Predmet
Informatika 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tko pita, ne skita

Naziv predmeta
Informatika 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • istraživanje
  • anketa
  • prikupljanje i analiza podataka
  • grafički prikaz podataka
  • anketiranje
  • prezentiranje

Male tajne velikih majstora istraživanja

Pitajte učenike jesu li ikada ispunjavali anketu u školi, što misle čemu služe ankete te jesu li kada u medijima čuli za rezultate nekog istraživanja. Potaknite ih na razmišljanje o važnosti znanstvenih istraživanja.
Prikažite slike rezultata istraživanja iz medija te posebnu pozornost posvetite grafičkom prikazu podataka (grafikonima). Primjerice, možete prikazati rezultate istraživanja za izbor predsjednika države u kojem se obrađuje broj glasova i grafički prikazuju rezultati. Potaknite učenike na razmišljanje o prednostima vizualnog prikazivanja podataka kako bi i sami razvili naviku organizacije podataka na takav način.
Postavite učenicima pitanja: Zašto se koristi grafički prikaz podataka? Je li u grafičkom prikazu podataka lakše analizirati podatke? Što mislite, kojim bismo se digitalnim alatom mogli koristiti za izradu ankete, a kojim za predstavljanje rezultata?
Pripremite dva obrasca (izrađena u alatu Forms) za dobar i loš primjer ankete, koje učenici trebaju ispuniti.
Podijelite s učenicima obrazac izrađen u alatu Forms s pomoću QR koda u kojem ste pripremili različite vrste pitanja i zadali različite mogućnosti obrasca.
Neka prvi obrazac bude loš primjer ankete u kojem su loše postavljena pitanja.
Nakon što učenici ispune anketu, prikažite im rezultate u grafičkom prikazu i u tablici izrađenoj u alatu Excel.
Potaknite ih na raspravu o nedostatcima ankete koju su popunjavali i rezultatima istraživanja.
Razgovarajte s učenicima o važnim elementima u izradi ankete ili provođenju istraživanja, kao što su: oblik pitanja, broj ispitanika, spol, dob ispitanika i drugo.
Podijelite s učenicima pomoću QR koda dobar primjer ankete i prikažite rezultate.
Izradite oglasnu ploču u alatu Padlet. Podijelite učenike u dvije grupe. Jedna grupa treba napisati što čini dobru anketu, a druga grupa što čini lošu anketu. Zajedno s učenicima komentirajte njihove objave na ploči izrađenoj u alatu Padlet.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Uspostavite videopoziv s pomoću aplikacije Teams. Uvodni dio aktivnosti provedite na isti način kao i u učionici, kombinacijom prezentiranja i postavljanja pitanja. Predviđene slike pokažite dijeljenjem svog zaslona. U pitanjima koja to omogućavaju iskoristite mogućnosti odgovaranja prikazom reakcije (primjerice, oznakom sviđanja (tzv. lajkom) ako je odgovor pozitivan). Pripremljene ankete (prvo lošu, zatim na isti način dobru) podijelite s učenicima dijeljenjem QR kodova pomoću svog zaslona i slanjem poveznica u alatu za čavrljanje ako tko od učenika želi anketama pristupiti na računalu. Nakon ispunjavanja anketa nastavite prema planu aktivnosti.
Podijelite s učenicima poveznicu za ploču izrađenu u alatu Padlet. Kako biste osigurali suradnički rad, podijelite učenike u parove ili grupe i za svaku grupu ili par otvorite izdvojenu sobu za suradnju. Zadajte učenicima da napišu što čini anketu dobrom, a što lošom, nakon što zajednički komentiraju viđene ankete.
Dajte učenicima određeni rok za rješavanje zadatka nakon čega zatvorite izdvojene sobe za suradnju. Tijekom rada pratite učeničke objave i prema potrebi uđite u pojedine sobe kako biste usmjerili učenike.
Nakon isteka predviđenog roka zatvorite sobe i zajedno komentirajte objave koje su učenici ostavili.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Prilikom prikazivanja podataka učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješnije percipirali potrebne informacije. Pripazite na grafičku prilagodbu sadržaja (vizualna zasićenost, veličina fonta, nestilizirani font, raspored teksta i grafičkih elemenata, naglašeni ključni pojmovi).
Potaknite učenike na razmišljanje dodatnim potpitanjima. Učenike ohrabrite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, posebice u učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije ili u učenika s anksioznim poremećajem.
Unaprijed uputite učenike kako se koristi QR kod te im pružite dodatnu podršku prilikom njegove uporabe.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatima Google Forms i Padlet. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta.
Prilikom kreiranja zadataka u digitalnom alatu pripazite na grafičku prilagodbu teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razdvojene u više dijelova).
Učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici istraže u kojim se još digitalnim alatima može izraditi anketa te grafički prikazati rezultate istraživanja. Primjerice, neki od besplatnih i mrežno dostupnih digitalnih alata za anketiranje jesu: Google Forms, AhaSlides, JotForm, SurveyMonkey i Typeform. Učenici mogu istražiti mogućnosti navedenih alata te njihove prednosti i nedostatke, registrirati se u neki od alata te izraditi anketu. Učenici mogu istraživati navedeno u parovima ili grupama. Rezultate istraživanja mogu prikazati ostalim učenicima u učionici s pomoću projekcijskog platna. Za prezentiranje rezultata istraživanja mogu izraditi prezentaciju u alatu PowerPoint ili izravno prijavom u neki od alata prikazati njegove mogućnosti, prednosti i nedostatke.

Nastavna aktivnost za predmet X

Male tajne velikih majstora istraživanja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava odnose među podatcima u grafičkom prikazu podataka.
  • Učenik razumije pojam analiza podataka.
  • Učenik uči analizirati podatke u grafičkom prikazu.
  • Učenik uočava prednosti i nedostatke različitih oblika pitanja ključnih u izradi obrasca (istraživanju).
  • Učenik razvija kritičko mišljenje.
  • Učenik razvija interes za znanstvena istraživanja.
  • Učenik uočava prednosti grafičkog prikaza podataka.
  • Učenik se koristi osnovnim mogućnostima programa Forms.
  • Učenik uočava prednosti primjene programa Forms za brzo prikupljanje, obradu i analizu podataka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti Osobni i socijalni razvoj
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Želimo znati pa pitamo vas

Pitajte učenike bi li znali provesti istraživanje u školi i što bi, prema njihovu mišljenju, bilo zanimljivo istraživati.
Podijelite učenike u šest grupa. Neka učenici izaberu jednu od ponuđenih tema ili predlože temu istraživanja koju ćete vi odobriti.
Teme istraživanja mogu biti različite: financijska pismenost, tjelesna aktivnost učenika, omiljeni sportovi, učenje, odabir srednje škole, slobodno vrijeme i drugo. U izboru tema dobro je izabrati aktualne teme radi veće motivacije učenika te obratiti pozornost na to da odabrane teme razvijaju zdrave navike učenika (važnost zdravlja, štednje i sl.).
Otvorite aplikaciju Forms i pokažite učenicima postupak izrade obrasca.
Nakon toga zadajte učenicima da izrade obrazac kojim će anketirati učenike od petog do osmog razreda, ili ovisno o temi istraživanja, učenike cijele škole, s tim da pitanja za mlađe učenike trebaju biti prilagođena dobi učenika ili trebaju biti izrađene dvije ankete.
Pokažite im mogućnosti i postavke obrasca na koje trebaju obratiti pozornost (rok za ispunjavanje, prilagodba poruke zahvale koja će se prikazati na završetku ankete, koliko odgovora može stati u obrazac i sl.).
Prije nego što obrazac podijele sa svim učenicima škole, neka ga podijele s učenicima iz razreda koji će testirati njihovu anketu.
Učenici im trebaju dati povratnu informaciju o anketi – što je dobro, što nije dobro i što bi još mogli izmijeniti. Pritom im dajte upute na koji način trebaju vrednovati ankete drugih učenika. Napomenite im da njihovi komentari ne smiju biti anonimni i pristrani. Na primjeru im objasnite koji su komentari konstruktivni, a koji neprimjereni i nepotrebni za ovaj zadatak.
Za početak, neka anketu objave slanjem poveznice ili QR koda u aplikaciju Teams ili Padlet.
Nakon testiranja i dorade anketa razgovarajte s učenicima o načinu na koji će pozvati učenike škole da im ispune anketu.
To može biti kratak videoisječak kojim kao grupa pozivaju učenike da im ispune anketu. Videoisječak mogu snimiti s pomoću mobitela ili računala koja imaju kameru.
Videoisječak neka objave na mrežnim stranicama škole ili u alatu Teams. Ujedno ga mogu postaviti i u obrazac izrađen u aplikaciji Forms. Ako ne znaju kako, pokažite im postupak.
Jednako tako pozivnica za ispunjavanje ankete može biti i zvučni zapis koji mogu postaviti unutar pitanja u sklopu obrasca izrađenog u aplikaciji Forms.
Videoisječak (ili zvučni zapis) i anketu neka objave na mrežnim stranicama škole ili u aplikaciji Teams za svaki razred slanjem QR koda.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Učenik s teškoćama neka bude u grupi s učenicima koji će na njega djelovati poticajno tako što će ga motivirati i pružiti mu dodatnu podršku u aktivnosti. Učeniku s oštećenjem vida drugi učenici trebaju dati što više usmenih opisa vezanih uz vizualne informacije. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on ravnopravno ne sudjeluje u aktivnosti.
Prilikom davanja uputa služite se jednostavnim rječnikom. Podsjetite učenika na korištenje podsjetnikom za rad u alatu Google Forms koji ste mu dali u aktivnosti Male tajne velikih majstora istraživanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da iskoriste umjetnu inteligenciju u izradi ankete. Neka isprobaju na koji im način umjetna inteligencija može pomoći u sastavljanju ankete. Učenici se trebaju registrirati u mrežni sustav ChatGPT i postavljanjem pitanja saznati što je sve važno u izradi ankete. Naime, za istraživanje je vrlo važan oblik pitanja i najčešće to nije nimalo lagan zadatak za učenike. Učenici u izradi ankete trebaju dobro promisliti o obliku pitanja i ponuđenim odgovorima. Ako u izradi ankete učenici daju ponuđene odgovore koji nisu jasno specificirani, imat će poteškoća u obradi ankete, odnosno u prezentiranju rezultata istraživanja. Ključno je promisliti što anketom istražujemo, koji su to zaključci do kojih želimo doći te koja će nam pitanja u tome pomoći. Umjetna inteligencija itekako može pomoći u izradi različitih oblika pitanja koja se koriste u anketi, dati primjer pitanja za određeno istraživanje te svakako olakšati učenicima izradu ankete. Primjerice, učenici mogu u sustav ChatGPT upisati: Što je anketa?, Primjeri dobre ankete, Kakav oblik pitanja pisati u anketi koja istražuje tjelesnu aktivnost učenika?, Ponuđeni odgovori u anketi koja istražuje tjelesnu aktivnost učenika, Kakva pitanja izbjegavati u izradi ankete? i sl.

Nastavna aktivnost za predmet X

Želimo znati pa pitamo vas

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objavljuje videoisječak unutar obrasca u alatu Forms ili odvojeno u aplikaciji Teams i/ili na mrežnoj stranici škole.
  • Učenik zajednički s drugim učenicima analizira problem koji će rješavati.
  • Učenik izrađuje obrazac u programu Forms.
  • Učenik se koristi različitim mogućnostima programa Forms.
  • Učenik objavljuje i dijeli obrazac s pomoću poveznice ili QR koda u aplikaciji Teams.
  • Učenik snima videoisječak s pomoću mobitela ili računala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Poduzetništvo
  • Učiti kako učiti

Stotinu odgovora na jednoj slici

Postavite učenicima pitanja: Možemo li anketiranjem učenika škole uključiti učenike u donošenje školskih odluka? Primjerice, možemo li tako saznati prijedloge učenika za školsku užinu te time utjecati na njezino poboljšanje? Možemo li na taj način saznati mišljenje učenika i tako unaprijediti rad škole?
Nakon što im drugi učenici ispune anketu, zadajte im da zajedno izrade prezentaciju u kojoj će uz pomoć grafikona prikazati rezultate istraživanja. Učenici rade u parovima ili grupama.
Ako se učenici nisu nikad služili alatom, pokažite im postupak izrade zajedničke prezentacije izrađene u alatu PowerPoint iz sustava Office 365.
Pritom ih podsjetite na pravila u izradi prezentacija.
Najavite im kako će svoje prezentacije trebati predstaviti pred razredom, koji će glasati za tri najbolje prezentacije. Svakako pripremite kriterije prema kojima će jedna grupa učenika ocjenjivati prezentacije drugih grupa. Ocjenjivanje se može provoditi pomoću digitalnog alata Mentimeter ili nekog drugog digitalnog alata.
Tri najbolje prezentacije predstavit će svoj rad na Vijeću učenika, a najbolji među njima i na Učiteljskom vijeću i Vijeću roditelja.
Pozovite školske novinare da poprate predstavljanje rezultata istraživanja učenika u školskom časopisu ili na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Potaknite učenike na razmišljanje dodatnim potpitanjima. Učenike ohrabrite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, posebice kada je riječ o učenicima s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije.
Učenika s teškoćama smjestite u istu grupu s kojom je surađivao i u prethodnoj aktivnosti. Podsjetite ga na zadatke koje trebaju riješiti kao grupa. Neka mu bude jasna njegova uloga u grupi. Češće provjeravajte napredak grupe u kojoj se nalazi učenik s teškoćama.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima PowerPoint i Mentimeter. Omogućite mu podsjetnik za njihovo korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predstavljanje rezultata istraživanja učenici mogu napraviti pomoću aplikacije Teams u virtualnom okružju. Tako mogu sudjelovati na sastanku Vijeća učenika, Učiteljskog vijeća ili Vijeća roditelja. Ujedno mogu i snimiti svoje izlaganje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Stotinu odgovora na jednoj slici

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik ponavlja pravila za izradu prezentacija.
  • Učenik izrađuje zajedničku prezentaciju u programu PowerPoint iz sustava Office 365.
  • Učenik se koristi mogućnostima programa PowerPoint iz sustava Office 365 u izradi prezentacija za izlaganje pred publikom.
  • Učenik uvježbava vještinu izlaganja pred publikom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Poduzetništvo

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.