Prikažite učenicima društveno-povijesni i kulturni kontekst koji će utjecati na bitne odrednice u jezičnome razvoju u 19. stoljeću s pomoću digitalnoga alata Padlet. Razgovarajte s učenicima o početku 19. stoljeća kada hrvatski krajevi nemaju zajednički standardni jezik, o vremenu jačanja nacionalne svijesti, izražene brige za narodni jezik i rađanja moderne hrvatske nacije. Usmjerite učenike prema izradi popisa istaknutih pojedinaca koji su se borili za ciljeve i ideale usmjerene prema stvaranju jedinstvenoga standarnog jezika i slovopisa, kao i utemeljenja moderne hrvatske nacije. Učenici mogu istražiti njihovo djelovanje i izdvojiti motivacijske citate. Upitajte učenike o čovjekovu pravu na jezik, o slobodi ljudskoga mišljenja i djelovanja. Učenici iznose svoja mišljenja o važnosti jezika, koji postaje potvrda čovjekova identiteta, slobodnoga djelovanja i odlučivanja te iznose primjere iz Opće deklaracije o pravima čovjeka. Učenici iznose svoja viđenja i mišljenja o hrvatskoj povijesti, hrvatskome jeziku i njegovu narodu iz gledišta suvremenosti.
Upitajte učenike o hrvatskim jezikoslovcima koji su i prije 19. stoljeća naglašavali potrebu stvaranja jedinstvenoga standardnog jezika i slovopisa, primjerice Pavao Ritter Vitezović (koji će utjecati na Ljudevita Gaja i djelatnost hrvatskih preporoditelja). Učenici mogu navesti prosvjetiteljska djela Andrije Kačića Miošića (u Dalmaciji), Matije Antuna Reljkovića i Matije Petra Katančića (u Slavoniji) koja su pisana na štokavskome narječju i pridonijela jačanju ideje o potrebi uvođenja standardnoga jezika na temelju najprostranijega narječja – štokavskoga.
Podijelite učenike u grupe od četiri do pet učenika te ih usmjerite na istraživanje povijesti hrvatskoga jezika u 19. stoljeću. Grupe učenika istražuju predilirsko razdoblje, ilirski pokret i filološke škole. Rezultate svojega rada učenici prikazuju s pomoću digitalnoga alata Canva.
Usmjerite rad prve grupe učenika, uz pripremljene smjernice za rad, prema istraživanju prvoga razdoblja: prva tri desetljeća 19. stoljeća koja se nastavljaju na zbivanja i tendencije iz 18. stoljeća. S pomoću digitalnog alata Canva učenici mogu rezultate svojega istraživanja prikazati prezentacijom i plakatom. Tijekom zajedničkoga rada odabiru predložak za rad, elemente koje će postaviti u svoj rad (slike, okvire, ikone), tekst (naslov, podnaslov, paragraf), vlastite datoteke. Prikazuju predilirsko razdoblje, pojedinosti o narječjima i grafiji, jezikoslovne priručnike. Razgovarajte s učenicima o jezikoslovnim priručnicima u kojima se zagovara upotreba hrvatskoga jezika i stvaranje zajedničkoga hrvatskog jezika na temelju štokavskoga narječja: Gramatika ilirskoga jezika Franje Marije Appendinija i Nova ričoslovnica ilirička Šime Starčevića.
Usmjerite rad druge grupe učenika, uz pripremljene smjernice za rad, prema istraživanju drugoga razdoblja: od tridesetih do pedesetih godina 19. stoljeća koje obilježava ilirski pokret i zbivanja vezana uz njega. Učenici prikazuju ilirski pokret, pitanja vezana uz grafiju, djelovanje Ljudevita Gaja, jezikoslovne priručnike. Razgovarajte s učenicima o slovopisnoj reformi Ljudevita Gaja predstavljenoj u Kratkoj osnovi horvatsko-slavenskoga pravopisanja, pokretanju Novina Horvatzkih i književnoga priloga Danica Horvatzka, Slavonzka y Dalmatinzka. Upitajte učenike o djelovanju Vjekoslava Babukića, Antuna Mažuranića i Ivana Mažuranića. Učenici mogu predstaviti i protivnike Gajeve reforme: Ignaca Kristijanovića i Antu Kuzmanića. Razgovarajte s učenicima o Ivanu Kukuljeviću Sakcinskome koji je 1843. godine održao prvi politički govor u Saboru na hrvatskome jeziku.
Usmjerite rad treće grupe učenika, uz pripremljene smjernice za rad, prema istraživanju trećega razdoblja: od pedesetih godina do kraja 19. stoljeća koje karakteriziraju raznovrsni sukobi pojedinih filoloških škola: zagrebačke filološke škole, zadarskoga jezično-književnoga kruga, riječke filološke škole i škole hrvatskih vukovaca. Učenici prikazuju rad pojedinih filoloških škola koje pokušavaju riješiti do tada neriješena jezična pitanja: kako se odnositi prema neštokavskom, kajkavskom književnom jezičnom nasljeđu, kako na najbolji način dokončati štokavsko ikavsko ijekavsko dvojstvo. Razgovarajte s učenicima o znakovitu radu i posvećenoj jezičnoj djelatnosti, o najvažnijim gramatikama i rječnicima. Upitajte učenike po čemu su autorska djela na području jezika značajna i čime su doprinijela razvoju hrvatskoga jezika na njegovu putu prema oblikovanju standardnoga jezika. Usmjerite učenike prema prikazu rada zagrebačke filološke škole, koja nastavlja ilirsku jezičnu koncepciju, a cilj joj je dovršiti proces standardizacije. Učenici predstavljaju djelovanje Adolfa Vebera Tkalčevića, Vjekoslava Babukića, Antuna Mažuranića, Bogoslova Šuleka. Razgovarajte s učenicima o radu zadarske filološke škole, važnosti čakavskoga narječja, djelovanju Ante Kuzmanića. Upitajte učenike o radu riječke filološke škole, djelovanju Frana Kurelca i njegovu suprotstavljanju prijedlozima zagrebačke filološke škole. Učenici predstavljaju rad škole hrvatskih vukovaca, Tome Maretića, Ivana Broza, Franje Ivekovića, kojim završava standardizacija hrvatskoga jezika kojoj su temelje postavili Ljudevit Gaj i ilirci u prvoj polovini 19. stoljeća. Analizirajte rad svake pojedine grupe učenika i usmjerite ih vrednovanju.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Društveno-povijesni i kulturni kontekst u 19 st. učenicima slikovno prikažite na vremenskoj crti.
I sve ostalo o čemu govorite u uvodnom dijelu popratite prezentacijom koja na kraju može sadržavati infografiku s bitnim informacijama. Materijale za rad u grupi posebno pripremite i prilagodite potrebama učenika s teškoćama. Tekstove grafički prilagodite.
Prilikom zadavanja zadataka koristite se jednostavnim jezikom i izbjegavajte suvišne informacije. Koristite se vizualnim pomagalima kao što su slike, grafikoni ili dijagrami kako biste ilustrirali korake ili ideje. Konkretni primjeri doprinose boljem razumijevanju. Koristite se različitim načinima komunikacije i podučavanja kako biste zadovoljili različite stilove učenja. Složene zadatke podijelite na manje korake. Učenicima s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme kako biste im omogućili da rade brzinom koja im odgovara. Osigurajte individualnu podršku i prilagođene strategije kako bi se učenicima omogućilo uspješno izvršavanje zadataka. Osigurajte redovitu povratnu informaciju o napretku učenika kako bi znali što rade dobro i na kojim područjima trebaju dodatnu podršku.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Padlet i Canva. Izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu digitalnih alata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka prikažu slovopisnu reformu Ljudevita Gaja. Gaj je prve brojeve svojih novina tiskao starim slovopisom. Nova slovopisna rješenja, ubrzo nakon objavljivanja članka Pravopisz, primjenjuje u svojim Novinama i Danici: prvi tekst pisan novim slovopisom bila je Horvatska domovina Antuna Mihanovića. Učenici mogu potražiti lirski zapis koji je objavljen u Danici, br. 10, 14. ožujka 1835. i usporediti ga sa suvremenom inačicom prema zadanim smjernicama za rad. Rezultate svojega rada učenici mogu prikazati s pomoću digitalnoga alata Prezi.
Učenici mogu napraviti svoju kronologiju najvažnijih jezičnih priručnika u 19. stoljeću s pomoću digitalnoga alata Sutori te argumentirano obrazložiti svoj stav prema jezičnim stavovima pojedinih filoloških škola.
Razgovarajte s učenicima o književnom, jezičnom, kulturnom djelovanju istaknutih pojedinaca tijekom prošlosti, ustrajnoj borbi i podsjećanju na važnost očuvanja vlastita jezika, čovjekova identiteta, utemeljenju njegova naroda. Učenici mogu istražiti književna nastojanja, izdvojiti motivacijske citate koji svjedoče o burnoj i slavnoj hrvatskoj prošlosti, veličanju njezina naroda, potrebi očuvanja njegova jezika, proslavljanja njegove posebnosti i vrijednosti. Potaknite učenike na to da s pomoću digitalnoga alata Lino pošalju svoje prijedloge kako očuvati svoj jezik tijekom suvremenosti i na to da oblikuju svoja nadahnuta mišljenja o vrijednosti svojega jezika i potrebi njegova očuvanja. Prikažite učenicima prijelomne događaje koji su obilježili Hrvatsku u prvoj polovini 20. stoljeća s pomoću digitalnoga alata Canva. Upitajte učenike kako su ti događaji utjecali na razvoj hrvatskoga standardnog jezika.
Podijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika te ih usmjerite na istraživanje povijesti hrvatskoga jezika u 20. stoljeću. Grupama učenika upućene su smjernice za rad, stoga se učenici posvećuju istraživanju najvažnijih jezičnih struja u 20. stoljeću. Rezultate svojega rada učenici prikazuju s pomoću digitalnoga alata Genially: predstavljaju hrvatske vukovce, razdoblje između dva svjetska rata, ratno i poslijeratno vrijeme i posljednja tri desetljeća 20. stoljeća. Učenici tijekom interaktivnoga učenja, istraživanja, surađivanja i kreativnoga rada dodaju tekst, fotografije, crteže, vidosadržaje, audiosadržaje.
Usmjerite rad prve grupe učenika, uz pripremljene smjernice za rad, prema istraživanju rada hrvatskih vukovaca. Razgovarajte s učenicima o djelatnosti filoloških škola u drugoj polovini 19. stoljeća, koncepciji hrvatskih vukovaca Tome Maretića, Ivana Broza i Franje Ivekovića, čija se djelatnost nastavlja i početkom 20. stoljeća. Učenici prikazuju rezultate svojega istraživanja, djelovanje hrvatskih vukovaca i normativne priručnike koji njihovu koncepciju provode u djelo.
Usmjerite rad druge grupe učenika, uz pripremljene smjernice za rad, prema istraživanju razdoblja između dvaju svjetskih ratova. Učenici prikazuju političke prilike, nastavljanje koncepcije hrvatskih vukovaca čiju djelatnost potpomaže državna vlast sa zajedničkim ciljem – jednim i jedinstvenim jezikom, izradom normativnih priručnika.
Usmjerite rad treće skupine učenika, uz pripremljene smjernice za rad, prema istraživanju ratnoga razdoblja. Učenici prikazuju odnos prema jeziku koji je najviše povezan s politikom, djelatnost Hrvatskoga državnog ureda za jezik, purističke zahtjeve, izdavačku djelatnost.
Usmjerite rad četvrte skupine učenika, uz pripremljene smjernice za rad, prema istraživanju poslijeratnoga razdoblja. Učenici prikazuju djelovanje Matice hrvatske i Matice srpske, Novosadski dogovor, izdavanje rječnika i pravopisa, Deklaraciju o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika.
Usmjerite rad pete skupine učenika, uz pripremljene smjernice za rad, prema istraživanju posljednjih triju desetljeća 20. stoljeća. Učenici prikazuju stvaranje Republike Hrvatske, donošenje Ustava, djelatnost hrvatskih jezikoslovaca koji nastavljaju s radom na normativnim priručnicima. Analizirajte rezultate rada svake pojedine grupe i uputite ih vrednovanju.
S pomoću digitalnoga alata Tiki-Toki učenici kronološki usustavljuju najvažnija djela na području gramatike i leksikografije.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Unaprijed planirajte i strukturirajte grupne aktivnosti. Definirajte ciljeve i očekivanja te razmislite o načinima na koje učenik s teškoćama može doprinijeti radu grupe. Osigurajte da mu zadatci budu jasni i prilagođeni njegovim sposobnostima. Potičite inkluzivno i podržavajuće ozračje u grupi. Podignite svijest o važnosti uvažavanja različitosti među članovima grupe. Potaknite suradnju i međusobnu podršku, te potičite sve učenike u tome da sudjeluju i izraze svoje ideje. Prilagodbe za učenike s teškoćama mogu biti fizičke prilagodbe (npr. prilagođene stolice, pomagala), prilagođeni materijali ili komunikacijske strategije (npr. vizualna pomagala, upute u pisanom obliku).Omogućite učenicima da preuzmu različite uloge u grupnom radu. To može promicati osjećaj odgovornosti, samopouzdanje i razvijanje komunikacijskih vještina. Osigurajte da učenik s teškoćama ima priliku preuzeti odgovornost za zadatke koji su primjereni njegovim sposobnostima i interesima. Pratite napredak učenika i redovito mu dajte povratne informacije.
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Lino, Canva, Genially i Tiki-Toki. Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka istraže posebnosti hrvatskoga jezika koje Nikola Andrić donosi u svojemu djelu Branič jezika hrvatskoga, argumentirajući svoje stavove jezičnom praksom.
Učenici mogu istražiti, prema smjernicama za rad, procvat dijalektalne lirike, u razdoblju između dvaju svjetskih ratova. Usmjerite istraživanje učenika prema kajkavskim stihovima Dragutina Domjanića, čakavskoj poeziji Drage Gervaisa i Mate Balote i Krležinu kajkavskom lirskom zapisu Balade Petrice Kerempuha. Rezultate svojega rada učenici mogu prikazati s pomoću digitalnoga alata Genially.
Prikažite učenicima izložbu Iz povijesti hrvatskoga jezika predstavljenu na mrežnoj stranici Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Razgovarajte s učenicima o hrvatskome jeziku od Baščanske ploče do Dana hrvatske glagoljice i glagoljaštva. Potaknite učenike na to da s pomoću digitalnoga alata Conceptboard izdvoje najvažnije tekstove koji su pisani hrvatskim jezikom i na to da oblikuju svoja mišljenja i stavove o njihovu značenju i vrijednosti. Učenici u školskoj knjižnici, obližnjoj knjižnici u mjestu u kojemu žive i u obližnjemu muzeju mogu istražiti najvažnije tesktove koji su pisani hrvatskim jezikom. Usmjerite učenike na izgradnju stavova o vlastitom doprinosu i važnosti očuvanja hrvatskoga jezika. Učenici iznose viđenja i mišljenja o hrvatskome jeziku danas, njegovu mjestu unutar europske jezične zajednice, jezičnim promjenama i utjecajima kojima je izložen.
Prikažite učenicima cjeloviti tekst Deklaracija o nazivu i položaju hrvatskog književnog jezika. Usmjerite učenike prema analizi teksta, prema zadanim smjernicama za rad, usmjerite ih prema kontekstu njegova nastajanja, izdvajanju osnovnih hrvatskih zahtjeva i njihovu tumačenju s današnjega gledišta. Rezultate svojega rada učenici mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Conceptboard.
Možete se s učenicima priključiti Satu hrvatskoga jezika u Institutu koji organizira Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje u povodu završetka Mjeseca hrvatskoga jezika. Znanstvenici tijekom rada na daljinu predstavljaju sva područja proučavanja hrvatskoga jezika, a neke su od predstavljenih tema Judita Marka Marulića – prvo književno djelo na hrvatskome jeziku, Najstarija imena i prezimena, Anglizmi u hrvatskome jeziku, Mala škola terminologije, Kako nastaje rječnik?, Jezični savjeti, Veliko i malo početno slovo, Jezik i mišljenje, O Rječniku hrvatskoga kajkavskog književnog jezika, Jezik društvenih mreža. Učenici mogu voditi bilješke s pomoću digitalne bilježnice OneNote, sudjelovati u dijalogu i iznositi svoja viđenja i mišljenja.
Učenici mogu istražiti suvremenu jezikoslovnu djelatnost i jezikoslovna djela na mrežnim stranicama te prikazati rezultate svojega rada s pomoću digitalnoga alata Genially. Usmjerite učenike tijekom odabira forme rada (interaktivnoj prezentaciji, interaktivnim slikama, videoprezentaciji, interaktivnom plakatom i prikazivanju suvremenih mišljenja) na važnost jezika za postojanje njegova naroda, očuvanje njegove tradicije, poticanje kulturnoga i društvenoga rada.
Usmjerite učenike prema istraživanju projekta Hrvatski jezik u Europskoj uniji. Analizirajte rezultate rada i uputite učenike da ga vrednuju.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte pomoćnika koji će mu opisati viđeno na virtualnoj izložbi. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Conceptboard, OneNote i Genially. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Prilikom davanja uputa za rad koristite se jednostavanim rječnikom i izbjegavajte suvišne informacije. Razmislite o koracima ili instrukcijama koje su potrebne da biste izvršili zadatak i prenesite ih na najjednostavniji način.
Koristite vizualne pomagala kao što su slike, grafikoni ili dijagrami kako biste ilustrirali korake ili ideje. Konkretni primjeri doprinose boljem razumijevanju. Koristite se različitim načinima komunikacije i podučavanja, kako biste zadovoljili različite stilove učenja. Složene zadatke podijelite na manje korake. Učenicima s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme ili fleksibilnost u rasporedu, kako biste im omogućili da rade u vremenu koje im odgovara. Osigurajte individualnu podršku i prilagođene strategije, kako biste učenicima omogućili uspješno izvršavanje zadataka. Osigurajte redovitu povratnu informaciju o napretku učenika, kako bi znali što rade dobro i na kojim područjima trebaju dodatnu podršku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu pročitati članke iz znanstveno-popularnoga časopisa za kulturu hrvatskoga jezika Hrvatski jezik na mrežnoj stranici Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje i analizirati, prema zadanim smjernicama za rad, one znanstveno-popularne članke u kojima se obrađuju aktualna jezična pitanja. Rezultate svojega rada učenici mogu prikazati s pomoću digitalnoga alata Sway.
Babić, Stjepan (1990). Hrvatski jezik u političkom vrtlogu. Zagreb: Ante Pelivan i Danica Pelivan.
Moguš, Milan (1995). Povijest hrvatskoga književnog jezika. Zagreb: Nakladni zavod Globus.
Povijest hrvatskoga jezika. Prva knjiga: srednji vijek (2009). Zagreb: Croatica.
Povijest hrvatskoga jezika. Druga knjiga: 16. stoljeće (2011). Zagreb: Croatica.
Povijest hrvatskoga jezika: Treća knjiga: 17. i 18. stoljeće (2013). Zagreb: Croatica.
Povijest hrvatskoga jezika. Četvrta knjiga: 19. stoljeće (2015). Zagreb: Croatica.
Povijest hrvatskoga jezika. Peta knjiga: 20. stoljeće – prvi dio (2018). Zagreb: Croatica.
Povijest hrvatskoga jezika. Šesta knjiga: 20. stoljeće – drugi dio (2019). Zagreb: Croatica.
Pranjković, Ivo (2010). Hrvatski jezik u 19. stoljeću. Zagreb: FF Press.
Pranjković, Ivo; Samardžija, Marko (2006). Hrvatski jezik u XX. stoljeću. Zagreb: Matica hrvatska.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.