Predmet
Geografija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ima li nade za nas?

Naziv predmeta
Geografija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • demogeografija
  • prirodna promjena
  • populacijske politike
  • migracijska bilanca
  • opće kretanje stanovništva

Kakva je naša (demografska) slika?

Prije početka aktivnosti ponovite s učenicima osnovne pokazatelje prirodnog, prostornog i općeg kretanja stanovništva. Potom učenike podijelite u tri grupe s podjednakim brojem članova. Prva će grupa učenika analizirati pokazatelje prirodnog kretanja stanovništva za Republiku Hrvatsku (natalitet, mortalitet, prirodnu promjenu) za razdoblje 2017. – 2021. koristeći se dostupnim digitalnim izvorima podataka (na stranicama Državnog zavoda za statistiku u tražilici treba upisati „prirodno kretanje stanovništva“ i dobit će pristup priopćenjima za godine koje trebaju analizirati). Druga će grupa učenika analizirati pokazatelje prirodnog kretanja stanovništva za županiju u kojoj žive (natalitet, mortalitet, prirodnu promjenu) za razdoblje 2017. – 2021. koristeći se dostupnim digitalnim izvorima podataka (na stranicama Državnog zavoda za statistiku u tražilici treba upisati „prirodno kretanje stanovništva“ i dobit će pristup priopćenjima za godine koje trebaju analizirati). Treća će grupa učenika analizirati pokazatelje prirodnog kretanja stanovništva za grad/općinu u kojoj žive (ako žive u različitim gradovima/općinama, mogu uzeti grad/općinu u kojoj se nalazi škola) (natalitet, mortalitet, prirodnu promjenu) za razdoblje 2017. – 2021. koristeći se dostupnim digitalnim izvorima podataka (na stranicama Državnog zavoda za statistiku u tražilici treba upisati „prirodno kretanje stanovništva“ i dobit će pristup priopćenjima za godine koje trebaju analizirati). Pronađene informacije o prirodnom kretanju stanovništva učenici će tablično i grafički prikazati u digitalnom alatu Excel sustava Office 365. Dobivene rezultate grupe će međusobno kratko predstaviti drugim grupama i nakon toga provest će se kraća rasprava o trendovima prirodnog kretanja koji su uočeni na istraživanim prostorima (nastavnik raspravu može potaknuti pitanjima poput: Jeste li uočili pad ili porast broja stanovnika? Povećavaju li se ili se smanjuju razlike između broja rođenih i broja umrlih? Koji su tomu razlozi?).

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Učenicima s teškoćama pripremite grafički oblikovan podsjetnik na osnovne pokazatelje prirodnog, prostornog i općeg kretanja stanovništva kojim će se moći koristiti tijekom aktivnosti. Pisani podsjetnik treba biti prilagođen učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku. Pri odabiru mrežnih stranica potaknite grupu da se koristi onim stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat Excel sustava Office 365. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri završnoj raspravi o aktivnosti.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da u dostupnim digitalnim izvorima znanja i s pomoću IKT-a istraže pokazatelje prirodnog kretanja stanovništva u proizvoljno odabranim dvjema državama (prema podatcima njihova posljednjeg popisa stanovništva sa službenih stranica poput ove na poveznici) s kojima Republika Hrvatska graniči na kopnu. Analizirane podatke neka usporede s podatcima o prirodnom kretanju Republike Hrvatske prema Popisu 2021. Sve analizom dobivene podatke neka objedine i naprave infografiku u digitalnom alatu Piktochart te je predstave ostalim učenicima u razredu. I kratko neka usporede podatke za Republiku Hrvatsku s podatcima odabranih država.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kakva je naša (demografska) slika?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i prikazuje pokazatelje prirodnog kretanja stanovništva u Republici Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Ima li više dolazaka ili odlazaka?

Učenici su podijeljeni u grupe kao u prvoj aktivnosti. Prva grupa, koja je u prvoj aktivnosti analizirala pokazatelje prirodnoga kretanja za Republiku Hrvatsku, pomoću digitalnih izvora podataka, za isti prostor analizira pokazatelje prostornoga kretanja (doseljene i odseljene) koji se odnose na vanjsku, unutarnju i ukupnu migraciju u razdoblju od 2017. do 2021. godine (na službenim stranicama Državnoga zavoda za statistiku u tražilicu je potrebno upisati „migracije“ te među priopćenjima koja se prikazuju treba odabrati priopćenja za analizirano razdoblje). Druga grupa, koja je u prvoj aktivnosti analizirala pokazatelje prirodnoga kretanja za županiju u kojoj žive učenici, pomoću digitalnih izvora, za isti prostor analizira pokazatelje prostornoga kretanja (doseljene i odseljene) koji se odnose na vanjsku, unutarnju i ukupnu migraciju u razdoblju od 2017. do 2021. godine (na službenim stranicama Državnoga zavoda za statistiku u tražilicu je potrebno upisati „migracije“ te među priopćenjima koja se prikazuju treba odabrati priopćenja za analizirano razdoblje). Treća grupa učenika, koja je u prvoj aktivnosti analizirala pokazatelje prirodnog kretanja za grad/općinu u kojoj žive učenici, pomoću digitalnih izvora, za isti prostor analizira pokazatelje prostornoga kretanja (doseljene i odseljene) koji se odnose na vanjsku, unutarnju i ukupnu migraciju u razdoblju od 2017. do 2021. godine (na službenim stranicama Državnoga zavoda za statistiku u tražilicu je potrebno upisati „migracije“ te među priopćenjima koja se prikazuju treba odabrati priopćenja za analizirano razdoblje). Na temelju dobivenih podataka svaka grupa rezultate prikazuje u digitalnom alatu Sway. Nakon toga prezentiraju ih ostalim grupama. Potom svaka grupa izrađuje kviz u digitalnom alatu Socrative (kviz treba pokrenuti u obliku „svemirske utrke“ kako bi se odmah vidjeli rezultati timova).

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku. Pri pretraživanju mrežnih stranica provjerite treba li učenik s teškoćama podršku.
Važno je da učenik s teškoćama razumije koja je njegova uloga u grupi. Možete osigurati i pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje njegova zadatka u grupi.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Sway i Socrative. Ako je potrebno, pokažite mu to po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Učeniku s teškoćama osigurajte produljeno vrijeme za odgovaranje na pitanja iz kviza.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da u dostupnim digitalnim izvorima znanja (poput ovoga na navedenoj poveznici) i s pomoću IKT-a istraže temu o tražiteljima međunarodne zaštite u Republici Hrvatskoj. Neka pronađu odgovarajuće informacije o tome tko ima pravo zatražiti međunarodnu zaštitu u Republici Hrvatskoj, gdje su smješteni centri za prihvat tražitelja međunarodne zaštite, koja su njihova prava, koliko je bilo takvih osoba 2020. godine (neka na poveznici potraže podatke na 30. stranici) i iz kojih su država najčešće dolazile. Uputite ih da izrade poster u digitalnom alatu Canva na kojem će prikazati prikupljene podatke te će svoje rezultate ukratko predstaviti ostalim učenicima u razredu. Potom će poster postaviti na razrednu ploču Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ima li više dolazaka ili odlazaka?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i prikazuje pokazatelje prostornoga kretanja stanovništva u Republici Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Što nas očekuje sutra?

Prije početka aktivnosti ponovite s učenicima koje tipove općeg kretanja stanovništva poznaju. Zatim ponovite koje populacijske politike poznaju, a potom metodom oluje ideja učenici navode primjere nekoliko mjera za svaku populacijsku politiku. Učenici su podijeljeni u grupe kao u prethodnoj aktivnosti. Svaka grupa objedinjuje rezultate analiziranog područja iz prve aktivnosti i druge aktivnosti te izračunava relativne pokazatelje prirodnog i prostornog kretanja kako bi izračunali opće kretanje stanovništva i odredili tip općeg kretanja stanovništva za istraživani prostor. Potom u digitalnom alatu Canva svaka grupa izrađuje poster s dobivenim rezultatima općeg kretanja stanovništva za istraživani prostor te rezultate izlažu ostalim učenicima. Nakon toga potaknite raspravu o dobivenim rezultatima (pitanjima poput: Jesu li takvi rezultati općeg kretanja stanovništva očekivani na razini Republike Hrvatske / županije / grada / općine? Što je dovelo do takvih rezultata? Koje bi populacijske politike bile potrebne na istraživanom području i zašto baš te? Imaju li prijedloge konkretnih mjera za koje smatraju da bi dale željene rezultate? Bi li te mjere bile učinkovite za istraživana područja svih grupa ili za samo neka?). Potom zaključke rasprave koji su primjenjivi na prostoru istraživanja svake pojedine grupe (mogu se i ponavljati po grupama jer će neki zaključci biti primjenjivi na većini istraživanih područja) upisuju na izrađeni poster koji učenici dijele na društvenoj mreži Yammer u razrednoj grupi.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Nakon oluje ideja učeniku s teškoćama ponovite mjere za populacijsku politiku i provjerite je li mu potreban i pismeni podsjetnik.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku. Pri odabiru mrežnih stranica potaknite grupu da se koriste onim stranicama koje omogućavaju inkluzivni pristup (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Canva i Yammer. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka. Potaknite učenika s teškoćama na sudjelovanje u raspravi postavljajući mu potpitanja.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u njegovu javnom izlaganju ako učenik ne izrazi želju za izlaganjem.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da uz pomoć udžbenika i digitalnih izvora pronađu informacije o općem kretanju stanovništva za županije u Primorskoj Hrvatskoj. Neka izdvoje one s najviše izraženih negativnih trendova i pokušaju navesti desetak razloga koji su u konkretnim županijama doveli do takva stanja. Potom mogu rezultate ukratko prezentirati ostatku razreda služeći se digitalnim alatom Sway te ih objaviti u razrednoj grupi na društvenoj mreži Yammer.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što nas očekuje sutra?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje znanja o popuacijskim politikama i primjenjuje ih.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.