Predmet
Geografija 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bioraznolikost Hrvatske

Naziv predmeta
Geografija 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • bioraznolikost
  • tlo
  • endemi
  • vegetacijske zone

Čudesna šuma

Sat započnite ponavljanjem osnovnih geografskih znanja o klimatskim obilježjima Hrvatske i raspodjeli tla na prostoru Hrvatske. Ponavljanje možete napraviti kreiranjem kviza u digitalnom alatu Kahoot.

Potom učenicima podijelite tematsku kartu koja prikazuje rasprostranjenost šumske vegetacije na prostoru Hrvatske. Kartu možete podijeliti služeći se alatom Google Classroom ili MS Teams. Potom učenike podijelite u parove i svakom paru zadajte jednu prirodno-geografsku regiju. Koristeći se digitalnim alatom Canva, učenici trebaju izraditi poster na kojemu će prikazati vegetaciju zadane prirodno-geografske regije. Za svaku regiju trebaju navesti koji je tip klime rasprostranjen na njoj te koja je vrsta tla. Vegetaciju učenici trebaju prikazati fotografijama koje će pronaći koristeći se internetskim preglednikom. Uz fotografiju, učenici obvezno trebaju navesti izvor iz kojega su preuzeli fotografiju. Neka se za izradu zadataka koriste stolnim ili prijenosnim računalom.

Kada učenici izrade svoje postere, neka ih razmijene sa susjednim parom tako da ih podijele pomoću alata Google Classroom ili MS Teams. Neka susjedni par vrednuje uradak prema već unaprijed pripremljenoj tablici. Nakon što ga susjedni par prekontrolira, neka ga vrati paru koji je izradio poster, s komentarima što treba popraviti ili nadopuniti.

Potom za svaku od navedenih regija prozovite jedan par koji će prezentirati svoj rad pred ostalim učenicima u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika.

Pri kreiranju kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija), kao i na potkrjepljivanje pitanja slikovnim prikazima.

Rad u paru pozitivno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer omogućuje podršku drugih učenika pri obavljanju zadane aktivnosti.

Prije pretraživanja podataka potrebno je s učenikom s intelektualnim teškoćama dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste te mu dati popis ključnih pojmova/riječi koji će ga usmjeriti na važne informacije prilikom pretraživanja i prikupljanja podataka. Osigurajte etapne upute za dogovorenu aktivnost koju će obavljati, tj. pregledno napišite korake rada na predlošku u svrhu veće učinkovitosti i bolje organizacije. Opseg zadatka smanjite s obzirom na razinu funkcioniranja učenika, npr. učenik s intelektualnim teškoćama neka istražuje samo vrste šume ili vrste tla. Također, prilagodite pisani materijal iz kojeg će učenik s teškoćama prikupljati informacije (jezično i grafički, ali i smanjite veličinu teksta).

Na kraju sata osigurajte učeniku pisani sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima. Prilikom izrade upotrijebite različite načine označivanja važnoga sadržaja (bojenje, podcrtavanje, podebljavanje) te povežite nove informacije s poznatima.

Prije rada u digitalnim alatima Kahoot!, Canva, Google Classroom ili MS Teams provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te njegovo predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici istraže šumu Prašnik te u digitalnom alatu Canva naprave poster o tom posebnom rezervatu šumske vegetacije.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čudesna šuma

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje biljne zajednice na prostoru Hrvatske te povezuje njihovu raširenost s utjecajem klime i tla.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Tlo - rahli Zemljin pokrivač

Učenicima pokažite fotografiju crvenice. Koristeći se tabletom i internetskim pretraživačem, neka u parovima pokušaju istražiti zašto je crvenica crvene boje. Neka svoje ideje predstave u razredu. Potom im najavite da će danas istražiti vrste tla u Hrvatskoj.

U alatu Coggle nastavnik učenicima kreira početak umne mape s ključnim pojmom tlo. Grane umne mape trebaju biti sljedeće: definicija, sastav, gorska Hrvatska, nizinska Hrvatska, Primorska Hrvatska. Ovako započetu umnu mapu učenicima podijelite pomoću poveznice za umnu mapu u alatu Google Classroom ili MS Teams. Učenici zadatak izrađuju u parovima. Neka svaki par na stolnom ili prijenosnom računalu otvori poveznicu i nadopuni definiciju tla i podatke o njegovu sastavu. Potom neka za svaku od prirodno-geografskih regija Hrvatske, koristeći se tematskom kartom koja prikazuje rasprostranjenost tla u Hrvatskoj, zapišu koje su vrste tla raširene i neka pretražujući internet pronađu fotografije navedenog tla i umetnu je u umnu mapu. Uz fotografiju, neka učenici obvezno napišu izvor.

Nakon što ih izrade, svaki par svoju umnu mapu treba ostaviti u alatu Google Classroom ili MS Teams. Neka svaki par pregleda umnu mapu svojeg susjednog para te u komentar napiše što bi u njoj trebalo nadopuniti ili prepraviti. Potom neka svaki par napravi ispravke. Kada svi završe, prozovite tri para koji će predstaviti svoje umne mape pred razredom. Pomoću pametnoga zaslona ili projekcijskoga platna prikažite umne mape parova koji će ih predstaviti pred ostalim učenicima u razredu.

Gotove umne mape učenici mogu ispisati pa zalijepiti u bilježnicu ili spremiti u e-portfolio.

Koristeći se digitalnim alatom Kahoot, neka učenici na kraju sata ponove koja su znanja usvojili o tlu. Potom neka samovrednuju svoj rad.

Postupci potpore

Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.

Pri izražavanju i komunikaciji s učenikom s oštećenjem sluha, osim govorom, koristite se i tijelom, npr. pokretom ruke dočarajte intonaciju ili glasnoću, prirodnom gestom pokažite učeniku na sugovornika, pojam u knjizi, objekt u razredu ili mu dajte do znanja da nastavi odnosno da stane s određenom radnjom i sl. Mjesto sjedenja učenika s oštećenjem sluha treba biti takvo da izvor zvuka bude na strani dominantnog uha i da nastavnik, pomoćnik u nastavi ili kolega učenik bude što bliže učeniku. Također, pri odabiru položaja klupe, pazite na komunikacijska pravila kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti sugovornika i očitavati poruke s lica i usana.

Važno je da upute za rad u paru budu konkretne, precizne i kratke. Razdijelite upute na korake (kraćim i jasnim rečenicama) te kombinirajte različite oblike uputa (npr. ako učenik ne razumije verbalnu uputu, dajte pisanu uputu koja sadržava kratke rečenice odvojene u posebne retke).

Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste i dati popis ključnih pojmova/riječi koji će učenika s teškoćama usmjeravati na važne informacije tijekom prikupljanja podataka. Također, prilagodite pisani materijal iz kojeg će učenici s teškoćama prikupljati informacije (jezično i grafički, ali i smanjite veličinu teksta). Za pretraživanje interneta u svrhu prikupljanja podataka dobro je osigurati poveznice učenicima s teškoćama koje će ih neposredno odvesti na ono što traže. U uputama specificirajte segment zadatka za koji će biti zadužen učenik s teškoćama. Također, prije izrade umne mape, pokažite i na primjeru objasnite kako ona izgleda i kako se izrađuje. Preporučuje se učenicima dati upute za izradu u pisanom obliku, koje će sadržavati objašnjenje zadatka i korake koji će ih voditi kroz postupak izrade umne mape.

Za učenike s oštećenjem sluha usmeno izlaganje nastavne cjeline treba biti dano u pisanom obliku i podržano slikovnim prikazima u obliku nastavnog uručka ili prezentacije, jezično i grafički prilagođenoga teksta.

Prije rada u digitalnim alatima Kahoot!, Coggle, Google Classroom ili MS Teams provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te njegovo predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže što je to permafrost i gdje je raširen. O tome mogu napraviti prezentaciju u nekom od digitalnih alata (npr. alatu Prezi) i donijeti je na sljedeći nastavni sat.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tlo - rahli Zemljin pokrivač

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi definiciju tla, opisuje njegov sastav te imenuje vrste tla u Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Čovjek – pokretač prostornih promjena

Podijelite učenike u parove. Uputite ih da u internetskom pregledniku na stolnom ili prijenosnom računalu otvore digitalnu kartu Državne geodetske uprave. Neka prate sve vaše korake na računalu koji se prikazuju na projekcijskom platnu ili pomoću pametnog zaslona. Neka pronađu prostor u Baranji u kojemu se nalazi most na rijeci Dravi koji je dio koridora Vc. U desnom izborniku neka učenici odaberu slojeve i potom različite ortofoto snimke nastale u različitim razdobljima (2021., 2017., 2014., 2011., 1968.). Potom neka naprave snimke zaslona navedenih kartografskih prikaza te ih pregledno u alatu Canva slože u vremensku crtu. Nakon toga neka opišu kakve su se promjene u odabranom prostoru dogodile tijekom 20. i 21. stoljeća. Osim mosta na rijeci Dravi, učenicima možete zadati i druge primjere prostornih promjena: prostor Laništa u Zagrebu, područje Pelješkog mosta, prostor koji je danas dio istarskog ipsilona, industrijske zone odabranih gradova i sl.

Zadajte im potom da u bilježnice zapišu odgovore na pitanja: Kako je izgradnja autoceste utjecala na okoliš u kojemu je autocesta izgrađena? Što se dogodilo sa šumom i životinjskim vrstama? Kako je čovjek promijenio stanište biljnih i životinjskih vrsta? Prozovite nekoliko učenika koji trebaju pročitati svoje odgovore. Kratko analizirajte odgovore.

Kada analizirate odgovore, objasnite im značenje pojma deforestacija te pokažite primjere iz Hrvatske i svijeta.

U posljednjem dijelu sata, neka svaki par osmisli pet savjeta za očuvanje bioraznolikosti. Savjete mogu oblikovati kao promidžbeni letak izrađen u alatu Canva. Gotove letke neka postave na zajedničku ploču u alatu Padlet. Potom glasanjem učenici mogu odabrati najbolji uradak.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

S učenicima zakažite sat putem video poziva koristeći se platformom Google Classroom ili MS Teams. Učenici trebaju biti u parovima. Uputite ih da u internetskom pregledniku na stolnom ili prijenosnom računalu otvore digitalnu kartu Državne geodetske uprave. Podijelite im svoj ekran i neka prate Vaše korake. Neka pronađu prostor u Baranji u kojemu se nalazi most na rijeci Dravi koji je dio koridora Vc. U desnom izborniku neka učenici odaberu slojeve i potom različite ortofoto snimke nastale u različitim razdobljima (2021., 2017., 2014., 2011., 1968.). Potom neka naprave snimke zaslona navedenih kartografskih prikaza te ih pregledno u alatu Canva slože u vremensku crtu. Nakon toga neka opišu kakve su se promjene u odabranom prostoru dogodile tijekom 20. i 21. stoljeća. Osim mosta na rijeci Dravi, učenicima možete zadati i druge primjere prostornih promjena: prostor Laništa u Zagrebu, područje Pelješkog mosta, prostor koji je danas dio istarskog ipsilona, industrijske zone odabranih gradova i sl.

Zadajte im potom da u bilježnice zapišu odgovore na pitanja: Kako je izgradnja autoceste utjecala na okoliš u kojemu je autocesta izgrađena? Što se dogodilo sa šumom i životinjskim vrstama? Kako je čovjek promijenio stanište biljnih i životinjskih vrsta? Prozovite nekoliko učenika koji trebaju pročitati svoje odgovore. Kratko analizirajte odgovore.

Kada završite raspravu, objasnite im značenje pojma deforestacija te im pokažite primjere deforestacije u Hrvatskoj i svijetu.

U posljednjem dijelu sata, neka svaki par osmisli pet savjeta za očuvanje bioraznolikosti. Savjete mogu oblikovati kao promidžbeni letak izrađen u alatu Canva. Gotove letke neka postave na zajedničku ploču u alatu Padlet. Poveznicu za Padlet im ostavite u čavrljanju. Učenici mogu glasati i izabrati najbolji letak.

Postupci potpore

U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporuka je da se učenik s teškoćama (u dogovoru s njim) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Tijekom rada u paru vodite brigu o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima. Također, vodite brigu o tome da učenici s teškoćama sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere osobu s kojom želi biti u paru te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Par u kojem je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu pozornost učitelja kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja.

Tijekom pokazivanja koraka u prikupljanju slika kartografskih prikaza vodite brigu o svojoj brzini izvođenja pojedinog koraka i jasnoći izražavanja pri vođenju. Osigurajte pisane upute procesa prikupljanja kartografskih zapisa u svrhu izrade vremenske crte, podržane slikovnim prikazima koraka. Za opisivanju promjena koje su se dogodile tijekom vremena osigurajte popis riječi/pojmova koji će olakšati izražavanje i donošenje zaključaka.

Upute koje dajete neka budu konkretne, precizne i kratke. Za učenika sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem iz spektra autizma i poremećajem aktivnosti i pažnje, napravite plan u obliku natuknica s redoslijedom koraka izrade zadataka. U uputama specificirajte segment zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Također, potrebno je unaprijed dogovoriti vrstu podataka koja će se prikupljati, ali i navesti izvore informacija (internet ili udžbenici) iz kojih će učenik prikupljati podatke.

Za učenike s teškoćama potrebno je koristiti se vizualnim prikazom popraćenim jasnim i kratkim pisanim objašnjenjem (npr. za pojam deforestacija). U aktivnosti zapisivanja odgovora u bilježnice na postavljena pitanja učenici s intelektualnim teškoćama naići će na izazove. Stoga je preporuka dati pitanja i ponuđene odgovore a, b i c, pri čemu će trebati zaokružiti točan odgovor.

Osigurajte vizualni raspored za razumijevanje rutine, strukture aktivnosti te osiguravanja predvidljivosti.

Navedene prilagodbe vrijede i za izvođenje nastave u online okruženju uz produljeno vrijeme rada. Kako bi dodatno pospješili i podržali proces učenja, unaprijed možete učenicima s teškoćama pripremiti i poslati elektorničkim putem pismeni oblik onoga što će se usmeno izložiti i zadatak koji će se trebati izraditi kako bi se stigli pripremiti.

Prije rada u digitalnom alatu Canva i digitalnoj karti, kao i Google Classrom ili MS Teams provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te njegovo predznanje za rad u navedenim alatima. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže kakav je utjecaj čovjeka na proces sedrenja u Nacionalnom parku Plitvička jezera. Neka pokušaju odgovoriti na ključno pitanje: Jesu li sedrene barijere kao oblik bioraznolikosti ugrožene zbog prisutnosti čovjeka? O toj temi neka učenici kreiraju kratku videosnimku koristeći se digitalnim alatom Animoto.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čovjek – pokretač prostornih promjena

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik na primjerima iz Hrvatske objašnjava utjecaj čovjeka na bioraznolikost okoliša.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.