Učenicima unaprijed najavite izvedbu vježbe u kojoj će bilježiti promjene emocija tijekom jednog dana. Uputite ih na to da bilješke donesu na sat Likovne kulture. Na početku aktivnosti s učenicima provedite vježbu koristeći se metodom dobacivanja loptice tako što ćete postaviti uvodno pitanje povezano s emocijom koja im se najviše puta ponavljala od svih koje su zabilježili. Na taj način potičete sve učenike na usredotočenost i razmišljanje o vlastitim emocijama, ali i o emocijama svojih razrednih kolega. Prije provođenja te metode objasnite učenicima osnovna pravila.
Usmjerite učenike na povezivanje emocija i boja koristeći se zadatcima aktivnog promatranja umjetničkih djela koje ste pripremili u digitalnom alatu ThingLink. Objasnite im značenje pojma asocijativna vrijednost boje. Na primjerima iz svakodnevnog života prezentirajte im simboličnu vrijednost boje. Potaknite ih na razmišljanje tako da i sami navedu neke primjere koje znaju. Usporedite asocijativnu i simboličnu ulogu boje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
U učenika nastojte potaknuti kreativno razmišljanje dodatnim pitanjima. Omogućite mu da se izrazi na način koji mu najviše odgovara (pisanim ili usmenim putem, pokretom i sl.).
Učenicima s teškoćama unaprijed pošaljite upute vezane za bilježenje promjena emocija tijekom dana. Upute neka budu napisane jednostavnijim rječnikom s naglašenim ključnim pojmovima. Možete ih izraditi u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, tekst organiziran u odlomke).
Od učenika s poremećajem raspoloženja nemojte zahtijevati da govore o vlastitim emocijama ako primijetite da im to stvara nelagodu.
Aktivnost dobacivanja loptice prilagodite učeniku s teškoćama. Ako nije u mogućnosti uhvatiti loptu, drugi mu učenik može loptu predati u ruke. Prije predaje lopte učeniku s teškoćama neka drugi učenik glasno usmeno izrekne njegovo ime kako bi mu najavio dolazak lopte.
Tijekom aktivnog promatranja umjetničkih djela u digitalnom alatu ThingLink pripazite na vizualnu zasićenost prikazanih sadržaja kao i na grafičku organizaciju teksta.
Pri tumačenju pojmova (asocijativna vrijednost boje, simbolična vrijednost boje) koristite se jednostavnim rječnikom popraćenim vizualnim primjerima. Učenicima s teškoćama izradite podsjetnik s ključnim pojmovima i primjerima koje će upotrebljavati tijekom cijelog nastavnog sata. Podsjetnik možete izraditi u obliku kartica u alatu Word. Pripazite na grafičku organizaciju sadržaja (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, tekst organiziran u odlomke, istaknuti ključni pojmovi).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Navedite učenike na kreativno razmišljanje o zadanoj temi s pomoću zadataka (Guess the Answer, Flashcards ili Find the Hotspot) napravljenih u digitalnom alatu H5P. Koristite se pritom likovnim primjerima i primjerima iz svakodnevnog života koji odražavaju pojmove simboličnih i asocijativnih uloga boja. Usmjerite zatim učenike u izradu likovnog zadatka. Neka promotre zabilježene emocije u dnevniku emocija koji su donijeli u školu te svakoj od navedenih emocija neka pridruže boju prema vlastitom izboru. Učenike uputite u različite mogućnosti interpretacije pojma portret.
Prije nego što pristupe izradi likovnog rada, objasnite učenicima na koji se način upotrebljava zadana likovna tehnika i koje su sve mogućnosti slikanja temperama (različite mogućnosti namaza na podlozi i miješanja boja). Sadržaj vezan za primjenu likovne tehnike možete pripremiti s pomoću digitalnog alata PowToon, alata za izradu animiranih videozapisa i prezentacija. PowToon je jednostavan i zabavan za uporabu. Istodobno može služiti i za prezentaciju sadržaja različitih namjena.
Učenici će izraditi skicu za likovni rad Portret mojeg dana. Kad odaberu zadovoljavajuće rješenje, mogu početi slikati. Potaknite ih na istraživanje i primjenu različitih slikarskih izražajnih mogućnosti koje pruža likovna tehnika tempera.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Tijekom izrade sadržaja u digitalnom alatu H5P vodite računa o grafičkoj organizaciji sadržaja i vizualnoj zasićenosti. Pripazite na svjetlost i kontrast u digitalnom alatu. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava omogućite uporabu prilagođenog miša. Osim toga, možete ga smjestiti u par s drugim učenikom koji će mu pružiti dodatnu podršku.
U tumačenju pojma portreta koristite se jednostavnim rječnikom popraćenim primjerima.
Upute za uporabu likovne tehnike (tempere) unaprijed pošaljite učenicima s teškoćama. Tijekom izrade uputa u digitalnom alatu PowToon pripazite na vizualnu zasićenost i grafičku organizaciju sadržaja (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, istaknuti ključni pojmovi). Možete napraviti i kratak sažetak uputa u obliku kartice izrađene u Wordu pazeći pritom na grafičku prilagodbu teksta.
Učenici s teškoćama neka se izraze na njima najprihvatljiviji način s obzirom na njihovu teškoću. Učenicima s oštećenjem mišićno-koštanog sustava prilagodite materijale za rad (veća ploha za slikanje, nagib klupe, pripremljene boje na paleti i sl.). Pripazite na smještaj učenika s obzirom na izvor svjetlosti u prostoriji (izvor svjetla treba dolaziti s one strane koja je suprotna dominantnoj ruci).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će svoje radove podijeliti s drugim učenicima putem platforme Padlet. Podijelite ih zatim u parove i usmjerite ih na međusobno analiziranje radova, i to tako da komentiraju uz koju asocijaciju ili simbol oni povezuju određenu boju na likovnom radu. Tako mogu uvidjeti kakav je njihov doživljaj tuđeg djela i koliko se razlikuje od ideje autora. Učenici će komentirati i izražajne mogućnosti, odnosno načine uporabe likovne tehnike. Uputite ih na ponavljanje pojmova s pomoću zadataka točno/netočno te zadataka višestrukih odgovora izrađenih u digitalnom alatu H5P.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatima Padlet i H5P. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Pri kreiranju pitanja za ponavljanje koristite se kraćim pitanjima i poznatim rječnikom. Upotrebljavajte pitanja zatvorenog tipa. Koristite se nestiliziranim i uvećanim fontom te izbjegavajte vizualnu prezasićenost sadržaja.
Tijekom vrednovanja svojeg i tuđih radova učeniku dajte jasne upute koristeći se jednostavnim rječnikom.
Učenicima s teškoćama, a osobito učenicima s oštećenjem vida, omogućite i taktilno te bliže istraživanje radova drugih učenika. Moguće je da će dobiti jasnije vizualne informacije izravnim kontaktom s radom umjesto njegovim promatranjem u digitalnom alatu.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti.
Tijekom samoprocjene podsjetite učenika na uporabu podsjetnika koji ste mu uručili u aktivnosti Dnevnik emocija.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.