Tjedan dana prije aktivnosti, zamolite učenike da po danima prate i zapisuju svoje aktivnosti na internetu. Neka u tablici prikažu internetske sadržaje koje su koristili tijekom tog tjedna. Učenici će svoje tablične prikaze objaviti u alatu Teamsu u kojem ste prethodno izradili tim i dodali članove, odnosno učenike. Kreirajte dijeljenu datoteku, predloženu tablicu s konkretnim datumima praćenja u koju će učenici upisati tražene podatke. Objasnite im način rada.
Nakon objave popunjenih tablica, učenici pregledavaju radove svojih vršnjaka i komentiraju ih. Slijedi rasprava o besplatnom pristupu i plaćanju uporabe internetskih sadržaja.
U našem online životu djelujemo kao autori i potrošači digitalnih sadržaja. S učenicima prokomentirajte njihove uloge potrošača online sadržaja. Žele li oni biti kreatori fotografija, igara, filmova, raznih aplikacija koje bi objavili na osobnoj, razrednoj ili školskoj web stranici? Pri tome bi uložili energiju, vrijeme, strpljenje te pokazali svoje vještine i potrebno znanje kao i ostali autori koji objavljuju svoje radove na internetu. Koja su njihova autorska prava? Kako štite svoja djela? Često nas tuđa djela inspiriraju za nove kreativne radove. Kako možemo nadograditi tuđi rad?
Učenici će putem interneta istražiti autorska prava i to kao korisnici i stvaraoci digitalnih sadržaja. Za istraživanje im unaprijed pripremite poveznice, primjerice Pitanja i odgovori o autorskim pravima, Priručnik "Intelektualno vlasništvo na internetu", O licencama... Za kraj im ponudite interaktivni sadržaj Autorska prava i izazovi dijeljenja digitalnih sadržaja.
Učenici će izraditi infografiku o autorskim pravima. Pri tome ćete ih podijeliti u dvije grupe. Jedna grupa obrađuje temu “Autorska prava štite kreativan rad”, a druga grupa temu “Autorska prava ne pokrivaju sve”. Prva grupa će objasniti ulogu i važnost autorskih prava u razvoju kreativnog rada, kao i primjere povrede autorskih prava.
Druga grupa analizirat će ograničenja autorskih prava, poštenu uporabu, korištenje manjeg dijela tuđeg rada za školski projekt, trajanje autorskog prava. Učenici će proučiti Creative Commons licence. Prema potrebi, pojasnite im detalje njihovih zadataka. Predstavite im par infografika. Objasnite što bi infografika mogla sadržavati sa smjernicama i uputama vezanim uz njenu izradu.
Znate li što je infografika i kako funkcionira u praksi?
Grupe će svoje ideje razmijeniti i komentirati u MS Teamsu, a potom izraditi zajedničku infografiku u alatu Piktochart kojoj će pridružiti određenu Creative Commons licencu.
Prije rada na zadatku sa svima učenicima ponovite kako se koristi Teams i pravila ponašanja na internetu te u grupi na Teamsu. Učenicima s teškoćama dodatnim uputama objasnite što trebaju upisivati u tablici te im pružite podršku kod istog (posebice učenicima s oštećenjem vida) i kako tu tablicu potom objaviti u Teamsu. Za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma, učenike s oštećenjem sluha pripremite pisane upute po koracima/vizualnu podršku za korištenje digitalnih alata. Prije korištenja digitalnih alata za učenike s oštećenjem vida provjerite podržava li čitač ekrana alat, ukoliko ne podržava, omogućite mu rad u paru. Tijekom podjele učenika u grupe učenike s teškoćama stavite u grupu učenika koji im mogu pomoći u radu. Za učenike s oštećenjem vida i učenike s oštećenjem sluha omogućite rad u paru unutar skupine. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar skupine ovisno o njegovoj teškoći. Važno je da se osjeća uspješnim u radu. Dodatno provjerite razumije li učenik s teškoćama svoj zadatak te mu pružite dodatno objašnjenje i podršku u radu kako bi bio uspješan. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici će popunjavati Kreativni dnevnik tijekom 21 dana. Pri tome bilježe svoj kreativni rad, a istovremeno uče o važnosti zaštite svojih ideja. Na svoje digitalne radove učenici će postaviti određenu Creative Commons licencu. Učenici će ispunjeni Kreativni dnevnik prezentirati svojim razrednim kolegama.
Povedite s učenicima razgovor o kulturnim dobrima. Objasnite im što su kulturna dobra, zatim ih uputite da pretraživanjem Registrar kulturnih dobara istraže kulturna dobra Republike Hrvatske. Zajedno s učenicima proučite tablični prikaz i načine snalaženja u tablici te čitanje tabličnih podataka. Proučite nematerijalna kulturna dobra i povežite ih s narječjima i govorima hrvatskoga jezika. Upitajte učenike što kulturna dobra znače za jedan narod, zašto su važna?
Prikažite učenicima fotografiju hrvatske nematerijalne kulturne baštine na listi UNESCO-a sa stranice Hrvatska nematerijalna kulturna baština na UNESCO-ovim listama. Pitajte učenike je li im poznato nešto s fotografije, jesu li vidjeli uživo nešto od navedenog? Motivaciju za razgovor možete pronaći u dokumentu Hrvatska nematerijalna kulturna baština na UNESCO-ovim listama. Motivaciju za razgovor možete pronaći i u članku MINISTARSTVO KULTURE O ŠTETI POSLIJE POTRESA 'Prioriteti će se određivati temeljem procjene konzervatora' u kojem učenici uz razgovor utvrđuju znanja o tiskanim medijskim tekstovima (uočavaju naslov, nadnaslov, podnaslov, fotografiju, okvir). Upozorite učenike na kolačiće (engl. cookies), sičušćne datoteke koje se danas pojavljuju gotovo na svim stranicama. One pamte aktivnosti korisnika, a ponašaju se upravo onako kako im korisnik dozvoli. Zato kod učenika treba razvijati naviku čitanja pravila privatnosti koja određuju ponašanje kolačića. Neka potvrde samo osnovne uvjete koji su nužni za pristup webu.
Preusmjerite razgovor na autorska prava i oznake vlasništva djela. Poslužite se interaktivnim sadržajem Autorska prava i izazovi dijeljenja digitalnih sadržaja. Upitajte učenike koja je poveznica između onoga što su vidjeli na početku aktivnosti i interaktivnog sadržaja o kojem sada razgovaraju. Razgovarajte kako se neki materijali mogu koristiti, a da se ne prekrše autorska prava. U kojim situacijama oni sami koriste tuđa djela i materijale i kako to rade?
Sada podijelite učenike u dvije skupine. Učenicima recite da razmisle o vrijednostima škole koju oni pohađaju. Što njihovu školu čini posebnom, koji materijalni dio škole je najvredniji za njih. Neka razmisle o nekim tradicionalnim događajima koji se svake godine odvijaju u školi. Otvorite ploču u digitalnom alatu Padlet. Na jednu stranu učenici jedne grupe neka upišu vrijednosti svoje škole koje bi prema njima pripadale nepokretnom školskom dobru, a druga skupina neka razmisli što i ispiše u drugi dio što bi pripadalo nematerijalnoj kulturnoj baštini škole. Učenici neka usporede i komentiraju svoje zapise. Predstavnici svake grupe prije drugog dijela aktivnosti svoje spoznaje i stavove mogu pokazati ravnatelju/ici škole i tražiti da im pomogne nadopuniti njihove podatke. Nakon toga učenici prema unaprijed zadanom planu opisuju kulturna dobra svoje škole, oblikuju licence za svoja dobra uz pomoć alata Canva i objavljuju ih na web stranici škole.
Učenicima s teškoćama, posebice za učenike s oštećenjem vida, sluha i intelektualnim teškoćama osigurajte rad u paru tijekom pretraživanja podataka na internetu, kod opisivanja fotografija učeniku s oštećenjem vida osigurajte pomoć. Provjerite razumije li učenik s teškoćama, posebice učenik s intelektualnim teškoćama zadatak te mu pružite dodatno objašnjenje. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma teškoćama pripremite pisane/slikovne upute razrađene po koracima kako bi bili samostalniji u radu. Upute prilagodite ovisno o vrsti teškoće učenika, prilagodite font, veličinu slova, bitne odrednice podebljajte. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika koji mu mogu pružiti podršku. Unutar grupe jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više oblikuju napisane tekstove uz pomoć vodenog žiga u Wordu Online, spremaju ga u pdf formatu te pišu vijest o provedenim aktivnostima za školsku mrežnu stranicu.
Porazgovarajte s učenicima o njihovim navikama pretraživanja slika na internetu koje koriste prilikom odrađivanja svojih zadataka iz različitih nastavnih predmeta (npr. za izradu prezentacija, plakata….). Upitajte ih provjeravaju li prilikom preuzimanja tih slika je li i pod kojim je uvjetima dozvoljeno njihovo korištenje? Zajedno pogledajte video o uvjetima korištenja slika i drugih mrežnih sadržaja u interaktivnom sadržaju Autorska prava i izazovi dijeljenja digitalnih sadržaja. Ujedno neka istraže interaktivni element o Creative Commons licencama.
Podijelite ih u grupe i svakoj grupi zadajte različitu temu (npr. građevine, biljke, životinje, portreti….). Poštujući upute navedene u videu neka na internetu pronađu pet osnosimetričnih slika na zadanu temu i pomoću Painta (online inačica Painta) im ucrtaju osi simetrije. Slike s označenim osima neka postave u OneNote razrednu bilježnicu. Nakon što u zajedničkom dijelu bilježnice postave svoje radove na za to predviđeno mjesto, komentiraju radove ostalih grupa obraćajući pozornost na osnosimetričnost postavljenih slika i na poštivanje intelektualnog vlasništva.
Slike iz e-bilježnice projicirajte i s učenicima prokomentirajte izbor slika, poštivanje uvjeta njihovog korištenja, određivanje osi simetrije i njihove međusobne komentare.
U aktivnosti gledanja videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa ili osigurajte prijevod na znakovni jezik. Učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivo praćenje ključnih pojmova i prema potrebi izradite pisani ili vizualni podsjetnik s ključnim informacijama o sadržaju videa. Učenicima s oštećenjem vida detaljno opišite i objasnite što znače i kako izgledaju osnosimetrične slike. Možete im iscrtati jednostavni primjer na foliju za pozitivno crtanje. Tijekom rada u skupini učenike s teškoćama stavite u skupinu učenika koji im mogu pomoći u radu. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar skupine ovisno o njegovoj teškoći. Važno je da se osjećaju uspješno i ravnopravno s ostalim učenicima u skupini. Za rad u digitalnim alatima pripremite im pisane upute razrađene po koracima uz prateće fotografije kako bi lakše samostalno koristili digitalne alate. Tijekom rada pružajte im dodatne upute i podršku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresiranim učenicima zadajte da digitalnim alatom GeoGebra prvo pomoću geometrijskih likova nacrtaju sliku svog omiljenog lika iz crtića ili igrice, a zatim ga prema uputama iz Male škole GeoGebre - Preslikavanja osnosimetrično preslikaju. Najbolje radove uz navođenje uvjeta za korištenje objavite na školskoj web stranici.
Potaknite učenike na raspravu o autorskom pravu postavljajući pitanje Smijemo li sve “skinuti s neta”? te s njima pročitajte ulomke teksta L. Kaire: Autorskim pravom štiti se stvaralački rad i potom raspravite o pročitanom tekstu i o sintagmi autorsko pravo. Kako biste objasnili naslov teksta i kako biste ga povezali sa sadržajem? Smijemo li doista sve “skinuti s neta” ili bismo se trebali voditi autorskim pravom s ciljem očuvanja stvaralačkog rada?
Potaknite učenike da radeći u timovima stvaralački rade, odnosno osmisle svoju e-knjigu o Božiću u Book Creatoru, primjenjujući naučen vokabular vezan uz Božić i božićne blagdane te primjenjujući naučene gramatičke strukture s naglaskom na prezent pravilnih i nepravilnih glagola.
Prilikom rada moraju voditi računa o autorskim pravima i licencijama za dijeljenje sadržaja koji će koristiti. Uputite ih neka se posluže nekim od portala s bazom besplatnih slika kao što je Pixabya. Možete ih uputiti na alat CC Search na kojem se pretažuje prema dozvoljenim pravima korištenja, a to mogu i na tražilicama Google slike, Bing slike…
Učenicima naglasite da je u radu potrebno staviti poveznice na izvore, odnosno na mrežne stranice s kojih su crpili informacije za tekstualni dio knjige.
Jedan tim neka pripremi materijale o Božiću, drugi o božićnim običajima u Italiji, treći o božićnim običajima u Hrvatskoj, a četvrti o La Befani. Osnovni elementi e-knjige su fotografije i kratki tekstovi s osnovnim podacima o Božiću te na koji način se obilježavaju u Italiji i u Hrvatskoj uz navođenje zanimljivosti o La Befani.
Unutar svakog tima učenicima dodijelite uloge, odnosno neka jedan učenik bude zadužen za sadržaj, drugi za fotografije, treći za pravopisnu i gramatičku točnost, a četvrti za provjeru poštivanja autorskog prava.
Nakon što učenici naprave zadano, neka odluče pod kojom će licencom objaviti svoju e-knjigu na mrežnim stranicama škole te neka je predstave ostalim učenicima u školi koji uče talijanski jezik.
Učenicima s teškoćama pripremite prilagođeni materijal za čitanje (font slova, veličina slova, prored). Učenicima s oštećenjem vida omogućite korištenje asisitivne tehnlogije za čitanje određenog teksta. Podijelite ih u skupinu učenika koji im mogu pomoći u radu. Učenicima s teškoćama pripremite vokabular za korištenje u izradi knjige. Unutar grupe jasno definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida i sluha omogućite rad u paru unutar skupine koji će im pružati podršku na zadacima koje zbog oštećenja ne mogu samostalno odraditi. Tijekom rada, provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadatak, ukoliko ne razumiju, pružite im podršku u radu. Demonstrirajte im korištenje digitalnih alata te za svaki pripremite pisane upute po koracima popraćene slikovnim prikazom za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajima iz spektra autizma. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici neka samostalno predstave blagdane u svojoj obitelji radeći e-knjigu u Bookcreatoru pazeći na autorska prava i neka odluče pod kojom će je licencom objaviti te predstaviti ostalim učenicima.
Učenicima zadajte zadatak da u učionici pronađu i imenuju one slike ili predmete koji imaju oblik štita. Nakon što uoče grb Republike Hrvatske koji se u u svakoj učionici nalazi iznad školske ploče, povedite razgovor o svrsi i izgledu grba. U razgovoru navodite učenike da imenuju dijelove hrvatskog grba poput “šahirani grb” i grbovi u kruni te da ih opišu. Podsjetite učenike na nazivlje grbova u kruni: Najstariji hrvatski grb, grb Dubrovačke Republike, grb Dalmacije, grb Istre i grb Slavonije. Upoznajte učenike gdje se sve upotrebljava grb na poveznici. Potaknite učenike na zaključivanje tko je i kada odlučio kako će izgledati grb Republike Hrvatske i kojim Zakonom je određen izgled i službena uporaba grba. Postavite problemsko pitanje: Je li nekoj drugoj državi dozvoljeno preuzeti grb Republike Hrvatske s internetskih stranica i koristiti ga na dokumentima, pečatima ili svjedodžbama njihove države Zašto? S učenicima započnite razgovor o korištenju sadržaja s interneta: na koji način koriste pronađene internetske sadržaje, koriste li ih prilikom izrade prezentacija ili izlaganja za nastavne teme. Saslušajte učenička iskustva. Postavite problemsko pitanje: Postoji li na tim internetskim sadržajima oznaka zaštite (kao na grbu Republike Hrvatske pomoću kojeg možemo prepoznati koji su sadržaji slobodni za korištenje, a koji se mogu koristiti pod posebnim uvjetima? Postoji li zakon koji određuje što i kako se može preuzeti s interneta te na koji se način može iskoristiti? Dopustite učenicima da u otvorenom razgovoru iskažu svoje pretpostavke ili stečena znanja o zaštiti autorskih prava.
Najavite naslov aktivnosti. Učenike podijelite u grupe tako da svaki učenik izvuče jedan od nacrtanih simbola kojima se koriste autori kod zaštite autorskih prava (prema Creative commons: CC0, BY, NC, ND, SA, PDM). Simbole zalijepite na male papiriće oblikovane kao štitove tako da učenici mogu formirati šest grupa. Zadatak svake grupe je da u učionici potraže svoj simbol. Uz simbol pripremite i sljedeće materijale za svaku grupu: knjiga, CD, DVD, slika, fotografija, riječi narodne epske pjesme. Na svaki od navedenih materijala zalijepite jednu od oznaka licence prema Creative commons na kojem će se naći i osnovni simbol svake grupe.
Razgovarajte s učenicima o oznakama na materijalima: Jeste li ikada vidjeli takve oznake? Koje je njihovo značenje? Najavite, a zatim pogledajte interaktivni sadržaj s učenicima. Razgovarajte o pojmovima koje ste upoznali, jesu li učenici prepoznali svoje simbole, mogu li sada protumačiti značenje oznaka na dodijeljenom materijalu.
Pozovite učenike u grupama da razvrstaju materijale prema simbolima na licenci te da objasne koje dozvole dopušta autor na pojedinom materijalu. Npr. CC -BY - potrebno je pripisivanje sadržaja (citiranje/imenovanje), dozvoljena je komercijalna upotreba; ili CC-BY-ND - potrebno je imenovanje, nije dozvoljena izmjena materijala.
Zadajte grupama zadatak da u alatu Canva izrade poster o simbolima s oznaka licenci Creative commons.
U završnom dijelu aktivnosti grupe prezentiraju svoje uratke i odabiru najbolji poster. Izložite njihove postere na vidljivom mjestu u razredu i holu škole ili ih podijelite na razrednoj web stranici.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.