Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Danas idem pješke

Međupredmetna tema
Poduzetništvo

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT 1: decimalni broj, mjerna jedinica
  • INF: informacija, pretraživanje
  • MAT 2: prosječna vrijednost, decimalni broj, novac
  • HRV: pripovijedanje, popularnokulturni tekst, sastavak trodijelne strukture
  • GEO: plan grada, orijentacija, mjerilo
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pješačeći štedim

U uvodnom dijelu sata s učenicima porazgovarajte o važnosti pješačenja za zdravlje. Pješačenjem stječemo kondiciju i utječemo na mentalno zdravlje. Pomoću digitalnog alata Mentimeter (Open Ended) možete ispitati koliko učenika pješači do škole.

Pješačenje je važno i za zaštitu okoliša, kako bi kvaliteta zraka bila bolja. Potaknite učenike na promišljanje i o toj dimenziji pješačenja te ih motivirajte na pješačenje gledanjem videa WHO: Breathe Life - The Walk Home. Objasnite učenicima poruku na kraju videozapisa koja kaže da bez obzira na sve izazove s kojima se djeca suočavaju, zrak koji udišu ne bi trebao biti jedan od njih. Zagađenje zraka uzima jedan od devet života i prijeti našoj klimi. Komentirajte razlike u putu od škole do kuće učenika na videu i vlastitog.

Porazgovarajte s učenicima o ulozi i važnosti novca u obiteljskom životu te im dajte do znanja kako možemo štedjeti ako pješačimo do škole i izbjegavamo vožnju automobilom. Dodijelite im zadatak da izmjere duljinu koraka, prebroje korake na putu od vlastite kuće do škole te na taj način izračunaju udaljenost (učenici mogu izračunavati udaljenost brojanjem “parnih koraka” ili putem mobilne aplikacije, dok učenici kojima je udaljenost tolika da nije moguće pješačiti do škole mogu na temelju vremena vožnje, uz pomoć roditelja, odrediti približnu udaljenost koju bi prešli pješke). Potaknite učenike da usporede približno izračunatu udaljenost sa stvarnom udaljenosti koju mogu istražiti pomoću Google karti (opis kako izmjeriti udaljenost između točaka na karti pročitajte na sljedećoj poveznici).

Ujedno ih zamolite da porazgovaraju s roditeljima koliko goriva potroši njihov automobil na 100 km kako bi izračunali koliko benzina roditelji potroše vozeći ih u školu. Podijelite ih u parove te neka na internetskim stranicama pronađu podatak o cijeni jedne litre goriva (benzina) i izračunaju trošak jedne vožnje.

Možete im postaviti zadatak da izračunaju koliko troše mjesečno, a koliko cijelu školsku godinu (175 dana). Neka izračunaju kolika je potrošnja cijele obitelji i koliko bi uštedjeli da se mjesec dana ne voze automobilom ili gradskim prijevozom, nego da idu pješice ili koriste bicikl.

Na kraju rada učenici prezentiraju dobivena rješenja na razrednom Wakelet zidu (raspored Mood board), raspravljaju o dobivenim podacima te daju prijedloge što bi voljeli kupiti za ušteđeni novac.

Aktivnost se može provesti u sklopu Tjedna promicanja tjelesne aktivnosti (MOVE Week) u lipnju, ili u rujnu, za vrijeme Europskog tjedna kretanja.

Postupci potpore

Za uvodni dio sata možete sastaviti tablicu s imenima u koju učenici upisuju pješače li do škole. Video o pješačenju ukratko opišite ili ga etapno prepričajte putem pitanja i odgovora prilikom gledanja (pogodno za učenike s oštećenjima vida, intelektualnim teškoćama, ADHD-om i PSA-om). Tekst s engleskog po potrebi prevedite na hrvatski.

Potaknite učenike da sami iznesu svoja razmišljanja o tome kako obitelj može uštedjeti pješačenjem. Pitajte ih što misle na koji način mogu pomoću koraka izračunati udaljenost od kuće do škole u metrima ili kilometrima.

Za sve postavljene zadatke zajedno s učenicima proradite po jedan primjer. Za neke učenike, posebno one s intelektualnim teškoćama, možete pripremiti pisani predložak za uvođenje u postupak računanja (podaci koje je potrebno znati, koraci u izradi zadatka). Dani primjeri i koraci u izvođenju zadataka pomoći će učenicima u pripremi za prezentiranje dobivenih rješenja obiteljske štednje u prijevozu.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da izračunaju koliku udaljenost prijeđu u školskoj godini (175 dana). Neka odrede nekoliko mjesta koje su za tu vrijednost udaljene od njihovog mjesta. Mogu odrediti i koliko će se vremenski voziti automobilom te kolika će mu biti potrošnja.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pješačeći štedim

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.5.5. Računa s decimalnim brojevima.
  • OŠ MAT D.5.2. Odabire i preračunava pogodne mjerne jedinice.
  • OŠ MAT D.5.3. Primjenjuje računanje s novcem
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Svojim stopama

Razgovarajte s učenicima o pretraživanju informacija na internetu, o tome kako pretražiti internet i dobiti relevantnu informaciju. Pitajte učenike: Jesu li sve informacije na internetu točne? Kako prepoznati novije informacije? Kako prepoznati točne informacije? Kako prepoznati relevantne izvore informacija? Kako se informacije mogu pretraživati i koje su ključne riječi za pretragu? Informirajte učenike da postoje internetske stranice koje su nepouzdane, nerelevantne i da informacije na njima nisu korisne. Također, upoznajte učenike s različitim programima za pregledavanje internetskih stranica i internetskim stranicama za pretraživanje informacija na mreži.

Podijelite učenike u grupe te im iznesite da su oni predstavnici zamišljenog poduzeća Live Healthy koje se bavi promicanjem tjelesne aktivnosti, odnosno pješačenja za zdrav život. Zadajte učenicima da se informiraju o navedenoj tematici (promicanje tjelesne aktivnosti, dobrobiti pješačenja) pretražujući internetske stranice i bilježeći prikupljene informacije u obliku natuknica u programu Word Office 365. Unutar grupe učenici rade kratak prikaz i analizu prikupljenih informacija. Nakon analize, potaknite grupe da povedu raspravu o različito prikupljenim podacima iste tematike te izvorima podataka.

Potaknite grupe da se kao predstavnici zamišljenog poduzeća uključe u promicanje pješačenja osmišljavanjem aktivnosti u lokalnoj zajednici za Dan kretanja za zdravlje te im zadajte zadatak da osmisle dobrotvorne aktivnosti za različite ciljane skupine (djecu, odrasle, osobe starije životne dobi) korištenjem prethodno prikupljenih informacija. Učenici će svoje zamišljene aktivnosti bilježiti u istom Word Office 365 dokumentu, nakon čega svoje dokumente mogu grafički oblikovati i organizirati u obliku brošure, letka, promotivne publikacije i sl. Na kraju učenici prezentiraju svoje publikacije u digitalnom obliku te uspoređuju svoje prijedloge aktivnosti i idejna rješenja publikacija.

Na kraju aktivnosti otvorite raspravu o pouzdanosti informacija na internetu na koje su naišli pretraživanjem. Pitajte ih: Smatrate li da ste naišli na određenu nepouzdanu stranicu ili informacije na internetu? Ukoliko jeste, kako ste utvrdili da je nepouzdana? Ukoliko niste, mislite li da biste prepoznali nepouzdanu informaciju? Kako biste to utvrdili? Učenicima možete ponuditi odgovore na navedena pitanja navodima iz online udžbenika na 61. i 62. stranici.

Postupci potpore

U uvodnom dijelu sva pitanja o kojima razgovarate potkrijepite primjerima. Dobro je da pitanja i odgovore učenici imaju na kraju u pisanom ili zvučnom obliku (za učenike s oštećenjima vida).

Učenicima po potrebi dajte konkretne internetske stranice (npr. učenicima s oštećenjima vida, s ADHD-om i PSA-om) ili im uručite sažetak s navedenim poveznicama (učenicima s većim teškoćama u čitanju, s intelektualnim teškoćama).

Po potrebi dajte pitanja ili smjernice po kojima će se rukovoditi u analizi prikupljenih ili dobivenih podataka (posebno učenici s jezično-govornim i intelektualnim teškoćama). Na taj će se način, pomoću dobivenih odgovora, uspješnije pripremiti za raspravu.

Za osmišljanje aktivnosti promicanja pješačenja možete ponuditi popis raznih aktivnosti među kojima učenici mogu izdvojiti one koje im se čine pogodne za određene ciljane skupine (primjerice, učenicima s intelektualnim teškoćama). Učenicima dajte mogućnost da sami odaberu određenu ciljanu skupinu. Za rad na grafičkom oblikovanju točno konkretizirajte zadatke koje će pojedini učenik obaviti.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte da naprave plakat u programu Canva ili sličnom za događaj Svjetski dan hodanja pod sloganom “Pješači(m) za one koji to ne mogu” kao određena humanitarna akcija (svaki korak - 1 lipa). Cilj je skupiti 10.000,00 kn.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Svojim stopama

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ A.5.1 Nakon pete godine učenja predmeta Informatika u domeni Informacije i digitalna tehnologija učenik pronalazi i vrednuje informacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pješačim za sve nas

Podijelite učenike u grupe i recite im da oni predstavljaju određeno poduzeće, a zadatak im je prijaviti se na javni natječaj za dodjelu bespovratnih sredstava koje je raspisalo Ministarstvo zaštite okoliša i energetike. Za potrebe tog zamišljenog natječaja možete učenicima sastaviti njegov opis u obliku prezentacije ili digitalnog plakata. Njegov naslov može biti “Pješačim za sve nas”. U samom natječaju navedite što sve učenici, odnosno poduzetnici, moraju priložiti na natječaj, a jedna je od bitnih stavki natječaja da Ministarstvo za svaki prijeđeni kilometar pješice poduzeću odobrava i isplaćuje bonus od 20 lipa. Kako bi Ministarstvo odobrilo bonus, poduzeće mora dostaviti izračun prijeđenih kilometara pješice, izračun uštede na gorivu, izračun neemitiranog CO2 te obavezno plan kako će poduzeće iskoristiti uštedu i bonus (oni se moraju iskoristiti za uređenje okoliša poduzeća).

Učenici prvo pomoću Google Karte istražuju kolika je udaljenost od njihove kuće do škole, pri čemu je škola mjesto njihova zaposlenja (opis kako izmjeriti udaljenost između točaka na karti pročitajte na sljedećoj poveznici). Računaju kolika je ukupna udaljenost koju oni svi zajedno prijeđu u jednom mjesecu. Nakon toga istražuju koliko prosječan automobil potroši litara goriva i kolika bi bila cijena (npr. 7. 1 l na 100 km, a izračun mogu provesti koristeći se i kalkulatorima potrošnje) te kolika je prosječna emisija CO2 na toj udaljenosti. Odlučuju se za jedan tip automobila, tj. biraju voze li “benzinca” ili “dizelaša”. Zatim izračunavaju koliki bi bonus dobili od Ministarstva za prijeđene kilometre pješice. Planiraju na što će utrošiti svoja sredstva (ako će npr. saditi drveće, istražuju cijenu sadnica, računaju koliko i kakvih sadnica mogu kupiti).

Nakon što su prikupili sve potrebne podatke za natječaj, svoje izračune zapisuju u obliku teksta, npr. koristeći Word Online (ili u nekom drugom alatu iz Office 365 paketa) te rezultate objavljuju na Padlet ploči (predložak Wall). Po objavi radova, učenici analiziraju i uspoređuju pojedine rezultate, zaključuju tko bi najviše uštedio i dobio najveći bonus od Ministarstva, tko će pješačenjem ispustiti manje CO2 te raspravljaju o tome tko je najbolje osmislio uređenje okoliša. Neka učenici svoja zapažanja bilježe na Padlet ploči. U tu svrhu omogućite komentiranje i reakcije pri otvaranju predloška u Padletu.

Zatim ih upitajte: Što kad bi Ministarstvo doista raspisalo takav natječaj, ali za vaš razred, koliko biste bonusa u jednom mjesecu mogli zaraditi? Na što biste ga potrošili? Kako biste uredili školsko dvorište? Biste li svi tada išli pješice u školu? Što bi vas u ovoj priči najviše motiviralo da u školu dolaze pješice, a ne da vas dovoze roditelji?

Postupci potpore

Za sastavljanje zamišljenog natječaja, poželjno je pisano dati njegove sastavnice jer su one vezane uz zadatke kojima će se učenici baviti. Za neke učenike dobro je dati pitanja vezana uz pojedinu ili sve sastavnice (primjerice, za učenika s intelektualnim teškoćama).

S učenicima je potrebno utvrditi znaju li kako se pomoću Google karte određuju određene udaljenosti i pokazati im ukoliko ne znaju (posebno s učenicima s intelektualnim teškoćama). Učenicima s oštećenjima vida potrebno je opisati aplikaciju i, kao i učenicima s motoričkim oštećenjima, organizirati im rad u paru.

Svakom učeniku daje se točno određeni zadatak ili zadaci koje treba riješiti. Prije računanja, potrebno je utvrditi znaju li svi učenici pravilno postaviti zadatak i po potrebi ih uputiti u način rješavanja, posebno učenike s intelektualnim teškoćama. Istim učenicima daju se koraci u rješavanju zadatka ili se daje zadatak koji mogu uspješno riješiti.

U analizi rezultata dobro je da učenici rade u parovima, primjerice učenici s ADHD-om, PSA-om, teškoćama u čitanju i intelektualnim teškoćama.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na bilježenje tjednog korištenja automobila svoje obitelji i izradu procjene - koliko kilometara prijeđu automobilom u jednom mjesecu. Recite im neka razmisle o sljedećem scenariju: npr. Ministarstvo zaštite okoliša donijelo je novi zakon po kojem za svaki prijeđeni kilometar u jednom mjesecu do prijeđenih 100 km vlasnik automobila mora platiti naknadu od 10 lipa, zatim za sljedećih 100 km 20 lipa, tj. nakon svakih prijeđenih 100 km ta se naknada po kilometru uveća za 10 lipa. Za svaki novi mjesec naknada kreće opet od 10 lipa. Na temelju prikupljenih podataka napomenite im da izračunaju koliku bi naknadu za prijeđene kilometre morali plaćati mjesečno te koliko bi to iznosilo na godišnjoj razini. Potaknite učenika da odredi kad se i u kojim situacijama u tom tjednu nešto moglo odraditi i pješice. Uputite ih da ponove izračun na temelju tih podataka i izračunaju koliku bi uštedu obitelj mogla imati u takvoj situaciji te što bi s tim novcem mogla napraviti.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Pješačim za sve nas

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT E.5.1. Barata podacima prikazanim na različite načine.
  • OŠ MAT A.5.5 Računa s decimalnim brojevima.
  • OŠ MAT D.5.3. Primjenjuje računanje s novcem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Uključi zeleno svjetlo za svoje mjesto

U uvodnom dijelu aktivnosti upoznajte učenike s pojmom 'zelena ekonomija'. Objasnite im da ona doprinosi općem dobru i društvenoj jednakosti, dok istovremeno znatno smanjuje rizike u životnoj sredini i daljnje iskorištavanje prirodnih resursa. Učenicima pokažite shematski prikaz šest prioritetnih područja zelene ekonomije (odlaganje otpada, korištenje i upravljanje vodama, održivi/čisti prijevoz, zelena gradnja, obnovljivi izvori energije, upravljanje zemljištem).

Potom, pitajte učenike kako se osjećaju u trenutku kad zvono označi kraj nastave. Potaknite ih da pripovijedaju o svom putu od škole do kuće kronološki nižući događaje. U pripovijedanje neka unesu prizore onoga što vide, čuju, dodiruju, osjete i udišu.

Razgovarajući s učenicima o načinima putovanja do/od škole, komentirajte razloge zašto (ne) idu pješice. Usmjerenim pitanjima potičite kritičko mišljenje o današnjem potrošačkom društvu i navedite razloge prekomjerne potrošnje. Navedite uzroke ekoloških problema, a senzibilitet za ekološku osviještenost i ekonomičnost u potrošnji potaknite gledanjem videozapisa Put od škole do kuće. Potom neka učenici izraze svoj prvi dojam i uoče kako je priča “ispričana”. Ponovno pogledajte video. Komentirajte s učenicima prikazane ulice/puteve kojima ta djeca prolaze, opasnosti na koje nailaze, divlja odlagališta smeća, prometna sredstva koja susreću, zagađivače okoliša, zvukove koje čuju, mirise koji ih okružuju i zrak koji udišu.

Potaknite učenike na razmišljanje sljedećim pitanjem: Koja se područja zelene ekonomije spominju u videozapisu? Odgovor glasi: odlaganje otpada, održivi / čisti prijevoz, zelena gradnja. Na temelju ponovljenog gledanja videozapisa, potaknite učenike da razvrstaju uočene čimbenike kvalitete zraka u pozitivne i negativne. Za to predlažemo interaktivnu vježbu Pozitivni i negativni čimbenici kvalitete zraka. Neka učenici nadopune popis svojim primjerima, a Vi ih potaknite na osmišljavanje inovativnih i kreativnih rješenja za smanjivanje ili ukidanje negativnih čimbenika (primjerice, otpad - recikliranje, sječa stabala - sadnja mladica, ispušni plinovi - ekološka vozila i slično). Ponudite im interaktivnu vježbu Kako negativne čimbenike kvalitete zraka zamijeniti pozitivnim?.

Pitajte učenike kako videozapis utječe na njihovo razmišljanje, mogu li povezati poruku iz videozapisa sa svojim svakodnevnim životom i je li njihovo mjesto stanovanja u riziku zbog zagađenoga zraka. Objasnite im (i objavite u virtualnoj učionici u Edmodu) uputu za pisanje sastavaka u parovima na temu “Je li i moje mjesto u riziku?”, koji treba biti trodijelne strukture. U uvodnom dijelu potrebno je usporediti priču iz videa sa svojim putovanjem od škole do kuće; u središnjem dijelu, ističući podatke koje su prikupili na matematici (izračun troškova puta do škole i natrag te okvirni iznos moguće uštede novca ako idu pješke), potrebno je navesti mogućnosti mudrijeg ulaganja novca, koji bi uštedjeli hodajući pješke; u završnom dijelu potrebno je naglasiti svoje odluke o smanjenju vlastitog sudjelovanja općenito u prekomjernoj potrošnji i ekološkoj neodgovornosti.

Nakon što učenici razmijene svoje sastavke u virtualnoj učionici i upoznaju se s iznesenim idejama, potaknite ih da identificiraju konkretne primjere okolišne degradacije u svojoj sredini. Neka razmisle kako bi te probleme mogli riješiti primjenom principa zelene ekonomije i koje bi od iznesenih ideja i akcija predložili kao moguća rješenja identificiranih problema.

Postupci potpore

Pri pojašnjavanju pojma zelene ekonomije poželjno je da na shematskom prikazu prioritetnih područja budu kratka pojašnjenja navedenih pojmova ili slike koje doprinose njihovu razumijevanju (važno, primjerice, za učenike s intelektualnim teškoćama i PSA-om). Time će se učenici ujedno pripremiti za traženje odgovora na pitanje “Koja se područja zelene ekonomije spominju u videozapisu?”.

U uvodnom razgovoru o putu od škole do kuće učenike potičite pitanjima, posebice one s intelektualnim teškoćama i PSA-om. Korisno je istaknuti smjernice kojima će se učenici rukovoditi u razgovoru o svojim zapažanjima (primjerice, opasnosti na koje nailaze, divlja odlagališta smeća, prometna sredstva s kojima se susreću, zagađivače okoliša...), a koje će im dobro doći u kasnijim analizama.

U razgovoru potaknite učenike s oštećenjima vida da govore o svojim osjetima. Učenicima s glasovno-govorno-jezičnim teškoćama dajte dovoljno vremena da se pripreme za ono što žele reći. Vodite brigu o tome da se učenici s motoričkim oštećenjima koji su ovisni o prijevozu ne osjećaju loše, kao i drugi učenici koji su zbog svojih teškoća ovisni o prijevozu.

Sadržaj videa unaprijed kratko prepričajte ili etapno prokomentirajte, posebice zbog učenika s oštećenjima vida. Naglasak stavite na pojmove iz videa koji nas rastužuju i one koji bude u nama radost.

Za rad u alatu Mentimeter predvidite rad u paru za učenike kojima je on potreban (učenici s oštećenjima vida i s motoričkim oštećenjima). Učenicima sa PSA-om i intelektualnim teškoćama možete prirediti listu pozitivnih/sretnih i negativnih/tužnih raspoloženja kako bi izdvojili ona koja im je video najviše potaknuo. Prije zapisivanja pojmova, poželjno je svako raspoloženje objasniti vezano uz situaciju i povezati sa sličnim raspoloženjima iz svakodnevnog života.

Postavite konkretne zadatke za pisanje sastava, ovisno o teškoći učenika (primjerice, učenik s teškoćama u čitanju nije izložen pisanju, već s drugim učenikom smišlja tekst). Učenicima s intelektualnim teškoćama možete prirediti pitanja vezana uz pojedine dijelove sastavka.

Nakon što učenici razmijene svoje sastavke i upoznaju se s iznesenim idejama, potaknite ih da prema zadanim stavkama grupiraju konkretne primjere okolišne degradacije u svojoj sredini te uz njih navedu moguće načine njihova rješavanja. U tu svrhu možete im prirediti grafički sređenu tablicu (primjerice, za učenike s ADHD-om, PSA-om ili intelektualnim teškoćama).

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da u digitalnom alatu Sway naprave prezentaciju na temu “Je li i moje mjesto u riziku?”, a u nju mogu unijeti najbolje dijelove učeničkih sastavaka te fotografije vlastitoga mjesta koje ukazuju na problem zagađivanja zraka koji svakodnevno udišemo. Prezentaciju možete podijeliti na društvenim mrežama, pazeći na zaštitu osobnih podataka.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Uključi zeleno svjetlo za svoje mjesto

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.1. Učenik govori i razgovara u skladu s interesima, potrebama i iskustvom.
  • OŠ HJ C.5.2 Učenik opisuje značenje popularnokulturnih tekstova u kontekstu svakodnevnoga života.
  • OŠ HJ A.5.4. Učenik piše tekstove trodijelne strukture u skladu s temom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Isplati li se ići pješke?

Upitajte učenike: Kojim prijevoznim sredstvom dolazite u školu? Zašto baš tim prijevoznim sredstvom/sredstvima? Potom im dajte zadatak da u svoje bilježnice izračunaju udaljenost na planu grada od mjesta njihova boravka do škole. Na temelju izračuna udaljenosti, potaknite ih na razmišljanje i zapisivanje prednosti i nedostataka svog načina putovanja. Učenici istovremeno pišu svoje odgovore u Padletu. Napisano čitaju i u razredu međusobno komentiraju. Sistematizirajte njihove odgovore.

Skrenite im pažnju na vremenski trošak putovanja, odnosno upitajte ih koliko njihovo putovanje traje. Za odgovor na to pitanje uputite ih na Google karte, gdje mogu uvidjeti i vremensku udaljenost svog puta različitim načinima i sredstvima putovanja.

Upoznajte učenike s pojom odgovornog ponašanja i poslovanja u zajednici. Objasnite im da poduzetništvo ne mora nužno i samo biti usmjereno na profit već da treba biti usmjereno i na unapređenje društvenih ciljeva, odnosno da se takvo poduzetništvo naziva društveno odgovornim poduzetništvom. Jedan je od društvenih ciljeva i usmjerenje poduzeća na izbjegavanje zagađenja, odnosno ekološka osviještenost.

Uvedite učenike u zadatak navodeći im da je vlasnik poduzeća odlučio poraditi na ekološkoj osvještenosti. Kroz analizu poslovanja utvrđeno je da mnogo radnika poduzeća živi u neposrednoj blizini, a za dolazak na posao koristi prijevoz iako bi mogli ići pješice. Objasnite učenicima da zamisle kako su oni ti radnici poduzeća te da svoj dolazak u školu zamisle kao dolazak na posao.

Izdvojite učenike koji idu javnim ili osobnim prijevozom do škole. Uputite ih da razmisle koje bi posljedice bile da idu pješice. Moderirajte ih (pitajte ih bi li manje spavali da idu pješice; ako da, koliko; bi li propustili neku izvannastavnu ili izvanškolsku aktivnost). Učenici koji idu pješke drugim učenicima objašnjavaju imaju li koristi od pješačenja do škole.

Iz grupe učenika koji idu javnim ili osobnim prijevozom do škole izdvojite učenike koji bi, sukladno udaljenosti, mogli ići pješke do škole. Predložite im da jedan tjedan idu pješke te da bilježe kada ustaju i koliko im vremenski do škole treba. Sljedeći tjedan neka se vrate starom načinu dolaska u školu. Nakon dvotjednog “eksperimenta” učenici u moderiranoj raspravi razgovaraju o prednostima pješačenja u usporedbi s ostalim načinima prijevoza.

Potaknite učenike na razmišljanje sljedećim pitanjem: Ukoliko je vaša udaljenost od kuće do škole velika te ne možete ići pješke, a ne želite zagađivati okoliš korištenjem standardnog prijevoza na fosilna goriva, koje su vaše mogućnosti?

Nakon što učenici rasprave o mogućim alternativnim rješenjima dolaska na posao, potaknite ih da kao radni tim poduzeća osmisle mogućnosti alternativnog prijevoza kao što su električna vozila (automobili, autobusi, tramvaji, romobili, bicikli…). Napomenite učenicima da emisija plinova u urbanim sredinama predstavlja velik problem zagađenja okoliša. Raspravite učenicima da takav način poduzetničkog razmišljanja znači ne samo razvoj nematerijalnih vrijednosti koje utječu na dobrobit građana i kvalitetu života nego predstavlja i održivi razvoj.

Postupci potpore

U uvodnom dijelu razgovarajte s učenicima na koji način će izračunati udaljenost od kuće do škole. Utvrdite znaju li se učenici služiti Google kartama i pokažite im na jednom primjeru kako se njima služiti ukoliko je to potrebno (posebno učenicima s intelektualnim teškoćama). Učenicima s oštećenjima vida potrebno je opisati aplikaciju.

Poželjno je da za učenike kojima je iz nekih objektivnih razloga problem ići pješice (primjerice, zbog njihovih teškoća ili velike udaljenosti od škole) organizirate rad u paru (primjerice, učenicima s motoričkim oštećenjima i oštećenjima vida).

Sistematizirajte odgovore učenika vezane uz putovanje u školu prema prednostima i nedostacima tog načina putovanja u odnosu na ekološku osviještenost. To povežite s društveno odgovornim poduzetništvom (posebno pogodno za učenike s intelektualnim teškoćama i PSA-om).

Ispitajte razumiju li učenici pojmove vezane uz fosilna goriva i održivi razvoj, pri čemu možete navesti konkretne primjere društveno odgovornog poduzetništva (korisno za učenike sa PSA-om i intelektualnim teškoćama). Potaknute ih da i sami navedu primjere ako ih znaju te ih uputite na razloge njegova sporijeg razvoja.

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici tijekom jednog tjedna vode dnevnik putovanja od kuće do škole i od škole do kuće. U dnevniku putovanja za svaku etapu kretanja navode točno vrijeme polaska od točke A do točke B. Na kraju tjedna računaju ukupni vremenski trošak u minutama. Ukoliko su učenici putnici, upozorite ih da moraju računati i kretanje do stanice, čekanje prijevoznog sredstva, vožnju te hodanje od stanice do škole/doma. Ukoliko imate u razredu učenike putnike i stacionirane učenike, raspravite s učenicima koje prednosti imaju stacionirani učenici.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Isplati li se ići pješke?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GEO B.5.3. Učenik se orijentira u zavičaju s pomoću topografske karte, plana grada (naselja) i kompasa.
  • OŠ GEO B.5.2. Učenik razlikuje vrste geografskih karata prema mjerilu i sadržaju te s pomoću tumača interpretira elemente karte na različitim prostornim razinama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Europska komisija (2020). Živjeti dobro unutar granica našeg planeta (29.05.2020.).

Fond za zaštitu okolišta i energetske učinkovitosti (29.05.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.