Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o razlikama između ruralnih i urbanih naselja u Hrvatskoj. Neka navedu kriterije za određivanje gradskih naselja te funkcije koje gradska naselja imaju i odrede jesu li one različite u pojedinim hrvatskim gradovima.
Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Parovima zadajte da, služeći se tekstom u udžbeniku, u bilježnicu napišu stupnjeve centraliteta u Hrvatskoj te navedu obvezne funkcije koje svaki stupanj sadržava i na osnovi kojih se određuje hijerarhija središnjih naselja. Neka na temelju spoznaja u alatu Coggle izrade korjeniti grafički organizator ili neki drugi oblik sadržaja za učenje koji će prikazati hijerarhiju i funkcionalna obilježja svakog stupnja. Također, neka navedu primjere naselja za svaki od njih.
Nakon što parovi završe s izradom sadržaja, uputite ih da ga pohrane u razrednu mapu na predmetnom kanalu sustava MS Teams. Nasumice odaberite jedan par koji će usmeno izložiti funkcionalnu strukturu središnjih naselja u Hrvatskoj koristeći se izrađenim sadržajem kao predloškom. Nakon izlaganja dopunite sadržaj i uputite učenike da riješe kviz koji ćete izraditi i pripremiti u alatu Kahoot.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Razlike u ruralnim i urbanim naseljima te kriterije i funkcije gradskih naselja, koje spominjete u početnom razgovoru s učenicima, zapišite i na ploču kako biste osigurali razumijevanje svih učenika.
Pri raspodjeli učenika u parove pripazite na to da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama uspješno služiti udžbenikom. U suprotnom, tekst možete priložiti u prilagođenom obliku (kontrast, uvećan font, prored, razmak). Važno je da svi razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanome prilagođenom obliku.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Coggle. Učenicima s teškoćama možete priložiti dodatne upute izrade korjenitoga grafičkog organizatora podataka. Učeniku s oštećenja mišićno-koštanoga sustava u radu na tabletu ili računalu pomogla bi prilagođena tipkovnica i miš. Učeniku s oštećenjem vida njegov par može opisivati ključne vizualne informacije tijekom aktivnosti.
Ako je potrebno, pomognite učeniku s teškoćama u prilaganju sadržaja na mrežu MS Teams. Provjerite mogu li učenici s teškoćama samostalno rješavati kviz u digitalnim alatom Kahoot. Ako s time imaju teškoća, aktivnost mogu raditi u paru. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte pitanja kviza u digitalnom obliku koji je usklađen s čitačem teksta.
Učenike uputite da preuzmu slijepu kartu Hrvatske na mrežnoj stranici d-maps.com. Neka preuzmu kartu s označenim gradovima i županijama. Zadajte im da u alatu MS Paint u sustavu Office 365 izrade tematsku kartu središnjih naselja županije u kojoj žive ili se školuju. Pritom različitim oznakama trebaju označiti po jedno ili više lokalnih, područnih, subregionalnih, regionalnih ili makroregionalnih središta, ovisno o analiziranoj županiji. Tematskoj karti dodat će u legendu. Stvoreni sadržaj dijele ostalim učenicima u razrednu mapu putem MS Teamsa.
U uvodnom dijelu aktivnosti provjerite znanje učenika o funkcijama prema kojima se određuje centralitet naselja u Hrvatskoj. Možete unaprijed pripremiti kviz u alatu Wordwall te ga na početku aktivnosti podijeliti učenicima putem skraćene poveznice. Kvizu mogu pristupiti putem mobilnih uređaja te ga samostalno riješiti. Primjerice, izradite kviz opcijom grupiranja gdje će učenici pojedine funkcije pridružiti primjerima naselja za pojedini stupanj centraliteta.
Nakon što provjerite odgovore, učenike podijelite u parove. Neka svaki par ima računalo ili tablet. Zadajte im da s pomoću dostupnih mrežnih stranica istraže centralne funkcije naselja u kojem se nalazi škola te da na osnovi izdvojenih funkcija odrede stupanj centraliteta za to naselje. Ako je moguće, učenici mogu istražiti i funkcije naselja u kojem žive, ako u tom naselju nije škola koju pohađaju, te usporediti ta dva naselja. Na osnovi istraženog izradit će prezentaciju u alatu MS Power Point iz sustava Office 365 kojom će prikazati i opisati funkcionalnu strukturu promatranog naselja. Prezentacija treba sadržavati tekstualni i grafički dio. Fotografije mogu pronaći na mrežnoj stranici Flickr.com. Također, unutar alata za izradu prezentacije mogu izraditi i kružni dijagram ili tablični prikaz kojim će prikazati broj pojedinih funkcija (npr. škole, zdravstvene ustanove, sudovi, banke, pošte i sl.). Prije same izrade učenicima podijelite upute o tehničkim i sadržajnim sastavnicama prezentacije. Ograničite broj funkcija koje će učenici analizirati, ovisno o veličini naselja koje se obrađuje.
Kada parovi završe s izradom te podijele sadržaj s nastavnikom putem društvene mreže MS Teams, jedan par usmeno izlaže uradak ostalim učenicima u razredu.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Osigurajte da svi učenici mogu pristupiti i rješavati pripremljeni kviz u alatu Wordwall. Ako učenik s teškoćama ne može samostalno rješavati kviz, aktivnost može obavljati u paru.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Pri raspodjeli učenika u parove pripazite na to da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih iznijeti usmeno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja).
Upute koje pripremite, osim slijeda zadatka, mogu sadržavati definicije centralnih funkcija i stupnjeva centraliteta. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom. Učenika s oštećenjem vida možete uputiti na mrežne stranice čije se postavke mogu prilagoditi njegovim potrebama čitanja.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom MS Power Point iz sustava Office 365. Učenicima s teškoćama upute za izradu prezentacije, potrebne sastavnice te prikaz informacija u kružnom dijagramu ili tablici priložite u digitalnim ili prilagođenom obliku. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti mrežnom stranicom Flickr.com. U suprotnom, osigurajte kratke upute u prilagođenom obliku. Učeniku oštećena vida njegov par može opisivati ključne vizualne informacije tijekom aktivnosti. Važno je da učenik preuzme ulogu koja odgovara njegovim mogućnostima. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač. Osigurajte da svi učenici mogu pristupiti radovima priloženima na društvenu mrežu MS Teams i koristiti se njima kao materijalom za učenje. U suprotnom, oblikujte ih u alatu usklađenom s čitačem teksta ili u prilagođenom obliku.
Učenicima zadajte da procjene koje funkcije nedostaju promatranom naselju iz glavne aktivnosti kako bi to naselje imalo veći stupanj centraliteta. Ako je riječ o učenicima koji žive ili se školuju u glavnom gradu, neka odaberu jedno subregionalno središte te analiziraju primjer takvog naselja. Razmišljanja i prijedloge mogu podijeliti ostalim učenicima koristeći se alatom za komunikaciju i kolaboraciju Padlet.
Na početku aktivnosti razgovorom s učenicima provjerite pojmove: središnje naselje, nodalno-funkcionalna regija, stupanj centraliteta, centralne (središnje) funkcije. Neka objasne nodalno-funkcionalna obilježja regije u kojoj žive ili u kojoj se školuju. Dopunite njihove odgovore ako bude potrebno.
Zatim učenike podijelite u četiri grupe koje se sastoje od tri člana te šest parova. Sve grupe i četiri para trebaju imati po jedno računalo ili tablet, a preostala dva para mogu se koristiti mobilnim uređajima. Za svaku grupu i par pripremite zasebne upute u tiskanom ili digitalnom obliku. Svaka grupa izradit će prezentaciju u alatu MS PowerPoint u sustavu Office 365 o jednome makroregionalnom središtu u Hrvatskoj. Sadržaj i tehničke sastavnice odredite uputama (što se tiče sadržaja neka, primjerice, navedu: veličinu naselja, broj stanovnika, funkcije rada i centralne funkcije te priloženu tematsku kartu nodalno-funkcionalne regije). Za izvor informacija mogu se služiti školskim udžbenikom ili dostupnim mrežnim stranicama. Što se tiče parova, četiri para izradit će tematsku kartu pojedine makroregije. Pripremite slijepu kartu Hrvatske na kojoj će učenici označiti i imenovati regionalna i subregionalna središta za svaku makroregiju služeći se udžbenikom ili popisom naselja koje ćete im vi pripremiti. Kada izrade tematsku kartu, mobilnim uređajem fotografirat će rad i podijeliti sadržaj odgovarajućim grupama, ovisno o makroregiji. Članovi tih grupa uvrstit će rad u prezentaciju kako bi tijekom usmenog izlaganja mogli opisati prostorni utjecaj pojedinoga makroregionalnog središta. Ostala dva para izradit će kviz, za po dvije makroregije, u alatu Google Forms te poveznicu podijeliti grupama kako bi ga dodali u prezentaciju.
Kada svi završe s radom, članovi svake grupe usmeno izlažu izrađeni sadržaj, a ostali učenici rješavaju kviz nakon svakog izlaganja. Uputite učenike da prezentacije podijele u predmetni kanal na aplikaciji MS Teams kako bi učenicima sadržaj prezentacije i kviz bili dostupni za učenje i ponavljanje.
Učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pojmove čiju usvojenost provjeravate, poput središnjeg naselja i nodalno-funkcionalne regije, te njihove kratke definicije možete zapisati i na ploču kako biste osigurali razumijevanje svih učenika.
Pri raspodjeli učenika u parove i skupine pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti tabletom ili računalom. Upute koje prilažete moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom MS PowerPoint u sustavu Office 365. Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom.
Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti udžbenikom. U suprotnom, potrebne informacije im možete priložiti u prilagođenom ili digitalnom obliku. Učenika s oštećenjem vida možete uputiti na mrežne stranice čije se postavke mogu prilagoditi njegovim potrebama čitanja. Učeniku oštećena vida, također, dodijelite učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Učenik s teškoćama neka preuzme odgovornosti unutar svoje grupe koje odgovaraju njegovim mogućnostima. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.
Aktivnost ispunjavanja slijepe karte može biti otežana za učenike s oštećenjem vida pa im osigurajte dodatna pitanja o traženim regionalnim i subregionalnim središtima za svaku makroregiju kako bi dobili točne odgovore.
Ako učenik s teškoćama bude dio para koji izrađuje kviz u alatu Google Forms, provjerite kako se snalazi u tom alatu. Unaprijed možete pripremiti i kratke upute izrade kviza u alatu, koje možete priložiti u prilagođenom ili digitalnom obliku. Provjerite jesu li pripremljeni kvizovi prilagođeni potrebama svih učenika. Osigurajte da se sva pitanja kviza, unutar grupe, pročitaju i naglas. Ne treba inzistirati na javnom nastupu učenika ako ima govorno-jezične ili druge teškoće koje mu stvaraju anksioznost. Osigurajte da svi učenici mogu pristupiti radovima objavljenima u alatu MS Teams i koristiti se njima kao materijalom za učenje. U suprotnom, oblikujte ih u alatu usklađenom s čitačem teksta ili u prilagođenom obliku.
Učenicima zadajte da usporede središnje funkcije glavnoga grada i ostalih makroregionalnih središta. Neka s pomoću udžbenika ili dostupnih izvora na mrežnim stranicama procijene koje se institucije ili ustanove različitih instancija nalaze u Gradu Zagrebu, a koje nedostaju u Splitu, Rijeci i Osijeku. Usporedni prikaz mogu izraditi u alatu MS PowerPoint u sustavu Office 365 te s pomoću njega predstaviti sadržaj ostalim učenicima u razredu. Nakon prezentacije će u razredu potaknuti raspravu o tome mogu li se pojedine institucije i resori premjestiti u ostala makroregionalna središta kako bi se potaknula decentralizacija u određenim sustavima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.