Učenike nasumice podijelite u skupine u kojima je jednaki broj članova. U skupinama neka rasprave koliko bi Zemlja mogla biti stara i kako je mijenjala izgled u geološkoj prošlosti. Zaključke rasprave neka provjere čitajući jedinicu Edutorija e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1.1. Učenike posebno uputite na interaktivne prikaze podjela geološke prošlosti s obilježjima svakog od njih. U zajedničkome podijeljenom dokumentu (Documents) u paketu Office 365 uputite ih da izrade geološku tablicu ili neki drugi grafički organizator kojim će prikazati podjelu na eone, fanerozoika na ere i periode te paleogena, neogena i kvartara na epohe. Pri tome se u dokumentu mogu služiti tablicama te ponuđenim i preinačenim oblikovanjima ili koristeći se nekim od predložaka alata SmartArt. Svoje uratke postavljaju na Padlet ploču. Učenici oznakom "srca" u Padletu odabiru najreprezentativniji prikaz te učenik s najreprezentativnijim prikazom objašnjava podjelu geološke prošlosti. Ostali učenici pritom provjeravaju točnost svojih uradaka.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina pa je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkma svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije objasnili što ne razumije ili pomogli.
Tijekom rada u skupinama učenika s teškoćama smjestite u skupinu u kojoj su vršnjaci spremni pružiti pomoć i potporu ako bude potrebno. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite podjelu u skupine služeći se natuknicama ili vizualnom potporom. Za učenike s teškoćama pripremite ključne pojmove o kojima je potrebno raspraviti te njihova objašnjenja. Nakon završetka aktivnosti pripremite za učenike pitanja i odgovore na pitanja koja su postavljena u raspravi, što će im poslužiti kao svojevrsni podsjetnik. Za aktivnost čitanja e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1.1 učenicima s oštećenjem vida prilagodite svjetlost u prostoru te kontrast i svjetlinu na zaslonu. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju prilagodite tekst jezično i grafički te ga prema potrebi i ispišite. Koristite se kraćim i jednostavnijim rečenicama bez prenesenih značenja, uobičajenim poretkom riječi u rečenici (subjekt, predikat, objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnajte tekst. Za aktivnost izrade geološke tablice u Office 365 provjerite zna li učenik s teškoćama upotrebljavati potrebni digitalni alat. Ako ne zna, dodatno ga usmjerite te mu osigurajte vršnjačku potporu tijekom provedbe aktivnosti. Pripremite jasne pisane i slikovne upute za izradu geološke tablice te istaknite što treba sadržavati kako bi učenik s teškoćama mogao provjeriti je li uključio sve važne dijelove. Učeniku s intelektualnim teškoćama preporučite da upotrijebi jedan od gotovih predložaka u alatu SmartArt. Pokažite učenicima na koji će način postaviti geološku tablicu na Padlet. Ako je za najreprezentativniji rad odabran rad učenika s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, nemojte inzistirati na usmenoj prezentaciji ako učenik osjeća nelagodu. Umjesto toga omogućite mu prezentaciju u pisanom obliku ili kao snimljen zvučni zapis. Također, vršnjak iz razreda može predstaviti rad umjesto njega.
Uputite učenike da opširnije istraže koncept i razdoblje antropocen koristeći se dostupnim izvorima znanja. Svoja saznanja neka oblikuju u prezentaciji koju će snimiti s pomoću alata Screen-o-Matica.
Učenike nasumice podijelite u četiri skupine. Uputite prvu skupinu da prouči tko je bio Alfred Wegener. Druga skupina neka prouči teoriju globalne tektonike ploča. Trećoj skupini zadajte da istraži promjenu rasporeda kontinentskih masa. Četvrta skupina proučit će vrste litosfernih ploča i granice litosfernih ploča. Uputite ih da im polazište budu jedinice Edutorija e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1.1 i 1.4. Dodatne informacije neka potraže na ostalim pouzdanim mrežnim stranicama te u literaturi. Svakako ih uputite na digitalno izdanje enciklopedije. Svaka skupina treba izraditi plakat o dodijeljenoj temi u alatu Canva. Na plakatu će prikazati osnovna saznanja koristeći se infografikom i odgovarajućim slikovnim prilozima. Učenici unutar skupine trebaju odabrati predstavnika koji će ostatku razreda s pomoću plakata predstaviti odabranu temu. Plakate objavite na mrežnim stranicama škole.
Na kraju uputite učenike da riješe kviz koji ćete izraditi u alatu Socrative, a sadržavat će teme koje su skupine istražile.
Učenike dodajte u odgovarajući tim na Teamsu. U Teamsu pokrenite videokonferenciju. Učenicima dajte upute da će raditi u skupinama koje će se stvoriti u breakout sobama. Nakon što se stvore četiri sobe, učenicima slučajnim odabirom podijelite njihove teme. Trajanje poziva u sobama ograničite na vrijeme koje smatrate da im je potrebno za aktivnost. Nakon povratka u videokonferenciju, predstavnici skupina neka podijele svoje zaslone na kojima će prikazati plakate izrađene u alatu Canva te će ih predstaviti ostalim učenicima.
Tijekom rada u skupini učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite svaku promjenu aktivnosti i vodite računa o njegovim specifičnim interesima koji mogu odrediti u koju će skupinu učenik biti uključen. Pri raspodjeli učenika u skupine pripazite da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Zadatke unutar skupine podijelite ovisno o jakim stranama učenika. Pripazite da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima rada skupine te da ne bude pasivni promatrač. Za istraživanje dobivene teme učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju ili jezičnim teškoćama jezično i grafički prilagodite digitalne obrazovne sadržaje e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1.1 i 1.4 te ih prema potrebi i ispišite. Učeniku s intelektualnim teškoćama pripremite jedan ili dva sadržajno kraća teksta koji su također grafički i jezično prilagođeni kako bi učenik jednostavnije pronašao tražene informacije. Kad je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje, povremeno obratite pozornost traži li aktivno informacije u digitalnom obrazovnom sadržaju jer je u virtualnom obliku aktivnosti kontrola nastavnika slabija. Provjerite s učenicima s teškoćama kako se snalaze u digitalnom alatu Canva i pojedinim dijelovima izrade plakata te prema potrebi pružite pomoć i/ili potaknite ostale učenike iz skupine na pružanje vršnjačke potpore. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice ili pomoć vršnjaka iz skupine tijekom izrade plakata u alatu. Nemojte inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (npr. učenik s poremećajem govora) predstavlja plakat u razredu ako zbog svoje teškoće osjeća nelagodu. Tijekom rješavanja kviza u alatu Socrative učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite da ga rješava dulje nego ostali učenici.
Tijekom provedbe nastave na daljinu unaprijed najavite podjelu sobe (Breakout rooms). Pri davanju uputa učeniku s oštećenjem sluha govorite kratkim i jasnim rečenicama, malo sporijim tempom koristeći se pritom slikama ili fotografijama kad god je moguće. Vodite računa o tome da učenik u svakom trenutku vidi vaše lice kako bi prema potrebi mogao očitavati s usana. Pripremite i detaljne pisane upute za nastavak rada kako biste bili sigurni da učenik s oštećenjem sluha zna koji su njegovi zadatci i što se očekuje.
Učenike uputite da istraže mogućnosti nastanka novog superkontinenta. Budućnost rasporeda kontinenata neka prikažu infografikom koju će predstaviti s pomoću alata Piktochart.
U ovoj će aktivnosti učenici u dostupnim izvorima znanja (udžbenicima, enciklopedijama, faktopedijama) proučiti gdje se nalazi spomenik zagrebačkome morskom psu te istražiti kako je moguće da je u Zagrebu nekad obitavao morski pas. S pomoću jedinice Edutorija e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1.1, uputite učenike da u parovima opišu nastanak fosila. Jedan član para neka drugom opiše nastanak fosila, drugi član neka kontrolira točnost iznesenih zapažanja. Nakon što predstave jedni drugima sadržaj, uputite ih da riješe interaktivni element o fazama fosilizacije. Svaki učenik treba pronaći primjer fosila i njegovu starost koristeći se mežnom tražilicom te dodati fotografiju, naziv fosila i njegovu starost na razredni alat Padlet. Nasumice prozovite učenike da opišu fotografiju i da, primjenjujući znanja koja su usvojili o fosilizaciji, utvrde koji je način fosilizacije prikazan te odrede eon i eru u kojem je fosil živio s obzirom na starost promatranog fosila. S pomoću dostupnih izvora podataka (digitalnih obrazovnih sadržaja, pouzdanih mrežnih stranica, primjerice, Geološkog odsjeka PMF-a u Zagrebu, enciklopedija.hr i literature (udžbenika geografije, tiskanih enciklopedija i faktopedija), učenici samostalno pronalaze definicije provodnih fosila i ihnofosila te u moderiranom razgovoru objašnjavaju njihovu važnost i traže opis kako se određuje apsolutna i relativna starost stijena. Zajedno s njima raspravite važnost fosila u određivanju relativne starosti stijena. Usmeno s učenicima raspravite što je sve omogućilo određivanje apsolutne starosti stijena. Učenicima postavite pitanje Koje su razlike između određivanja apsolutne i relativne starosti stijena. Zatim ih uputite da pojedinačno izrade plakat u digitalnom alatu Canva o jednom fosilu s Padleta te napišu glavna obilježja fosiliziranog organizma ‒ naziv, razdoblje/razdoblja u kojem je živio organizam, područje na kojem je bio raširen te može li taj fosil pomoći u određivanju relativne starosti stijena. Parovi zatim jedni drugima u razredu predstavljaju izabrani fosil te komentiraju o uspješnosti izvedbe zadatka.
Za kraj potaknite raspravu o temi Što učiniti ako pronađem fosil? Nakon što učenici iznesu svoje ideje i mišljenja, uputite ih na Zakon o zaštiti prirode, osobito na članak 109. koji se odnosi na minerale i fosile te u usmenoj raspravi zajednički donesite najvažnije zaključke o pravima i odgovornostima u zaštiti okoliša koja imamo kao stanovnici Zemlje.
Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju ili intelektualnim teškoćama omogućite produljeno vrijeme za istraživanje dostupnih izvora znanja. Prema potrebi tekstove jezično i grafički prilagodite. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite podjelu u parove i sadržaj aktivnosti. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama pripremite natuknice koje ga vode tijekom čitanja e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 1.1. Objasnite nepoznate riječi i nove pojmove. Za kontrolu točnosti iznesenih zapažanja pripremite tablicu s tvrdnjama u kojoj će učenik s teškoćama moći kvačicom ili simbolom označiti točnost zapažanja svojega para. Tijekom rješavanja interaktivnog elementa naglas pročitajte pitanja i odgovore kako bi učenik sa specifičnim teškoćama u učenju mogao riješiti zadatke u jednakom roku kao i vršnjaci. Za vrijeme pretraživanja u internetskoj tražilici omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu, a učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava upotrebu prilagođene tipkovnice (ako je posjeduje). Pokažite učenicima na koji će način postaviti fotografije na Padlet. Nemojte inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije opisuje fotografiju u razredu ako osjeća nelagodu od javnoga govora. Prije pretraživanja mrežnih stranica u potrazi za definicijama fosila i ihnofosila vrlo je važno pripremiti popis i objašnjenja svih novih pojmova koji se mogu pojaviti u definicijama. Na taj će način učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama pretraživanje biti olakšano. Pripremite pisane i slikovne upute za izradu plakata u Canvi. Istaknite na ploči, u obliku natuknica, koja obilježja fosiliziranog organizma plakat mora sadržavati. Potaknite učenike da poštuju jedni druge u komentiranju uspješnosti izvedbe zadatka. Budući da zakoni često sadržavaju stručni rječnik, objasnite učenicima sve pojmove za koje pretpostavljate da su im nepoznati. Provjerite jesu li razumjeli sadržaj Zakona o zaštiti prirode. Pripremite smjernice koje će pomoći učeniku s teškoćama da sudjeluje u raspravi.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenike uputite da s pomoću pouzdanih mrežnih stranica i dostupne literature istraže zašto fosilna goriva nazivamo fosilnima. Neka svoja saznanja iznesu drugim učenicima na redovitom satu Geografije.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.