Učenicima unaprijed ponudite četiri romana od kojih je svaki predstavnik različite tematike, npr. ljubavne, socijalne, kriminalističke i domoljubne, a oni će izabrati onaj čija im se tematika najviše sviđa.
Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o pojmu rap-pjesma, koja su njezina obilježja i jesu li se kad susreli s takvim oblikom pjesme. Tijekom razgovora učenici će doći do zaključka kako je za takav oblik pjesme često važna rima, da pjesnici imaju pjesničku slobodu i na koji je način koriste.
Raspravite što je pjesnička sloboda. Potaknite i raspravu o razgovornom jeziku i žargonizmima. Pitajte učenike koji su žargonizmi najčešći u njihovu govoru, što oni znače i zašto se njima koriste. Zatim to povežite s pojmom rap-pjesme i kako kroz žargon autori takvih pjesama izriču svoje stavove i osjećaje.
Učenike podijelite u grupe prema tematici djela koja su čitali. Najavite zadatak preuzimanja uloge pjesnika koji će napisati rap-pjesmu o djelu po izboru. Ovisno o tematici njihova izabranoga djela, učenici će pisati rap-pjesmu iste te tematike. Grupa može biti onoliko koliko ste vrsta romana zadali, pa će tako:
- učenici 1. grupe pisati pjesme koje obiluju ljubavnim motivima
- učenici 2. grupe pisati pjesme s motivima iz svakodnevnoga života
- učenici 3. grupe okušati se u pisanju pjesama domoljubne tematike
- učenici 4. grupe kroz svoje pjesme prožeti kriminalističke motive.
Možete napraviti i kratke upute za izvršavanje zadatka, npr. koliko pjesma mora imati strofa, stihova, odredite vrstu rime, broj stilskih sredstava i sl. Na taj način ponovit ćete književne pojmove i elemente lirske pjesme.
Učenici će u pjesmama sažeti radnju djela i predstaviti likove. Istaknite kako bi svojim pjesmama trebali i ostale učenike motivirati na čitanje njihovih djela. Svoje pjesme pišu u Word dokumentu, a nakon što su ih napisali, postavljaju ih na Lino ploču koja služi kao virtualna oglasna ploča s pomoću koje i ostali učenici mogu pročitati pjesme svojih vršnjaka. Učenici čitaju pjesme i međusobno ih komentiraju i vrednuju. Dotaknite se dijelova u kojima su učenici koristili žargonizme te se odmaknuli od pravopisne i gramatičke norme. Komentirajte zašto je do tog odmaka došlo i kako na taj način pisci ponekad dokazuju svoju originalnost.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Vodite računa o tome u koju ćete grupu uključiti učenika s teškoćama kako bi mogao ravnopravno sudjelovati. Ako učenik nije sklon grupnome radu, pripremite mu individualne zadatke. Možete započeti rečenice pjesme, a njegov zadatak neka bude ubacivanje riječi koje se rimuju.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Provjerite je li učenik razumio sve zadatke koje je dobio. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele mogu svoje pjesme vizualizirati na način da na papir ilustriraju motiv ili pjesničku sliku iz pjesme. Vizualizaciju mogu izraditi i u digitalnom alatu PowToon, a zatim je predstaviti ostalim učenicima.
Učenici mogu za svoje rap-pjesme pronaći glazbenu matricu uz koju će ih repati, a svoje uglazbljene pjesme mogu i snimiti s pomoću mobilnih uređaja. Također, na temelju tih pjesama mogu snimiti spot s pomoću digitalnog alata Kizoa, a taj zadatak mogu napraviti i u paru ili grupi. Snimljene spotove možete objaviti na mrežnoj stranici škole.
S učenicima potaknite raspravu o važnosti čitanja, ali i o tome vole li više čitati djela koja su im zadana ili ona po izboru. Učenici potom ispunjavaju anketu unaprijed pripremljenu u digitalnom alatu Google Forms s pitanjima tipa:
Nakon analize njihovih odgovora razgovarajte na koji su način učenici odabrali djelo po izboru, imaju li omiljeni žanr i je li im bilo teško odabrati djelo.
Potaknite i raspravu vole li više knjige ili film, znaju li neko ekranizirano djelo i koje su razlike između tih umjetnosti. Pitajte ih jesu li kada bili u kinu i kroz razgovor dođite do pojma filmskoga plakata. Učenike potaknite da s pomoću Google tražilice pronađu primjer filmskoga plakata. Razgovarajte što on sadrži.
Nakon proučavanja primjera, učenici u digitalnom alatu Google crteži izrađuju plakat vezan uz djelo po izboru. Plakat bi se trebao sastojati od fotografije povezane s pročitanim djelom, naziva filma (djela), glumaca (likova), producenta ili redatelja (pisca), mjesta i vremena održavanja premijere (mjesta i vremena radnje). Upozorite učenike na to da fotografija mora biti njihovo autorsko djelo, da je sami snime ili da je preuzmu s pomoću digitalnog alata Pixabay koji omogućuje preuzimanje besplatnih fotografija.
Ovaj dio aktivnosti učenici mogu raditi i u paru ako ste im unaprijed zadali mogućnost da jedno djelo čita dvoje učenika.
Potaknite učenike da izrađene plakate pošalju putem elektroničke pošte. Dobivene plakate objedinite u digitalnoj knjizi izrađenoj u digitalnom alatu Book Creator koja se može postaviti na mrežnu stranicu škole.
S učenicima komentirajte rezultate i razgovarajte je li ih koji plakat posebno zainteresirao i motivirao na čitanje djela koje je na ovaj način predstavljeno.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Učenici s oštećenjem vida mogu izraditi taktilni plakat (od spuže, tkanine, riže, žice...).
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. Prilagodite način izlaganja tako da učenik točno zna koji dio on izaže kako bi se unaprijed mogao pripremiti i na taj način aktivno sudjelovati
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite razgovor o televiziji kao mediju. Učenicima možete ponuditi anketu vezanu uz tu temu, a izrađenu u digitalnom alatu Google Forms. Pitanja mogu biti vezana uz količinu vremena koju učenici provode pred zaslonom, vole li više gledati igrane filmove, serije, dokumentarne ili animirane filmove, koji žanr im je omiljen i sl. Nakon provedene ankete razgovarajte o dobivenim rezultatima, a zatim razgovor usmjerite na to na koji način biraju što će gledati.
Potaknite učenike na to da s pomoću Google tražilice pronađu najavu za film ili seriju koja im je trenutno najdraža. Pogledajte jednu najavu zajedno i pitajte ih što po njima jedna najava treba sadržavati i koliko je bitna za privlačenje gledatelja/publike. Zatim ih potaknite da potraže jedan videomamac za knjigu. Pogledajte ih nekoliko zajedno. Komentirajte jesu li ih ti videomamci zainteresirali za čitanje knjige koju su najavili, što je njihovo osnovno obilježje i po čemu se oni razlikuju, primjerice, od reklame ili kratkoga sadržaja neke knjige. Razgovorom dođite do zaključka koja su obilježja dobroga videomamca za neku knjigu. Možete ih zapisati na ploču, a učenici u svoju bilježnicu.
Nakon što ste zajednički došli do glavnih obilježja takva predstavljanja knjige, učenicima zadajte zadatak da izrade videozapis koji će biti mamac za čitanje njihova djela po izboru. Možete im zadati dodatne smjernice, npr. duljinu trajanja videozapisa, hoće li u njemu biti govorenoga dijela, hoće li biti animiran i sl. Isto tako, možete učenicima dati na izbor nekoliko djela tako da neki učenici čitaju isto djelo, a potom ih podijeliti u grupe prema djelu koje su čitali, pa videozapis mogu raditi kao grupa.
Učenici mogu snimati i izvan učionice kako biste dobili izvornije snimke. Potaknite ih na to da budu kreativni i maštoviti.
Učenici mamce izrađuju u digitalnom alatu za izradu videozapisa, npr. Kizoa, a potom ih postavljaju u virtualni prostor za suradnju Google Classroom.
Za vrednovanje možete postaviti samo jedan kriterij: koji ih je videomamac najviše potaknuo na čitanje djela koje je njime najavljeno.
Učenika koji je izradio najbolji videomamac možete primjereno vrednovati.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte pomoćnika (može biti i vršnjak) koji će mu opisati viđeno u videzapisima. Zadatak za učenika s oštećenjem vida može biti izraditi scenarij za video koji će snimiti njegov pomoćnik. Ovaj video može sadržavati i audioopis.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a ostaviti druge dijelove zadatka za kasnije vježbanje. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik korištenje zadanih alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako učenik s teškoćama bolje surađuje i uspješniji je koristeći digitalni alat, zamijenite izradu hamera nekim od dostupnih alata. Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenicima možete ponuditi da naprave više videozapisa koji će služiti kao mamac za čitanje njihova izabranoga djela, a koji će se razlikovati oblikom, npr. mogu biti animirani i igrani.
Možete potaknuti učenike na sudjelovanje na natječaju za najbolju videonajavu knjige u organizaciji Ministarstva kulture i medija.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.