U digitalnom alatu Wordwall kreirajte kviz kako bi se učenici prisjetili sadržaja koje su učili u petom razredu o svojstvima i gibanjima mora.
Zatim podijelite učenike u pet grupa po tri do četiri učenika. Svaka grupa treba imati računalo ili tablet. Učenici potrebne podatke mogu pronaći u udžbeniku koristeći se mrežnom enciklopedijom Enciklopedija.hr i predloženim poveznicama. Svaka grupa radi drugi zadatak: prva grupa radi dimenzije Sredozemnoga mora (širina/dužina, dubina, prostorni obuhvat), a druga izrađuje svojstva mora. Uputite učenike te grupe da, na predloženim stranicama, potraže podatke o salinitetu i temperaturi Sredozemnog mora. Treća grupa radi gibanja mora, četvrta gospodarsku važnost (promet, turizam, ribarstvo, solane), a petoj grupi zadajte da odredi razliku između pojmova Sredozemlje i Sredozemno more. Potaknite svaku grupu da u opis obilježja uključi osobno iskustvo jer je Jadransko more dio Sredozemnoga. S prikupljenim podatcima neka izrade zadatak opisa Sredozemnoga mora koristeći se predloškom Dopuni prazninu (Cloze text) u digitalnom alatu LearningApps. Po završetku, grupe neka predstave obilježje koje su istražili, a vi ih potaknite da upotrijebe zidnu geografsku kartu. Zatim neka podijele poveznicu na zadatak koji će ostale grupe riješiti.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Učeniku s teškoćama pripremite kartice s podsjetnicima na ključne pojmove, osigurajte plan sata ili vizualni raspored. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena. Pri objašnjenju zadataka, izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.
Prilikom kreiranja kviza u alatu Wordwall, obratite pozornost na specifične potrebe učenika s teškoćama kako biste omogućili da budu uspješni u rješavanju kviza. Ako se u razredu nalaze učenici s teškoćama zbog kojih bi mogli biti manje uspješni u rješavanju kviza u ovom alatu (primjerice, učenici s oštećenjem vida ili specifičnim teškoćama učenja poput disleksije), odaberite način za prisjećanje i provjeru ishoda u kojem se ne boduje brzina izvedbe.
Prilikom podjele učenika u grupe, nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno onima koji su strpljivi i koji će ih poticati na rad tijekom obavljanja zadatka. U grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači. Pripremite upute za pretraživanje internetskih stranica predloženih za drugu grupu, koje će biti grafički i jezično prilagođene. Ako je potrebno, predvidite specifičan dio zadatka u kojem će učenik s teškoćama biti uspješan. To može biti čitanje tekstova, pronalazak pogrešaka ili smišljanje načina na koje bi se pogreška mogla izbjeći. Ako učenici s teškoćama nisu skloni usmenom izlaganju, pratite njihov rad i aktivnosti tijekom izvršenja grupnog zadatka.
Učenicima s teškoćama pripremite pisanu uputu za rad koja će sadržavati objašnjenja ključnih pojmova, smjernice za pronalaženje informacija i sl., a koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Wordwall i LearningApps te pri korištenju mrežne stranice Enciklopedija.hr. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za uporabu vodeći računa o tome da su upute jezično i grafički prilagođene. Prilikom korištenja alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Učenik s teškoćama ne treba javno predstavljati rad osim ako se svojevoljno ne javi, odnosno, ako to nije prethodni dogovor grupe. Pobrinite se da se učenici s teškoćama tijekom izlaganja osjećaju ugodno.
Pružite povratne informacije i podršku nakon obavljenog zadatka kako biste učenicima pomogli u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Uključite učenike, koji žele znati više, u grupu koja opisuje dimenzije Sredozemnog mora. Zadajte im da dimenzije izmjere koristeći se ravnalom u digitalnom atlasu Google Earth i zatim ih usporede s podatcima koje su pronašli u drugim izvorima.
Kako bi se prisjetili prethodnoga gradiva, prikažite učenicima kratak video o kulturno-civilizacijskim krugovima. Povedite razgovor u kojem učenici trebaju navesti obilježja zavičaja koja su dio njihovog kulturno-civilizacijskog kruga. Unaprijed kreirajte Padlet ploču, odaberite format Platno na koji postavite deset do petnaest fotografija kojima ćete prikazati obilježja mediteranskoga kulturno-civilizacijskoga kruga. Fotografijama obuhvatite što više obilježja: izgled naselja (građevni materijal, ulice, prozore, utjecaj reljefa i klime na izgled naselja itd.), mediteransku prehranu, vjeroispovijesti, antičku baštinu, zanimanja, glazbu (umetnite glazbu na Padlet ploču koristeći se poveznicom, npr. "Vratija se Šime"), jezik (postavite tematsku kartu jezika), boravak na ulicama i trgovima.
Podijelite učenike u šest do sedam grupa po troje učenika, svakoj dajte računalo ili tablet i podijelite sa svakom grupom poveznicu na zajedničku Padlet ploču. Grupe možete formirati tako da prva grupa opisuje izgled naselja, druga mediteransku prehranu, treća vjeroispovijesti i kršćansku baštinu, četvrta antičku baštinu, a peta zanimanja. Šesta grupa opisuje način života povezan s dnevnim ritmom, boravkom na ulicama i trgovima, glazbu i sl., a sedma jezike. Neka svaka grupa ima barem dvije fotografije ili priloga koje će prepoznati i odabrati između priloženih na platnu alata Padlet i uz koje će napisati opis (potaknite učenike da rečenice budu detaljne i složene). Prije prezentiranja učenici trebaju zajednički presložiti slike i priloge željenim redoslijedom kako bi činili smislenu cjelinu. Po završetku, prozovite učenike (po jednog iz svake grupe) da opišu mediteranski kulturno-civilizacijski krug pomoću priloženih fotografija.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Objašnjavajući zadatak, izražavajte se jasno i jednostavno, jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.
Ako je u razredu učenik s oštećenjem sluha, omogućite mu podršku tijekom prikazivanja videa u skladu s njegovim potrebama - primjerice, služenjem funkcijom podnapisa ili pripremom jasnog teksta koji objašnjava sadržaj prikazan u videu. Tijekom uvodne rasprave, nemojte ustrajati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije), osim ako ne izraze želju za time.
Prilikom podjele učenika u grupe, pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s onima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka koja će biti jezično i grafički prilagođena učenicima s teškoćama. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Padlet. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje vodeći računa o tome da su upute jezično i grafički prilagođene.
Pružite povratne informacije i podršku nakon obavljenog zadatka kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zadajte učenicima, koji žele znati više, da izrade križaljku na temu mediteranskog kulturno-civilizacijskog kruga koristeći se digitalnim alatom Puzzel.org. Postavljajući pitanja o traženom pojmu, neka učenici oblikuju maštovite i zagonetne rečenice.
Zadajte učenicima da, služeći se alatom Mentimeter, napišu svoje asocijacije na turizam Južne Europe. Pretpostavljamo da će većina biti vezana uz more, sunce, kupanje, izlete, shopping, neka mjesta i sl. Najavite aktivnost kroz koju će učenici naučiti više o važnosti turizma i njegovom utjecaju na gospodarstvo, ljude i prostor.
Podijelite učenike u grupe po tri do četiri učenika, a svaka grupa treba imati računalo. Učenici trebaju izraditi umnu mapu u digitalnom alatu Popplet. Podatke za izradu umne mape dijelom će pronaći u udžbeniku, a dio treba pripremiti učitelj. Uputu što sve treba sadržavati i kako treba izgledati umna mapa složite u pisanom obliku i postavite u razrednu grupu alata Google Classroom ili Teams. Zadajte učenicima da u umnu mapu napišu nekoliko djelatnosti koje su najviše povezane s turizmom. Uz pojedinu djelatnost trebaju napisati kako turizam utječe na razvoj te djelatnosti. Neka procijene koje su tri djelatnosti najviše povezane s turizmom i, pomoću internetske tražilice, neka za njih pronađu fotografiju i umetnu je u umnu mapu. Uputite učenike na razrednu grupu Teams gdje će pronaći dijagram udjela turizma u BNP-u koji su prethodno izradili učenici koji žele više (ako u razrednom odjelu nema takvih učenika, neka dijagram pripremi učitelj). Analizom dijagrama učenici trebaju zaključiti kolika je važnost turizma za države Južne Europe. Tražite od njih da povežu ranije stečena znanja (nedostatak vode, krš i planinski reljef, nedostatak obradivih površina, zanimanja u prošlosti, siromaštvo, iseljavanje) s pozitivnim promjenama u društvu i gospodarstvu koje su posljedica razvoja turizma i to stave u umnu mapu. U razrednu grupu postavite i fotografije koje prikazuju kako je razvoj turizma utjecao na preobrazbu prostora (možete pronaći primjere istog prostora nekad i danas koje će učenici usporediti i uočiti promjene u prostoru, a tiču se njih i promjena u zanimanjima i načinu života, primjerice, Benidorm, Primošten, Santorini i sl.). Tražite da, uz pozitivne, navedu i negativne utjecaje turizma (npr. betonizacija, masovni turizam) i istaknu ih u umnoj mapi. Potaknite učenike na promišljanje o održivom razvoju turizma, neka povežu turizam sa stanjem u okolišu.
Jedna grupa će prezentirati svoj rad nakon čega učenici drugih grupa mogu dopuniti svoju umnu mapu. Zajednički komentirajte, povežite s početnim asocijacijama o turizmu.
Gotove umne mape učenici spremaju u svoju i razrednu mapu u Google Classroom ili Teams, a mogu se i ispisati pa će ih učenici zalijepiti u bilježnicu. Stavite u razrednu grupu listu procjene kroz koju će učenici provesti vršnjačko vrednovanje.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio prikladnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Objašnjavajući zadatak izražavajte se jasno i jednostavno, jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te im osigurajte dovoljno vremena.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Mentimeter i Popplet te Google Classroom ili Teams. Ako je potrebno, pripremite slikovne i pisane upute za korištenje koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama.
Uputu o sadržaju i izgledu umne mape jezično i grafički prilagodite učenicima s teškoćama. Proširite ih dodatnim smjernicama za rad, primjerice, izdvajanjem ključnih pojmova, smjernicama za pronalaženje bitnih informacija i relevantnih fotografija i sl.
Prilikom podjele učenika u grupe, pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s onima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu sa strpljivim učenicima koji će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere dio grupnog zadatka koji će istražiti, ovisno o području njegova interesa. Provjeravajte s grupama kako napreduju u izvršenju zadataka i pružite im dodatnu podršku kada je to potrebno.
Pružite povratne informacije i podršku nakon obavljenog zadatka kako biste učenicima pomogli u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i Matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima pripremite tablične podatke o udjelu turizma u BNP-u država Europske unije. Pomoću njih, u digitalnom alatu Excel, trebaju izraditi stupčasti dijagram. Uputite ih da posebnom bojom istaknu države Južne Europe. Podatke možete pronaći na stranici Statista.com.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.