Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
scenarij poučavanja

Sve štima unutar tima

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • timske uloge
  • vrste timova
  • suradnja
  • titranje
  • video analiza
  • istraživanje
  • timski rad
  • uloge
  • teaming
  • džuboks mjuzikl
  • umjetnosti objedinjene u mjuziklu
  • pogreške u argumentaciji
  • domaće
  • jabučni ocat
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Tim “naglavačke”

Podijelite učenike u grupe te primjenite metodu stoj na glavi tako što ćete obrnuto predstaviti problem i/ili pitanje. Primjerice, kako pogoršati suradnju i smanjiti učinkovitost tima umjesto kako poboljšati suradnju i povećati učinkovitost tima. Članovi svake grupe najprije pojedinačno zapisuju svoje ideje na dijelu zajedničkoga A3 papira. Zatim uspoređuju svoje ideje te izdvajaju i zapisuju u središnji dio A3 papira nekoliko najvažnijih ideja (pr. loša komunikacija, rad bez plana, jedan član radi sve, svatko radi što hoće bez dogovora, ne razmjenjuju se informacije, ne postoje unaprijed definirana pravila, neuvažavanje tuđega mišljenja, biti zatvoren prema novim idejama i sl.). Prikupite ideje svih grupa i prikažite ih koristeći se alatom Mentimeter (predlažemo obrazac Word Cloud kako bi se istaknule ideje koje se ponavljaju). Neka predstavnik svake grupe upiše njihove ideje, pri čemu se izrazi s više riječi mogu unositi dodavanjem crtica među pojedinim riječima.
Potaknite ih na kratak razgovor osvrćući se na prikazane ideje i postavljanjem pitanja o njihovim iskustvima s grupnim i/ili timskim radom. Pitajte ih što im predstavlja grupni, a što timski rad, jesu li iskusili prikazane poteškoće, kako je izgledao grupni i/ili timski rad, jesu li imali neku ulogu i koja je to uloga bila i sl.
Nadalje uputite učenike da svoju grupu pretvore u uspješan tim. Zamolite ih da od prikazanih ideja najprije odaberu nekoliko najvažnijih i preoblikuju ih u pozitivne namjere svojega tima te da sami odrede i dodjele uloge u timu (pr. Naš tim izradit će plan rada, odrediti pravila, uvažavati mišljenje drugih, dijeliti ideje, odrediti i podijeliti zadatke i sl.)
Objasnite im da je njihov timski zadatak istražiti na mrežnim stranicama i upoznati se s timskim radom kao ključnom kompetencijom, a zatim izraditi vodič za timski rad pri čemu trebaju uzeti u obzir pozitivne namjere svojega tima. Naglasite važnost podjele uloga u timu (pr. koordinator, osoba/osobe zadužena/zadužene za rad na tekstovima i sistematizaciji informacija, osoba/osobe zadužena/zadužene za snimanje i/ili prikupljanje fotografija, osoba/osobe zadužena/zadužene za vizualno oblikovanje vodiča i sl.). Za planiranje, praćenje i realizaciju timskih zadataka predlažemo alat za suradnju Teams u kojem se mogu stvoriti timovi. U tu svrhu možete koordinatoru svakoga tima dodijeliti ovlasti tako da može, u dogovoru s ostalim članovima tima, stvoriti odgovarajuće kanale za suradnju. Učenici će u timovima razmjenjivati ideje, samostalno i/ili zajednički objavljivati i uređivati različite dokumente (prikupljene informacije, fotografije, dogovori oko oblikovanja i sl.). Tako možete pratiti, usmjeravati i prema potrebi pomagati u aktivnostima pojedinih timova. Kao smjernice za istraživanje možete navesti nekoliko ključnih pojmova koji će im olakšati pretraživanje mrežnih izvora (pr. vrste timova, uloge u timu, podjela zadataka, komunikacija u timu i sl.). Za izradu vodiča predložite im jedan od digitalnih alata, primjerice Sway (dio paketa Office 365), u kojem su im na raspolaganju različiti predlošci. Omogućite im korištenje rječnika i/ili online rječnika kao što je Crodict.

Poveznice na gotove uratke učenici objavljuju u zajedničkome kanalu u Teamsu. Uputite ih da pogledaju vodiče drugih i daju povratnu informaciju u obliku komentara.
Razgovarajte i potaknite ih na samoprocjenu njihovoga timskog rada. Pitajte ih koliko su uspješno proveli svoje pozitivne namjere u djelo, što je dobro funkcioniralo, a što im je predstavljalo izazov, u koju bi vrstu tima svrstali svoj tim, koje su uloge bile zastupljene u njihovome timu, što bi sljedeći put napravili drukčije i sl.

Postupci potpore

Prije podjele učenika u grupe učenicima s teškoćama (ADHD, PSA) dodijeli se raspored aktivnosti na satu po koracima. Vodite računa da učenici s teškoćama, bez obzira na vrstu teškoća, budu u grupama s vršnjacima koji su spremni pružiti podršku. U zadatku upisivanja ideja metodom stoj na glavi učeniku s PSA-om važna je podrška nastavnika ili vršnjaka ako će mu trebati dodatno objašnjenje za primjenu te metode. Isto tako određenom se učeniku s teškoćama osigurava podrška vršnjaka u svim onim zadatcima u kojima se očekuje da će biti potrebno (uzimajući u obzir velike individualne razlike među učenicima iste vrste oštećenja ili poremećaja).

Vodite računa da učenik s teškoćama dobije ulogu u timskome radu koja će najbolje odgovarati njegovim jakim stranama (pr. učeniku s PSA-om ili učeniku oštećena sluha vizualno oblikovanje vodiča, učeniku oštećena vida sudjelovanje u pripremi teksta vodiča, a učeniku s ADHD-om snimanje). Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Dodatno motiviranim učenicima predložite da pogledaju TED razgovor Amy Edmondson TED:„How to turn a group of strangers into a team” (Eine Gruppe Fremder in ein Team verwandeln) s njemačkim podnapisima i transkriptom u kojem iznosi spoznaje svojega istraživanja na temu Teaming. Možete naglasiti da posebnu pažnju obrate na značenje pojma teaming i njegovu važnost, prepreke koje je potrebno nadjačati i sl. 
Zamolite ih da pripreme slikokaz (prezentaciju) i svoja saznanja podijele u razredu. Za izradu slikokaza (prezentacije) predložite neki digitalni alat, primjerice Emaze.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Tim “naglavačke”

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (2) NJ A.4.1. Učenik razumije duge i srednje složene tekstove pri slušanju i čitanju.
  • SŠ (2) NJ A.4.3. Učenik sudjeluje u dugoj i srednje složenoj govornoj interakciji.
  • SŠ (2) NJ A.4.4. Učenik piše duge i srednje složene tekstove.
  • SŠ (2) NJ B.4.2. Učenik primjenjuje primjerene obrasce ponašanja u poznatim situacijama te prilagođava obrasce osobnoga ponašanja u nepoznatim situacijama.
  • SŠ (2) NJ C.4.2. Učenik pronalazi, uspoređuje te kritički procjenjuje informacije iz različitih izvora znanja na njemačkome jeziku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Timske oscilacije

Objasnite cijelom razredu da će u sklopu cjeline o harmonijskome titranju raditi niz praktičnih zadataka u kojem će se podijeliti u timove od tri do četiri člana. Napomenite učenicima da u timskome radu svatko ima svoju ulogu i da će u nizu aktivnosti mijenjati uloge koje preuzimaju. Uloge su sljedeće:

  • vođa tima - koordinira ostale članove i pomaže im po potrebi te prikuplja sve rezultate poslova koje obavljaju ostali članovi na temelju čega piše izvještaj mjerenja
  • istraživač - član koji je odgovoran za izvođenje mjerenja, bilježenje i organizaciju rezultata (ako tim ima četiri člana, dvoje su istraživači)
  • teoretičar - član koji je odgovoran za matematičko modeliranje, uspoređivanje rezultata mjerenja s očekivanim modelom za pojavu koja se mjeri.

Početni je zadatak istražiti harmonijsko titranje utega na opruzi. Učenici samostalno odabiru koju ulogu preuzimaju, a nastavnik odlučuje ako se ne mogu dogovoriti. Timovima dodijelite različite zadatke (kako masa utječe na period, kako elastičnost utječe na period itd.). U svakom zadataku glavni je cilj usporediti mjerenja s matematičkim modelom tako da osnovna mjerenja rade snimanjem gibanja i zatim analiziraju gibanje s pomoću alata Tracker. Istraživači su zaduženi za mjerni postav i snimanje. Teoretičar s pomoću sučelja Trackera dodaje modele gibanja (kinematički i dinamički) i uspoređuje teorijski model s izmjerenim podacima. Vođa tima sastavlja konačni izvještaj u zajedničkome dijelu razredne OneNote bilježnice u kojoj treba pripremiti zasebne stranice prema broju timova na kojima su prethodno objavljeni zadatci i smjernice za rad. Neka svaki učenik vodi maleni dnevnik s bilješkama u svojem dijelu OneNote razredne bilježnice - bilježe kako su organizirali raspored zadaća i kako se osjećaju u dodijeljenoj ulozi. Na kraju aktivnosti zajednički analizirajte rezultate rada i zaključke timova, razgovarajte s učenicima kako su se snašli u pojedinim ulogama i kako su se nosili s izazovima. U razrednoj raspravi možete istaknuti neke od izazova na koje su timovi naišli kako biste svima ukazali na to kako bolje raditi u timu.

Na isti način se mogu napraviti zadatci u kojima učenici istražuju matematičko njihalo te prigušeni oscilator (npr. uteg u opruzi koji ulazi u čašu s vodom). U svakome zadatku učenici mijenjaju uloge, a ideja je da učenici isprobaju sve uloge. Na kraju svih aktivnosti raspravite s cijelim razredom o tome u kojoj su se ulozi najbolje snašli i koja im je bila najteža. Prikupite mišljenja učenika s pomoću ankete napravljene u alatu Mentimeter i predstavite rezultate kao poticaj za razrednu raspravu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama usmjeravanja na zadatak ili prelaženja iz jedne aktivnosti na drugu (ADHD, PSA) upoznati su na početku sata (s pomoću perceptivno prilagođenoga predloška) s aktivnosti i redoslijedom zadataka. Učenicima s teškoćama (emocionalne teškoće, teškoće u učenju, ADHD, PSA, jezične i komunikacijske teškoće) trebat će i podsjetnik za svaku ulogu u timu.
Poželjno je da i učenici s teškoćama isprobaju sve tri uloge. Premda se može očekivati da nekim učenicima neće odgovarati određena timska uloga (primjerice, uloga vođe učeniku s PSA-om), poželjno je da je isprobaju uz podršku vršnjaka u grupi.

U završnoj raspravi potrebno je da članovi grupe iskažu svoj doživljaj vršnjaka s teškoćama u raznim timskim ulogama i koja im je njegova uloga najviše odgovarala što će doprinijeti i samoprocjeni učenika s teškoćama. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da se uključe u natjecanje Hrvatski turnir mladih fizičara s vlastitim projektom. Dobrim uspjehom u drugome krugu sudjeluju u okviru tima tako da mogu iskoristiti svoje znanje rada u timu.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Timske oscilacije

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FIZ C.3.4. Analizira harmonijsko titranje.
  • SŠ FIZ C.3.9. Istražuje fizičke pojave.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Logika

Lako se okliznuti u politici

Prikažite učenicima neki videozapis koji prikazuje primjer dobroga timskog rada (pr. timski rad). Zamolite ih da razmisle zašto je to primjer dobroga timskog rada i da izlože svoje argumente. 

Pitajte ih znaju li koja je razlika između grupe i tima, a zatim im prikažite video Kako do dobrog timskog rada? u kojem su pojašnjene posebnosti timskoga rada. 
Nakon što ste utvrdili obilježja timskoga rada, objasnite im i uloge u timu: koordinator (voditelj) - koordinira članove tima da bi na najučinkovitiji način postigli zadani cilj i potiče ih na ustrajnost u radu, u nekim slučajevima biraju ga članovi tima, a ponekad je unaprijed dodijeljen timu; kontrolor - zadužen je za pravilan redoslijed aktivnosti; promatrač - odgovoran je za provedbu i poštivanje pravila; menadžer vremena - podsjeća tim na rokove i potrebu za njihovim poštivanjem; finalizator - brine se za privođenje posla kraju. Napomenite da jedan član tima može ispunjavati više uloga, a istu ulogu može ispunjavati više članova tima.

Recite im da će se ponavljanje pogrešaka u argumentaciji (ova aktivnost se može provoditi tek nakon što je nastavnik na nekome od prethodnih satova pojasnio pogreške u argumentaciji) provoditi u obliku timskoga rada, a koji će biti organiziran kao natjecanje timova. Prije nego krenu sa zadatkom, recite im da ozbiljno pristupe proučavanju argumenata i da budu oprezni pri označavanju nečega kao logičke pogreške (pogreške u argumentaciji). Naglasite im da o logičkim pogreškama u argumentu ima smisla govoriti samo u slučaju kada onaj tko iznosi argument tvrdi ili sugerira da njegova konkluzija nužnošću slijedi iz premisa (deduktivan argument), no većina argumenata u svakodnevnome govoru (ali i u politici, pravosuđu, znanostima i dr.) nisu mišljeni kao deduktivni argumenti, već kao induktivni argumenti. U takvome tipu argumenta onaj tko iznosi argument, ne tvrdi ili sugerira da konkluzija nužno slijedi iz premisa, nego samo da istinitost premisa čini vjerojatnom istinitost konkluzije. Otkrivanje pogrešaka u takvome tipu argumenta nije jednostavna zadaća zato što njegova uspješnost ovisi ne samo o strukturi argumenta već i o brojnim kontekstualnim razmatranjima i parametrima (primjerice, o razmatranjima tko je legitiman epistemički autoritet u slučaju argumenta iz autoriteta, niste iracionalni ako bez relevantnoga medicinskog znanja prihvatite dijagnozu svojega liječnika na temelju njegova autoriteta). Osim toga, ukoliko do sada niste, upozorite ih na pogrešku pogreške (fallacy fallacy). Da biste im i približili tu pogrešku, možete im prikazati videozapis Pogreška pogreške.

Prije nego podijelite učenike u timove u digitalnome alatu Teams, organizirajte timove prema tome u koliko ste ih timova planirali podijeliti. Broj timova ovisi o veličini razreda, a svaki tim bi se trebao sastojati od uloga koje su im objašnjene na početku sata. Uputite timove da sami podijele uloge, za početak neka članovi svakoga tima među sobom odaberu voditelja tima, a zatim neka voditelj tima dodijeli uloge ostalim članovima. Na temelju onoga što su na prethodnim satovima čuli o pogreškama u zaključivanju neka svaki tim tijekom 15 minuta istraži različite govore hrvatskih političara koji su se pojavljivali u medijima. Recite im da se potrude pronaći što je moguće više pogrešaka. Uz prepoznavanje učinjene pogreške u argumentaciji neka obvezno odrede u čemu se pogreška sastoji. Svaki tim predstavlja rezultate svojega rada (koji mogu biti popraćeni različitim materijalima, od slikovnih do pisanih i vizualnih) i podijeli poveznicu na prikaz u zajedničkoj virtualnoj učionici razreda koju ste također stvorili u Teamsu. Prikaz mogu izraditi u zajedničkome dokumentu koristeći se nekim od alata iz Office 365 paketa koji su integrirani u Teamsu (pod karticom Datoteke). Podsjetite ih da svakako navedu izvor u slučaju objave poveznice na snimku govora ili izvod govora u tiskovini te ih, u slučaju korištenja fotografija, uputite na neki od portala s besplatnim fotografijama (pr. Pixabay). Pobjednik je tim koji je u zadanome vremenu pronašao najviše pogrešaka i uspješno odredio gdje je učinjena greška.

Razgovarajte s učenicima kako je tekao njihov timski rad i o čemu je ovisila njihova uspješnost i učinkovitost u izvršavanju zadanoga zadatka. Pitajte ih jesu li učinkovitiji kada funkcioniraju kao tim s točno određenim ulogama ili kada takva raspodjela ne postoji, koliko im je timski rad pomogao u osvještavanju i prepoznavanju pogrešaka. Za kraj sata s njima podijelite videozapis koji se odnosi na pogrešku skliskoga terena. Recite im da, ako i dalje nisu sigurni u razumijevanje pogrešaka u argumentaciji, na mrežnim stranicama mogu pronaći još takvih videozapisa koji ih zorno pojašnjavaju.

Postupci potpore

Učenici s ADHD-om i PSA-om trebaju imati dostupan pregled aktivnosti tijekom sata da bi unaprijed znali redoslijed aktivnosti. Perceptivno prilagođen predložak s opisima uloga pomoći će im pri podjeli uloga u timu i timskome radu.

Da bi se učenici s teškoćama (teškoće učenja, učenici s oštećenjem sluha, ADHD, PSA) podsjetili što su logičke pogreške, bilo bi poželjno da prije početka rada u timovima kod kuće pogledaju primjereniji videozapis za razumijevanje te dobiju i predložak s jednostavnim primjerom pogreške (pr. Ako ne budeš učio, kopat ćeš kanale! sa slikovnom podrškom iz videozapisa koji se odnosi na pogrešku skliskoga terena). Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preporuča se da učenici s teškoćama (teškoće učenja, ADHD, PSA, receptivne jezične teškoće, oštećenja sluha) u timskome zadatku prepoznavanja logičkih pogrešaka u govorima hrvatskih političara rade u paru. Učenik oštećena vida može značajno doprinijeti uspjehu svoje grupe u pronalaženju logičkih grešaka u govorima političara i njihovoj argumentaciji.

Nastavnik vodi računa o sastavu tima u kojem je učenik s teškoćama, a koji je usko povezan sa sposobnostima koje zahtijeva zadatak, tako da izborom svojih članova ima jednake mogućnosti za uspjeh u natjecanju kao i ostali timovi. Time se osigurava atmosfera prihvaćanja učenika s teškoćama i u grupnim aktivnostima koje uključuju natjecanje.

Za učenike koji žele znati više

Neka se učenici organiziraju u tim/timove sa zadatkom izrade vodiča uspješnoga političara naziva Kako izbjeći logičke pogreške u javnome nastupu. Vodiče mogu izraditi u alatu Adobe Spark koji nudi različite grafičke i animirane predloške. Nakon što izrade vodič, predložite im da ga upute na adresu Hrvatskoga sabora kao njihov doprinos kvalitetnomu životu na hrvatskoj političkoj sceni. Osim toga, neka ga predstave ostatku razreda i podjele na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Logika

Lako se okliznuti u politici

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ LOGIKA D.2. Učenik prepoznaje tipične pogreške u argumentaciji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Učiti kako učiti
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Zdravlje
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Moj džuboks tim

Aktivnost započnite najavom slušanja skladbi skupine Queen - We Will Rock You iz mjuzikla We Will Rock You te Lin-Manuel Mirande - Yorktown iz mjuzikla Hamilton. Neposredno prije slušanja skladbe zadajte učenicima da na digitalnome zidu u Padletu (predlažemo raspored Shelf s onoliko stupaca koliko je pitanja) podijele zapažanja o sljedećim obilježjima: 1. vrsta glazbe / glazbeni žanr koji je prepoznatljiv u pojedinome ulomku; 2. izvedbena umijeća izvođača u ulomcima; 3. ostala umijeća i znanja potrebna za organizaciju i realizaciju mjuzikla. Pozovite učenike da pročitaju i međusobno komentiraju odgovore (u tu svrhu omogućite komentiranje i reakcije pri otvaranju zida u Padletu) te zajednički prokomentirajte odgovore ističući tko i s kakvim umijećima sudjeluje u stvaranju predstave. Neka olujom ideja istaknu i ostala obilježja mjuzikla kao glazbene vrste (tematika, karakter, izvođački sastav i sl.). Pitajte ih poznaju li pojam džuboks mjuzikl (mjuzikl u kojem se upotrebljavaju već postojeće pjesme jednoga ili različitih izvođača povezan jednostavnom pričom) te koji od slušanih primjera pripada toj vrsti mjuzikla.

Slijedi timski rad kojim će učenici praktično ostvariti uočena strukturalna i sadržajna obilježja mjuzikla. Preporučamo unaprijed zadati učenicima da na sat donesu nekoliko ulomaka iz omiljenoga romana i neka promisle o pjesmama koje rado slušaju, a sadržajem se uklapaju u odabranu priču. U nastavku aktivnosti podijelite učenike prema interesima i talentima u tri tima:

  1. tim oblikuje prozni tekst u dramski, što uključuje pisanje uvodne didaskalije koja ukratko opisuje mjesto, vrijeme zbivanja odabranoga prizora ili scene, osoba koje se nalaze na sceni, eventualno u kojem su odnosu te raspisivanje ili oblikovanje postojećih dijaloga u prizoru, prilagođavanje teksta pjesme odabranoj sceni i sl.; članovi tima su učenici koji daju početnu ideju za tekst i njegovo oblikovanje, učenici koji posjeduju određene talente i (literarna) umijeća, učenici koji sudjeluju u samoj izvedbi kao glumci i sl.
  2. tim na Youtubeu pretražuje, odabire i izvodi pjesme koje se sadržajem uklapaju u odabrani prizor (pjevajući, plesom ili pantomimom) uz odabrani videozapis s Youtubea; članovi tima su učenici koji posjeduju određene talente i (glazbena) umijeća, odabiru pjesme, izvođački sastav (soliste ili ansambl) u pojedinoj pjesmi, osmišljavaju plesne pokrete ili pokrete pantomime, učenici koji sudjeluju u samoj izvedbi sadržaja kao glumci, pjevači, svirači, plesači i sl.
  3. tim zadužen je za izgled scene i likova (šminka, kostimi), primjerice, za izgled scene mogu se poslužiti projektorom i fotografijama koje će potražiti na mrežnim stranicama s besplatnim fotografijama  (pr. Pixabay) koje mogu urediti alatom Pixlr; članovi tima su učenici koji posjeduju određene talente i (likovna) umijeća, zamišljaju početnu ideju u pogledu scene i kostima; uređuju fotografije ili oblikuju kostim i scenu od priručnih materijala i rekvizita, tehničari koji se brinu o rekvizitima, rasvjeti, namještanju scene i sl.

Unutar svakoga tima neka se učenici podijele prema sljedećim kriterijima i pripadajućim osobinama:

  1. oblikovatelj (osobine: dobar organizator, dosljedan), dijeli zadatke i brine se da svatko obavi svoj dio zadatka
  2. dovršitelj (osobine: uredno i točno privodi obveze kraju), članovi tima nastoje što točnije i kvalitetnije realizirati svoj dio zadatka
  3. izvršitelj/izazivač (osobine: otklanja neučinkovitost, nestrpljiv, sklon izazovima), pazi o raspodjeli vremena, o pridržavanju dogovorenih pravila i sl.

Nakon konačnoga dogovora i oblikovanja svih elemenata, neka učenici uprizore scene, ukratko procijenite održane aktivnosti. Neka se osvrnu na aktivnost i procijene koliko su odgovorno pristupili zadatku u cjelini kao i svojoj ulozi u timu, koliko su iskoristili znanje i vještine koje posjeduju u izvršenju zadatka, što su novo naučili, koji su prijedlozi za moguća poboljšanja u budućim aktivnostima. Neka svoje odgovore podijele u Padletu.

Postupci potpore

Preporuka je da učenici s teškoćama prije nastave pogledaju planirane snimke mjuzikla uz podsjetnik na što treba obratiti pažnju. To će im omogućiti aktivnije sudjelovanje u aktivnosti. Učenicima s motoričkim poremećajima odgovarat će prvi tim, učenici s teškoćama učenja ili ADHD-om naći će svoje sigurno mjesto u drugome i trećem timu, a učenik s PSA-om ili učenik oštećena sluha u trećem timu. Uloga izvršitelja u timu posebno će odgovarati učenicima s ADHD-om, a uloga dovršitelja učeniku s PSA-om koji može vrlo precizno izvršiti zadatak. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

U procjeni izvršene aktivnosti učenicima s teškoćama (PSA, ADHD) poslužit će podsjetnik za područja procjene izvedbe mjuzikla, samovrednovanje svoje uloge u timu i njezine provedbe. 

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici izrade cjeloviti džuboks mjuzikl prema vlastitome tekstualnom predlošku. Prvi je korak odabir pjesama (autorskih ili već postojećih) koje će zatim povezati jednostavnom pričom (neka naprave kratko istraživanje o pričama koje su utjecale na nastanak pojedinih skladbi što im može pomoći i u oblikovanju dramskoga zapleta). Osobitu pozornost treba posvetiti početnom i završnom glazbenom ulomku koji treba biti efektan, zanimljiv, često je to zborski ulomak s plesnim koreografijama, efektnom tjeloglazbom ili beatboxom i sl. Neka zabilježe izvedbu u obliku videozapisa te je obrade u programu Animoto.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Moj džuboks tim

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU A.1-4.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • SŠ GU C.1-4.3. Učenik opisuje povijesni razvoj glazbene umjetnosti.
  • SŠ GU C.1-4.5. Učenik povezuje glazbenu umjetnost s ostalim umjetnostima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Slatka jabuka, a kiseli ocat

Na izvannastavni sat donesite učenicima jabučni ocat, i to kupovni i domaći. Raspravite o tome koji im je ocat bolji tako što će procijeniti koji ocat ima oštriji miris i Kakva je boja octa.
Predložite učenicima projektni zadatak izrade domaćega jabučnog octa. 
Recite im da istraže recept za pravljenje domaćega jabučnog octa, a zatim neka olujom ideja iskažu ideje o pripravi domaćega octa pa zajedno odaberite dva načina za pripravu.
Izrada projektnoga zadatka neka se odvija u školi, u prostoru kabineta kemije ili u nekoj drugoj prostoriji u dogovoru sa školskim osobljem. 
Podijelite učenike u dva peteročlana tima. Pripazite da su oba tima podjednako jaki, odnosno vodite računa o sposobnostima učenika u timu. Poželjno je da timovi budu heterogeni prema spolu i sposobnostima učenika. 
Razgovarajte s učenicima o načinu raspodjele poslova (uloga) unutar tima kao i o njihovoj važnosti. Odredite s njima pojedine uloge: menadžer (raspoređuje zadatke i nabavlja sve što je potrebno za pripremu octa), kemijski tehničar (priprema jabučni ocat), analitičar (popisuje što je sve potrebno za pripremu), kontrolor (brine se o napretku rada i vremenu), asistent (pomaže prema potrebi svima u timu).
Nakon što ste odredili pojedine uloge, članovi trebaju dobiti svoje uloge i zaduženja o čemu će se dogovoriti u timu. Ako je potrebno, pomozite im savjetom. Zadužite menadžere timova da na platformi Teams (timove ste prethodno unijeli na platformi) naprave odgovarajuće kanale za suradnju svakoga tima prema prethodnome dogovoru o podjeli poslova (uloga). Uputite ih da je to mjesto gdje će voditi zabilješke vezane uz projektni zadatak kao što su način rada, troškovnik, potrebni aparati, materijal i dr.  
Odredite vremenski period izrade projektnoga zadatka  - najmanje tri, a najviše pet mjeseci. Jednom tjedno moraju na Teamsu napisati kako napreduje projekt, i to dokumentirati fotografijom ili videozapisom. Neka napišu i recept za izradu octa.

Neka timo istraže kako izračunati udio octene kiseline u njihovome pripremljenom octu, a uz pomoć nastavnika kemije pripreme sav pribor i kemikalije koje su im potrebne. Podsjetite ih da sve prate bilješkama u Teamsu. 

Tijekom provedbe zadatka zajedno s učenicima osmislite kriterije kojim će sudci procjenjivati kvalitetu octa svakoga tima.

Na kraju projekta oba tima predstavit će svoj jabučni ocat. Zamolite svoje kolegice i kolege iz zbornice (dovoljno je dvoje) da vam se dobrovoljno pridruže predstavljanju gotovoga proizvoda jer ćete biti sudci. Timovi će predstaviti svoj ocat i kupovni. Kao sudci pokušajte odrediti koji ocat je kupovni, a koji je domaći (mirisom, čak i okusom). Kada ste odredili, a timovi potvrdili koji su domaći/školske proizvodnje, procijenite ih prema unaprijed pripremljenim kriterijima. 
Nakon toga raspravite s timovima o njihovim iskustvima. Neka međusobno usporede svoje dojmove i recepte za izradu domaćega jabučnog octa. Raspravite i o ulogama u timu: Jeste li bili zadovoljni svojom ulogom? Treba li što promijeniti unutar tima? Zašto je važno da u timu postoji podjela uloga i rada? 
Predlažemo da od prikupljenih fotografija i/ili videozapisa naprave kratak film - vodič za pravljenje domaćega octa. Za izradi se mogu poslužiti digitalni alatom Adobe Spark u kojem mogu kombinirati fotografije, videozapise, dodati zvučne zapise, tekst i glazbu.

Izvannastavna aktivnost

Slatka jabuka, a kiseli ocat

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći i četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Kroz aktivnosti izrade domaćeg jabučnog octa, osnaživati kod učenika vještine timskog rada, vođenja projektnog zadatka i snalaženje u različitim timskim ulogama.
  • Potaknuti učenike na samostalno istraživanje procesa i izradu jabučnog octa te određivanje udjela jabučne kiseline.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
  • Kemija
  • Poduzetništvo
  • Zdravlje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Kopfstandmethode - https://www.methodenkartei.uni-oldenburg.de/uni_methode/kopfstand/ (pristupljeno 09.11.2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.