Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ogledalo, ogledalce moje

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: klimatski dijagram, klima
  • MAT: skupovi brojeva, racionalni i iracionalni brojevi
  • FIZ: električni udar
  • INF: funkcija
  • IZVAN: govorne vježbe, govorne vrednote
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Znam da znam odrediti klimu

Provedite aktivnost u pet koraka:

KORAK 1

Učenicima pokažite klimatski dijagram klime po izboru koje možete pronaći na stranici. S učenicima raspravite koje podatke klimatski dijagram sadrži. Ponovite s učenicima kako očitavamo podatke na klimatskom dijagramu i naglasite na koji se način dijagramima koristimo da bismo odredili klimu nekog prostora.

KORAK 2

Recite učenicima da će sudjelovati u vježbi kojoj je cilj pomoći im u provjeri koliko se znaju koristiti klimatskim dijagramom i mogu li ga koristiti za određivanje klime. S učenicima raspravite što sve moraju napraviti da bi odredili klimu uz pomoć klimatskih dijagrama. Pokušajte cijeli proces podijeliti u nekoliko manjih etapa:

  1. određivanje najviših i najnižih temperatura,
  2. određivanje mjeseci s najviše i najmanje padalina,
  3. određivanje dužih perioda s višim ili nižim temperaturama,
  4. određivanje suših ili vlažnijih razdoblja te
  5. određivanje klime.

KORAK 3

Učenike podijelite u parove te im recite da osmisle opise 3 razine poznavanja svake etape procesa. Opis se može sastojati od jedne kratke rečenice kojom bi se opisalo znanje učenika potrebno za izvršenje pojedine etape, od potpuno sigurnog znanja do nepoznavanja kako napraviti pojedini korak odnosno etapu. Učenici svoje prijedloge mogu zapisati u upitnik koji unaprijed pripremite u MS Forms (vrsta pitanja Tekst, dugi odgovor), kako ne bi bili vidljivi svim učenicima. Nakon što završe, povedite raspravu s učenicima o njihovim prijedlozima (u MS Forms će se pod Odgovori automatski prikazati učenički prijedlozi i frekvencija pojedinih prijedloga) i zajedno odaberite najbolje prijedloge. Prijedloge koje ste odabrali uvrstite u posebni Word Online dokument (također dio Office 365 paketa) te tako stvorenu tablicu etapa procesa i razina znanja podijelite poveznicom svim učenicima.

KORAK 4

Učenicima zatim prikažite jedan klimatski dijagram te zatražite od učenika da ga analiziraju prema etapama koje ste zajedno prethodno odredili te svoje odgovore napišu na list papira. Na kraju, kod posljednje etape određivanja klime, učenici neka napišu kratko objašnjenje zašto su na klimatskom dijagramu odredili pojedinu klimu, referirajući se pritom na etape u procesu određivanja klime. Za svaku etapu neka procijene svoje znanje prema ranije dogovorenoj rubrici za samovrednovanje. Učenici u svakom trenutku mogu koristiti online dokument s etapama procesa i razinama znanja koji ste im prethodno podijelili.

KORAK 5

Nakon što su učenici izvršili zadatak, neka vam predaju svoje listove s odgovorima, a vi ih nasumično ponovo podijelite u razredu. Nastojite izbjeći da se učenicima vrate njihovi odgovori. Učenici neka usporede tuđe odgovore i objašnjenja sa svojima te ponovo provedu samovrednovanje prema dogovorenoj rubrici. Nakon toga raspravite s učenicima koliko njih je promijenilo mišljenje nakon što su pročitali tuđe objašnjenje. Koliko vam je tuđe mišljenje pomoglo pri određivanju klime? Jeste li se predomislili oko klime ili ste pojačali uvjerenje u svoj odgovor? Odredite koliko je učenika nakon čitanja tuđih radova zaključilo da bolje poznaju proces određivanja klima, a koliko je zaključilo da slabije poznaju. Proces možete ponoviti više puta ovisno o tome koje klime zadajete učenicima ili dok učenici potpuno ne uvježbaju određivanje klime.

Postupci potpore

Klimatske dijagrame pripremite u dovoljno velikoj rezoluciji te označite različitim bojama kao podršku učenicima s teškoćama vida i teškoćama vidne percepcije. Kako bi učenici aktivno sudjelovali u daljem radu, pripremite podsjetnik u obliku kognitivne mape s primjerima vrsta klima. Pripremite kratke i učenicima razumljive upute u pisanom obliku za očitavanje podataka na klimatskim dijagramima, osobito za učenike s teškoćama pažnje. Provjerite razumijevanje uputa učenika s intelektualnim teškoćama te po potrebi semantički pojednostavite pojmove. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu para, odnosno, birajte vršnjaka u paru koji ima senzibilitet za sposobnosti učenika s teškoćama, a i same prisutne teškoće. Etape vježbi pripremite u pisanom obliku, a za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz spektra autizma pripremite i slikovne prikaze etapa (crtež, simbol, piktogram). Za potrebe zadatka opisivanja 3. razine poznavanja svake etape procesa, pripremite pitanja u pisanom obliku, kao smjernice u opisivanju. Učenicima s teškoćama pisanja, omogućite usmeno opisivanje etapa. Prije rasprave pojasnite učenicima njihovu ulogu i ulogu ostalih učenika. Pripremite natuknice o temi rasprave za učenike s teškoćama pažnje. Umjesto pisanja objašnjenja rada na dijagramu, učenicima s intelektualnim teškoćama prilagodite zadatak tako što će opisati što su uočili na dijagramu. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu izraditi plakat o temi kako očitati klimatski dijagram. Na plakatu neka uključe tablicu za samoprocjenu koju su zajednički izradili. Zatim neka pripreme izlaganje te uz pomoć plakata učenike drugih razreda poduče kako se koristiti tablicom u procjeni vlastitog znanja odnosno određivanja pojedinih vrsta klime. Plakat mogu izraditi u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Znam da znam odrediti klimu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GEO B.6.6. Učenik objašnjava složene utjecaje na obilježja klime, uspoređuje klimatske dijagrame te čita kartu klasifikacija klima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Matematika u tuđim cipelama

Aktivnost provedite u pet koraka.
KORAK 1
Učenike uvedite u aktivnost pitanjem što je to empatija. Kako biste objasnili taj pojam nekome kome nije poznat? Možete li dati primjer za empatiju?
Prikažite učenicima videozapis Empatija vs simpatija. Zajedno s učenicima prokomentirajte razliku između empatije i simpatije. Pitajte učenike je li moguće empatiju razvijati.

KORAK 2
Učenike uputite na interaktivni element Što su poteškoće u učenju?, neka istraže četiri najzastupljenije teškoće koje mogu otežati proces učenja. Učenike upoznajte s imenima poznatih pojedinaca koji su imali problema s učenjem zbog, primjerice, disleksije: Poznate osobe s dislekijom.

KORAK 3
Ako u razredu postoji učenik s nekom od dijagnoza vezanih za teškoće u učenju, dogovorite sa samim učenikom (uz podršku stručnog suradnika) želi li kratko iznijeti svoje iskustvo odnosno viđenje teškoća s kojima se susreće u nastavnom procesu. Učenik s teškoćom može s ostalim učenicima podijeliti svoj način učenja s obzirom na teškoću (što mu je teško, kako mu prilagodbe pomažu). Karakteristike teškoće predstavite razredu u afirmativnom obliku, odnosno prikažite primjere što učenici s opisanim teškoćama mogu, koje su njihove sposobnosti. Također, opišite i prilagodbe koje su potrebne u radu. Tijekom aktivnosti pokušajte naglasak staviti na sposobnosti učenika, a ne na same teškoće. Ako učenik nije spreman pred drugima govoriti o svojoj teškoći ili, pak, u razredu nema učenika s teškoćama koji bi podijelio svoje iskustvo, prikažite učenicima kratki animirani film Madsa Johana Ogaarda o djetetu s disleksijom koje pada u svijet u potpunosti napravljenom od knjiga. Sam u svom okruženju, penje se na planinu koja predstavlja školski sustav: I am dyslexic - Short Animated Student Film. Na postavkama videozapisa možete izabrati automatski prijevod pjesme koja ilustrira animirani film na hrvatski jezik.

KORAK 4
Učenike podijelite u 4 grupe, svakoj grupi dodijelite temu jedne teškoće u učenju. Pripremite 3-5 zadataka, iz teme koju želite ponoviti, primjerice ishodi iz teme Realni brojevi, koje će u grupnom radu učenici koristiti kao predložak za pripremu provjere znanja. Učenici zapisuju racionalne brojeve u obliku decimalnog broja, razlikuju racionalne i iracionalne brojeve, određuju odnose među skupovima... Broj zadataka ovisit će o procjeni težine teme koju odaberete. Neka se u pripremi provjere učenici vode teškoćom u učenju koju su dobili. Potrebno je prilagoditi zadatke, primjerice u grupi disgrafija – teškoće pisanja, izbjegavat će zadatke u kojima učenik kao odgovor treba pisati opširne rečenice i objašnjenja. Kod diskalkulije neka učenici izbjegavaju matematičke izraze pri opisu i sastavljanju zadataka, neka povežu matematičke zadatke sa stvarnim životnim situacijama i jednostavnijim primjerima… Učenici mogu izraditi i kviz, odnosno pripremiti provjeru znanja u digitalnom obliku, ali sve u svrhu približavanja cilju aktivnosti. Kviz mogu izraditi u Forms.

KORAK 5.
Kad grupe sastave primjere zadataka, neka ih fotografiraju i podijele na zidu u Padletu (obrazac Shelf s onoliko stupaca koliko je grupa). Ako su zadatke pripremili u digitalnom obliku, neka na Padletu podijele poveznicu na kviz. Učenici zatim u dogovorenom vremenu zajednički rješavaju zadatke ostalih grupa sa zapisom postupaka na listu papira (premda su na početku grupe dobile 5 istih zadataka, zadaci u njihovim provjerama znanja će se razlikovati radi prilagodbi, pa će i rješenja biti drugačija; primjerice grupa diskalkulija će odabrati manje brojeve u zadatku s brojevnim izrazima i sl.). Potom fotografiraju svoje postupke i također objave na Padletu, u stupac grupe čije su zadatke rješavali. Potaknite učenike da usporede svoja rješenja s onima ostalih grupa i međusobno vrednuju rješenja. U tu svrhu omogućite komentiranje pri otvaranju zida u Padletu. Zajednički s učenicima provjerite točnost rješenja. Nakon toga učenici u svojim grupama odabiru glasnogovornika koji će ostalim grupama detaljnije objasniti zadatke koje su pripremili, s objašnjenjem prilagodbi koje su napravili tijekom sastavljanja provjere.
Na kraju porazgovarajte s učenicima kako im je bilo sastavljati zadatke za provjeru, a kako rješavati zadatke prilagođene pojedinoj poteškoći. Koji im se način postavljanja zadatka / način prilagodbe čini najlakšim, a koji najtežim? Zašto? Sastavite kratku anketu u Formsu o provedenoj aktivnosti. Dobivene odgovore proanalizirajte i iskoristite za samovrednovanje na kraju sata.

Postupci potpore

Pripremite podsjetnik s primjerima iz svakodnevnog života učenika (situacije u razredu) pojmova empatije i simpatije, što će biti podrška, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Omogućite učenicima s oštećenjem vida sjedenje u blizini izvora zvuka tijekom prikaza videozapisa, a za učenike s oštećenjem sluha pripremite titlove sadržaja videozapisa. Kada učenicima prikazujete vrste teškoća obratite pozornost na zastupljenost opisane teškoće među učenicima u razredu. Prije same aktivnosti popričajte s učenikom s teškoćama te pitajte želi li podijeliti s učenicima svoj način učenja s obzirom na teškoću (što mu je teško, kako mu prilagodbe pomažu). Ako učenik želi, može biti voditelj aktivnosti koji će kontrolirati i s vama voditi zadatke rada u grupi. Pripremite i vježbe simulacija teškoća, kako bi prikazali s kojim se sve izazovima susreću učenici s teškoćama te kako bi na temelju iskustva učenici mogli izabrati dobre prilagodbe.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više, neka dodatno istraže o Diskalkuliji, mogu pogledati TED govor na sljedećoj poveznici Learning how to learn | Barbara Oakley | TEDxOaklandUniversity te onda informirati razred o ovoj poteškoći. Prikaz rezultata istraživanja mogu pripremiti u digitalnom alatu PowerPoint Online.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Matematika u tuđim cipelama

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.8.3. Prepoznaje odnose među skupovima N, Z, Q, I i R te raspravlja o pripadnosti rješenja jednadžbe skupu brojeva.
  • OŠ MAT B.8.1. Računa s algebarskim izrazima u R.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Električni udar pod povećalom

Prema modelu obrnute učionice prije provođenja same aktivnosti učenicima recite da samostalno istraže temu Opasnost i zaštita od električnog udara. Sadržaje koje ćete im podijeliti na zajedničkom mrežnom mjestu (npr. u virtualnoj učionici u MS Teamsu) možete izraditi sami ili pronaći na poveznicama: Objašnjavanje opasnosti i zaštite od strujnog udara i Opasnost i zaštita od električnoga udara. Uputite učenike da obrate pozornost na:

  • situacije u kojima se možemo naći u opasnosti od električnog udara
  • moguće zdravstvene posljedice električnog udara
  • oblike zaštite od električnih udara
  • način postupanja u situacijama u kojima je došlo do električnog udara.

Najavite im da ćete na nekom od sljedećih sati vrednovati njihov rad.

Za učenike pripremite nastavne listiće s pitanjima otvorenog tipa i naglaskom na prethodno navedene sadržaje. Primjeri pitanja:
Učenik u tvom razredu gura čavao u utičnicu. Što se sve može dogoditi?
Objasni ulogu osigurača u kućnim instalacijama.
Kako trebamo postupati u slučaju da smo pokraj osobe koja je doživjela električni udar?
Nakon što se svaki učenik potpiše i odgovori na pitanja na listiću, pokupite sve listiće, pomiješajte ih i nasumično podijelite po razredu. Recite učenicima da isprave ili nadopune prethodno upisane odgovore. Nakon toga ponovo pokupite listiće i odradite još jedan krug izmjene. Ako smatrate potrebnim, možete odraditi još izmjena. Na kraju svakom učeniku vratite njegov listić. Učenicima recite da usporede odgovore na svojim listićima (i ako je potrebno nadopune) s rješenjima koja ćete im podijeliti pomoću QR koda u virtualnoj učionici. QR kod možete unaprijed pripremiti koristeći alat QR Code Generator.

Unaprijed pripremite listiće za samovrednovanje kojima će se učenici, po završetku prethodnog dijela aktivnosti, osvrnuti na kvalitetu svog rada prilikom samostalnog istraživanja zadane teme. Primjeri pitanja za samovrednovanje:
Koliko sam zadovoljan/na kako sam samostalno istražio/la zadanu temu?
Koliko sam samostalnim radom naučio/la o opasnosti i zaštiti od električnog udara?
Objasni zašto?
Koliko je moje nadopunjavanje tuđih odgovora pridonijelo da odgovor bude potpun?

U zajedničkoj raspravi naglasite važnost tih sadržaja za njihovo zdravlje i porazgovarajte o rezultatima njihova samovrednovanja. Uputite ih da iskoriste saznanja o procjeni vlastitog učenja u svom daljem obrazovanju.

Postupci potpore

Pripremite primjere opasnosti od električnog udara u obliku podsjetnika. Popratite slikovnim prikazima opisane opasnosti kao dodatnu podršku učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Pripremite i upute u obliku smjernica na što obratiti pozornost u prikazanim sadržajima, što će biti podrška osobito učenicima s teškoćama pažnje. Po potrebi omogućite rad u paru učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma, u svrhu podrške vršnjaka u zadacima. Kombinirajte pitanja na proslijeđenim listićima, odnosno koristite pitanja zatvorenog tipa, višestrukog izbora, točno/netočno tvrdnje, dopunjavanje i slična, što će biti podrška učenicima s teškoćama učenja. Prilagodite razinu odgojno-obrazovnih ishoda u pitanjima za učenike s intelektualnim teškoćama. Tekst pitanja grafički oblikujte, odnosno, odaberite primjerenu veličinu i font slova, razmak između riječi i redaka, istaknite ključne pojmove u pitanju. Prije rasprave učenicima pojasnite njihovu ulogu u raspravi te za učenike, osobito s teškoćama pažnje, pripremite natuknice o temi rasprave. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici neka istraže o kojim fizičkim veličinama ovisi i kako djelovanje električne struje može štetno utjecati na čovjeka. Rezultate svog istraživanja neka prikažu prezentacijskim alatom PowerPoint Online i prezentiraju ostalim učenicima u razredu na nekom od narednih sati.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Električni udar pod povećalom

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ FIZ A.8.4. Objašnjava električni otpor vodiča.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

ZNAM - NE ZNAM

Aktivnost se provodi unutar cjeline proračunskih tablica koristeći digitalni alat Excel Online. Upoznajte učenike s funkcijama count, counta, countblank i countif. S učenicima riješite po jedan primjer za svaku funkciju posebno. Da biste preusmjerili pozornost s funkcije count i njenih verzija, ponovite funkcije s prethodnog sata (sum, min i max). Nakon toga učenicima podijelite listiće za samovrednovanje na kojima je nacrtana meta br 1. s tri koncentrične kružnice (najmanju označite sa znam ju koristiti, središnju sa nisam siguran/na da ju znam koristiti, a vanjsku sa ne znam ju koristiti). Neka učenici označe sedam funkcija (sum, min, max, count, counta, countblank i countif) različitim bojama i neka procijene svoju razinu znanja tako da oznaku za svaku funkciju pozicioniraju unutar određene kružnice. Što su oznaku funkcije smjestili bliže središtu mete, to je (samoprocijenjeno) znanje veće.
Nakon toga dajte učenicima zadatke u kojima će koristiti iste funkcije, nakon čega ponovno označavaju za svih sedam funkcija svoje samoprocjene na meti br 2. Kružnice na ovoj meti označite na sljedeći način najmanju kružnicu označite s riješio/la sam zadatak, središnju s riješio/la sam zadatak uz pomoć učitelja i/ili vršnjaka, a vanjsku s nisam riješio/la zadatak. Listić s rubrikama u obliku mete možete izraditi u alatu Word Online i ispisati dvostrano, tako da svaka bude na jednoj strani istog lista papira. Neka usporede obje mete. Porazgovarajte je li bilo razlika i kojih? Jesu li se na drugoj meti približili središtu?
Objasnite učenicima da vam proces samovrednovanja pomaže kao povratna informacija što su naučili, a na čemu još treba raditi. Na temelju njihova samovrednovanja možete pouzdanije procijeniti napredak i propuste u radu učenika te također možete prilagoditi svoj način poučavanja njihovim potrebama.
Naglasite da je važno da pri samovrednovanju budu iskreni jer samovrednovanje ne utječe na ocjenu već služi za bolju organizaciju njihova učenja i vašeg poučavanja.

Postupci potpore

Provjerite predznanje učenika u radu s Excel tablicama, osobito učenika s intelektualnim teškoćama. Po potrebi osigurajte rad u paru učenicima s intelektualnim teškoćama. Pripremite riješene primjere funkcija na podsjetniku kao smjernicu učenicima u rješavanju zadataka. Riješenim primjerima na podsjetniku dodajte i upute u koracima. Usmjeravajte učenike tijekom rada te podsjećajte na pravila i formule upućivanjem na podsjetnik, osobito učenika s teškoćama pažnje. Za učenike s intelektualnim teškoćama odredite 1-2 funkcije te uputite u rješavanje uvrštavanjem u formulu. Pripremite tablice za samovrednovanje u kojima će se nalaziti i primjeri emotikona, odnosno učenici će zaokružiti kako su se osjećali za vrijeme i nakon rješavanja zadataka. Također, dodajte i simbol za “pomoć” koji će učenik zaokružiti ako je imao podršku učitelja. Navedeno će biti podrška osobito učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu, osim faze refleksije odnosno samovrednovanja, proučiti i prve dvije faze samoreguliranog učenja. Neka prouče izvore na internetu primjerice Samoregulirano učenje – karakteristike, faze i strategije samoregulacije | Psihologija te o samoreguliranom učenju izrade infografiku ili prezentaciju u alatu Canva koju će prezentirati ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

ZNAM - NE ZNAM

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ A.7.3 Nakon sedme godine učenja predmeta Informatika u domeni Informacije i digitalna tehnologija učenik prikuplja i unosi podatke kojima se analizira neki problem uz pomoć odgovarajućega programa, otkriva odnos među podatcima koristeći se različitim alatima programa te mogućnostima prikazivanja podataka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Pažnju molim!

Aktivnost provedite u osam koraka.

KORAK 1

Podijelite učenike u grupe i najavite provedbu govornih vježbi kroz igru. Najavite kako će svaka grupa u vježbi samovrednovanja, na zajedničkoj tablici rangiranja grupa, upisivati broj bodova prema uspješnosti u obavljanju zadatka. Odredite koji će učenik mjeriti vrijeme i upisivati bodove.

KORAK 2

Podijelite učenicima listove s tablicom za vršnjačko vrednovanje u kojem će svaki član grupe, za svaki zadatak, pojedinačno vrednovati članove svoje grupe, dajući im kvačice uz sličicu koja najbolje odgovara njihovu doprinosu radu u grupi (npr. sunce za veliki doprinos, oblak sa suncem za srednji doprinos, oblak s kišom za slab doprinos).

KORAK 3

Svakoj grupi dajte da na listić zapiše prijedlog teme o kojoj bi mogli govoriti bez zastajkivanja dvije minute. Kad grupa napiše prijedlog teme, uzmite listić i dajte nekoj drugoj grupi. Svaka grupa ima minutu za pripremu svoga predstavnika za govor. Neka predstavnici izvode svoje govore u trajanju do dvije minute ili do trenutka kad zastanu.

KORAK 4

Neka svaka grupa izabere iz kutije jedan listić na kojem su već zapisane teme (npr. padeži, vrste riječi, glagolska vremena, rečenica…). Grupe imaju dvije minute za pripremu sljedećeg predstavnika za dvominutno govorenje bez zastajkivanja o zadanoj temi.

KORAK 5

Neka učenici u grupi zapišu na listić temu vezanu uz sadržaj Hrvatskog jezika. Kad zapišu teme, recite da će predstavnici grupa govoriti upravo o temi koju su sami predložili, a za pripremu imaju tri minute.

KORAK 6

Svaka grupa izvlači naziv teme iz kutije: frazemi, pleonazmi, sinonimi, posuđenice…. Učenici imaju zadatak pripremiti govor uz pomoć prezentacije, koju će izraditi u digitalnom alatu Prezi. Naglasite da za pripremu predstavnika imaju petnaest minuta i da ne trebaju govoriti bez zastajkivanja nego trebaju paziti na govorne vrednote. Zadatak je, također, u govoru prezentirati promjenu jačine glasa i korištenje stanke.

KORAK 7

Uputite članove grupa da sami odrede temu izlaganja vezanu uz književnost. Predstavnik grupe govorit će uz pomoć prezentacije, koju će također izraditi u digitalnom alatu Prezi. Naglasite da ne trebaju izbjegavati zastajkivanje nego da upravo trebaju paziti na govorne vrednote i da je zadatak prezentirati promjenu brzine govorenja, uživljenost u sadržaj i govorenje s dubokim uvjerenjem.

KORAK 8

Na kraju neka učenici sudjeluju u pojedinačnom samovrednovanju, dajući sebi kvačicu uza sličicu koja najbolje odgovara njihovu cjelokupnom doprinosu radu u grupi.

Izvannastavna aktivnost

Pažnju molim!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Uvježbavati različite vrste govorenja s različitim svrhama i prema različitim smjernicama.
  • Vršnjački vrednovati doprinos pojedinca ostvarenju zajedničkog zadatka.
  • Omogućiti učenicima rad u skupini koja će pojedinca pripremati i bodriti tijekom nastupa.
  • Samovrednovati svoju motiviranost, odgovornost i umijeće aktivnog slušanja drugih govornika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Ambruš Kiš, R. (2017) Samovrednovanje učenika. Mrežna stranica profil-klett.hr (17. 1. 2021.)

Cvitanič, J. Elementi formativnog praćenja. (17. 1. 2021.)

Hunjek, M. (2015) Vrednovanje kao strategija učenja matematike. Diplomski rad, Prirodoslovno matematički fakultet Sveučilišta u Zagrebu. (17. 1. 2021.)

MATEMATIKA:
Hadjur, M. (2015) Disleksija HRT , Youtube videozapis (17. 1. 2021.)
Poulton, M. (2019) Dyslexia is Rubbish and Awesome - Dyslexia Awareness Week Presentation, Youtube videozapis (17. 1. 2021.)
Lakše čitanje je moguće, mrežna stranica omoguru.com (17. 1. 2021.)

British Dyslexia Association (2018) See dyslexia dyferently, Youtube videozapis (17. 1. 2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.