U uvodnom dijelu sata upitajte učenike da navedu neke sličnosti koje primjećuju među pojedinim državama Europe. Objasnite im da sličnosti mogu biti jezične, kulturne, pa čak i gastronomske. Potaknite učenike na razmišljanje o mogućim razlozima. Potom neka učenici pokušaju izdvojiti klimatske sličnosti pojedinih dijelova Europe. Služeći se udžbenikom i školskim atlasom, učenici će izdvojiti šest regija Europe – Južnu, Jugoistočnu, Istočnu, Srednju, Sjevernu i Zapadnu Europu. Podijelite učenike u šest podjednako velikih grupa. Uputite ih da u grupama, služeći se udžbenikom, školskim atlasom te dodatnim digitalnim sadržajima, na svojim pametnim telefonima istraže glavna obilježja pojedine europske regije. Nastavnik upućuje učenike na koja se obilježja trebaju usredotočiti: države koje pripadaju toj regiji, reljefna obilježja, klimatska obilježja, gospodarska i demografska obilježja te geoprometni položaj. Pronađene podatke učenici bilježe u svoje bilježnice. Potom dajte grupama prijenosna računala te učenike kratko uputite u korištenje alatom NatGeoMapMaker. Podsjetite učenike na glavne elemente koje treba imati svaka geografska karta. Pomoću digitalnoga alata NatGeoMapMaker učenici izrađuju kartu Europe, tj. izabrane regije Europe, take da označe/oboje države koje pripadaju izabranoj regiji, a o kojoj su prethodno istraživali. Potom izrađenu kartu dijele s ostalim učenicima u digitalnom alatu Wakelet, pomoću kojega predstavnik grupe ostalim učenicima prezentira rad.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru s njim) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
U aktivnostima koje zahtijevaju vještinu čitanja i pisanja, čitanje je uvijek sporije kod učenika s oštećenjima vida, stoga mu osigurajte više vremena za pretraživanje teksta i prikupljanje potrebnih podataka. Za učenike s teškoćama pretraživani tekst prethodno jezično i grafički oblikujte, a ako je potrebno, možete i smanjiti količinu teksta. Ovisno o težini oštećenja vida, kod nekih učenika brzo dolazi do zamora prilikom gledanja/čitanja pa im treba dati kratki odmor. Učenici s oštećenjima vida zbog svoje teškoće ne vide geste i mimiku, ne prepoznaju neverbalnu komunikaciju te se njima najčešće ni ne koriste. Zato je važno pojasniti sve neizgovoreno, kao i sve upotrijebljene vizualne (slikovne) prikaze.
Prilikom rada u grupi vodite brigu o jakim stranama i interesima učenika s teškoćama tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima. Upute prije početka rada u grupi trebaju biti izrečene precizno i sažeto. Osigurajte pisane upute za izradu zadatka i dijela zadatka za koji je učenik zadužen (npr. njegov je dio zadatka da pronađe podatke o religiji neke zemlje). Ako je potrebno, za učenika s oštećenjem vida neka upute budu na brajici. Radi učinkovitijeg pretraživanja, prije početka rada dogovorite koju vrstu podataka učenik treba prikupiti, kao i pitanja na koja treba pronaći odgovor. Učeniku s oštećenjima vida potrebno je omogućiti podršku drugoga učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi te će mu prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi uključiti i čitač zaslona ili postavku kojom se govor pretvara u tekst.
Pripremite pisani sažetak s ključnim pojmovima i pojašnjenjima. Prilikom izrade koristite se različitim načinima označivanja važnog sadržaja (bojenjem, podcrtavanjem, podebljavanjem) te povežite nove informacije s poznatima, uz jezičnu i grafičku prilagodbu. Sažetak će učenicima poslužiti i za rad kod kuće prilikom ponavljanja. Za učenika s oštećenjem vida sažetak napišite na brajici, uvećanim tiskom ili u obliku zvučne prezentacije.
Prije rada u digitalnim alatima NatGeo MapMaker i Wakelet provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima. Potrebno je napraviti provjeru razumijevanja i rada s dodatnim digitalnim sadržajima.
Kako bi se lakše snašao, osigurajte učeniku zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su mu grafički i jezično prilagođene s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike da na svojim pametnim telefonima, pomoću poveznice, istraže najudaljenije regije Europske unije te prokomentiraju njihovu povezanost s Europom. Neka navedene regije prikažu na geografskoj karti Europe.
Učenici podijeljeni u šest skupina, kao i u prethodnoj aktivnosti, koristeći se prethodno istraženim i zabilježenim podatcima o izabranoj i promatranoj regiji Europe, izrađuju poster u digitalnom alatu Canva, bilježeći sljedeća osnovna obilježja: države koje pripadaju toj regiji, reljefna obilježja, klimatska obilježja, gospodarska i demografska obilježja te geoprometni položaj. Za tu aktivnost nastavnik će im podijeliti prijenosna računala. Također, grupe na posteru prikazuju i kartu Europe s označenim državama pojedine izabrane regije iz prethodne aktivnosti. Prema uputama nastavnika, učenici mogu na posteru prikazati i neke zanimljivosti i posebnosti pojedine regije Europe – kulturno-povijesne znamenitosti, karakterističnu hranu ili piće, kulturne manifestacije i slično. Uputite učenike da slike koje će uvrstiti na poster mogu preuzeti s digitalnog alata za besplatno preuzimanje slika Pixabay. Izrađene postere učenici dijele s ostalim učenicima u razredu na društvenoj mreži MS Teams.
Za učenike s oštećenjima vida nužno je obratiti pozornost na uvjete u učionici te regulirati količinu svjetlosti (da ne bude previše mračno, da ne bude previše prirodne svjetlosti ili previše umjetne svjetlosti) i paziti da izvor svjetla dolazi sa strane suprotne dominantnoj ruci kako sjena ne bi padala na površinu po kojoj se piše. Također, uklonite ili smanjite količinu predmeta koji daju reflektirajući odsjaj te stvorite kontraste u učionici potrebne za orijentaciju i kretanje u prostoriji i na radnom mjestu.
Učeniku s teškoćama omogućite više od jednog izvora uputa i objašnjenja kako bi lakše zapamtio i pohranio informacije (npr. dopustite snimanje uputa i objašnjenja, koristite se karticama s ključnim riječima ili izrazima i sl.).
Za učenike s teškoćama osigurajte pisane upute za izradu zadatka i naglasite dio zadatka za koji je zadužen (npr. pronalazak zanimljivosti o zemlji). Ako je potrebno, za učenika s oštećenjima vida neka upute budu na brajici. Radi učinkovitijeg pretraživanja, prije početka rada dogovorite se koju vrstu podataka treba prikupiti te pripremite popis ključnih riječi koje će učenika usmjeriti tijekom pretraživanja i prikupljanja potrebnih informacija.
Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu drugi učenici pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja.
Zbog česte upućenosti na tuđu pomoć, učenici s teškoćama mogu se osjećati nekompetentnima za izvršenje zadataka, stoga je važno pronaći područje u kojemu mu drugi učenici mogu pružiti podršku i uključiti ga u aktivnosti.
U aktivnosti je predviđeno korištenje digitalnim alatima Canva, MS Teams i Pixabay, stoga provjerite njihovu pristupačnost i zorno prikažite korištenje tim alatima, odnosno radi lakšeg snalaženja osigurajte pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Uputite učenike da u parovima, služeći se udžbenikom, istraže gustoću naseljenosti pojedinih europskih regija. Neka ih u bilježnicama rangiraju od najgušće prema najrjeđe naseljenim regijama. Potaknite razrednu diskusiju u kojoj će učenici raspravljati o povezanosti prirodno-geografskih i društveno-geografskih obilježja regija Europe i gustoće naseljenosti. Neka učenici svoja opažanja podijele na prethodno izrađenoj zajedničkoj ploči u alatu Padlet.
Učenike podijelite u pet podjednako velikih grupa te svakoj grupi dajte prijenosno računalo. Ukratko uputite učenike u korištenje digitalnim alatom Purpose Games. Učenici će u navedenom digitalnom alatu izraditi kviz vezan za regije Europe i njihove posebnosti. Dovoljna je registracija jednog učenika u grupi u navedenom alatu kako bi se mogao kreirati i dijeliti kviz. Služeći se udžbenikom i dodatnim digitalnim sadržajima izdavača udžbenika, učenici će osmisliti pitanja te izabrati jedan od predložaka kviza: tekstualni kviz, označivanje na karti, uparivanje, upis kratkog odgovora i višestruki odabir. Uputite ih da pitanja budu šarolika, neka obuhvate prethodno usvojene sadržaje reljefa, klime i vegetacije, tla, mora i voda na kopnu, kao i određene asocijacije na pojedine države i regije.
Igre koje učenici kreiraju u alatu Purpose Games besplatne su i javne, stoga je učenike prilikom registracije potrebno upoznati s pravilima i uvjetima kreiranja igara jer nije dopušteno učitavati slike i karte koje su zaštićene autorskim pravima. Poučite ih kako i gdje mogu pronaći besplatne fotografije i geografske karte kojima se smiju koristiti u javnim kvizovima, a potaknite ih da u pitanjima upotrijebe kartu regija koju su izradili u prvoj aktivnosti (pokažite im kako će provjeriti uvjete korištenja). Nakon završetka aktivnosti, učenici će si međusobno podijeliti poveznicu za kviz unutar razredne grupe pomoću digitalnog alata Wakelet ili MS Teams (ovisno o tome jesu li radili prvu i drugu aktivnost) te će riješiti zadatke drugih grupa u svrhu provjere usvojenosti ishoda.
Sve postupke potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije, u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Učeniku s teškoćama potrebno je jasno i sažeto objasniti zadatak i ulogu u grupi, kao i ishod zadatka, kako bi se lakše usmjerio na rješavanje zadatka. Pripremite sažete i jasne upute s numeriranim koracima slijeda aktivnosti. Pisane upute trebaju biti jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Važno je osigurati dovoljno vremena za izradu kako bi se smanjio stres i frustracija zbog neuspjeha.
Tijekom grupnoga rada vodite brigu o tome da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u svim aktivnostima s obzirom na svoje interese i jake strane. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu na početku sata najavite da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Grupa u kojoj je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu nastavnikovu pozornost kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja. S učenicima s teškoćama dogovorite vrstu podatka koje prikupljaju u svrhu izrade kviza te omogućite primjer pitanja koja kviz treba sadržavati.
Učenicima s oštećenjima sluha preporučuje se dati nastavni uručak sa sažetim tekstom koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže, kao i upute za zadatak. Za potrebe nastave, uručke je potrebno pripremiti unaprijed i elektronički ih dostaviti učeniku. Također, učeniku s oštećenjem sluha omogućite vizualnu informaciju kao potporu slušnoj informaciji. Vodite brigu o tome da učenik s oštećenjem sluha dobro vidi lice sugovornika kako bi po potrebi mogao čitati s usana te smanjite buku i druge ometajuće zvukove u razrednoj okolini. Uputite učenike u razredu da budu strpljivi i senzibilizirajte ih za komunikaciju i rad s učenikom s oštećenjem sluha, ali i s drugim učenicima s teškoćama.
Prije rada u digitalnim alatima Purpose Games, MS Teams ili Wakelet provjerite učenikovo razumijevanje zadatka te predznanje za rad u navedenim alatima, kao i obilježja pristupačnosti tih alata za učenika s teškoćama. Kako bi se lakše snašao, osigurajte mu zorni prikaz korištenja alatom ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.
Za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenike ukratko uputite u korištenje digitalnim alatom Socrative pa neka u njemu izrade kviz za ponavljanje usvojenih sadržaja o europskim regijama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.