S pomoću e-Škole Dos Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.4, uvodni primjeri učenici ponavljaju različite zapise nenegativnih racionalnih brojeva kao uvod u aktivnost. Putem kvizova od tri razine, iz platforme Math Games, provjeravaju svoje znanje o povezivanju decimalnog zapisa i zapisa razlomkom. U Kvizu 1 učenici trebaju prikazati razlomke i mješovite brojeve u decimalnom zapisu, a u Kvizu 2 prikazati decimalni zapis kao neskrativi razlomak ili mješoviti broj. Postotke i promile neka ponove s pomoću e-Škole Dos Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.1, Kolekcija zadataka #2.
Učitelj će pripremiti nekoliko recepta za torte, kolače ili neke slane pogačice u kojima su količine sastojaka u decimalnom zapisu izražene u gramima ili dekagramima, litrama ili decilitrima ovisno o količini. Učenici će svaki broj iz recepta pretvoriti u decimalni razlomak, neskrativi razlomak, mješoviti broj, postotak i promil te ga zapisati u tablicu koju će učitelj izraditi u MS Excelu. Učenik razvrstava različite zapise broja u odgovarajuću skupinu i zamjećuje da imaju jednaku vrijednost, a različiti zapis. Nakon toga će svaki decimalan zapis iz recepta, prema želji, zamijeniti odgovarajućim zapisom u postotku, razlomku ili mješovitom broju. Izmijenjene recepte učenici će međusobno zamijeniti prema pravilu koje odredi učitelj. Nove recepte treba vratiti u prvotni zapis, tj. nove zapise brojeva pretvoriti u decimalan zapis, a zatim usporediti rješenja s originalnim receptom. Ako je nastala pogreška, oba učenika koja su radila na istom receptu zajedno će je ispraviti.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Učenicima s diskalkulijom, onima s teškoćama radnog pamćenja (što je često slučaj s učenicima s disleksijom) te učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite uporabu podsjetnika. Predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, to se posebno odnosi na učenike s diskalkulijom i na učenike s intelektualnim teškoćama.
U samostalnom radu učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s deficitom pažnje te učenicima s diskalkulijom može se ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenome modelu (pripremite neki recept) tako da imaju riješeni primjer zadatka s drugim brojevima koji će im pomoći pri rješavanju zadatka.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Svrha je ove aktivnosti potaknuti učenike na prihvaćanje različitosti i u životnim situacijama. Potaknite učenike na razmišljanje i na raspravu kako naizgled možemo biti različiti, ali ipak imati nevidljivu poveznicu. Potrebno je osvrnuti se na razlike u izgledu, boji kože, pripadnosti..., a zatim i na sličnosti koje skrivamo kao što su osobine i karakter.
Učitelj izrađuje kartice različitih oblika (trokute, pravokutnike, kvadrate, rombe, paralelograme...) i dijeli učenike u razredu u grupe prema obliku kartica. Na svakoj kartici istog oblika ispisuje brojeve određenog zapisa. Npr., jedna grupa učenika su Trokuti i imaju kartice s trokutima na kojima su ispisani mješoviti brojevi, druga su grupa Kvadrati te imaju kartice u obliku kvadrata s brojevima u decimalnom zapisu, grupa Rombi ima kartice s postotcima itd. Svaki učenik dobije po jednu karticu i zapis prikazuje u drugim oblicima zapisa broja kako bi nakon toga u razredu pronašao svoje parove kartica drugih oblika koji nose istu vrijednost broja. Učenici se grupiraju prema vrijednostima kartica i zajedno provjeravaju točnost svoje grupe. Komentiraju boju i oblik kartica te zapis broja na njoj. Nakon uparivanja kartica i grupiranja učenika, učitelj putem tablice izrađene u alatu MS Excel prikazuje rezultate i komentira vezu među zapisima. Svaki učenik popisuje zapise iz svoje grupe te izrađuje umnu mapu u alatu Coggle u kojoj će vrijednost decimalnog zapisa povezati s drugim zapisima. Svoju mapu šalje učitelju na ispis i zatim je lijepi u bilježnicu zapisujući zaključak aktivnosti.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi, osigurajte pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Učeniku s oštećenjem vida u digitalnim alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu te obratite pozornost na veličinu slova.
Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda tako da podijele posao, ovisno o jakim stranama učenika.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti koji se oblik zapisa broja koristi u pojedinoj situaciji. Neka objasne gdje su se susreli s nekim od zapisa i koliko su važni u određenoj komunikaciji. Neka razmisle bi li promjena zapisa omela ljude. Na primjer, što bi se dogodilo da na obavijesti piše sniženje za 0.05 umjesto sniženje za 5 % i slično.
Neka učenici za ovu aktivnost ponove različite zapise nenegativnih brojeva u e-Škole Dos Matematika 6, Modul 4, Jedinica 4.4, Igra memory te računanje s razlomcima u e-Škole Dos Matematika 6, Modul 5, Jedinica 5.3, Kolekcija zadataka #3.
Učitelj će u digitalnom alatu Genially izraditi kartu sa zadatcima iz svakidašnjega života po kojoj će se učenici kretati i skupljati odgovarajuće kamenčiće. Kamenčiće koje trebaju skupiti imaju istu vrijednost nenegativnog racionalnog broja s početka potrage, no svaki je put drukčijeg zapisa. Potrebno je dobro razmisliti koji kamenčići su odgovarajući, a koje treba zanemariti.
Učenik potragu za blagom počinje rješavanjem jedne problemske situacije vezane za svakidašnjicu i otkrivanjem nenegativnoga racionalnog broja koji određuje vrstu kamenčića koje učenik treba skupiti.
Krećući se po danoj karti, učenik rješava zadatak po zadatak i skuplja samo one kamenčiće koji imaju istu vrijednost kao i početni broj. Svako rješenje zadatka nudi drukčiji zapis nenegativnog racionalnog broja, a učenik mora prepoznati je li to odgovarajući kamenčić. Učenik skuplja odgovarajuće kamenčiće i zapisuje rješenja. Broj skupljenih kamenčića iskoristit će za otključavanje škrinje pune gusarskoga blaga. Na kraju potrage učenici upisuju šifru određenu brojevima koje su prikupili. Ako su im sve vrijednosti jednake, lokot na škrinji će se otključati. Zadatci koje osmislite neka budu vezani za tematiku potrage za gusarskim blagom, a raspored rješavanja zadataka istaknite radi pravilnog upisivanja šifre za otključavanje škrinje s blagom. Kada učenici otključaju škrinju, blago koje su tražili je jedna poučna poruka koju smatrate važnom poukom za svoje učenike.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje iz navedenoga gradiva. Učenicima s diskalkulijom, onima s teškoćama radnog pamćenja (što je često slučaj s učenicima s disleksijom) te učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite uporabu podsjetnika. Predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, to se posebno odnosi na učenike s diskalkulijom i na učenike s intelektualnim teškoćama.
Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda tako da podijele posao, ovisno o jakim stranama učenika.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata.
Math playground, Fractions and more, preuzeto 25. 9. 2022.
Math games, Grade 6 - Fractions, preuzeto 25. 9. 2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.