Pitajte učenike piju li njihovi roditelji kavu. Pojasnite im da u njihovim godinama nije preporučljivo piti stimulanse poput energetskih pića ili kave. Upitajte ih jesu li čuli za geografski pojas kave. Sve vrste kave dolaze iz zemalja unutar tog pojasa, dok trenutačno popularna specijalitetna kava (engl. specialty coffee) sirova dolazi iz malih i neovisnih plantaža te se najčešće prži do željenog stupnja prženosti u zemlji u kojoj se konzumira.
Upoznajte učenike sa sortiranjem lista u programskom jeziku Python te im pokažite i pojasnite tri osnovna algoritma za sortiranje. Podijelite učenike u parove te im zadajte da na internetu pronađu popis zemalja koje se nalaze u pojasu kave. Zadajte im da u razvojnom okružju IDLE programskog jezika Python naprave program koji će imati u listama spremljena imena država koje proizvode kavu po kontinentima. Neka izrade algoritam koji će sortirati imena država po svakom kontinentu, ispisati ih, spojiti ih u jednu globalnu listu te ponovno sortirati i ispisati. Također, neka učenici pokušaju sami napisati kod za sortiranje. Budite podrška učenicima prilikom osmišljavanja algoritma. Svoja rješenja neka prenesu u razrednu mapu na servisu OneDrive te ih uz međusobno poštovanje komentiraju. Budući da postoji mnogo algoritama sortiranja, u suradnji s učenicima imenujte algoritme sortiranja kojima su se koristili prilikom izrade programa.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu.
Prilikom uvođenja novih pojmova osigurajte vizualnu podršku ako je učeniku s teškoćama ona potrebna.
Provjerite s učenikom je li mu jasno kako se koristi sortiranje lista u programskom jeziku Python. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u njemu. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad učeniku s teškoćama i provjerite treba li mu podrška prilikom izrade algoritma.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Neka učenici istraže modul time u programskom jeziku Python te izmjere brzinu triju osnovnih tipova sortiranja, kao i brzinu funkcije sort, ugrađene u programski jezik Python. Neka usporede dobivene rezultate i zaključe koji je tip sortiranja najbrži.
Prošlo je deset godina od uvođenja fiskalizacije računa u Hrvatskoj. Upoznajte učenike sa sintagmama Bez računa se ne računa i Čist račun, duga ljubav. Potaknite raspravu o neprijavljenom radu (tzv. rad na crno) uz međusobno poštovanje.
Zadajte učenicima da u grupama u razvojnom okružju IDLE programskog jezika Python naprave program koji će oponašati ugostiteljsku blagajnu. Neka program ima funkcionalnost prijave korisnika te odabir artikla i količine. Svaki račun neka ima svoj fiskalni kod, konačan iznos te udio PDV-a.
Neka učenici unutar grupe podijele zaduženja tako da netko piše dokumentaciju, netko programski kod, netko testira program, a netko predstavlja konačni proizvod. Neka u alatu kao što je Padlet surađuju u mrežnom okružju, a poveznicu na alat postavite im u razrednu mapu na servisu OneDrive. Svoja rješenja neka prenesu u razrednu mapu te prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li navedene sintagme. Ako je potrebno, osigurajte mu vizualnu podršku ili pripremite pisani materijal.
Pri podjeli učenika u grupe učenika s teškoćom smjestite u grupu učenika koji mu, bude li potrebno, mogu pružiti podršku.
Provjerite s učenikom razumije li korištenje zadanim alatom Padlet. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatom.
Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik u provedbi zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Upoznajte ambicioznije učenike s radom s datotekama u programskom jeziku Python te im zadajte da u program dodaju funkcionalnost spremanja podataka za svaki račun.
Pitajte učenike jesu li čuli za zanimanje upravitelj događajima (engl. event manager). Možda će baš netko od njih u budućnosti raditi taj posao. Napomenite im da dobrom organizacijom štede vrijeme te povećavaju učinkovitost i uspješnost izvršavanja obveza.
Zadajte učenicima zadatak da u parovima naprave program u razvojnom okružju IDLE programskog jezika Python koji će omogućavati unos događaja te datuma održavanja tih događaja. Usto, program neka događaje sortira prema datumu održavanja te ih ispiše. Prije nego što počnu izrađivati program, uputite ih na prvu aktivnost u ovom scenariju poučavanja nazvanu Specijalitetna kava. Neka učenici pokušaju napisati vlastiti kod za sortiranje, a ako je potrebno, ponovite tri osnovna algoritma za sortiranje. Budite podrška učenicima prilikom izrade algoritma za sortiranje. Svoja rješenja neka prenesu u razrednu mapu na servisu OneDrive i prezentiraju ih ostalim učenicima. Na kraju, zajedno s učenicima definirajte kriterije za vršnjačko vrednovanje rješenja te neka prema tim kriterijima, uz međusobno poštovanje, vrednuju tuđe radove.
Uspostavite videopoziv pomoću aplikacije Teams. Uvodni dio aktivnosti provedite na isti način kao i u učionici. U pitanjima koja to omogućuju iskoristite mogućnosti odgovaranja prikazom reakcije (primjerice, oznakom sviđanja (tzv. lajk) ako je odgovor pozitivan).
Podijelite učenike u parove i uputite ih u zadatak. Za svaki par otvorite po jednu izdvojenu sobu za suradnju kako bi učenici lakše komunicirali tijekom rada na zadatku. Tijekom rada u izdvojenim sobama neka jedan učenik podijeli svoj zaslon kako bi oba člana para mogla vidjeti napredak programa. Ako je potrebno, tijekom rada posjećujte izdvojene sobe za suradnju i pomozite učenicima ako naiđu na poteškoće. Dajte učenicima određeni rok za rješavanje zadatka nakon čega zatvorite izdvojene sobe za suradnju.
Zamolite učenike da svoja rješenja pošalju služeći se alatom za čavrljanje (tzv. chat) tijekom poziva. Otvorite pojedina rješenja i neka ih učenici komentiraju u odnosu na svoja rješenja.
Na kraju zamolite učenike da emotikonom pokažu kako se trenutačno osjećaju, pozdravite ih i prekinite poziv.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu.
Prilikom uvođenja novih pojmova osigurajte vizualnu podršku ako je učeniku s teškoćama ona potrebna.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li kako izraditi program u razvojnom okružju IDLE programskog jezika Python. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Možete učeniku s teškoćama pripremiti pisani podsjetnik na tri osnovna algoritma za sortiranje kojim će se koristiti tijekom ostvarivanja zadatka pisanja koda.
Ako aktivnost provodite u mrežnom okružju, prije toga provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanom aplikacijom Teams i uputite ga u zadatak. Pružite mu podršku i pisani materijal s uputama za rješavanje zadatka ako je potrebno. Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za ostvarivanje zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Upoznajte ambicioznije učenike s radom s datotekama u programskom jeziku Python te im zadajte da u program dodaju funkcionalnost spremanja podataka za svaki događaj.
Jović Jasna, e-laboratorij: Padlet kolaboracija na dohvat ruke (3.6.2023.)
Geeks for Geeks, Sorting algorithms in Python (3.6.2023.)
Geeks for Geeks, Python time module (3.6.2023.)
Porezna uprava, fiskalni račun (3.6.2023.)
Sysprint, Datoteke (3.6.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.