Najavite učenicima da će raditi sa statističkim podatcima. Objasnit ćete im nastanak statistike kao dijela matematike. U davna vremena statistika je služila za prikupljanje, obradu i analizu osnovnih podataka kao što su poljoprivredni prinosi, stanovništvo i materijalna dobra, a danas se primjenjuje u ekonomiji, medicini, sportu, psihologiji, meteorologiji, demografiji, obrazovanju i slično.
Uputite učenike na e-Škole DOS Matematika 6, Modul 6, Jedinica 6.4, Koji je prikaz podataka najbolji, videosadržaj. Služeći se videsadržajem, zajedno s učenicima prisjetite se kako se podatci mogu prikazati na različite načine. Učenici su se do sada susretali sa spomenutim prikazima u raznim područjima života i školovanja, a vi ih motivirajte neka kažu gdje i u kojim oblicima (primjerice, u novinama, na internetu, u geografiji, u matematici). Možete im pripremiti i isječke iz novina ili stare udžbenike iz matematike u kojima se nalaze zadatci u kojima je trebalo iščitati tablicu ili dijagram.
Najavite učenicima kako su do sada naučili iščitati podatke prikazane na različite načine, a sada će ih naučiti i prikazivati na različite načine. Razgovarajte o prikupljanju podataka i pravilnom odabiru izvora podataka. Osmislite oluju ideja o temi „Kakvi bi trebali biti izvori podataka”.
Kao izvore podataka učenicima navedite i ustanove koje se bave prikupljanjem i objavljivanjem podataka te njihove mrežne stranice.
Primjerice:
Učenike podijelite u grupe. Svaka grupa treba osmisliti novi proizvod ili uslugu za koju će provesti istraživanje tržišta.
Pri osmišljavanju novog proizvoda ili usluga navedite učenike neka u grupi razgovaraju o određenim pitanjima:
Nakon što postave temeljne smjernice vezane za novi proizvod i uslugu, potrebno je provesti anketu s pitanjima važnima za uvođenje proizvoda ili usluge na tržište. Neka učenici sami osmisle anketna pitanja, a odgovori na pitanja o kojima su raspravljali neka ih u tome usmjeravaju.
Učenici anketu trebaju provesti u svojim ciljanim skupinama.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
Tijekom gledanja videosadržaja obratite pozornost na to može li učenik s oštećenjem sluha vidjeti napisani tekst kako bi bolje pratio videosadržaj. Učeniku s oštećenjem vida prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Tijekom rada u skupini važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini također je važno da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje. Učenike s manjkom pozornosti potrebno je uvrstiti u skupinu u kojoj su učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke potpore).
Tijekom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, primjerice mucanje, apraksija ili izražena anksioznost, govore osim ako ne izraze želju.
Učenici s teškoćama kao što su diskalkulija i disleksija mogu, osim teškoća u očitavanju tabličnih prikaza, imati i teškoće u očitavanju grafova i dijagrama. Zato je važno provjeriti kako se učenici s teškoćama snalaze u aktivnosti te možete dopustiti rad u paru s učenikom iz klupe.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka pogledaju infografike Državnog zavoda za statistiku.
Možete im također pokazati na koji će način sastaviti mrežne ankete, s pomoću digitalnih obrazaca izrađenih u alatima MS Forms ili Google Forms.
Učenike navedite na istraživanje različitih prikaza podataka, što mogu učiniti na e-Škole DOS Matematika 6, Modul 6, Jedinica 6.4, Grafičko prikazivanje podataka, Zadatak 2. i 3. Neka riješe zadatke kako bi se prisjetili načina na koji se čitaju dijagrami.
Nakon što su učenici proveli ankete, najavite im obradu podataka. Prikupljene podatke trebaju svrstati u tablice frekvencija. Podatke iz tablice frekvencija neka prikažu linijskim i stupčastim dijagramom, a za određene podatke, kao što su dob korisnika ili broj sokova koje korisnici popiju svaki dan (ako su odabrali, primjerice, uvođenje kantine ili štanda s osvježavajućim pićima kao uslugu koju predstavljaju), neka izračunaju aritmetičku sredinu. Nakon što su dio podataka obradili ručno (rukom nacrtali dijagrame), pokažite učenicima na koji način im pri obradi podataka mogu pomoći i računalni programi, primjerice Microsoft Excel. Objasnite im na koji se način unose tablice u MS Excel te na koji se način odabiru i crtaju dijagrami. Neka učenici i sami pokušaju nacrtati različite vrste dijagrama u MS Excelu.
Učenicima prikažite osnovne funkcije programa MS Excel, primjerice upisati podatke u tablicu, kako će jednostavnije izračunati određene podatke (primjerice aritmetičku sredinu) s pomoću formula te kako će oblikovati tablice. Kada učenici izrade tablice, pokažite im na koji način podatke iz tablica u MS Excelu mogu prikazati dijagramima. Ako smatrate potrebnim, možete se i sami prisjetiti izrade tablica i dijagrama u MS Excelu s pomoću videolekcija priloženih u literaturi ovog scenarija poučavanja.
Zajedno s učenicima tablice, aritmetičke sredine, linijske i stupčaste dijagrame, koje su prethodno izradili u MS Excelu, prikažite s pomoću plakata izrađena u mrežnome alatu za grafički dizajn Canva.
Učenici s teškoćama kao što su diskalkulija i disleksija mogu, osim teškoća u očitavanju tabličnih prikaza, imati i teškoće u očitavanju grafova i dijagrama. Zato je važno provjeriti kako se učenici s teškoćama snalaze u ovoj aktivnosti i možete dopustiti rad u paru s učenikom iz klupe, od čega mogu koristi imati i učenici s intelektualnim teškoćama. Predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, to se posebno odnosi na učenika s diskalkulijom i na učenike s intelektualnim teškoćama.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata. Provjerite s učenicima s teškoćama bi li im više odgovarale videolekcije te im istaknite da se mogu zaustaviti i ponovno prikazati.
Učenike koji žele znati više o prikazivanju podataka uputite na računalne programe za grafičko prikazivanje podataka, primjerice GeoGebra.
Aktivnost počnite videozapisom Državni zavod za statistiku, Mala škola statistike, Prikupljanje, obrada i zaštita podataka kojim ćete zajedno s učenicima ponoviti na koji se način prikupljaju, obrađuju i štite podatci. Na osnovi analiziranih podataka donose se razne odluke, kao što je odluka koju će učenici donijeti o uvođenju osmišljenog proizvoda ili usluge na tržište.
Primjerice, zajedno s učenicima analizirate uslugu koju su odabrali: uvođenje školske kantine, a u anketi su doznali koja jela bi drugi učenici najviše naručili, koliko su spremni za njih platiti i koliko često bi ih naručivali (bi li prehrana bila svakodnevna ili samo u određenim danima u tjednu). Analizirat ćete podatke koje su prikupili i prikazali u obliku tablica te linijskih i stupčastih dijagrama, odrediti (u primjeru s kantinom) koje su im namirnice potrebne za pripremu hrane, u kojim količinama ih trebaju nabaviti te, s obzirom na iznos koji su učenici spremni platiti za užinu i iznos koji je potrebno platiti za nabavu namirnica i ostale troškove (kao što je najamnina prostora, cijena ambalaže, plaće djelatnicima...), isplati li se uvoditi uslugu kantine u školu. Podatke koje nisu uspjeli obuhvatiti anketom mogu pronaći na internetu ili u razgovoru s osobama koje su važne za sam proizvod ili uslugu (primjerice, školsku kuharicu u primjeru školske kantine). Motivirajte učenike neka rezultate analize zapišu u izvještaj, koji će kao grupa predstaviti u razredu.
Učenicima postavite pitanja o raznim životnim temama te ih uputite neka odgovore pronađu u Statističkom ljetopisu 2018., Hrvatska u brojkama 2021. ili Žene i muškarci u Hrvatskoj 2022., publikacijama Državnog zavoda za statistiku u kojima se nalaze mnogi podatci. Primjerice, učenicima prikažite publikaciju Žene i muškarci u Hrvatskoj 2022. i u njoj trebaju pronaći podatak o prosječnoj dobi stanovništva 1953., 1991. i 2021. godine te donijeti zaključke. Kako je prosječna dob porasla, navedite učenike neka zaključe što je tomu uzrok. Učenici bi mogli povezati porast prosječne dobi s poboljšanjem životnih uvjeta i medicinskih usluga. Možete ih nakon toga motivirati neka u istoj publikaciji pronađu kolika je zastupljenost žena, a kolika muškaraca među doktorima medicine.
Motivirajte i učenike neka oni jedni drugima postave pitanja čiji se odgovori mogu pronaći u spomenutim publikacijama.
Tijekom gledanja videozapisa obratite pozornost na to može li učenik s oštećenjem sluha vidjeti napisani tekst te ga, prema potrebi, smjestite tako da može dobro vidjeti tekst. Učenicima s oštećenjem vida prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Učenici s disleksijom nerijetko su sporiji u čitanju pa, prema potrebi, zaustavite prikazivanje videozapisa ili u postavkama primijenite sporiju reprodukciju kako bi učenici stigli sve pročitati i razumjeti poruku videozapisa. Prema potrebi, omogućite ponovno gledanje videozapisa.
Tijekom rada u skupini važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Također je pri radu u skupini važno da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje (npr. da učenik s disleksijom ne čita rezultate osim ako ne izrazi želju).
Za učenike s teškoćama osigurajte odgovore na neka od pitanja o podatcima iz publikacija, koja su se postavljala tijekom razredne rasprave.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi, osigurajte pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na Malu školu statistike, videozapis Državnog zavoda za statistiku, kao što je Popis stanovništva, kućanstva i stanova.
Gec, E. (2019.), Proces razvoja novog proizvoda (29. 9. 2022.) ‒ završni rad, Veleučilište u Rijeci
Hrvatska u brojkama 2021. (29. 9. 2022.) ‒ publikacija, Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske
Žene i muškarci u Hrvatskoj 2022. (29. 9. 2022.) ‒ publikacija, Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske
Statistički ljetopis 2018. (29. 9. 2022.) ‒ publikacija, Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske
Infografike (29. 9. 2022.) ‒ Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske
Škola za život, Prikupljanje, obrada i prikaz podataka (MS Excel - 2. dio) (29. 9. 2022.) ‒ videolekcija, Ministarstvo znanosti i obrazovanja
Mala škola statistike, Popis stanovništva, kućanstva i stanova (29. 9. 2022.) ‒ videolekcija, Državni zavod za statistiku
Mala škola statistike, Prikupljanje, obrada i zaštita podataka (29. 9. 2022.) ‒ videolekcija, Državni zavod za statistiku
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.