U uvodnom dijelu aktivnosti, učenici olujom ideja zapisuju u bilježnicu najveće gradove u svijetu i Hrvatskoj.
Učenici obrađuju četiri teme i podijeljeni su u četiri grupe podjednake veličine. U grupe ih možete razvrstati slučajnim odabirom u e-dnevniku ili pomoću papirića u boji. Svaka se grupa koristi tabletom ili računalom. Pretražujući mrežne stranice Citypopulation, prva grupa izdvaja deset najvećih aglomeracija u 2023. godini i ucrtava ih na slijepu kartu svijeta. Slijepu kartu svijeta preuzimaju s mrežnih stranica d-maps, spremaju ih u alat MS Word te digitalno ucrtavaju gradove. Druga grupa istražuje konurbacije. Izdvaja tri najveće u Europi i ucrtava ih na slijepu kartu Europe. Slijepu kartu Europe preuzimaju s mrežnih stranica d-maps, stavljaju je u digitalni alat Paint te digitalno ucrtavaju gradove koji čine te urbanizacije. Treća grupa istražuje metropolitanizaciju. Sve grupe zadatke rješavaju u digitalnom alatu MS PowerPoint unutar sustava Microsoft Office 365. Grupe istražuju obilježja tih pojmova te navode primjere gradova.
Pretražujući stranice ABC Geografija, četvrta grupa istražuje pozitivne i negativne posljedice urbanizacije te ih zapisuje u MS Word. Probleme velikih gradova, npr. divlja naselja, slam Dharavi u Mumbaiu, učenici navode pomoću videopriloga. Također, učenici navode moguće razloge i probleme vezane za nastanak divljih naselja te kritički promišljaju koja su moguća rješenja tog problema.
Nastavnik nasumce odabire koji učenik iz svake grupe izlaže rad, nakon čega učenici radove spremaju u alate MS Teams i Yammer za potrebe učenja i ponavljanja. Tijekom izlaganja ostali učenici zapisuju razlike između pojmova aglomeracija, konurbacija i metropolitanizacija.
Grupe formativno samovrednuju svoja izlaganja pomoću unaprijed pripremljenih kriterija vrednovanja, a nastavnik također vrednuje grupe prema istim kriterijima.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u aktivnosti oluja ideja postavljajući mu potpitanja vezana za temu.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji će mu rado pružiti podršku. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi pri pretraživanju mrežnih stranica te mu osigurajte podršku prilikom rada sa slijepim kartama. Omogućite dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Ako je potrebno, učeniku s teškoćama pokažite po koracima rad s alatima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem zadanih alata Microsoft Office PowerPoint, Teams i Yammer.
Usmjerite učenika s teškoćama koje razlike između pojmova treba bilježiti prilikom izlaganja grupa.
Pojasnite mu elemente vrednovanja ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici analiziraju videoprilog s mrežne stranice Meridijani o urbanizaciji i budućnosti gradova te pišu zaključke u bilježnicu i izlažu o tome pred kraj sata.
U uvodnom dijelu aktivnosti učenici rješavaju kviz koji izrađuje nastavnik. Služeći se digitalnim alatom Wordwall, pridružuju najveće gradove svijeta odgovarajućim mjestima na karti svijeta.
Učenici rade u šest podjednako velikih grupa, koje se koriste tabletom ili računalom. Učenike možete razvrstati u grupe slučajnim odabirom u e-dnevniku. Pomoću mrežnih stranica Hrvatske enciklopedije, grupe istražuju pojam megalopolis te šest najvećih megalopolisa u svijetu ucrtavaju na slijepu kartu. Slijepu kartu pojedinih kontinenata preuzimaju sa stranica d-maps, stavljaju u digitalni alat Paint te digitalno ucrtavaju gradove. Svaka grupa obrađuje jedan megalopolis i ucrtava područje ili gradove koji mu pripadaju. Zatim učenici izrađuju umnu mapu u digitalnom alatu Coggle. Prvo kritički promišljaju i u obliku umne mape (razgranatih linija) navode moguće probleme koji će nastati zbog prevelikog i prebrzog širenja gradova u budućnosti. Iza svakog navedenog problema u umnu mapu navode i moguće rješenje. U istoj umnoj mapi jedna linija neka vodi prema državama (ili dijelovima svijeta) u kojima će gradovi najbrže rasti. U nastavku linije navode i moguće razloge za to. Države će naći na karti na mrežnoj stranici Citypopulation .
Nastavnik nasumce odabire koji će učenik iz svake grupe izložiti uradak te ih učenici potom spremaju u MS Teams i Yammer za potrebe učenja i ponavljanja. Nastavnik nasumce odabire i grupu koja formativno vrednuje izlaganja ostalih grupa pomoću unaprijed pripremljenih kriterija vrednovanja.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama omogućite dovoljno vremena za igranje kviza, uzimajući u obzir njegove perceptivne, kognitivne, senzoričke, motoričke i koncentracijske snage za provođenje planirane aktivnosti.
Uključite učenika s teškoćama u grupu učenika koji će mu po potrebi pružiti podršku. Za učenika s teškoćama pripremite grafički oblikovan materijal s uputama što sve treba istražiti o pojmu megalopolis. Ako je potrebno, osigurajte učeniku s teškoćama vršnjačku podršku prilikom aktivnosti ucrtavanja na slijepu kartu.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Coggle, Teams i Yammer. Ako je potrebno, pokažite mu rad po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Pomoću mrežnih stranica ABC Geografija učenici istražuju razloge gradnje novoga glavnog grada Indonezije. Neka zaključke bilježe u bilježnicu.
U uvodnom dijelu aktivnosti učenici rješavaju kviz koji izrađuje nastavnik. Pomoću digitalnog alata Wordwall, pridružuju hrvatske gradove odgovarajućim mjestima na karti Hrvatske.
Učenici rade u parovima, koje možete formirati pomoću papirića u boji. Svi parovi rade pomoću digitalnog alata Canva. Razred je podijeljen u dva dijela.
Polovina učenika u razredu u parovima istražuje pojam suburbanizacija, pomoću udžbenika ili Online rječnika, te pojam satelitski gradovi pomoću mrežnih stranica Leksikografskoga zavoda. Pretražujući mrežne stranice Grada Zagreba, izdvajaju dijelove urbane regije i navode satelitske gradove Zagreba.
Druga polovina učenika u razredu u parovima istražuje moguće razloge sve većeg naseljavanja okolice Zagreba. Koriste se pouzdanim mrežnim izvorima i dostupnim tiskanim izvorima.
Nastavnik nasumično odabire dva para koji ukratko izlažu o navedenim dvjema temama te svoje uratke spremaju u alate MS Teams i Yammer za potrebe učenja i ponavljanja. Nastavnik nasumce odabire i par koji formativno vrednuje izlaganja ostalih parova pomoću unaprijed pripremljenih kriterija vrednovanja. Nastavnik također formativno vrednuje parove prema istim kriterijima.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama omogućite dovoljno vremena za igranje kviza.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu po potrebi pružiti vršnjačku potporu. Pojasnite učeniku s teškoćama ulogu u paru i odredite pravila tijekom suradničkog istraživanja koje će provoditi u zadatku.
Učeniku s teškoćama možete pripremiti upute na što sve treba usmjeriti pozornost prilikom pretraživanja mrežnih stranica.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Canva, MS Teams i Yammer Ako je potrebno, pokažite mu upotrebu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u javnom izlaganju uratka ako učenik ne izrazi želju za izlaganjem.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Pretražujući pouzdane mrežne izvore i dostupne tiskane izvore, učenici istražuju istražuju postanak i širenje Novog Zagreba. Zaključke zapisuju u bilježnicu i izlažu o toj temi pred kraj sata.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.