Učenike podijelite u grupe od 4 ili 5 učenika. Svakoj grupi podijelite materijale za rad (pripremljeni životopis, citate, reprodukcije najpoznatijih radova o jednom umjetniku druge polovice 20. stoljeća, predloženi umjetnici: Christo i Jeanne Claude, Joseph Kosuth, Olafur Eliasson, Andy Warhol, Marina Abramović). Aktivnost se sastoji od dva dijela.
Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe, po potrebi rad u paru s vršnjakom unutar grupe (npr. učenici oštećena vida, sluha). Pisane materijale primjereno oblikujte, odnosno pripazite na veličinu i font slova, razmak između slova/riječi, prored, istaknite bitno u tekstu (bold, bojama itd.). Primjereno oblikovan tekst bit će podrška učenicima s teškoćama učenja, odnosno učenicima s teškoćama čitanja i pisanja. Pripremite tablice u koje će učenici upisivati kvalitete pojedinog umjetnika, interese i ključne segmente. Proslijedite učenicima pisane upute o pretraživanju podataka u Internet pregledniku, što će biti velika pomoć učenicima s teškoćama pažnje. Upute prikažite u koracima. U dijelu aktivnosti koji se odnosi na pisanje prijave za natječaj, učenicima proslijedite primjer gotove prijave kao podsjetnik u pisanju.
Uputite učenike da osmisle i provedu vlastito školsko natjecanje o nekoj temi. Uputite ih da podijele uloge, raspišu natječaj te provedu žiriranje na temelju pristiglih prijava. Zamolite ih da zapišu pozitivne i negativne segmente pristiglih prijava i da samokritično evaluiraju uspješnost raspisanog i provedenog natječaja.
U uvodnom dijelu aktivnosti zamolite učenike da zamisle svijet 2080. godine ili prezentirajte priču koju ste unaprijed pripremili na istu temu kako biste usmjerili učenike u smjeru koji vama odgovara s obzirom na izbor ciljanih zanimanja. Pripremite za učenike prezentaciju u alatu AhaSlides (obrazac Oblak riječi) u kojima je ponuđeno 5 zanimanja budućnosti (npr. genetski dizajner, analitičar za gene zaposlenika, vertikalni farmer, inženjer specijalist fuzije, programer za stres, etičar novih znanosti…). Ovo je 110 zanimanja za 2030. - Već danas treba početi učiti. Članovi grupe se dogovaraju i opisuju koja su znanja i vještine potrebne za određeno zanimanje, kao i njihova promišljanja o etičnosti tih zanimanja te predstavnik svake grupe upisuje njihove odgovore u Oblak riječi. Nakon toga projicirajte zajedničku prezentaciju na kojoj su svi rezultati grupa i potaknite raspravu analizirajući podatke učenika.
Aktivnost nastavite tako da učenici u grupama dobiju 5 kartica sa zanimanjima i 10 kartica s opisom tih zanimanja/ znanjima/ vještinama/radnim vrijednostima i interesima koja su potrebna za ta zanimanja. Učenici imaju zadatak povezati zanimanja i njihove opise/ znanja/vještine/radne vrijednosti i interese. Detaljnije se mogu upoznati sa profesionalnim interesima putem interaktivne infografike RIASEK model profesionalnih interesa. Zadatak možete pripremiti i koristeći neki od predložaka na mrežnom sjedištu LearningApps.
Na kraju potaknite učenike da obrazlože zašto su povezali određena znanja/ vještine/radne vrijednosti i interese s određenim zanimanjima. Učenike potaknite da razmisle i osmisle plan obrazovnih programa za ta zanimanja.
Pripremite kartice s pojmovima ili slikovnim predodžbama futurističkih elemenata koje učenici trebaju zamisliti u budućnosti, što će biti podrška osobito učenicima iz spektra autizma (Aspergerov sindrom). Kako bi učenicima usmjeravali pažnju tijekom razgovora, pripremite pitanja. Ako je učenicima lakše, mogu na pitanja odgovoriti pisanim putem. Ako prezentirate priču, prikažite je redoslijedom događaja (slikovno ili kratkim rečenicama). Pri oblikovanju pisanog teksta pripazite na primjeren font i veličinu slova, razmak između slova/riječi, prored, isticanje bitnog u rečenici, što će osobito biti podrška učenicima s teškoćama učenja. U grupnom radu osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama. Primjerice, učenik s oštećenjem vida može raditi u paru s vršnjakom unutar grupe (primjerice vršnjak opisuje fotografije). Kako biste predočili zanimanja u budućnosti, osobito učenicima iz spektra autizma, usporedite zanimanja iz budućnosti sa sadašnjim zanimanjima, istaknite sličnosti i razlike.
Učenici koji žele znati više mogu sami osmisliti opis zanimanja za koja misle da će se pojaviti za 50 godina. Neka učenici imenuju zanimanja i odrede znanja i vještine, vrstu obrazovanja koja će trebati za ta zanimanja. Učenici mogu svoj popis zanimanja budućnosti izraditi u alatu Piktochart.
Ovu aktivnost provedite u nekoliko koraka, prije realizacije svakog koraka, pripremite učenike:
Nakon što ste prokomentirali njihove odgovore pustite im videozapis Hrvati u Riju: Stolnotenisačica Sandra Paović o uspješnoj stolnotenisačici Sandri Paović, olimpijki koja je doživjela prometnu nesreću, prilikom koje se teško ozlijedila te nakon dugog i teškog oporavka osvojila zlato na Paraolimpijskim igrama 2016. godine. Nakon odgledanoga videozapisa pitajte učenike izgledaju li sada njihovi planovi teško ostvarivi ili je sve moguće kada se hoće i kad osoba zna što želi, kada je uporna i vjeruje u sebe. Predložite učenicima izazov - svojevrstan test volje i snage da se nešto ostvari: međurazredno natjecanje u trčanju.
Predložite učenicima da kao razred budu složni, bodre i motiviraju jedni druge, neka izabrane aktivnosti izvode u paru ili u grupama te na kraju evidentiraju učestalost, volumen i intenzitet aktivnosti (dnevnik planiranih aktivnosti, tj. treninga). Na taj način će i sami učenici pratiti i analizirati svoj napredak. Svrha aktivnosti je da svaki učenik pridonese svojim maksimumom u ostvarenju zajedničkog cilja, a to je postizanje što boljeg razrednog rezultata na natjecanju, upornost, druženje i prijateljstvo. U aktivnost se mogu uključiti i djelatnici škole.
Prije rada u aplikaciji Padlet, pripremite smjernice, pitanja koja će biti podrška učenicima u kasnijem razgovoru. Učenici s teškoćama pažnje mogu pisanim putem kratko zabilježiti odgovore, dok će učenici s teškoćama pisanja imati samo podsjetnik s pitanjima te mogu usmeno odgovoriti na njih. Tijekom prikaza videozapisa, učenici s oštećenjem vida sjede u blizini izvora zvuka, a za učenike s oštećenjem sluha osigurajte videozapis s titlom. Učenik s oštećenjem vida može raditi s učenikom u paru koji mu može opisivati prikaze u videozapisu, značajne za kasniji rad. Opise vizualnih sadržaja možete pripremiti učenicima u pisanom obliku. Tjelesne aktivnosti prilagodite sposobnostima učenika s motoričkim teškoćama. Provjerite razumijevanje uputa, a za učenike s teškoćama pažnje pripremite korake u izvođenju aktivnosti/vježbe, koje mogu biti i slikovno prikazane. Demonstrirajte učenicima pojedinu vježbu. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više mogu dokumentirati utrku svojim uređajima. Snimljene fotografije ili videozapise neka objave na mrežnoj stranici škole. Ako žele, mogu prije objave urediti videozapis ili izraditi novi od snimljenih fotografija u alatu AdobeSpark.
Nakon čitanja Camusova romana “Stranac” povedite razgovor o temeljnim pitanjima koja otvara roman, apsurdnosti u životu i međuljudskim odnosima, pitanju smrti, uzaludnosti, laži, ambicijama, odnosu prema prirodi, nadi, prihvaćanju ili negiranju rutine, … Aktivnost možete započeti i slušanjem pjesme grupe The Cure “Kissing an Arab” (snimljene pod utjecajem Camusova romana) ili nakon gledanja filma “Lo straniero” iz 1967. Luchino Visconti's The Stranger (Straniero, Lo 1967) COMPLETE MOVIE Part 1 of 11 Zadajte učenicima da osmisle pitanja koja su im se nametala dok su čitali “Stranca”, a postavili bi ih ostalim učenicima. Primjerice, Jesi li pesimist ili racionalni optimist? Bi li sudjelovao u kolektivnoj laži? Jesi li se ikad našao/la u prilici da si postupio/la kao konformist? Ako da, u kojem slučaju? Što za tebe znači laž? Jesi li ambiciozan? U kojem smjeru planiraš svoj život? Kako se nosiš s preprekama? i sl. Svaki učenik neka na papirić napiše barem jedno pitanje. Pitanja skupite u kutiju i neka ih učenici izvlače i odgovaraju na njih, uputite ih da ne odgovaraju samo s da ili ne te potaknite raspravu o njihovim odgovorima. Pitanja mogu i zapisati, a tijekom rasprave otvorit će se i nova. Uputite ih zatim da osmisle intervju sa samim sobom danas i za 10 godina. Intervju mogu prikazati primjerice u alatu Sutori u kojem će ispričati priču o sebi i svojoj budućnosti, kreirajući osobnu “vremensku crtu”, kombinirajući različite dostupne elemente. Izložite “novinske stranice” intervjua na mrežnim stranicama škole ili isprintane u učionici Hrvatskoga jezika.
Porazgovarajte s učenicima o njihovom dosadašnjem školovanju: jesu li jednostavno i brzo ostvarivali svoje planove, s kojim su se preprekama i problemima suočavali te na koje su ih načine rješavali. Zadajte im zadatak podijeljen u dva dijela: najprije neka izrade svoj plan za budućnost koristeći metajezik Hegelove dijalektike (teza – antiteza – sinteza), a zatim neka odaberu konkretnu životnu situaciju i pokušaju ideju dijalektičkog trokračja primijeniti na njezino rješavanje tako da u obliku mentalne mape prikažu tezu (plan), antitezu (prepreku na putu) i sintezu (rješenje problema). Mentalne mape mogu izraditi u digitalnom alatu MindMeister, a poveznice na njih podijeliti u timu “Hegelova družba” koji je nastavnik prethodno otvorio u alatu Teams (upute za rad u Teamsu možete naći na sljedećoj poveznici).
Pokrenite s učenicima raspravu o temi Jesu li prepreke motivacija za nova rješenja ili ograničenje naših planova?
Uputite učenike da si u timu „Hegelova družba“ mogu međusobno pomagati u planiranju učenja i dugoročnog obrazovanja, ali i u planiranju i rješavanju drugih životnih aktivnosti, koristeći principe Hegelove dijalektike.
Cilj rada tima je pokazati da prepreka nije kraj puta već može biti motivacija za samorazvoj i novi put prema cilju. Učenici mogu izraditi i plakate u nekom od digitalnih alata dostupnih u Teamsu i izložiti ih u prostorima škole kako bi pozvali i druge učenike na sudjelovanje i suradnju.
Agencija za mobilnost i programe EU (2016) Uvod u profesionalno usmjeravanje. Preuzeto s https://www.mobilnost.hr/cms_files/2017/02/1488187525_euroguidance-uvod-u-profesionalno-usmjeravanje.pdf (26.6.2020)
Babarović, T.: Profesionalna zrelost i profesionalni razvoj. Preuzeto s http://arhiva.mobilnost.hr/prilozi/04_966_Prof._zrelost_i_prof._razvoj_Toni_Babarovic.pdf (26.6.2020)
Babarović, T, Šverko, I. (2017) Profesionalno usmjeravanje u osnovnim i srednjim školama iz perspektive učenika, Program Erasmus +. Preuzeto s https://www.mobilnost.hr/cms_files/2018/02/1519740980_izvjestaj-eg-fin-web.pdf (26.6.2020)
CISOK, Centar za informiranje i savjetovanje o karijeri. https://www.cisok.hr/kamo-nakon-osnovne-skole-2/ (pristupljeno 26.6.2020)
Hrvatski zavod za zapošljavanje, Područni ured Požega (2016) Profesionalni razvoj u osnovnoj školi, Priručnik za učitelje i stručne suradnike. Preuzeto s www.os-igkovacic-gornjebazje.skole.hr/upload/os-igkovacic-gornjebazje/images/static3/1089/attachment/Prirucnik.pdf (pristupljeno 26.6.2020)
Mosberger, B. i sur. (2012) Međunarodni priručnik metoda grupnog profesionalnog usmjeravanja. Preuzeto s https://cisok.hr/wp-content/uploads/2019/05/Naviguide_Međunarodni-priručnik-metoda-grupnog-profesionalnog-usmjeravanja.pdf (26.6.2020)
Putkarijere: https://www.putkarijere.hr/ (pristupljeno 26.6.2020)
Vještine upravljanje karijerom, Odgojno savjetovalište, Centar za rehabilitaciju ERF-a: https://centar.erf.unizg.hr/vjestine-upravljanja-karijerom/ (26.6.2020)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.