Kao uvod u aktivnost pustite učenicima videozapis govora australskog premijera u kojem se ispričava aboridžinima, ali im nemojte reći o čemu je. Dok gledaju i slušaju govor, učenici neka zabilježe tko drži govor, kome ga drži i o čemu je govor. Nakon toga prokomentirajte u plenumu odgovore na ta pitanja. U sljedećem dijelu aktivnosti, podijelite učenike u grupe tako da ukupno imate tri grupe učenika. Prva grupa neka pročita tekst o tome kako napisati dobar govor How to Write a Speech - step by step help, druga grupa neka prouči kako bi izgledao jedan govor odnosno kakav format bi trebao imati Sample speech outline: an organizational template, treća neka se bavi korisnim izrazima na engleskom jeziku 30 useful phrases for presentations in English. Svaka grupa treba pročitati dobivene tekstove te ih sažeti u poster koji će izraditi u alatu Canvi. Nakon isteka vremena svoj plakat neka objave na zajedničkoj ploči otvorenoj u tu svrhu u Linu. Nakon objave izrađenih postera na zajedničkoj ploči, neka predstavnik svake grupe izađe pred razred i prezentira poster svima učenicima. U sljedećem koraku prođite s učenicima interaktivni sadržaj Metoda RAFT. Prema metodi RAFT neka svaka grupa, izabere ulogu i publiku te napiše govor o nekoj temi, npr. govor na kraju srednje škole. Kada završe s pisanjem govor, neka ga objave na zajedničkoj ploči Linoit. Nakon što svaka grupa objavi govor na zajedničkoj ploči, svakoj grupi podijelite evaluacijski listić s dva pitanja (1. Što je bilo dobro u govoru? 2. Što biste promijenili u govoru i zašto?). Svaka grupa treba ispuniti listić za druge dvije grupe, a po isteku predviđenog vremena za rad svoje zaključke neka pročitaju pred razredom.
Omogućite učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka, tijekom prikaza videozapisa govora australskog premijera aboridžinima. Osigurajte titlove za učenike s oštećenjem sluha. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma pripremite slikovne prikaze australske povijesti, uključujući i domoroce, kako bi približili tematiku. Pripremite pisane upute u koracima za bilježenje tijekom gledanja videosnimke. Tekstove, koje pripremate učenicima, grafički prilagodite za učenike s teškoćama učenja. Primjerice, povećajte slova, odaberite primjeren font (Arial), veći razmak između riječi i redaka, lijevo poravnanje, istaknite bitno u tekstu i sl. Osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika u radu grupe, a po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe (primjerice učenik s oštećenjem vida). Pripremite pisane upute s koracima za izradu plakata i pisanje govora, što će biti velika podrška učenicima s teškoćama učenja i učenicima s teškoćama pažnje. Kao smjernicu u radu govor i plakat potkrijepite gotovim primjerom. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Oni učenici koji žele detaljnije proučiti ovu temu mogu analizirati govore poznatih ljudi, proučiti kako drže govor, koje fraze koriste, ima li ponavljanja fraza između govora iste osobe. Svoje istraživanje nek prikažu na prezentaciji poput Sway-a.
Kao uvod u aktivnost odgledajte s učenicima trailer filma „Romul i Rem“ (1961; samo 0 do 2:35 minute i 4:35 do 7:17 minute) kojim ćete najaviti temu o osnutku grada Rima. Budući su učenici već u osnovnoj školi učili legendu o Romulu i Remu, pomoću alata EDpuzzle u trailer dodajte pitanja kako biste potaknuli učenike da za vrijeme gledanja zapišu imena osoba ili događaja na koje su ih podsjetile odgledane scene. Prodiskutirajte o njihovim bilješkama kako biste provjerili koliko se učenici sjećaju o legendi.
U nastavku aktivnosti učenike podijelite u dvije grupe. Kao pripremu za izradu pisanog rada prođite s učenicima interaktivni sadržaj Metoda RAFT i upoznajte ih s navedenom metodom pisanja. Objasnite im, zatim, da će se čitajući i prevodeći latinski tekst o osnutku grada Rima uživjeti u ulogu Rema te će napisati žalbu augurima (npr. možete prilagoditi TITI LIVI AB VRBE CONDITA LIBER I, 6- 7). Prva grupa će prikupiti informacije potrebne za Removu žalbu zašto on nije osnivač Rima, a druga grupa će prikupljati informacije potrebne augurima za prihvaćanje ili odbacivanje žalbe. Uputite ih na upute za pisanje žalbe u interaktivnom sadržaju Metoda RAFT. Neka slijede navedene upute te kao svoje argumente citiraju dijelove latinskog teksta. Za kraj aktivnosti pripremite novu sekciju u prostoru za suradnju u razrednoj One Note bilježnici u koju će uz vašu pomoć prva grupa napisati Removu žalbu, a druga grupa rješenje o žalbi. Koristeći se prostorom za suradnju svaki član obje grupe će moći pregledati napisano pa aktivnost završite razgovorom jesu li učenici uspjeli ispoštovati sve upute za pisanje žalbe.
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte sjedenje u blizini izvora zvuka tijekom gledanja trailera filma, a za učenike s oštećenjem sluha titove. Prisjetite se s učenicima legende o Romulu i Remu te u tu svrhu pripremite slikovne prikaze i kratke natuknice. Navedeno će biti podsjetnik u radu učenicima s teškoćama pažnje, ali i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Pripremite pisane upute u obliku natuknica o bilježenju tijekom gledanja trailera. Osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe. Pripazite da grupa po svom sastavu bude podržavajuća za učenike s teškoćama. Pripremite i upute za prikupljanje informacija, što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje. Pripremite primjere citiranja latinskih tekstova kao podsjetnik pri njihovu korištenju. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji su dodatno zainteresirani za temu predložite snimanje edukativnog videozapisa u alatu Adobe Spark u kojem kroz dijalog prezentiraju kako napisati i podnijeti žalbu.
Metodom vruće olovke potaknite raspravu s učenicima o (ne)pismenosti u Hrvatskoj. Neka na listu papira zapišu sve što im padne napamet o tom pojmu u vremenu koje im zadate. Raspravite što su zapisali te provedite kratku raspravu o tome što misle o poznatoj izjavi slavnog američkog pisca Alvina Tofflera ‘‘Nepismeni 21. stoljeća neće biti oni koji ne znaju čitati, već oni koji ne mogu učiti, odučiti se i ponovno učiti.’’ Pitajte učenike, što je pismenost i što je to informacijska pismenost? Zašto je informacijska pismenost važna? Koliko su nam uopće potrebne sve vrste pismenosti: primjerice prirodoslovna i digitalna pismenost, ali i građanska te politička pismenost? Koja su nam to znanja, vještine i vrijednosti potrebni u svakodnevnom životu. Možemo li kritički promišljati o nečemu o čemu nemamo znanje?
Nakon rasprave učenike podijelite u manje grupe te im dodijelite teme za istraživanje. Aktivnost se može provoditi tijekom dužeg razdoblja, a teme za istraživanje mogu biti različite iz područja vezanog za stanovništvo (npr. biološka struktura stanovništva njihova mjesta, ulice ili zgrade, nacionalna i vjerska struktura stanovništva njihova mjesta, obrazovna struktura stanovništva njihove županije, prostorno kretanje učenika njihove škole i sl.).
Neka učenici na službenim stranicama Državnog zavoda za statistiku pronađu i istraže različite statističke podatke o stanovništvu, a ako je moguće, mogu provesti i anketu ili terensko istraživanje u svojoj školi ili ulici (zgradi). Prije nego krenu u istraživanje, uputite ih u glavne korake provedbe istraživačkog ili terenskog rada.
Podatke mogu prikupljati i analizirati zajednički, no zaključke i pisanje eseja neka provedu samostalno. Nakon završetka istraživanja ili terenskog rada neka učenici napišu esej, a kako bi ga što bolje napisali, prođite s učenicima interaktivni sadržaj Metoda RAFT i upoznajte ih s navedenom metodom pisanja. Neka učenici pisanju eseja pristupe kreativno te navedu iz koje uloge pišu (npr. kao demografi), kojoj publici je esej namijenjen (npr. javnosti), primjer teme o kojoj pišu te što su saznali i sl. Esej mogu napisati u alatu kao što je MS Word, a rezultate svojih istraživanja neka prikažu uz pomoć tablica i grafikona koje mogu izraditi u Excelu. Analizirane podatke zatim neka unesu na kartu ili sliku svoga mjesta (ulice, zgrade) u alatu kao što je ThingLink.
Na kraju aktivnosti neka svaki član grupe prezentira svoje istraživanje unutar grupe pred drugim učenicima. Svaka grupa neka prema unaprijed određenim kriterijima izabere najuspješniji istraživački rad koji će prikazati na razrednoj stranici ili mrežnoj stranici škole. Kriterije ocjenjivanja i izlaganja istraživačkih radova dogovorite u suradnji s učenicima.
Dodatno pojasnite učenicima metodu vruće olovke i popratite primjerom, što će biti podrška osobito učenicima s poremećajem iz spektra autizma. S učenicima ponovite pravila rasprave, njihovu ulogu te pripremite natuknice o temi rasprave za učenike s teškoćama pažnje. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, po potrebi omogućite i rad u paru unutar grupe (primjerice, učenik s oštećenjem vida). Provjerite razumijevanje pojmova koje učenici trebaju obuhvatiti u svome radu u skupini te ih po potrebi primjerima dodatno pojasnite. Pripremite upute za istraživanje, smjernicama obuhvatite sve sastavnice istraživanja. Istraživanje popratite primjerom. Za učenike s teškoćama pažnje pripremite upute za pretraživanje informacija u internetskom pregledniku. Učenicima s teškoćama učenja (osobito računanja), omogućite rad u paru s učenikom iz razreda prilikom rada sa statističkim podacima. Pripremite upute u pisanom obliku za pisanje eseja, osobito za učenike s teškoćama pažnje i učenja. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu napraviti intervju s učenicima koji su imali najbolje eseje. U tom intervjuu mogu saznati s kojim su se sve problemima učenici susretali pri istraživanju i analizi podataka te pisanju eseja prema načelima RAFT metode. Svoja saznanja mogu napisati u obliku izvještaja koji će prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Podijelite učenike u parove u kojima će raditi mjerenja. Objasnite im da je zadatak napraviti model (jednadžbu) kojim će predvidjeti koliko će se gumica istegnuti ako se na nju objesi uteg proizvoljne mase. Zatim će svoje rezultate podijeliti s drugim parom koji će provjeriti što se zapravo dogodi kad se na gumicu postavi neka masa koja nije unaprijed poznata. Izvještaje o provedenom istraživanju, kao i upute drugome paru, izradit će u obliku kratkog videozapisa.
Prije mjerenja raspravite sa cijelim razredom koje fizičke varijable moraju mjeriti, koliko mjerenja bi trebali napraviti i sl. Također pitajte učenike koje informacije bi drugi par učenika trebao dobiti kako bi mogao napraviti vjerodostojnu provjeru rezultata. Pomoću alata Mentimeter učenici će formirati oblak riječi koji će sadržavati elemente izvještaja. Raspravite s učenicima te ih tijekom rasprave potaknite na zaključke o važnosti opisa postupaka mjerenja, grafičkog prikaza rezultata i same jednadžbe za računanje kao ključnih elemenata za ovaj izvještaj.
Idealno je da parovi dobiju različitu opremu za mjerenja, tj. da postoji što više varijacija (različite gumice, mase utega kojima istežu gumicu ...). Učenici samostalno odabiru način mjerenja, dokumentiraju kako su mjerenja napravili i bilježe rezultate.
Izradu grafa i izvođenje jednadžbe učenici rade pomoću grafičkog kalkulatora Desmos. Desmos omogućuje unos podataka u obliku tablice nakon čega će se rezultati mjerenja prikazati kao točke u koordinatnom sustavu. U postavkama treba dodati nazive osi i skalu. Zatim treba dodati novu ćeliju u kojoj će napraviti linearnu regresiju. Desmos ovo radi automatski čim se upiše izraz sa znakom ~ (proporcionalno), npr. ako je tablica imala stupce naziva x i y onda će izraz y ~ ax + b izračunati faktore a i b koji najbolje odgovaraju jednadžbi (zavisna i nezavisna varijabla moraju imati iste oznake u jednadžbi i tablici da bi ovo radilo). Na kraju graf mogu izvesti kao sliku pomoću tipke Share (podijeli).
Svaki par učenika svoj izvještaj radi u alatu Adobe Spark, koriste predložak Slideshow, u kojem dodaju slike (npr. slika materijala, graf), snimke (npr. postupak mjerenja) i tekstualni opis (npr. naslovi, jednadžba). Za svaki slajd može se dodati naracija gdje se pomoću mikrofona snima govor. Rezultat na kraju će biti kratki video trajanja 3-5 minuta.
Svoj video izvještaj dijele s vama i drugim parom učenika na platformi Microsoft Teams koji trebaju iskoristiti jednadžbu da bi za neku novu masu (vi određujete koju) vidjeli kolika će biti duljina gumice i nakon toga novim mjerenjem usporediti dobiva li se ista vrijednost te je li bilo odstupanja i zbog čega misle da je do njih došlo te koliko su bile jasne videoupute koje su dobili.
Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu para. Odaberite učenika iz razreda koji ima senzibilitet za sposobnosti, ali i teškoće učenika. Pripremite kratke i precizne upute, razumljive učenicima, osobito za učenike s poremećajem iz spektra autizma. Cijeli zadatak pripremite u koracima kao podsjetnik u rješavanju, što će biti podrška za učenike s teškoćama učenja i učenike s teškoćama pažnje. Za izradu izvještaja o provedenom istraživanju, pripremite primjer izvještaja u obliku kratkog videozapisa. Pripremite i pisane upute za izradu videozapisa. Prije rasprave, pojasnite učenicima njihovu ulogu. Kao smjernicu za aktivno sudjelovanje pripremite natuknice o temi rasprave za učenike s teškoćama pažnje. Također, pripremite primjere fizičkih varijabli koje učenici mjere. Uputama pridružite i slikovne prikaze te natuknicu o namjeni opreme za mjerenje. Sadržaj Oblaka riječi koji će učenici koristiti u izvještaju pripremite u pisanom obliku za učenike s teškoćama pažnje, kako bi ih mogli koristiti kao podsjetnik koje riječi upotrijebiti. Pripremite upute s primjerom u pisanom obliku za izradu grafa i izvođenje jednadžbe. Za učenike s teškoćama učenja, osobito računanja, pripremite podsjetnik s jednadžbama. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu objediniti rezultate svih parova u jedan graf i potražiti pravilnosti, npr. može li se iz nekih grafova pomoću nagiba vidjeti da su neki parovi imali iste gumice. Također ako su matematički spretniji, možete im dati u zadatak da samostalno povežu oblik jednadžbe dobivene iz grafova linearnom regresijom sa standardnom formom koja se obično koristi (F = -k∆l).
Aktivnost provedite u četiri koraka.
KORAK 1
Prođite s učenicima interaktivni sadržaj Metoda RAFT i upoznajte ih s navedenom metodom pisanja.
KORAK 2
Predstavite učenicima projekte Erasmus+ programa u koje je uključena vaša škola ili osmislite projekt te predložite potencijalne zemlje partnere. S učenicima razgovarajte o njihovu poznavanju mogućnosti sudjelovanja u Erasmus+ programu te želji da budu članovi projektnog tima. Znaju li kakav je postupak odabira članova projektnog tima? Što trebaju priložiti za prijavu? Važan dokument je motivacijsko pismo.
KORAK 3
Pomoću alata Mentimeter učenici će formirati oblak riječi upisivanjem elemenata koje treba sadržavati motivacijsko pismo za prijavu sudjelovanja u Erasmus+ projektu (npr.: osobnost, motivacija, komunikacijske vještine, ambicije, doprinos radu škole, očekivanja od projekta, zainteresiranost za projekt). Nakon analize nastalog oblaka riječi neka učenici samostalno napišu svoje motivacijsko pismo za sudjelovanje u Erasmus+ projektu. Pritom mogu mogu istražiti podatke na internetu i poslužiti se uputama iz interaktivnog sadržaja Metoda RAFT.
KORAK 4
Učenici će zajedno, uz vašu pomoć, odrediti kriterije ocjenjivanja motivacijskog pisma koje možete prikazati tablicom u Wordu. Potom učenici individualno pišu motivacijsko pismo u Wordu u Microsoft Office 365 i objavljuju na Padlet ploči, koju ste unaprijed pripremili. Svaki učenik može upisati komentare/ocjene za pisma svojih kolega.
Nakon analize, izaberite najbolje motivacijsko pismo koje će učenici zajedno, po potrebi, dodatno urediti kako bi bilo ogledni primjerak motivacijskog pisma za prijavu sudjelovanja u Erasmus+ projektu.
Pripremite primjere Erasmus projekata s istaknutim ostvarenim ciljevima i zadaćama. Istaknite zadatke i detaljno objasnite ulogu učenika. Prikažite fotografijama zadatke projekta u koje su uključeni učenici. Navedeni slikovni prikazi bit će dodatno pojašnjenje učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Pripremite primjer motivacijskih pisama. Primjerima pridružite i podsjetnik s uputama, odnosno sastavnicama koje motivacijsko pismo treba sadržavati. Navedeno će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje. Pripremite primjere kriterija ocjenjivanja motivacijskih pisama, koji će biti predložak u ocjenjivanju motivacijskih pisama učenika iz razreda. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti u kojim je još situacijama potrebno motivacijsko pismo te rezultate prikazati plakatom putem alata Canva.
Juričić, D. (2017) Svijet prividno pismenih. Mrežna stranica skolskiportal.hr (17. 1. 2021.)
Radionica pisanja CV-a i motivacijskog pisma. International Exchange Erasmus Student Newtwork (17. 1. 2021.)
Vidaković, K. i sur. (2020) Biti pismen - moj je izbor, I., Kurikul izvannastavnog programa za 1. razred srednje škole. (17. 1. 2021.)
Vidaković, K. i sur. (2020) Biti pismen - moj je izbor, II., Kurikul izvannastavnog programa za 2. razred srednje škole. (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.