Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Svestrani avanturisti

Naziv predmeta
Biologija

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • indikatori
  • lišajevi
  • onečišćenje
  • pioniri vegetacije

Zajedno smo jači

Kako biste pobudili zanimanje učenika za nastavni sadržaj, možete ih primjerice pitati je li im lakše kad neku aktivnost, primjerice domaću zadaću, pišu sami ili kada to rade zajedno s još nekime, ili primjerice je li lakše skuhati ručak kad jedna osoba mora sve sama pripremiti (skuhati, poslužiti, na kraju i suđe oprati) ili je lakše kad se taj posao podijeli pa ga odradi više osoba. Zamolite učenike da vam navedu nekoliko primjera iz prirode gdje organizmi jedan drugome pomažu. Ako imate prilike, donesite na sat ili zamolite učenike da donesu nekoliko lišajeva iz prirode koje će moći promatrati i međusobno usporediti. Učenike podijelite u skupine i usmjerite da promatranjem i istraživanjem (makroskopski i mikroskopski) prirodnog materijala dođu do zaključka o ulogama pojedinih organizama u navedenoj zajednici, što će učenike dovesti do zaključka da je riječ o simbiozi, suživotu dvaju organizama u kojem oba imaju korist jedan od drugoga. Usmjerite učenike da uoče na mikroskopskom preparatu u kojem sloju ima više algi te ih potaknite na donošenje zaključka što je tomu uzrok. Pojam simbioze učenici sada mogu povezati i s primjerima koje znaju otprije. Na kraju svaka skupina može fotografirati svoj prirodni materijal i mikroskopski preparat, a fotografije mogu objaviti na društvenoj mreži Yammer, nakon čega učenici mogu međusobno komentirati fotografije, postavljati si pitanja i sl.

Ako nemate mogućnosti raditi s prirodnim materijalom, možete učenicima pripremiti fotografije različitih vrsta lišaja i građe lišaja te ih podijeliti s njima kao Google dokument. Učenike pitajte poznaju li vrste na fotografijama, jesu li se već susreli s njima, jesu li ih primijetili u svojoj okolini i sl. S učenicima možete pogledati videozapis Sekcija za lišajeve – Udruga BIUS, u trajanju od 6:04 min. Nakon što pogledaju videozapis, učenici mogu riješiti nastavni listić koji ste prethodno podijelili s njima kao Google dokument, a koji sadržava zadatke povezane sa sadržajem. S učenicima nakon rješavanja zadataka provjerite ispravnost njihovih odgovora, raspravite o eventualnim pogreškama te ih potaknite da donesu ispravne zaključke o građi lišaja, ulogama pojedinih organizama u navedenoj zajednici i sl.

Napomena: Umjesto prirodnog materijala učenici vanjski izgled lišajeva mogu uspoređivati na fotografijama, a mikroskopirati mogu trajni preparat.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost mikroskopiranja. Učenici s teškoćama mogu raditi u paru s drugim učenikom koji će im pomoći pripremiti mikroskopski preparat i pravilno mikroskopirati. Učenicima možete pripremiti predloške s ilustracijom kako bi se lakše snalazili gledajući sliku preparata. Učenicima s teškoćama pripremite sažetak teksta s najvažnijim činjenicama. Učenicama s oštećenjima vida omogućite usporedbe i sudjelovanje dodirom, opisom, razgovorom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zajedno smo jači

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati građu lišaja
  • razlikovati različite oblike lišajeva
  • prepoznati važnost lišaja u prirodi i životu ljudi
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Ima li nas kod vas?

Učenike možete podijeliti u skupine i zadati im zadatak da istraže postojanje lišajeva u okolišu škole i svoje kuće. Učenici pronađene vrste mogu fotografirati i zabilježiti na kojem su ih području. Učenicima prethodno možete dati fotografije najrasprostranjenijih vrsta lišajeva kako bi ih lakše prepoznali. Na karti mjesta stanovanja na Google Kartama mogu označiti mjesta gdje su pronašli lišajeve. Od prikupljenih podataka mogu izraditi multimedijalni plakat naziva primjerice Lišajevi našeg kraja, u alatu Lino, na kojem će prikazati lišajeve koje su pronašli i njihove osobine. Rezultate rada možete objaviti na mrežnoj stranici škole kako bi bili dostupni posjetiteljima stranice.

Ako imate mogućnost, možete se povezati s drugom školom iz istog ili susjednog grada u eTwinning zajednicu, na zajedničkom projektu istraživanja lišajeva. Primjerice, možete usporediti rezultate istraživanja škole iz većeg i manjeg grada/mjesta ili škole iz središta i periferije grada.

Nakon provedenog istraživanja raspravite i analizirajte s učenicima dobivene rezultate. Potaknite ih da dovedu u vezu rasprostranjenost lišajeva s onečišćenjem zraka, što mogu povezati i s utjecajem na čovjekovo zdravlje. Učenicima možete zadati i zadatak da osmisle načine/rješenja koji bi doveli do smanjenja onečišćenja zraka.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost rada u skupini te u aktivnosti fotografiranja, obrade i prikupljanja podataka. Rad s učenicima s teškoćama može se organizirati tako da rade u paru/skupini s drugim učenikom/učenicima. Poželjno je učenicima prije njihove aktivnosti demonstrirati način rada na karti mjesta stanovanja, posebno učenicima s intelektualnim teškoćama. Učenike s teškoćama može se primjerice zadužiti da fotografiraju primjerke lišajeva pronađenih u prirodi. Učenicima možete ponuditi i predloške s fotografijama najčešćih lišajeva iz okruženja sa zadatkom obilježavanja viđenog uz pitanja kojima će se voditi u promatranju osobina pronađenih lišajeva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ima li nas kod vas?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati različite oblike lišajeva
  • prepoznati važnost lišaja u prirodi i životu ljudi
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Lišajevi avanturisti!

S učenicima možete povesti razgovor o tome kako je Zemlja izgledala prije vegetacije ili kako bi izgledala bez nje. Učenicima možete pripremiti prezentaciju u alatu PowerPoint koju ste izradili od slika različitih vrsta lišajeva na različitim staništima. Povedite s učenicima raspravu o tome na kakvim sve staništima možemo pronaći lišajeve, potaknite ih da dođu do zaključka o zadovoljavanju osnovnih životnih potreba (voda, hrana) s obzirom na to da ih nalazimo na kamenju, metalnim ogradama i sl. Nakon toga možete s učenicima pogledati videozapis Stijena susreće lišaj (Rock meets Liche), u trajanju od 2:06 minuta. S učenicima povedite razgovor o tome što su zaključili o lišajevima na temelju gledanja videozapisa i navedite ih da dođu do zaključka zašto ih nazivamo pionirima vegetacije.

Napomena: Videozapis je na engleskome jeziku, no učenicima ne bi trebao predstavljati problem jer se radi o kratkom i vrlo jednostavnom razgovoru između stijene i lišaja. Uz pomoć zanimljive animacije učenici će moći zaključiti zašto se lišajevi nazivaju pionirima vegetacije: prvi nastanjuju neko područje (u ovom slučaju stijenu), nakon čega razgradnjom stijene stvaraju plodno tlo za razvoj drugih organizama.

Zatražite od učenika da na temelju videozapisa pretpostave koliko bi trajala i kako bi izgledala preobrazba jedne napuštene tvornice kad bismo je ostavili bez utjecaja čovjeka.

Učenicima možete dati zadatak da u paru ili skupinama osmisle i izrade strip o lišajevima, njihovu životu, utjecaju na prirodu i sl., a inspiracija im može biti videozapis s početka aktivnosti. Učenici strip mogu izraditi u alatu Pixton. Zatim mogu među sobom, primjerice dodjeljivanjem bodova, izabrati najzanimljiviji strip, no pri tome ne smiju glasati za svoj. Strip možete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i rada u skupini. Učenicima s oštećenjem vida i intelektualnim teškoćama možete prije gledanja videozapisa ispričati o čemu se radi u videozapisu ili komentirati tijekom gledanja. Učenicima možete dati i slikovne predloške osmišljene tako da ih navode na željeni zaključak. Videozapis možete prevesti kako bi i humor došao do izražaja, a ne samo poruka. Potrebno je imati na umu da djeca s jezičnim teškoćama, učenici s oštećenjem sluha, kao i djeca s poremećajima iz autističnog spektra, često imaju teškoća u razumijevanju humora i ironije. Pri izradi stripa učenicima s teškoćama može se dodijeliti uloga koja im najviše odgovara s obzirom na njihovu teškoću.

Nastavna aktivnost za predmet X

Lišajevi avanturisti!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prepoznati važnost lišaja u prirodi i životu ljudi
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Kad te kašalj muči, lišaj si naruči

Povedite s učenicima razgovor o reklamama za sirupe protiv kašlja spravljene od islandskog lišaja; pitajte ih znaju li možda za još neku primjenu lišajeva u svakodnevnom životu. Ako imate prilike, donesite na sat prirodni materijal lišaja koji će učenici moći opisati na temelju vanjskog izgleda.

Učenike možete podijeliti u skupine i pripremiti im listiće s tablicom koje ćete podijeliti s njima putem Google Diska, a u koje će oni upisivati što znaju o važnosti i upotrebi lišajeva, što je za njih nova informacija te eventualna pitanja koja su ostala neriješena ili učenike dodatno zanimaju. Svaku skupinu uputite da na mrežnim stranicama istraže o zadanoj temi, primjerice jedna skupina može istraživati o ljekovitim svojstvima lišajeva, druga o upotrebi u kemijskoj industriji (lakmus), treća o u tekstilnoj industriji (boja za tkanine). Učenici neka pretražuju mrežne stranice upisujući u mrežne tražilice ključne pojmove, primjerice islandski lišaj, ljekovita svojstva lišajeva, važnost lišajeva i/ili teme koje su dobili za istraživanje. Svaka skupina na kraju iznosi rezultate svojega rada ostalima, pri čemu svaki učenik popunjava svoju tablicu (nove informacije). Raspravite s učenicima o tome što su novo saznali o temi te ih uputite da usvojena znanja povežu sa svakodnevnim životom. Primjerice, uz upotrebu sirupa protiv kašlja osvijestite učenicima koliko je i kada potrebno upotrebljavati sirup s obzirom na njegovo djelovanje, kako odabrati odgovarajući sirup i sl. Ispravite eventualne netočne činjenice koje su učenici iznijeli te raspravite o nejasnoćama. Na temelju novih saznanja i zanimljivosti učenici mogu zajednički izraditi multimedijski plakat u alatu Canva, sa svim informacijama o lišajevima kojima na taj način uvijek mogu imati pristup.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost rada u skupini. Učenicima se mogu ponuditi fotografije za lakše prepoznavanje lišajeva iz njihove okoline. Učenicima s oštećenjima vida omogućite opise dodirom i popratnim pitanjima i komentarima. Za sve je učenike poželjno, a za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno predvidjeti konkretna pitanja koja zahtijevaju točne odgovore na temelju sažetka koji ste im pripremili ili točno određenog sadržaja na određenoj mrežnoj stranici. Učenici s teškoćama mogu pomoći u pretraživanju mrežnih stranica s ostalim učenicima, pri čemu je važno planirati kakav vid pomoći mogu pružiti. Učenici mogu aktivno sudjelovati predlaganjem ideja u skupini, komentiranjem, iznošenjem zaključaka i sl.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više možete ponuditi ključne pojmove ili ih uputiti na određene mrežne stranice gdje mogu istražiti što su, kako nastaju i kako se liječe lišajevi na koži.

Učenike možete uputiti i da uz pomoć zadanih mrežnih stranica istraže o iskorištavanju lišaja u životinjskom svijetu, primjerice kojim životinjama služi kao ishrana, koje ga ptice upotrebljavaju u gradnji gnijezda i sl. U istraživanju im može pomoći sadržaj na engleskome jeziku Zašto su lišajevi važni? (Why lichens matter?).

Rezultate svojih istraživanja učenici mogu podijeliti s drugim učenicima na društvenoj mreži Yammer.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kad te kašalj muči, lišaj si naruči

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prepoznati važnost lišaja u prirodi i životu ljudi
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

  1. Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekst Kakva je važnost lišajeva za čovjeka?  i mrežna stranica Znanost o biljkama (Plant science).
  2. Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.