima: Čime je odlučeno da je kralj na vrhu piramide, a robovi na dnu?, Je li vas iznenadila takva hijerarhija staleža? Smatrate li je opravdanom i potrebnom?, Postoji li danas takva podjela na staleže?, Koja su građanska i demokratska prava ljudima oduzeta takvom podjelom u društvu?, Prepoznajete li zanimanja koja i danas postoje?, Koji je njihov status u društvu danas?, Koji je stalež, prema vašemu mišljenju, najvažniji?, Izdvojite stalež za koji mislite da najviše pridonosi gospodarstvu i razvoju društva.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom rasprave potičite i češće prozivajte učenike s teškoćama, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izlažu učenici koji imaju specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju, osim ako sami to zatraže. Njihovo mišljenje zatražite u pisanom obliku ili pratite rad u parovima i tijekom cijelog sata i to vrednujte.
Pojam staleža približite učenicima s teškoćama, posebno učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra i učenicima s intelektualnim teškoćama (pojam približite njihovu iskustvu, popratite pojam vizualnim sadržajem i slično).
Videozapis kojim ćete se koristiti tijekom aktivnosti poslali ste prije, u prošloj aktivnosti, učenicima s teškoćama pa ih uputite da će se opet gledati taj videozapis. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje i učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite sažetak videozapisa s ključnim pojmovima kako bi lakše pratili što se događa.
Pripremite ključne pojmove za društvenu piramidu za grupe u kojima se nalazi učenik s teškoćama kako bi bio aktivni član tijekom aktivnosti.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na stranici Hrvatske udruge za disleksiju - savjeti učiteljima (http://hud.hr/savjeti-uciteljima/).
Učenici prema želji izaberu pripadnika jednog staleža i u digitalnom alatu Pixton izrađuju strip kojim prikazuju jedan dan u njegovu životu s obzirom na zanimanje, prava i obaveze. Istaknite im da izbor likova i pozadina trebaju upućivati na prve civilizacije, a ne prikazivati modernija vremena. Usmjerite učenike da u stripu prikažu gospodarsku djelatnost odabranog pripadnika te njegov doprinos razvoju gospodarstva i društva. Nedostatak digitalnog alata je nemogućnost pohrane stripa na vlastito računalo s osnovnim korisničkim računom, ali s pomoću nekih od “Screen capture” ili “Screenshot” alata nedostatak se može nadoknaditi.
Mezopotamija, Discovery education, https://youtu.be/t6qzo8FS-bE, pristupljeno 20. ožujka 2022.
Babylon. https://www.youtube.com/watch?v=I1Hbht4iNQg
Babilonski viseći vrtovi. https://www.youtube.com/watch?v=Ks1UW0y0L9A
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.